2022-11-20, 18:47
Medlem
LagomLats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nittrick
Varför då en Gröning håller ju 20år?

Om man inte använder den!

LL
Citera
2022-11-20, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Huruvida man ska kosta på sig proffsverktyg eller köra budget beror ju på hur mycket man kommer använda dem.

Jag som bor i lägenhet och inte så ofta gör större arbeten klarar mig gott med Biltema och Jula grejor. Men har man hus och håller på med omfattande renoveringsarbeten så kanske man vill ha bättre saker. Bor man i hus och inte håller på så mycket så klarar man sig gott på budgetalternativen. Jag upplever att det gått troll i det där med att man som sporadisk hemmapulare "måste ha" proffsmärken som kostar massor. Samma sak med köksutrustning. En normal familj behöver inte ha proffsknivar eller proffsspisar osv.
Absolut.
Men så är det med allt, de som fiskar 5 dagar på ett år ska ha det allra värsta, likadant med slalomåkare.
Köpte en kaprondell på rusta för 179kr för 15 år sen. Tror jag använt den 3 gånger.
Hade man haft en sån i jobbet hade man väl blivit vansinnig men till mina små behov har den räckt till.
Citera
2022-11-20, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Enklaste argumentet för proffsverktyg är att du får service och garanti på en bättre nivå. Just borrmaskiner och sånt där håller ju förvisso hur länge som helst men när det kommer till motorsågar, gräsklippare och sånt där så är det enorm skillnad mellan amatörprodukter och proffsprodukter och de brukar inte säljas i samma butiker.

Anledningen att jag brukar köpa Bosch är så enkel att jag vill ha samma typ av bits och sånt. Ibland när man köper något udda märke så är det någon viktig del som inte fungerar med något annat märke.

Vilka märken går in under proffsmärken? Alltså vilka får denna typ av service?
Citera
2022-11-20, 20:26
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ApansPappa
Vilka märken går in under proffsmärken? Alltså vilka får denna typ av service?

Som jag skrev spelar det mindre roll med verktyg som borrmaskiner och dylikt men det som spelar roll är vilken typ av butik du går till. Du skall gå till en butik som primärt säljer till proffshantverkare och inte en butik som primärt säljer till amatörer.
Citera
2022-11-20, 20:28
Medlem
Citat:
Länk till paketet?

Absolut kan det stämma om DeWalt och Meec.
Tänk dock på att DeWalt är en Meec med gul plast och inte en DeWalt med annan plats. Även fast dom ser identiska ut kan det skilja sig mkt, fett, kullager, motor, BMS, mm.

Dvs sopor hela bunten. En chef kom på den geniala iden att alla på vår firma skulle ha en DeWalt då dom gick att få lite billigare.

Det var som att få en gammal sunkig grön Bosch.
Batteriet tog slut så fort du tittade på maskinen, laddnings tiden var brutal och laddade aldrig batteriet till 100%. Chefen fick handla fler batterier för att vi skulle klara oss igenom arbetsdagen.
Klena och sega till den graden att många arbeten vi gjort innan nu krävdes en Hilti också.
Härdningen på axeln till chucken var nära obefintlig och där av en av dom sakerna som dödade maskinerna rätt snabbt en annan var hur känsliga motorn var för damm.

Kort och gått på 30 maskiner var det ingen som överlevde 2 år, faktum är att majoriteten överlevde inte ens 12 månader.

Köp en riktig proffsmaskin bli besviken i kassan och lycklig varje gång när du använder den.
Köp skräp bli lycklig i kassan och känn besvikelsen varje gång du använder maskinen.

Här är länk till paketet

https://www.proffsmagasinet.se/maskiner-verktyg/paketerbjudande/milwaukee/milwaukee-m18-fpp5k-502b-verktygspaket-2290087

Är jag säker med det där? Är det ”proffsgrejer”?
Citera
2022-11-20, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Som jag skrev spelar det mindre roll med verktyg som borrmaskiner och dylikt men det som spelar roll är vilken typ av butik du går till. Du skall gå till en butik som primärt säljer till proffshantverkare och inte en butik som primärt säljer till amatörer.

Aha jag fattar!

Men jag sneglar på detta:

https://www.proffsmagasinet.se/maskiner-verktyg/paketerbjudande/milwaukee/milwaukee-m18-fpp5k-502b-verktygspaket-2290087

Ser det bra ut?
Citera
2022-11-21, 00:05
Medlem
Citat:
Här är länk till paketet

Är jag säker med det där? Är det ”proffsgrejer”?

