2022-11-20, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
I vissa tankar under natten kan de ha varit slipade. Få bort cykeln t.ex.

Sen att den ses av ett vittne efter att TT ska ha gått hem är oslipat.

Så hur slipat har de agerat med mobilerna?

Slagit sönder TT’s men misslyckats, pajst skärmen, och åkt runt och tänkt att deras egna inte spåras för vem ska misstänka dem när de ju varait slipade och sagt att TT cyklade hem och cykeln = borta = oskyldiga 100 %

det där överlämnar jag åt teknikerna , är för invecklat om man inte vet hur en mobil funkar till 100 procent. Polisen får säkert hjälp av experter inom området. Ja visst kan de har varit smarta stundtals men inte fullt ut, den panik de måste ha känt. Jag gissar på att det stampat sönder den. och slängt på svårt ställe.
Citera
2022-11-20, 18:46
Medlem
lindblomsgröns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FMR
Ja det hade nog varit ett starkt motiv. Tänkt den tanken också. Tänk om tt bidragit till att det tog slut. Alternativt gjort det svårare för jj få tillbaka honom. Hon ser nog inte sin egen skuld i det hela med tanke om det man hört om hennes personlighet. Alternativt att hon sagt till Aw om otrogenheten,som sagt det till exet. Man delar ju mycket med sin partner.

Fattar inte vad hon skulle dit och göra, tror inte att de skulle lösa någon konflikt. Hon kanske inte ville gå hem bara ha lite rolig efterfest. Vem vet hon kanske gillade droger också? Man tror Tove var en ängel men vad vet man? Kanske envis o påstridig på sitt sätt som retade gallfeber på Johanna.
Citera
2022-11-20, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen

Jag minns ju lite av det andra fall du refererade till och hur komplicerat det var.
Även Telialiknande som var inkallad expert för att reda ut en specifik tidpunkt, fick ju hjälp av en kollega för att mer i detalj kunna säga vad som kunde ha hänt.

Olika datasessioner som löpte parallellt men med olika startpunkt…

Och missar av TR att en datasession avslutades, inte att någon pillat på mobilen.

Där handlade det om tidpunkter som var avgörande för om MGM skulle kunnat hinna med att utföra brottet.

Här har man till skillnad från det brottet ändå bevisning om att JJ och grannen varit till McD vid en tidpunkt. Dunsar innan, och förhoppningvis en kropp som kan visa hur Tove dött, om kroppen har förflyttats från ett läge till ett annat.

Och det viktiga nyckelvittnet!

Med på denna avgörande resa till Donken åker alltså Toves mobil, vilket den inte borde göra om allt stått rätt till.

Så här finns det bryttidpunkter.

Funderar också på om man kunnat använda ”hitta min iPhone”

När min son blev bestulen på sin mobil, kunde han och hans kompis följa mobilen ända fram till huset där tjuven hade gått in. Man kunde se olatsen, men inte våningarna.

Tyvärr ville gymmet inte lämna ut namnlistor på de som gymmar där vid tidpunkten, men sonen skrev sms om att de visste var han bodde och lapp vid entrén. Mobilen lämnades åter till receptionen.

Jag har även på appen hitta delad platstjänster med min dotter. Det är lätt att ta bort, koppla in de som finns i kontaktlistan. Man kan sätta in en tid för hur länge man vill dela plats med varandra.

Bara en tanke att Tove kan ha haft någon sådan inkopplad med någon när hon ändå visste att hon skulle hem till JJ.
En tjej som förmodligen även Tove visste var misstänkt för att ha tittat eld på exets dörr?

Väldigt lätt att skjuta teknisk bevisning kopplat till platsdata och master i sank.

Ingen idé skriva nån avhandling i tråden om det men värt att börja värma upp inför åtal även om det lär dröja.

Indicierna läggs på hög ja.
Blir det tekniska själva kittet som binder allt samman.

