2022-11-20, 20:32
Medlem
Hursomhelstings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av volvo 240
Sant, jag har en hypotes om att vi instinktivt är s¨å föratt vi inte ska inavlas typ.

Ja det tror jag med.
Det är bara att se sig i kring att jag undrar ibland hur snubben är funtad och det samma gäller för damer.
Citera
2022-11-20, 20:35
Medlem
JordenIsPlatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Ja, vi vet absolut att antalet fällande våldtäktsdomar ökat under 2000-talet! Men dock kommer man hamna i ungefär samma diskussion även där. För vi VET också att anmälningsbenägenheten ökat kraftigt under 2000-talet och vi VET att våldtäktslagstiftningen varit under ständig konstruktion hela 2000-talet. Man har exempelvis ändrat så att penetration anses som Våldtäkt, men också ändrat vad som är att anse som "en särskilt utsatt position". Så under 2000-talet har det varierat vad väldigt mycket vad som är att anse som en Våldtäkt eller inte. Dock har jag/vi bara diskuterat ökningen mellan 2017-2020, vilket artikeln och tråden handlat om. Vill du diskutera hela 2000-talets ökning av fällande domar så föreslår jag att du letar upp en annan tråd.

Du verkar ha en gravt felaktig bild av vad jag anser om våldtäkts/samtyckeslagstiftningen. Jag var absolut inte 100% optimistisk när samtyckeslagstiftningen instiftades. Dels för att effekten kunde bli att bevisbördan lades på den tilltalade och dels för att denna lagstiftningen kunde medföra att målsägande utsattes för potentiellt kränkande, förnedrande och skuldbeläggande frågor (vilket man i princip arbetat bort i svenska rättssalar). Dock tyckte jag att samtyckeslagstiftningen slog väl ut, och har fungerat bättre än vad jag först trodde. Trots detta har jag fortfarande en oerhört klar uppfattning om att våldtäktsmål är oerhört svåra och komplicerade - åt bägge håll!

Jag föreslår att du läser inlägg #766 så slipper jag återupprepa mig, också lär du själv förstå hur fel du har om att jag skulle fabricera och ljuga om detta...

EXPLODERAT. Du ljög och ville insinuera att det knappt finns en ökning. Fortsätt du gräva om du vill idiot för dina lögner kan alla se.

Samtyckeslagen har avskaffat rättssäkerheten för män och därmed börjat montera ned demokratin. Du är antingen historielös och simpel om du är för samtyckeslagen eller så är du nazifeminist. Ingen logisk människa står bakom en sådan sinnessjuk lag. Att du tycker att utfallet med hundratals oskyldigt dömda män är bra säger ju allt om vilken pengakåt psykopat du och de dina är.
Citera
2022-11-20, 20:45
Medlem
Ballcancers avatar
Sorgligt om mam inte kan läsa av om en person vill ligga eller inte. E man så dum är det ju ett under att man ens får ligga. O nä ligg inte på fyllan. Bara dumt om ditt omdöme redan e dåligt.
Citera
2022-11-20, 20:52
Medlem
JordenIsPlatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballcancer
Sorgligt om mam inte kan läsa av om en person vill ligga eller inte. E man så dum är det ju ett under att man ens får ligga. O nä ligg inte på fyllan. Bara dumt om ditt omdöme redan e dåligt.

På tal om signaler så låg dom ju redan ditt jävla nöt så bättre att din sort av hysteriskor håller sig borta från ONS alltid och jämt.
Citera
2022-11-20, 20:59
Medlem
Ballcancers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JordenIsPlatt
På tal om signaler så låg dom ju redan ditt jävla nöt så bättre att din sort av hysteriskor håller sig borta från ONS alltid och jämt.
Jqg menar i allmänhet. Inte i specifika fallet. Det är i mina ögon helt omöjligt att inte kunna läsa av om en person vill ha sex eller ej. Vad är svårigheten lixom?
Citera
2022-11-20, 21:07
Medlem
JordenIsPlatts avatar
Citat:
Jqg menar i allmänhet. Inte i specifika fallet. Det är i mina ögon helt omöjligt att inte kunna läsa av om en person vill ha sex eller ej. Vad är svårigheten lixom?

