2022-11-19, 19:22
Medlem
Hardstekts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ApansPappa
Fan skulle önska att paketen innehöll lite grejer på sladd också. Och så får man alltid med nått verktyg man inte har en susning om vad det gör.

Och så är det så förbaskat dyrt. Sitter och ser på en låda nu Milwuakee. 18v och 10500kr..

Kanske är värt det..

Innehåller:
Cirkelsåg
Sticksåg
Skruvdragare
Slagskruvdragare (?!)
Multiverktyg
2 batterier
1 laddare

Jag skulle i ett första skede köpa:

batteri ett märke:

sticksåg
skruvdragare
multiverktyg

sladd:
tigersåg(billigt märke)
ger/kap
sänksåg
dammsugare

Om du bor i ett hus av betong:

borrhammare/propp

Senare skede:

batteri ett märke:

slagskruvdragare
cirkelsåg
tigersåg
Citera
2022-11-19, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hardstekt
Jag skulle i ett första skede köpa:

batteri ett märke:

sticksåg
skruvdragare
multiverktyg

sladd:
tigersåg(billigt märke)
ger/kap
sänksåg
dammsugare

Om du bor i ett hus av betong:

borrhammare/propp

Senare skede:

batteri ett märke:

slagskruvdragare
cirkelsåg
tigersåg

Jag bor i trähus. Klassiskt.

https://www.proffsmagasinet.se/maskiner-verktyg/paketerbjudande/milwaukee/milwaukee-m18-fpp5k-502b-verktygspaket-2290087

Om jag köper det där, är jag safe då? Kan ju köpa till en skena till cirkelsågen. Men den är på batteri iofs…
Citera
2022-11-20, 11:21
Medlem
Citat:
Tack!

Ska som sagt fixa badrummet också. Så lär väl behöva en hel del.

Men det där paketet från Milwuakee som jag nämner ovan. Är det prisvärt?

En annan grej: Såg nu ett klipp på youtube om en som spekulerar i om DeWalt och Meec är samma verktyg, olika brand bara..? Kan det stämma?

Länk till paketet?

Absolut kan det stämma om DeWalt och Meec.
Tänk dock på att DeWalt är en Meec med gul plast och inte en DeWalt med annan plats. Även fast dom ser identiska ut kan det skilja sig mkt, fett, kullager, motor, BMS, mm.

Dvs sopor hela bunten. En chef kom på den geniala iden att alla på vår firma skulle ha en DeWalt då dom gick att få lite billigare.

Det var som att få en gammal sunkig grön Bosch.
Batteriet tog slut så fort du tittade på maskinen, laddnings tiden var brutal och laddade aldrig batteriet till 100%. Chefen fick handla fler batterier för att vi skulle klara oss igenom arbetsdagen.
Klena och sega till den graden att många arbeten vi gjort innan nu krävdes en Hilti också.
Härdningen på axeln till chucken var nära obefintlig och där av en av dom sakerna som dödade maskinerna rätt snabbt en annan var hur känsliga motorn var för damm.

Kort och gått på 30 maskiner var det ingen som överlevde 2 år, faktum är att majoriteten överlevde inte ens 12 månader.

Köp en riktig proffsmaskin bli besviken i kassan och lycklig varje gång när du använder den.
Köp skräp bli lycklig i kassan och känn besvikelsen varje gång du använder maskinen.
Citera
2022-11-20, 11:33
Medlem
Jag som varit snickare i 40 år tycker batterimaskiner är lite överdrivet..visst en bra skruvmaskin för montering är bra..men oftast är batterimaskiner dålig effekt i å ström finns i stort sett alltid tillhands.
vissa jobb är de bra till där sladden är i vägen.klyv en regel med en batterimaskin så förstår ni,
Citera
2022-11-20, 12:10
Medlem
godboys avatar
Huruvida man ska kosta på sig proffsverktyg eller köra budget beror ju på hur mycket man kommer använda dem.

Jag som bor i lägenhet och inte så ofta gör större arbeten klarar mig gott med Biltema och Jula grejor. Men har man hus och håller på med omfattande renoveringsarbeten så kanske man vill ha bättre saker. Bor man i hus och inte håller på så mycket så klarar man sig gott på budgetalternativen. Jag upplever att det gått troll i det där med att man som sporadisk hemmapulare "måste ha" proffsmärken som kostar massor. Samma sak med köksutrustning. En normal familj behöver inte ha proffsknivar eller proffsspisar osv.
Citera
2022-11-20, 12:43
Medlem
Brochets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Jag som varit snickare i 40 år tycker batterimaskiner är lite överdrivet..visst en bra skruvmaskin för montering är bra..men oftast är batterimaskiner dålig effekt i å ström finns i stort sett alltid tillhands.
vissa jobb är de bra till där sladden är i vägen.klyv en regel med en batterimaskin så förstår ni,
Det går alldeles utmärkt att klyva en regel med batterimaskin. Med de nya batterierna så går det t.om. snabbare än vad det gör med motsvarande sladdmaskin.
Citera
2022-11-20, 12:47
Medlem
Brochets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hardstekt
Hilti är i en egen liga när det kommer till konstruktion och komponentkvalitet.

