2022-11-20, 08:40
Medlem
Artikel VK.

– Vi har omhändertagit situationen. Boende och personal får stöd och hjälp, Vi försöker se till att de har det så bra som det går i den här situationen, säger Charlotte Högman, vd på Serigmo care.
– Jag har aldrig varit med om en sådan allvarlig händelse under mitt yrkesliv. Självklart är jag jätteledsen, säger hon.

https://www.vk.se/2022-11-18/misstankt-for-mord-pa-vardboende-begard-haktad

Det som inte framgår i artikeln är att i den Koncernstruktur som CH är verkställande direktör har inte mindre än 188 st anställda.

När man sedan vårdar dessa tickande bomber i så stor omfattning så var det inte frågan om det skulle hända utan när!.

CH kanske skulle banta ned verksamheten till 5 st anställda så kanske man har bättre koll. Inte 188.
Senast redigerad av leosurvey 2022-11-20 kl. 08:43.
Citera
2022-11-20, 09:30
Medlem
På vårt boende kommer sjuksköterskan bara vid kontroller och om vi ringer efter henne.... de kanske hade märkt att han inte mådde väl och ringt sköterskan så därför hon kom?
Citera
2022-11-20, 10:39
Medlem
Fettsugnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ssthlmss
HVB är inte sis-hem
Nä, det var ju två olika alternativ...
Citera
2022-11-20, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av americandadfan
En annan sak man tyvärr ser är när personal är mer fokuserade på mobilen än jobbet. Man ser brukare gå upp i affekt men personalen gör inget för att minska eller avvärja beteendet. Så det eskalerar och blir "kaos " istället.

Som sagt svårt att säga vad som exakt hände vid detta tillfälle. Men tyvärr finns det många brister inom denna bransch med brister i förståelse för nya arbetare. ( finns ju även "erfarna " som även brister /skiter i jobbet )

Håller med till fullo. Jag jobbar en del vaken-nätter och om jag inte städar eller tar hand om tvätt så låser jag alltid dörren in till "kontoret" kanske överdrivet nojig men är man ensam personal på ett sånt här boende då ska man alltid tänka på sin egen säkerhet före någon annans.

Det där med mobilen är väldigt störande. Ibland kan de vilja saker och när personalen inte reagerar så kan det utlösa affekt. Frustrationen blir stor när man inte blir förstådd.
Citera
2022-11-20, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kompis246
BO och MGM befann sig ensamma på boendet.
Dom hade varit två personal under fm, sen hade en personal gått hem kl 12. Kl 12:27 kommer larmet till polisen. Kl 12:30 kommer sjuksköterskan dit och då talar mgm med polisen i telefonen. Sjuksköterska tar över luren och får då reda på att han mördat personalen. Inget blod omkring och mgm är inte blodig.
Sjuksköterska backar och fullt pådrag inom kort.

Mgm hade vanföreställningar och hade psykos.

Jag har lite svårt att förstå händelseförloppet och händelserna runt om.

De har varit två personal fram till klockan 12 då en av dem slutar. Vilket i sig inte är konstigt.

12. 27 kommer sjuksköterskan till boendet. Frågan är varför SSK kommer då dessa normalt sett inte kommer till boendet förutom vid särskilda situationer.

Mellan 12.00 och 12.27 har något eskalerat situationen såpass mycket att MGM mördar personalen. Det är ett snabbt händelseförlopp. Känns inte rimligt att han skulle hunnit byta om på denna korta tid. Byte av kläder för en person med autism kan vara svårare.

Har personalen ringt dit SSK för att man märkt en förändring i MGM? Om så är fallet; varför lämnar den ena personalen 12.00?

Säg att SSK av oklar anledning skulle till boendet och är irrelevant för händelsen - det kan antyda att MGM faktiskt väntat till efter 12.00 då han, med stor sannolikhet, vetat att personalen var själv i tjänst.

SSK har i regel inget att göra med de boende så att denne ringts dit för en bedömning är inte helt sannolik.
Citera
2022-11-20, 19:57
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av CelebrateLife

De har varit två personal fram till klockan 12 då en av dem slutar. Vilket i sig inte är konstigt.

12. 27 kommer sjuksköterskan till boendet. Frågan är varför SSK kommer då dessa normalt sett inte kommer till boendet förutom vid särskilda situationer.

Mellan 12.00 och 12.27 har något eskalerat situationen såpass mycket att MGM mördar personalen. Det är ett snabbt händelseförlopp. Känns inte rimligt att han skulle hunnit byta om på denna korta tid. Byte av kläder för en person med autism kan vara svårare.

Har personalen ringt dit SSK för att man märkt en förändring i MGM? Om så är fallet; varför lämnar den ena personalen 12.00?

Säg att SSK av oklar anledning skulle till boendet och är irrelevant för händelsen - det kan antyda att MGM faktiskt väntat till efter 12.00 då han, med stor sannolikhet, vetat att personalen var själv i tjänst.

SSK har i regel inget att göra med de boende så att denne ringts dit för en bedömning är inte helt sannolik.
SSK kan ha kommit för att leverera medicin till brukarna.
Citera
2022-11-20, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CelebrateLife

Tänker som du.... de kommer ju bara om efter avtald tis så att säga, min tänke är också att de kanske märkt att flytten blivit för mkt och han behövde kollas till av ssk. Att en sedan går hem innan ssk kommer?
Citera
2022-11-20, 20:25
Medlem
Detta mord och många andra liknande händelser hade varit löst eller gått att förstå om personal hade fått bära kroppskamera. Kan ju vara av samma variant som Polisens då användaren startar den så att det inte blir fråga om konstant kameraövervakning. Kanske dags att det införs?
Citera
2022-11-20, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krulf
Detta mord och många andra liknande händelser hade varit löst eller gått att förstå om personal hade fått bära kroppskamera. Kan ju vara av samma variant som Polisens då användaren startar den så att det inte blir fråga om konstant kameraövervakning. Kanske dags att det införs?

Jag kan tänka mig att kroppskamera kan skapa oro och eventuellt provocera människor som MGM. Osäker på att det blir mindre våld av det faktiskt.
Citera
2022-11-20, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Miacara
Jag kan tänka mig att kroppskamera kan skapa oro och eventuellt provocera människor som MGM. Osäker på att det blir mindre våld av det faktiskt.
Ja, det kan säkert vara provocerande för en del. Jag tänker något väldigt diskret så kanske det funkar.
Citera
2022-11-20, 21:12
Avslutad
Det här boendet verkar ha konstiga rutiner. Att ena i personalen går hem så tidigt som kl. 12:00 och dessutom lämnar den andra i personalen ensam känns väldigt udda.

I regel ska det vara minst 2 st. personal som jobbar.

Så förutom att det skett ett mord så lutar det även mot arbetsmiljöbrott.
Citera
2022-11-20, 21:16
Medlem
Vet inte om denna har postats ännu men antar att det gäller det här fallet, även om tidpunkten när kollegan har fått samtalet inte stämmer överens med tidpunkten för när det hände…? Vilken mardröm för de anhöriga till offret…

https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=pfbid0sPqqCePGYvCSWYg7HMxxAs6 6zEAvTnC6EhgKNd7xL9X1UMwKv42PLnRnk4YfhDNWl&id=1000 63620364019
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in