Det är ju allmänt som är såhär nu för tiden att det är ett nytt moment som är vad man talar om i rättssalen så personerna har redan sex. Vi talade innan i tråden från vaginalt till analt för det var ju det han dömdes för. Har personerna redan sex blir ju allt komplext för man är redan nakna i sängen och har okejat sex. Så jag vet inte om du pratar om påklädda människor på stan kanske? För jajo då är det ju rätt enkelt att förstå att man inte kan flyga på någon som man vill...
Citera
2022-11-20, 21:09
Medlem
Ballcancers avatar
Citat:
Det är ju allmänt som är såhär nu för tiden att det är ett nytt moment som är vad man talar om i rättssalen så personerna har redan sex. Vi talade innan i tråden från vaginalt till analt för det var ju det han dömdes för. Har personerna redan sex blir ju allt komplext för man är redan nakna i sängen och har okejat sex. Så jag vet inte om du pratar om påklädda människor på stan kanske? För jajo då är det ju rätt enkelt att förstå att man inte kan flyga på någon som man vill...
Men att byta till analt från vaginalt är väl knappast normalt under ett ons. Det måste ju man fråga sig fram om. O det MÄRKS om nån vill eller ej. Ingen tjej ler o skojar o tjoar under sexet o sen en vecka senare ångrar sig. Så han har ju uppenbarligen fuckat up totalt. Kommunicera e inte så jävla svårt..
Citera
2022-11-20, 21:20
Medlem
JordenIsPlatts avatar
Citat:
Men att byta till analt från vaginalt är väl knappast normalt under ett ons. Det måste ju man fråga sig fram om. O det MÄRKS om nån vill eller ej. Ingen tjej ler o skojar o tjoar under sexet o sen en vecka senare ångrar sig. Så han har ju uppenbarligen fuckat up totalt. Kommunicera e inte så jävla svårt..

Normalt och normalt, inte fan vet jag hur andra knullar men jag hade 2 regler på den tiden jag knullade en del och det var att inte slicka festivalfitta och inte knulla ONS i röven men jag har brutit mot båda regler så full, kåt och bäng tar man ju inte alltid dom bästa besluten i livet.

Fast det ju exakt det som hände så kolla debatt om du är intresserad. Dom har sex och han börjar med hennes rumpa, han för in ett finger och hon gillar det och sedan tar han glidmedel på kuken och trycker den mot rumpan och hon säger nej och han slutar direkt och dom fortsätter sexet. 1 vecka senare ångrar hon sig och anmäler och han döms. Det är ju liksom bara sanslöst för i min bok här så gör han rätt och hon rätt, det blev bara fel i kommunikationen men ingen försökte göra något mot någons vilja. Hans liv är dock över. Lagen är så sinnessjukt jävla dålig och efterbliven.
Citera
2022-11-20, 21:42
Medlem
F.Hansens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nospheratu
Vilket, i ett eventuellt åtal mot dig, är helt meningslöst när hon insisterar på att du våldtog henne. Jämförbart med när du anmäler Hells Angels för misshandel och utpressning efter att de spöat på dig och bett dig skriva på ett papper med en pistol liggandes på bordet. Faktum är att ett dylikt kontrakt är bevis till din fördel.

Anledningen till att kriminella bikerklubbar envisas med att tvinga folk att skriva kontrakt är att det går att utnyttja helt lagligt vid indrivning. Så länge offret inte anmäler. Varpå det tvärtom kan användas som bevisning.

Du begriper väl att du bara får än värre problem om någon påstår att du tvingat till dig en påskrift?!

Näe, advokaten spelar ju in samtalet, samt upplyser naturligtvis om detta. Inget är påtvingat, bara ren byråkrati för att alla ska vara nöjda.
Citera
2022-11-20, 21:59
Medlem
Citat:
EXPLODERAT. Du ljög och ville insinuera att det knappt finns en ökning. Fortsätt du gräva om du vill idiot för dina lögner kan alla se.

Samtyckeslagen har avskaffat rättssäkerheten för män och därmed börjat montera ned demokratin. Du är antingen historielös och simpel om du är för samtyckeslagen eller så är du nazifeminist. Ingen logisk människa står bakom en sådan sinnessjuk lag. Att du tycker att utfallet med hundratals oskyldigt dömda män är bra säger ju allt om vilken pengakåt psykopat du och de dina är.

Du läste inte inlägg 766 va? Det märks...