Har nog nämnt vad du behöver typ 3 gånger nu.
Gör det inte igen , flera verktyg i paketet som du troligen inte kommer använda eller annat handverktyg för bråkdel har kunnat ersätta det.
Observera att det är det tämligen tunga 5Ah batteriet.
För skruvdragare skulle jag vara rätt irriterad på vikten.
Å då är jag van att ha en skruvdragare i handen 4-5timmar per dag.
en gerkap saknas dock men det kanske går med sticksågen.
Aa det är proffs grejer.
Men du skjuter nog mygg med kanon.
Du kommer ha en mer komplett/avancerad uppsättning maskiner än vad många snickare har.
Vet du ens hur och till vad du använder alla saker för bästa resultat?
Citera
2022-11-21, 06:22
Medlem
Citat:
Har nog nämnt vad du behöver typ 3 gånger nu.
Gör det inte igen , flera verktyg i paketet som du troligen inte kommer använda eller annat handverktyg för bråkdel har kunnat ersätta det.
Observera att det är det tämligen tunga 5Ah batteriet.
För skruvdragare skulle jag vara rätt irriterad på vikten.
Å då är jag van att ha en skruvdragare i handen 4-5timmar per dag.
en gerkap saknas dock men det kanske går med sticksågen.
Aa det är proffs grejer.
Men du skjuter nog mygg med kanon.
Du kommer ha en mer komplett/avancerad uppsättning maskiner än vad många snickare har.
Vet du ens hur och till vad du använder alla saker för bästa resultat?

Förlåt.
Jo, det är förstås sant. Där kan man väl säkert köpa ett mindre batteri också?

Ser att paketet saknar en tigersåg. Tippar den lär bli användbar vid rivning av vägg.

Gerkap behöver jag absolut. Speciellt när jag ska lägga golv på sikt.
Men den tar bara så förbannat stor plats!

Haha jo hyfsad koll.
Citera
2022-11-23, 02:56
Medlem
Citat:
Förlåt.

Ser att paketet saknar en tigersåg. Tippar den lär bli användbar vid rivning av vägg.

Haha jo hyfsad koll.
Tigern är väll totalt onödig i ditt fall, ev om 200m³ + trall ska rivas, slår vad att jag plockar ner vägg snabbare? med min fogsvans än du gör med tigern.
Citera
2022-11-23, 03:03
Medlem
Citat:
Tjena,

Har ett par projekt på gång och tänkte införskaffa mig verktyg istället för att låna av grannen.

Ska bygga ett kök, lägga nytt golv och riva badrummet bland annat. (Med god hjälp).

Men - jag ser på de budgetverktygen från kedjorna. Biltema, Jula osv. De har sina egna med samma batteri.
Duger dom till enkelt bruk?

Och inte minst, vad får man om man hoppar upp ett hack? Jag har testat Meecs cirkelsåg med laser.. Vad gör den sämre än tex Bosch eller något highend märke?

Ge mig gärna era erfarenheter på verktyg. Hade jag uppskattat.

Och vilka verktyg är ett ”måste”?

Såhär är det.

Dyra verktyg är dyra för att en snickare ska ha dom och resa 4 villor innan han får köpa by skruvdragare tex.

Men du ska bygga en gång i ditt liv. Så köp inte dyra grejer. Se till att du har allt du behöver istället.
Citera
2022-11-23, 08:39
Medlem
OldFashioneds avatar
Citat:
Förlåt.

Haha jo hyfsad koll.

Tigersåg är trevligt att ha i mitt tycke, men om det är en enstaka vägg som ska ner kan du lika gärna hyra en när det behövs. Komplettera med en schysst krysslaser istället, det har du mer glädje av.

Självklart kan du komplettera med ett mindre batteri.
Citera
2022-11-23, 16:38
Medlem
Brochets avatar
Citat:
Tigern är väll totalt onödig i ditt fall, ev om 200m³ + trall ska rivas, slår vad att jag plockar ner vägg snabbare? med min fogsvans än du gör med tigern.
Exakt så. Tigersågen är nog den som ligger längst ner bland mina verktyg. Det mesta som ska rivas i en villa/lägenhet klarar man utmärkt med en handklinga, hammare, kofot och fein (multimaskin).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in