2022-11-20, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av akademikerfyllo
Du tror inte att rysk elektronikindustri knuten till försvaret har tillgång till avancerad fotolitografi? Ryssland har länge varit framstående inom fysikforskning. Varför tror du amerikanerna liftar till rymden med Ryssland?
ALLA ryska kosmonauter som åkt till ISS (för det är rymden dit någon åker idag) har åkt från USA med AMERIKANSKA raketer/färjor. Simpelt visst.....vem liftar med vem säger du?
Citera
2022-11-20, 20:53
Medlem
Att inte få köpa halvledare från väst är ett problem för Ryssland. Dock så smugglas det in halvledare. Problemet är att ryssarna måste då testa dessa "nya" insmugglade halvledare. Det tar tid och effektiviteten minskar kraftigt.

Då kom frågan upp om inte ryssarna kan snabba på processen och inte testa dem. Då fick experterna jag lyssnade på i går nästan orgasm. Det var det man satt och hoppades på. Om det hände så kunde väst "ge" ryssarna problem.

Det är svårt vad Rysslands industriella krigskapacitet ligger på. De sovjetiska kommunisterna var bättre än nazisterna under kriget på produktion, men de fått hjälp av väst.

Är det någon här som har talas om rysk massproduktion efter 1990 utan hjälp av väst? Möjligen sprit men jag är inte säker. Jag tror om någon hittar något, så är det västerländska maskiner i den fabriken.

Jag kan ha fel men kan någon visa mig med bevis.
Citera
2022-11-20, 21:00
Medlem
Citat:
De dåliga nyheterna är att du inte vet att du med en ännu enklare inverterkrets kan bilda alla typer av logic gates, och att Ryssland kan tillverka tillräckligt bra sådana på eget bevåg. Så där har sanktionerna mot Ryssland haft noll effekt och har inte påverkat förmågan att bedriva krig med högteknologiska missiler etc.

Är det ändå inte att föredra att bygga högteknologiska missiler med de bästa/mest avancerade kretsarna? Det du säger är lite som att det inte är några problem att åka häst och vagn mellan Uppsala - Stockholm… bara för att man inte har tillgång till bil. Alltså ett slags relativiserande?
Citera
2022-11-20, 21:03
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av handtralala
Ja, kretsar/styrkretsar/styrelektronik/ är väl betydligt lämpligare alternativ än ”minnesbrickor”. Tockna ena dummerjönsar de är de däringa rysstrollen.

Ja men de är lite roliga faktiskt, vi har roligt på deras bekostnad, även i krig ska man behålla humorn. Man ser det specifikt hos de Ukrainska soldaterna som spexar och har roligt trots det jävla elände de lever i. Humor håller en vid liv och håller andan uppe i misären.
Citera
2022-11-20, 21:03
Medlem
Grontarskonts avatar
Citat:
Du tror inte att rysk elektronikindustri knuten till försvaret har tillgång till avancerad fotolitografi? Ryssland har länge varit framstående inom fysikforskning. Varför tror du amerikanerna liftar till rymden med Ryssland?

Nja mer att ryssen var duktig på industrispionage!
Citera
2022-11-20, 21:04
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KazimirMalevitj
Inte svårt att vinna ett val om man fängslar eller mördar konkurrerande meningsmotståndare.
Det gör han inte. Däremot så har han stort inflytande över media, så det är mest han som syns och hörs i tv, tidningar, på nätet och i reklamkampanjer Inte så stor skillnad mot i resten av världen och friare demokratier - den som har störst ekonomiska resurser har störst chans att vinna valet.
Citera
2022-11-20, 21:06
Medlem
bralesss avatar
Någon som vet vart Putins döttrar är och hur deras liv ser ut just nu?
Citera
2022-11-20, 21:11
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milosebic
Jag tror inte Putin är speciellt omtyckt längre. Folk börjar förstå att han mer eller mindre på egen hand kört landet i botten med en annalkande total misär.

Sedan misstar du dig. Jag sa inte att ryssar är härdade. Jag sa att de är ryggradslösa och inte har någon framtidstro. De vet att de är körda, och de som ännu inte fattat det kommer snart bli varse om detta.
"Ryssar är ryggradslösa och har ingen framtidstro". En grov generalisering. Vad bygger du den tesen på? Om du tror att Sovjettiden har skapat ett folk av ryggradslösa mesar får du nog tänka om. Ryssar är överlevare, de har både fått slita med kroppen och använda huvudet för att klara sig genom de hårda tiderna. Jämför med oss svenskar som har levt i världens tryggaste land, med allt ordnat från vaggan till graven av "farbror staten".
Citera
2022-11-20, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Att inte få köpa halvledare från väst är ett problem för Ryssland. Dock så smugglas det in halvledare. Problemet är att ryssarna måste då testa dessa "nya" insmugglade halvledare. Det tar tid och effektiviteten minskar kraftigt.

Då kom frågan upp om inte ryssarna kan snabba på processen och inte testa dem. Då fick experterna jag lyssnade på i går nästan orgasm. Det var det man satt och hoppades på. Om det hände så kunde väst "ge" ryssarna problem.

Det är svårt vad Rysslands industriella krigskapacitet ligger på. De sovjetiska kommunisterna var bättre än nazisterna under kriget på produktion, men de fått hjälp av väst.

Är det någon här som har talas om rysk massproduktion efter 1990 utan hjälp av väst? Möjligen sprit men jag är inte säker. Jag tror om någon hittar något, så är det västerländska maskiner i den fabriken.

Jag kan ha fel men kan någon visa mig med bevis.
Det är inte att ”testa” som är problemet, det är att konstruera. En ny halvledare kräver i de allra flesta fall om/nykonstruktion.

Nej, det finns inga produktionsapparater i Ryssland som efter 1990 inte är beroende av teknik från väst.
Egentligen inte före 1990 heller men det är en en annan historia.
Utan att verka vara en besserwisser har jag väldigt bra koll på ryskt produktion, i alla fall från 80-talet och framåt.
De där jävla fascistråttorna har avlönat mig under alltför många år fram till i början av detta år.

Runt 1990 försökte Ryssland att tillverka egna CNC-maskiner vilket slutade med världshistoriens största CNC-flopp.
Citera
2022-11-20, 21:17
Medlem
Jag vill gärna beskriva statens Rysslans 4 hörn - dessa hörn är Östersjön och svarta havet och stilla hatet och vita havet

Samtidigt som staten Ryssland gick i offensivt krig så förlorade de 2 hörn av sin flotta

Det är 50% förlust

Om man skulle tex fråga H8itlers generaler om det var en taktiskförlust. så skulle de rekommendera igelkott försvar
Senast redigerad av Whistlehead 2022-11-20 kl. 21:22.
Citera
2022-11-20, 21:19
Medlem
VladTheImpotents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
"Ryssar är ryggradslösa och har ingen framtidstro". En grov generalisering. Vad bygger du den tesen på? Om du tror att Sovjettiden har skapat ett folk av ryggradslösa mesar får du nog tänka om. Ryssar är överlevare, de har både fått slita med kroppen och använda huvudet för att klara sig genom de hårda tiderna. Jämför med oss svenskar som har levt i världens tryggaste land, med allt ordnat från vaggan till graven av "farbror staten".
Varför har då inte det olja & gas rika Ryssland klarat av att ge sina medborgare samma grundförutsättningar att skapa sina egna liv, när nu lilla Sverige kan?
Vart har all pengar gått?
Citera
2022-11-20, 21:26
Medlem
Tillssons avatar
Lite fyrverkeri över Ukraina.

https://twitter.com/LogKa11/status/1594389501216186374
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto