Citat:
Ursprungligen postat av
Avel
McD turen är en märklig manöver så kort efter brottet. Varför måste hon dit ja?
Hon kan absolut ha haft samma mast kopplad hela tiden. Även på Nöjet. Platsdata (Snap o dyl) fastställer färden t/r McD.
Och samma mast ligger kvar för datatrafik/samtal.
Finns nät i media att ”sista gången mobilen kopplar upp mot Biltema-masten” eller liknande.
Så tidigt som 03:50 uppgiften kom hade nog polisen inte helt pejl på vad 03:50 egentligen innebar.
Du minns kanske i ett fall där det dröjde ända till hovrätten tills man på riktigt fastställde hur mobilen kopplat upp och ner. Man fick alltså först år efter brottet en från Telia som kunde reda ut begreppen. Och egentligen inte ens de kunde fastställa vad som riktigt hänt.
Stängs den av som ”vanligt” är det lättare. Hamnar den i vatten eller förstörs är det mer komplext.
Min bedömning utifrån kända uppgifter är att det är svårt att avgöra vad tidsstämpeln 03:50 egentligen innebär. Mobilen kan alltså ha förstörts (delvis) redan innan och datasessionen löper ut sen 03:50 eller den kan ha gått i nåt annat läge och då avbrutit datasessionen.
Här kommer en röra till. Som bara får vara tankar i en röra tills vi blir klokare på uppkopplingen. Begär inte att nån ska fatta men vill slänga in det i tråden så den dag det uppdagas hur hennes mobil och uppkopplingar kommunicerat så kan man gå tillbaka och kika.
———————-
01:49 samtal från pojkvän. Bryter pågående datasession. Ny datasession påbörjas som är 120 min (vanligt,ovanligt?)fram till 03:50.
För att delutmatningarna är 120 min?
Delutmatningarna är när operatören ”tickar av” att mobilen fortfarande är igång.
Normalt är en delutmatning 180 min.
En datasession pågår hela tiden och delas upp i dessa delutmatningar.
En datasession har samma referensnummer.
En datasession kan fortsätta även om du lämnar området för täckning/masten.
En datasession kan även pågå endast med kopplingen för ”volte”, alltså röstsamtal över ”4G”. Medans antennen för data, alltså surf, är intakt.
Det betyder att mobilen kan ha utsatts för ett försök till förstörelse men typ en antenn funkar fortfarande. Då löper den datasessionen vidare.
När sedan mobilen helt förstörs och datasessionen som påbörjats löper ut så kontaktar masten mobilen genom delutmatning och får då inget svar och kopplar då ner sessionen (och dess referensnummer är ”förbrukat”)
Klockan kan då vara 03:50.
Tvåtimmars delutmatningsintervall som påbörjas efter samtal med pojkvännen 01:49?
Datasession påbörjas i Biltema-masten redan 00:50 och pågår sen sedvanliga 180 minuter till 03:50 då den löper ut för mobilen (antenner) har förstörts tidigare. Alltså i tid före 03:50?
Masten täcker då ända ner till Nöjet (2 km)?
Alltså en datasession som pågår i Biltema-masten från dess att TT lämnar Nöjet tills den löper ut 180 min senare.
Spelar ingen roll om annan mast kopplar upp (under McD-färden) bara TT’s mobil är tillbaka under täckning Biltema när nästa delutmatning sker 03:50?
Hur påverkar 01:49 samtalet datasessionen? Är redan TT kopplad mot Biltema när det samtalet sker?
Eller påbörjas 120 min ny delutmatning när samtalet kopplas ner från Biltema som sen löper ut 03:50. Och mobilen (någon antenn men mobilen är igång) förstörs långt innan vilket inte påverkar datasession men att den sen förtörs så ingen ny delutmatning fångas upp av den 03:50?
Flygläge 03:50? Pingar?
Stängs av manuellt 03:50?
Förstörs 03:50?
Datasession löper ut 03:50 och mobilen förstörs långt(?) innan?
Jag minns ju lite av det andra fall du refererade till och hur komplicerat det var.
Även Telialiknande som var inkallad expert för att reda ut en specifik tidpunkt, fick ju hjälp av en kollega för att mer i detalj kunna säga vad som kunde ha hänt.
Olika datasessioner som löpte parallellt men med olika startpunkt…
Och missar av TR att en datasession avslutades, inte att någon pillat på mobilen.
Där handlade det om tidpunkter som var avgörande för om MGM skulle kunnat hinna med att utföra brottet.
Här har man till skillnad från det brottet ändå bevisning om att JJ och grannen varit till McD vid en tidpunkt. Dunsar innan, och förhoppningvis en kropp som kan visa hur Tove dött, om kroppen har förflyttats från ett läge till ett annat.
Och det viktiga nyckelvittnet!
Med på denna avgörande resa till Donken åker alltså Toves mobil, vilket den inte borde göra om allt stått rätt till.
Så här finns det bryttidpunkter.
Funderar också på om man kunnat använda ”hitta min iPhone”
När min son blev bestulen på sin mobil, kunde han och hans kompis följa mobilen ända fram till huset där tjuven hade gått in. Man kunde se olatsen, men inte våningarna.
Tyvärr ville gymmet inte lämna ut namnlistor på de som gymmar där vid tidpunkten, men sonen skrev sms om att de visste var han bodde och lapp vid entrén. Mobilen lämnades åter till receptionen.
Jag har även på appen hitta delad platstjänster med min dotter. Det är lätt att ta bort, koppla in de som finns i kontaktlistan. Man kan sätta in en tid för hur länge man vill dela plats med varandra.
Bara en tanke att Tove kan ha haft någon sådan inkopplad med någon när hon ändå visste att hon skulle hem till JJ.
En tjej som förmodligen även Tove visste var misstänkt för att ha tittat eld på exets dörr?