Man anar vad polisen sitter på för bevisning redan.

Kan de bli dömda för mord men inte människorov så är det ju bra.
Men känns som en trippelgardering av åklagaren även om de ska kunna bli dömda för alla tre rubriker såklart.

Större chans bevisa gravfrid än människorov om bevisen inte räcker för mord.

Nånstans så känns det att erkännande nästan krävs för mord men kanske räcker indicierna ihop med TT’s skador och nåt mobilrelaterat?

Som du varit inne på - bortom allt rimligt tvivel är det bara de som ska ha kunnat begå detta. Om så MH gjorde det i sömnen s a s…

MGM har inte Telegram. Kollat.
Men andra appar har de och i Snap (öppna någon kontakts profil så hittar man knappen för att dela med den personen) och Messenger så kan man live-dela sin plats till kontakter.

Dunsar och hamrande. Våld respektive trodd destruktion av mobil?
TT dör men inte hennes mobil.

Bra där. Någon brås på sin mor…
Citera
2022-11-20, 18:49
Medlem
MrFiremans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rhis
Men det var ju troligen TT (och eller JJ) som väsnades i badrummet. (om TT) är man full och spyr så är det lätt att knuffa till/vicka ett badkar. Sparkarna berodde på att JJ (TT?) ville in i badrummet och sparkade på dörren för att väcka personen på toan. Alternativt låste en av dem in sig med den andres mobil för att snoka i den.
TT spyr i alla fall och JJ får för sig att fixa hamburgare åt TT, passar också på att ta med TT,s mobil för att snoka?
När JJ kommer tillbaka har TT flytt därför drar JJ direkt i ilska över att hon stuckit när hon fixade hamburgare. Hon hittar TT släpandes på cykeln och får in TT i bilen på något vis, tvingas eller lockas in (det regnar ju har det antytts här). JJ kör mot skogen av någon anledning.

MH sov djupt!

Hur förklarar du då att cykeln faktiskt var kvar utanför JJ:s hus när de kom tillbaka från McD ?
Citera
2022-11-20, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
En tanke jag har haft är att man förhoppningsvis, även om det gått ganska lång tid seda hon avlidit, ska kunna se om hon har förflyttats.

Och då tänker jag på JJs lilla bil. Även om man fäller ner baksätet, kan det bli trångt?
Och kroppen kommer att behöva läggas i en särskild ställning. En ställning som kommer att synas då det blir fläckar då blodet sjunker till lägsta punkt, men trycks undan på belastade ställen.

Nu beror allt på förstås hur länge Tove blev liggande innan kroppen stuvades in i bagaget.

Ja det bör väl ses på baksidan av ryggstödet tänker jag. Bilen borde dem fått svar på ganska omgående tänker jag mig..
Kroppen har nog inte legat länge innan den flyttades till bilen dock, 45min?
Men det kanske är som du säger med blodet.. Dem kan knappast hunnit lämna den på recond iaf..
Hela soppan luktar paniklösningar i fyllan 🤔
Citera
2022-11-20, 18:53
Medlem
Xedomes avatar
Någon ställde frågan om varför JJ måste åka till McD mitt i natten. Det måste hon inte.

Däremot måste hon ta sig ur situationen med mord och därför avlägsna mordoffret. * (-> Gå ut ur lgh)

Tror att vi kan lägga McD till handlingarna. Polisen har enligt egen utsago (järn-)koll på den biten.

*utgår ifrån att TT bragdes om livet i lgh efter senaste uttalandena om BP.
Citera
2022-11-20, 18:56
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kellywoman
Fast det saknas ju inte bevis. Åklagaren har ju gått ut med att de kunnat följa DERAS rörelsemönster under natten och morgonen

I nuläget ser jag MH som femte hjulet under vagnen. Men ja, det är inte osannolikt att hon gjort sig skyldig till brott mot gravfriden.
Citera
2022-11-20, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av miamania
Min teori är att hon hade Toves mobil i handen när hon mötte grannen och var på väg för att dumpa den och kroppen, sin egen hade hon så klart lämnat kvar i lägenheten men var tvungen att hämta den för att kunna beställa i appen.

