2022-11-20, 17:29
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Oftast sker skärningar i bröst och halspartiet när det handlar om mord Det kan t.o.m träffa så illa så att offret blir oförmöget att skrika. Samma med strypning om det sker med snara, det ger ett tydligt märke på offrets hals. Nämnda metoder hade sannolikt upptäckts redan vid fyndet i skogen. Kvävning hade dom förmodligen inte upptäckt förens obduktionen.

Även om åklagaren är väldigt försiktig med uttalanden, så spelar nog omständigheterna in. Att tecken på våld synts i lägenheten, att grannar talat om dunsar, att mgm berättat saker i förhör, att hon hittades på ett ställe där man i princip kan utesluta olycka eller att hon frivilligt tagit sig dit. Så rimligen borde alla förstått att det handlade om ett mord redan vid upptäckten av kroppen.
Jag tänkte på Emilia i Tollarp, där det fastslogs att det var mord på grund av att knivskadorna i ryggen satt på sådant vis att hon inte själv skulle kunna åsamkat sig dem.
Knivskärningar/strypning som BO rent teoretiskt själv skulle kunna gjort, kräver tung annan bevisning för att utom allt tvivel kunna fastslå mord. Därför blev jag förvånad över att de gick ut med det direkt och inte väntade tills rättsläkarens preliminärbedömning kom.
Är du med hur jag tänker? Att advokaten inte ska kunna skjuta det i sank genom att hävda att det skulle kunna vara självförvållat. (Även om ingen tror att så är fallet.)
Citera
2022-11-20, 17:31
Medlem
Jag tror mobilen Toves ligger i skogen någon stans, inte i något vatten eftersom det måste vara svårare hitta i en skog än i en damm...så pass slipad tror jag JJ är.
Citera
2022-11-20, 17:31
Medlem
Xedomes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrevenFB
Eller åtminstone tror jag att vi kan utesluta att MH låg och sov genom hela mordförloppet. Hon kan ha sovit en stund - men måste ha vaknat av dunsarna och mordet. Frågan är isåfall hur mycket hon lät bli att hjälpa Tove - eller hur mycket hon hjälpte JJ i mordutförandet. För jag tror som sagt att mordet initierades, och helt eller till största delen, utfördes av JJ.
Jomenvisst. Men jag får inte ihop sovande med tidslinjen och brottsrubricering mord.

Brottsrubriceringen kan vara fel, men Nöjet stängde 01:00, sen tömma lokal, garderob/toa, de står och pratar utanför (-01:30 ca) går hem tillsammans till lgh (-02:00 ca) och bråket fortsätter. MH verkar lojal till JJ, tror att hon snarare är vaken, alert, även pga bråket i sig. + påverkad.

Min känsla är ändå, att "- Min kompis är full, trillade i badrummet och ligger och vilar' * är ett försök att formulera det som verkligen hände (TT dör, avsiktligt eller vållande) till något som grannen köper som förklaring till ljuden.

Tack för ditt hästjobb med sammanfattningen!

*källa : intervjuer SVT, podden del 2
Senast redigerad av Xedome 2022-11-20 kl. 17:54.
Citera
2022-11-20, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Oftast sker skärningar i bröst och halspartiet när det handlar om mord Det kan t.o.m träffa så illa så att offret blir oförmöget att skrika. Samma med strypning om det sker med snara, det ger ett tydligt märke på offrets hals. Nämnda metoder hade sannolikt upptäckts redan vid fyndet i skogen. Kvävning hade dom förmodligen inte upptäckt förens obduktionen.

Även om åklagaren är väldigt försiktig med uttalanden, så spelar nog omständigheterna in. Att tecken på våld synts i lägenheten, att grannar talat om dunsar, att mgm berättat saker i förhör, att hon hittades på ett ställe där man i princip kan utesluta olycka eller att hon frivilligt tagit sig dit. Så rimligen borde alla förstått att det handlade om ett mord redan vid upptäckten av kroppen.