Sen kan man säkert ha åsikter om ergonomi och funktioner och annat subjektivt.. Men hilti är bättre byggt än alla andra märken. De är fakta. De sista riktiga proffsmärket.
Så kan det säkert vara, men det är fortfarande synd att ett så stabilt märke vägrar förändra sig och hänga med in i framtiden.
Citera
2022-11-20, 12:49
Medlem
LagomLats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nittrick
Länk till paketet?

Absolut kan det stämma om DeWalt och Meec.
Tänk dock på att DeWalt är en Meec med gul plast och inte en DeWalt med annan plats. Även fast dom ser identiska ut kan det skilja sig mkt, fett, kullager, motor, BMS, mm.

Dvs sopor hela bunten. En chef kom på den geniala iden att alla på vår firma skulle ha en DeWalt då dom gick att få lite billigare.

Det var som att få en gammal sunkig grön Bosch.
Batteriet tog slut så fort du tittade på maskinen, laddnings tiden var brutal och laddade aldrig batteriet till 100%. Chefen fick handla fler batterier för att vi skulle klara oss igenom arbetsdagen.
Klena och sega till den graden att många arbeten vi gjort innan nu krävdes en Hilti också.
Härdningen på axeln till chucken var nära obefintlig och där av en av dom sakerna som dödade maskinerna rätt snabbt en annan var hur känsliga motorn var för damm.

Kort och gått på 30 maskiner var det ingen som överlevde 2 år, faktum är att majoriteten överlevde inte ens 12 månader.

Köp en riktig proffsmaskin bli besviken i kassan och lycklig varje gång när du använder den.
Köp skräp bli lycklig i kassan och känn besvikelsen varje gång du använder maskinen.

En grön boschborrmaskin är gjord för att hålla i 20år.

I snitt borrar en privatperson sju hål i betong vart sjunde år.

Efter sisådär 30 hål pajar maskinen, men den höll i 20 år!

Ett proffs kör sönder maskinen på ett par veckor.

Men för ett enstaka köksbygge funkar det med nästan vad som helst...

LL
Citera
2022-11-20, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LagomLat
En grön boschborrmaskin är gjord för att hålla i 20år.

I snitt borrar en privatperson sju hål i betong vart sjunde år.

Efter sisådär 30 hål pajar maskinen, men den höll i 20 år!

Ett proffs kör sönder maskinen på ett par veckor.

Men för ett enstaka köksbygge funkar det med nästan vad som helst...

LL

Ge mig en dag, kanske innan frukost så har jag brännt en Gröning. En batteri grönning håller max 5år och då har du jäkligt tur. Visst går det med vilken maskin som helst. Men om jag ska köra Vasaloppet föredrar jag att inte ha ohyvlade vita blixten. Det går men för 1300 mer kan du få samma skidor som vinnaren har, är det då värt att djävlas?
Man ser skillnader på en ny Hilti batteri slag maskin efter ett halvår. Då har du tappat säkert 30% prestanda.
Då kostar den ändå typ 8 ex moms.

En Gröning 18v är 1300 billigare än en av marknadens vassaste maskine. Bygge du nytt kök blir kostnaden typ 1% extra....

Fan vill du spara pengar kök borrar med 6kant skalle å bitsmejsel 200kr typ. Spara 1500 mot en Gröning!!!

Än bättre kök beg spritkök skit i nya köket. Besparing på 99.5%!!!!

Hantverk och djävlas med skräp verktyg är inget jag finner glädje i, men tur vi är olika
Senast redigerad av nittrick 2022-11-20 kl. 16:53. Anledning: Missade en sak
Citera
2022-11-20, 16:51
Medlem
LagomLats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nittrick
Ge mig en dag, kanske innan frukost så har jag brännt en Gröning. En batteri grönning håller max 5år och då har du jäkligt tur. Visst går det med vilken maskin som helst. Men om jag ska köra Vasaloppet föredrar jag att inte ha ohyvlade vita blixten. Det går men för 1300 mer kan du få samma skidor som vinnaren har, är det då värt att djävlas?
En Gröning 18v är 1300 billigare än en av marknadens vassaste maskine. Bygge du nytt kök blir kostnaden typ 1% extra....

Fan vill du spara pengar kök borrar med 6kant skalle å bitsmejsel 200kr typ. Spara 1500 mot en Gröning!!!

Än bättre kök beg spritkök skit i nya köket. Besparing på 99.5%!!!!

Hantverk och djävlas med skräp verktyg är inget jag finner glädje i, men tur vi är olika

Här köps det blå Bosch!

LL
Citera
2022-11-20, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LagomLat
Här köps det blå Bosch!

LL
Varför då en Gröning håller ju 20år?
Citera
2022-11-20, 17:44
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ge mig gärna era erfarenheter på verktyg. Hade jag uppskattat.

Och vilka verktyg är ett ”måste”?

Enklaste argumentet för proffsverktyg är att du får service och garanti på en bättre nivå. Just borrmaskiner och sånt där håller ju förvisso hur länge som helst men när det kommer till motorsågar, gräsklippare och sånt där så är det enorm skillnad mellan amatörprodukter och proffsprodukter och de brukar inte säljas i samma butiker.

Anledningen att jag brukar köpa Bosch är så enkel att jag vill ha samma typ av bits och sånt. Ibland när man köper något udda märke så är det någon viktig del som inte fungerar med något annat märke.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in