2022-11-20, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kebabmedpommes
På vilket sätt blir detta problem linjärt om man tar bort konstanten b?

Han visar det i texten du länkade till, dvs. att kostnadsfunktionen blir linjär:

Citat:
We know that a necessary condition for a
function to be called linear is that the following property holds:

f(x+y)=f(x)+f(y)

however if we look at our setting we see that:

f(x+y) = r(x+y) + b

and

f(x)+f(y) = rx+b + ry+b = r(x+y) + 2b

equality (and thus linearity) only holds if

r(x+y)+b = r(x+y) + 2b <==> b = 2b

the later is true if and only if `b=0`. In other words: **Our current fee
function is only linear if we set the base fee to zero.**
Citera
2022-11-20, 20:07
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
Han visar det i texten du länkade till:
Det var inte alls det du skrev, så jag vet inte varför du försökte dig på något sådant.

Det är också poänglöst att diskutera sådana detaljer som grundavgiften när det ändå inte kan garanteras en väg genom grafen för varje enskild transaktion.
Citera
2022-11-20, 20:09
Medlem
Citat:
Dvs, det kan då inte garanteras någon väg alls eftersom priset har ett tak. Ok.

(Det kan ändå inte garanteras någon väg inom rimlig tid pga topologin ändras snabbare än tiden det tar att genomföra en transaktion)

Detta är inget problem, såvitt jag kan se. (Taket är min idé.) Det är bara att algoritmen gör om proceduren tills den har en väg som fungerar, även prismässigt. Man kan tänka sig att algoritmen gör t.ex. tio försök innan den ger upp.

Har man satt för lågt tak så kan man i så fall hamna i ett läge där man inte hittar någon väg och betalningen inte kan utföras.
Citera
2022-11-20, 20:14
Medlem
Citat:
Det var inte alls det du skrev, så jag vet inte varför du försökte dig på något sådant.

Läs igen vad jag skrev. Du har för bråttom. Jag skrev att funktionen blir linjär om man tar bort konstanten. Du verkar ha läst (hur är det med läsförståelsen?) att problemet blir linjärt.

Han visar i den passage jag klistrade in, att funktionen blir linjär om konstanten b = 0.
Citera
2022-11-20, 20:16
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Har man satt för lågt tak så kan man i så fall hamna i ett läge där man inte hittar någon väg och betalningen inte kan utföras.
Det intressanta är om detta är ett icke problem i en bitcoinsierad värld. Samma sak med likviditeten i kanalerna.
Citera
2022-11-20, 20:16
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Läs igen vad jag skrev. Du har för bråttom. Jag skrev att funktionen blir linjär om man tar bort konstanten. Du verkar ha läst (hur är det med läsförståelsen?) att problemet blir linjärt.

Han visar i den passage jag klistrade in, att funktionen blir linjär om konstanten b = 0.
Funktionen som du skrev var redan linjär.
Citera
2022-11-20, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Det intressanta är om detta är ett icke problem i en bitcoinsierad värld. Samma sak med likviditeten i kanalerna.

Det är nog ett ickeproblem redan nu. Betalningar över lightning är ju löjligt billiga.
Citera
2022-11-20, 20:20
Medlem
Citat:
Funktionen som du skrev var redan linjär.

Läs texten du själv länkade till! Man måste skilja på linjär funktion i algebraisk bemärkelse och linjär funktion i grundskolebemärkelse.

Här förklaras vad en linjär funktion är:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Linj%C3%A4r_funktion
Citera
2022-11-20, 20:22
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Det är nog ett ickeproblem redan nu. Betalningar över lightning är ju löjligt billiga.
Men kan bli oändligt dyra eller omöjliga att få igenom när nätverket växer, vilket ju är hela poängen. Det är inte svårt att bygga ett sådant nätverk på leksaksnivå så som det ser ut idag.
Citera
2022-11-20, 20:28
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Mjo, men det är inte alla transaktioner som går igenom och det kan bli ett likviditetsproblem om du vill skicka mer än 200 dollar idag.
Inga olösliga problem, jag bara undrade om dessa problem beror på att Lightning fortfarande inte är jätteutbrett. Dvs, om dessa problem försvinner av sig själv ju större Lightning nätverket och användandet blir, snarare än att det är problem som måste byggas bort.
Citera
2022-11-20, 20:28
Medlem
Citat:
Men kan bli oändligt dyra eller omöjliga att få igenom när nätverket växer, vilket ju är hela poängen. Det är inte svårt att bygga ett sådant nätverk på leksaksnivå så som det ser ut idag.

Det är bl.a. därför jag tänker mig att kan kunde behöva införa möjligheten att som användare sätta ett tak för kostnaden. Men den tiden den sorgen. Att sätta ett tak är hur som helst ett trivialt "problem".
Citera
2022-11-20, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Mjo, men det är inte alla transaktioner som går igenom och det kan bli ett likviditetsproblem om du vill skicka mer än 200 dollar idag.
Inga olösliga problem, jag bara undrade om dessa problem beror på att Lightning fortfarande inte är jätteutbrett. Dvs, om dessa problem försvinner av sig själv ju större Lightning nätverket och användandet blir, snarare än att det är problem som måste byggas bort.

Aha, det "taket", dvs. för hur stora betalningar som kan göras utan trassel, antar jag kommer att höjas i takt med att nätverket blir större.

Men det kommer alltid att vara billigare att göra stora transaktioner på blockkedjan i stället för på lightning. Det som kommer att ändras är vad som är en liten respektive stor transaktion. Om några år går kanske trasselriskgränsen vid 0,1 BTC i stället, så småningom vid 1 BTC etc.
Senast redigerad av Stopp.Belagg 2022-11-20 kl. 20:35.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in