TT kan ha blivit slagen med ett hårt föremål i huvudet.....
Citera
2022-11-20, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xedome
Jomenvisst. Men jag får inte ihop sovande med tidslinje och brottsrubricering mord. Brottsrubriceringen kan vara fel, men Nöjet stängde 01:00, sen tömma lokal, de står och pratar utanför (-01:30 ca) går hem tillsammans till lgh (-02:00 ca) och bråket fortsätter. MH verkar lojal till JJ, tror hon snarare är vaken, alert, även pga bråket i sig. + påverkad.

Min känsla är ändå, att "- Min kompis är full, trillade i badrummet och ligger och vilar' (källa: intervjuer med grannen svt, podden) är ett försök att formulera det som verkligen hände (TT dör, avsiktligt eller vållande) till något som grannen köper som förklaring till ljuden.

MH har inte gått och lagt sig för att sova.
Citera
2022-11-20, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Jag tänkte på Emilia i Tollarp, där det fastslogs att det var mord på grund av att knivskadorna i ryggen satt på sådant vis att hon inte själv skulle kunna åsamkat sig dem.
Knivskärningar/strypning som BO rent teoretiskt själv skulle kunna gjort, kräver tung annan bevisning för att utom allt tvivel kunna fastslå mord. Därför blev jag förvånad över att de gick ut med det direkt och inte väntade tills rättsläkarens preliminärbedömning kom.
Är du med hur jag tänker? Att advokaten inte ska kunna skjuta det i sank genom att hävda att det skulle kunna vara självförvållat. (Även om ingen tror att så är fallet.)

Jag tror inte det krävs några större djupdykningar om hon är strypt för att se att hon varken åsamkat det själv och sedan transporterats bort sig själv. Skulle MGM se på och sedan transportera bort henne faller nog ganska väl "utom rimligt" tvivel tillsammans med både lögner och annat.
Värre indiciekedja har ju utretts som mord.

Undrar om det skett nån typ "topsning" under naglar och dylikt när dessa MGM greps eller hur fungerar det i dagens läge?

Samt blåmärken på MGM, fingrar eller annat..
Senast redigerad av Justice.Hackerz 2022-11-20 kl. 17:55.
Citera
2022-11-20, 18:05
Medlem
Pythia_88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alfa.Beta
Vi får väl anta att polisen kollar alla spår, och granskar potentiella medhjälpare noga utan att de meddelar oss. Det är en annan sak när folk skriver ut misstankar öppet här på FB.

Så länge man håller sig till regler så är det väl fritt fram att spekulera. Jag tror att många i tråden upplever det ofattbara i att två så unga tjejer kan begå något så makabert som att ta död på en tredje tjej i ungefär samma ålder. Inte ens GW har sett något liknande i brottshistoriken. Det öppnar upp för spekulationer. Människor söker svar.
Citera
2022-11-20, 18:06
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
McD turen är en märklig manöver så kort efter brottet. Varför måste hon dit ja?

Hon kan absolut ha haft samma mast kopplad hela tiden. Även på Nöjet. Platsdata (Snap o dyl) fastställer färden t/r McD.
Och samma mast ligger kvar för datatrafik/samtal.

Finns nät i media att ”sista gången mobilen kopplar upp mot Biltema-masten” eller liknande.

Så tidigt som 03:50 uppgiften kom hade nog polisen inte helt pejl på vad 03:50 egentligen innebar.

Du minns kanske i ett fall där det dröjde ända till hovrätten tills man på riktigt fastställde hur mobilen kopplat upp och ner. Man fick alltså först år efter brottet en från Telia som kunde reda ut begreppen. Och egentligen inte ens de kunde fastställa vad som riktigt hänt.

Stängs den av som ”vanligt” är det lättare. Hamnar den i vatten eller förstörs är det mer komplext.

Min bedömning utifrån kända uppgifter är att det är svårt att avgöra vad tidsstämpeln 03:50 egentligen innebär. Mobilen kan alltså ha förstörts (delvis) redan innan och datasessionen löper ut sen 03:50 eller den kan ha gått i nåt annat läge och då avbrutit datasessionen.