Ja plus informera MH om fördröjningen.
Citera
2022-11-20, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xedome
Någon ställde frågan om varför JJ måste åka till McD mitt i natten. Det måste hon inte.

Däremot måste hon ta sig ur situationen med mord och därför avlägsna mordoffret. * (-> Gå ut ur lgh)

Tror att vi kan lägga McD till handlingarna. Polisen har enligt egen utsago (järn-)koll på den biten.

*utgår ifrån att TT bragdes om livet i lgh efter senaste uttalandena om BP.
Det tror jag med!

Om GW säger att lgh är den förmodligen brottsplatsen och att de har koll på den förmodade transporten genom att följa DE båda häktade under natten, då behöver iaf inte jag några andra teorier för att vara övertygad 😬
Citera
2022-11-20, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av painkiler
Om TT hade fingeravtryck upplåsning på mobilen, så kan de faktiskt ha låst upp den och använt mobilen.

Dom vet ju snapkartan hur funkar och att Tove är online där. Det vill nog inte att sista position på kartan är JJs lägenhet.

McDonald turen tvingas fram av slump.

JJ kanske passar på att flytta TTs pos på snapkartan och stänger av Snapchatappen under sitt mcdonalds besök.

En annan kan ju vara att hon är rädd att MH ska få panik om nån börjar ringa till den under tiden hon är på MacDonalds och tar med telefonen av den anledningen

Iskallt agerande men inte omöjligt.
Misslyckas de 5 ggr på raken låses mobilen om hon har iPhone. Nåt liknande på Android.

Sen finns det chans att 48h gått sedan mobilen låstes upp med kod, om de har otur, och då måste den öppnas med kod eller motsvarande igen.

Blir ett absolut finlir för forensiker ihop med utredare att avgöra om mobilen snvänts av någon annan än ägaren. M a o verkar aktiviteterna efter hennes död uppenbart genomförda för att dölja nåt?

Nu blir det svårt men som hypotetisk jämförelse så blir det knepigt i ett fall om polisen kan fastställa tiden för död och någon fipplar med mobilen efter det. Finns lite att förklara då.

Bästa vore ju om någon försökt stänga av den och oavsiktligt bränt av en bild på död TT (för man fattar inte knapparna på mobilmodellen) i samma veva men sån flax lär de inte ha.
Och det förutsätter att mobilen hittas då.
Citera
2022-11-20, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pythia_88
Polis har gått ut med att HUVUDDELEN av brottet sker 02:00-02:45. Grundar de klockslaget på preliminära resultat från obduktionen? Har rättsläkaren lyckats fastställa när döden inträffade?

02 är de tillbaka från Nöjet.

02:45 åker JJ till McD.

Så tror jag de kommit fram i kartläggningen.

Människorov och mord 02 - 02:45

Gravfridsbrott från 03:56 nånstans då minus några minuter om de menar hon dog i huset.
Citera
2022-11-20, 19:03
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Justice.Hackerz
Jag tror inte det krävs några större djupdykningar om hon är strypt för att se att hon varken åsamkat det själv och sedan transporterats bort sig själv. Skulle MGM se på och sedan transportera bort henne faller nog ganska väl "utom rimligt" tvivel tillsammans med både lögner och annat.
Värre indiciekedja har ju utretts som mord.

Undrar om det skett nån typ "topsning" under naglar och dylikt när dessa MGM greps eller hur fungerar det i dagens läge?

Samt blåmärken på MGM, fingrar eller annat..
Nu är du inne på kringbevisningen, vilket jag menar också behövs för att fastslå att det är just mord.
Då kan man tolka polisens tidiga uttalande som att de har vattentätt på fötter angående gärning och transport.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in