Citat:
Ursprungligen postat av
SiamGnome
Att inte få köpa halvledare från väst är ett problem för Ryssland. Dock så smugglas det in halvledare. Problemet är att ryssarna måste då testa dessa "nya" insmugglade halvledare. Det tar tid och effektiviteten minskar kraftigt.
Då kom frågan upp om inte ryssarna kan snabba på processen och inte testa dem. Då fick experterna jag lyssnade på i går nästan orgasm. Det var det man satt och hoppades på. Om det hände så kunde väst "ge" ryssarna problem.
Det är svårt vad Rysslands industriella krigskapacitet ligger på. De sovjetiska kommunisterna var bättre än nazisterna under kriget på produktion, men de fått hjälp av väst.
Är det någon här som har talas om rysk massproduktion efter 1990 utan hjälp av väst? Möjligen sprit men jag är inte säker. Jag tror om någon hittar något, så är det västerländska maskiner i den fabriken.
Jag kan ha fel men kan någon visa mig med bevis.
Det är inte att ”testa” som är problemet, det är att konstruera. En ny halvledare kräver i de allra flesta fall om/nykonstruktion.
Nej, det finns inga produktionsapparater i Ryssland som efter 1990 inte är beroende av teknik från väst.
Egentligen inte före 1990 heller men det är en en annan historia.
Utan att verka vara en besserwisser har jag väldigt bra koll på ryskt produktion, i alla fall från 80-talet och framåt.
De där jävla fascistråttorna har avlönat mig under alltför många år fram till i början av detta år.
Runt 1990 försökte Ryssland att tillverka egna CNC-maskiner vilket slutade med världshistoriens största CNC-flopp.