Här kommer en röra till. Som bara får vara tankar i en röra tills vi blir klokare på uppkopplingen. Begär inte att nån ska fatta men vill slänga in det i tråden så den dag det uppdagas hur hennes mobil och uppkopplingar kommunicerat så kan man gå tillbaka och kika.

———————-

01:49 samtal från pojkvän. Bryter pågående datasession. Ny datasession påbörjas som är 120 min (vanligt,ovanligt?)fram till 03:50.
För att delutmatningarna är 120 min?

Delutmatningarna är när operatören ”tickar av” att mobilen fortfarande är igång.

Normalt är en delutmatning 180 min.
En datasession pågår hela tiden och delas upp i dessa delutmatningar.

En datasession har samma referensnummer.

En datasession kan fortsätta även om du lämnar området för täckning/masten.

En datasession kan även pågå endast med kopplingen för ”volte”, alltså röstsamtal över ”4G”. Medans antennen för data, alltså surf, är intakt.

Det betyder att mobilen kan ha utsatts för ett försök till förstörelse men typ en antenn funkar fortfarande. Då löper den datasessionen vidare.

När sedan mobilen helt förstörs och datasessionen som påbörjats löper ut så kontaktar masten mobilen genom delutmatning och får då inget svar och kopplar då ner sessionen (och dess referensnummer är ”förbrukat”)

Klockan kan då vara 03:50.

Tvåtimmars delutmatningsintervall som påbörjas efter samtal med pojkvännen 01:49?

Datasession påbörjas i Biltema-masten redan 00:50 och pågår sen sedvanliga 180 minuter till 03:50 då den löper ut för mobilen (antenner) har förstörts tidigare. Alltså i tid före 03:50?
Masten täcker då ända ner till Nöjet (2 km)?

Alltså en datasession som pågår i Biltema-masten från dess att TT lämnar Nöjet tills den löper ut 180 min senare.

Spelar ingen roll om annan mast kopplar upp (under McD-färden) bara TT’s mobil är tillbaka under täckning Biltema när nästa delutmatning sker 03:50?

Hur påverkar 01:49 samtalet datasessionen? Är redan TT kopplad mot Biltema när det samtalet sker?

Eller påbörjas 120 min ny delutmatning när samtalet kopplas ner från Biltema som sen löper ut 03:50. Och mobilen (någon antenn men mobilen är igång) förstörs långt innan vilket inte påverkar datasession men att den sen förtörs så ingen ny delutmatning fångas upp av den 03:50?

Flygläge 03:50? Pingar?

Stängs av manuellt 03:50?

Förstörs 03:50?

Datasession löper ut 03:50 och mobilen förstörs långt(?) innan?

Jag minns ju lite av det andra fall du refererade till och hur komplicerat det var.
Även Telialiknande som var inkallad expert för att reda ut en specifik tidpunkt, fick ju hjälp av en kollega för att mer i detalj kunna säga vad som kunde ha hänt.

Olika datasessioner som löpte parallellt men med olika startpunkt…

Och missar av TR att en datasession avslutades, inte att någon pillat på mobilen.

Där handlade det om tidpunkter som var avgörande för om MGM skulle kunnat hinna med att utföra brottet.

Här har man till skillnad från det brottet ändå bevisning om att JJ och grannen varit till McD vid en tidpunkt. Dunsar innan, och förhoppningvis en kropp som kan visa hur Tove dött, om kroppen har förflyttats från ett läge till ett annat.

Och det viktiga nyckelvittnet!

Med på denna avgörande resa till Donken åker alltså Toves mobil, vilket den inte borde göra om allt stått rätt till.

Så här finns det bryttidpunkter.

Funderar också på om man kunnat använda ”hitta min iPhone”

När min son blev bestulen på sin mobil, kunde han och hans kompis följa mobilen ända fram till huset där tjuven hade gått in. Man kunde se olatsen, men inte våningarna.

Tyvärr ville gymmet inte lämna ut namnlistor på de som gymmar där vid tidpunkten, men sonen skrev sms om att de visste var han bodde och lapp vid entrén. Mobilen lämnades åter till receptionen.