Jag insinuerar ingenting. Jag påstår och säger att antal fällande våldtäktsdomar har ökat, men inte i så stor omfattning som du vill göra gällande (av de skälen jag angett i tidigare inlägg).

Det finns en lektor i straffrätt som heter Moa Bladini som forskat mycket kring sexualbrott och har ett forskningsprojekt som handlar om just detta. Hon är inne på ungefär samma spår som mig och uttalade sig i mars 2022 att antalet fällande våldtäktsdomar ökat markant från 2017 till 2019 och att hon tror att det var en indikation på det som enligt förarbetena var syftet med lagändringen, nämligen att det skulle bli fler fällande domar i våldtäktsmål. Men att ökningen även beror på att det är oerhört många fler handlingar som har anmälts som våldtäkt, som tidigare inte har varit detta - Och att man därför måste se till HUR man jämför och VAD man jämför med, men att hon i sin forskning inte upplevt att det är en markant skillnad på antalet fällande domar nu än förr.

Hon har även pratat om farhågan som finns med att personer döms oskyldigt i våldtäktsmål (vilket grundar sig i att våldtäktsmål har en annan typ av bevisning och bevisvärdering, som är mycket svårare att hantera än i vid andra slags brott) och menar på att domstolarna uppenbarligen har samma slags farhåga, eftersom statistiken tydligt visar att det är betydligt färre antal fällande domar när det gäller Våldtäkt, än vid andra slags brott. Med detta menar hon att farhågan att "massa människor döms oskyldiga eller kan dömas oskyldiga" är lite obefogad, eftersom att man bevisligen friar i våldtäktsmål i mycket högre utsträckning än vid andra brott (därmed inte sagt att ingen fälls oskyldig vid våldtäkt!)
Senast redigerad av Haaaaag 2022-11-20 kl. 22:02.
Citera
2022-11-20, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av YourPronouns
Om jag var singel skulle jag ALDRIG ha ONS.

Totalt livsfarligt nu för tiden.
Håller med till en viss nivå på 80-90 talet eller forntiden var det enklare typ stick in på en bar disco träffa en brud följ med någon hem till någon av oss göra det roliga sedan lämna man på morgonen eller så . Det var noga med dongor bara . Det är en helt annan tid nu.
Citera
2022-11-20, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Du läste inte inlägg 766 va? Det märks...

Jag insinuerar ingenting. Jag påstår och säger att antal fällande våldtäktsdomar har ökat, men inte i så stor omfattning som du vill göra gällande (av de skälen jag angett i tidigare inlägg).

Det finns en lektor i straffrätt som heter Moa Bladini som forskat mycket kring sexualbrott och har ett forskningsprojekt som handlar om just detta. Hon är inne på ungefär samma spår som mig och uttalade sig i mars 2022 att antalet fällande våldtäktsdomar ökat markant från 2017 till 2019 och att hon tror att det var en indikation på det som enligt förarbetena var syftet med lagändringen, nämligen att det skulle bli fler fällande domar i våldtäktsmål. Men att ökningen även beror på att det är oerhört många fler handlingar som har anmälts som våldtäkt, som tidigare inte har varit detta - Och att man därför måste se till HUR man jämför och VAD man jämför med, men att hon i sin forskning inte upplevt att det är en markant skillnad på antalet fällande domar nu än förr.

Hon har även pratat om farhågan som finns med att personer döms oskyldigt i våldtäktsmål (vilket grundar sig i att våldtäktsmål har en annan typ av bevisning och bevisvärdering, som är mycket svårare att hantera än i vid andra slags brott) och menar på att domstolarna uppenbarligen har samma slags farhåga, eftersom statistiken tydligt visar att det är betydligt färre antal fällande domar när det gäller Våldtäkt, än vid andra slags brott. Med detta menar hon att farhågan att "massa människor döms oskyldiga eller kan dömas oskyldiga" är lite obefogad, eftersom att man bevisligen friar i våldtäktsmål i mycket högre utsträckning än vid andra brott (därmed inte sagt att ingen fälls oskyldig vid våldtäkt!)

Samtidigt under perioden 2014-2021 har en annan förändring ägt rum.

Citat ”Kvinnorna är i majoritet på juristutbildningarna. De har de bästa betygen, och de är hälften eller fler av de jurister som anställs vid advokatbyråer, domstolar och hos åklagarmyndigheten”. Advokatsamfundet
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in