Jag har även på appen hitta delad platstjänster med min dotter. Det är lätt att ta bort, koppla in de som finns i kontaktlistan. Man kan sätta in en tid för hur länge man vill dela plats med varandra.

Bara en tanke att Tove kan ha haft någon sådan inkopplad med någon när hon ändå visste att hon skulle hem till JJ.
En tjej som förmodligen även Tove visste var misstänkt för att ha tittat eld på exets dörr?
Citera
2022-11-20, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen

Jag funderar på om Toves mobil kan ha haft kvar Snapchatt hela vägen till där den sista uppkopplingen har varit?

Om TT hade fingeravtryck upplåsning på mobilen, så kan de faktiskt ha låst upp den och använt mobilen.

Dom vet ju snapkartan hur funkar och att Tove är online där. Det vill nog inte att sista position på kartan är JJs lägenhet.

McDonald turen tvingas fram av slump.

JJ kanske passar på att flytta TTs pos på snapkartan och stänger av Snapchatappen under sitt mcdonalds besök.

En annan kan ju vara att hon är rädd att MH ska få panik om nån börjar ringa till den under tiden hon är på MacDonalds och tar med telefonen av den anledningen
Citera
2022-11-20, 18:11
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Justice.Hackerz
Jag tror inte det krävs några större djupdykningar om hon är strypt för att se att hon varken åsamkat det själv och sedan transporterats bort sig själv. Skulle MGM se på och sedan transportera bort henne faller nog ganska väl "utom rimligt" tvivel tillsammans med både lögner och annat.
Värre indiciekedja har ju utretts som mord.

Undrar om det skett nån typ "topsning" under naglar och dylikt när dessa MGM greps eller hur fungerar det i dagens läge?

Samt blåmärken på MGM, fingrar eller annat..

En tanke jag har haft är att man förhoppningsvis, även om det gått ganska lång tid seda hon avlidit, ska kunna se om hon har förflyttats.

Och då tänker jag på JJs lilla bil. Även om man fäller ner baksätet, kan det bli trångt?
Och kroppen kommer att behöva läggas i en särskild ställning. En ställning som kommer att synas då det blir fläckar då blodet sjunker till lägsta punkt, men trycks undan på belastade ställen.

Nu beror allt på förstås hur länge Tove blev liggande innan kroppen stuvades in i bagaget.
Citera
2022-11-20, 18:12
Medlem
Pythia_88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Polisen/MP letar mobil nära masten men mitt budskap är att situationen kan vara mer komplex än så. Men förstår att en huvudtes är att den slängs i damm.

Slängs den dock igång i damm så är teorin mer osäker än om den slängs i avstängd tänker jag. Isf är 03:50 tiden då den manuellt stängs av.

Och då gör MGM det. Stämger av den alltså. För vid den tiden bör TT vara död eller medvetslös sedan senast 02:45 om man ska tolka polisen ”rätt”.

Sen får man beaktta batteritorsk också…
Vilket innebär att mobilen kan ha lämnats nånstans långt tidigare än 03:50 då.

Polis har gått ut med att HUVUDDELEN av brottet sker 02:00-02:45. Grundar de klockslaget på preliminära resultat från obduktionen? Har rättsläkaren lyckats fastställa när döden inträffade?
Citera
2022-11-20, 18:13
Medlem
Jag undrar hur de ska göra för att koppla MH till själva mordhandlingen. Som många skrivit så är det svårt att omhäkta henne på sannolika skäl misstänkt för mord, om de inte har starka bevis. Men ändå, hur ska polisen reda ut vad som faktiskt hände i lägenheten, vem av dem som mördade T? Jag tror inte att MH mördade T, utan att det var JJ. Känner mig orolig för att MH kommer åka dit för mord även om hon inte gjort det. Självklart borde hon bli fälld för gravfridsbrott och människorov dock (om hon nu är skyldig till det, men mycket talar ju för det).
Senast redigerad av thousandwindows 2022-11-20 kl. 18:25.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in