2022-11-20, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av leach
Rökningen fortsätter i pissland.

#MordorOnFire: There is a fire in the area of ​​three railway stations in Moscow. The reasons are still unknown.
https://twitter.com/TpyxaNews/status/1594308862156357634

Tack för att du håller oss uppdaterad. Jag har själv blivit inringd och fick jobba trots varande "pensionär". Dessa bränder är mycket mystiska. Igår blev det fyr i en gasledning nära St Petersburg och så idag detta. Detta känns inte riktigt naturligt.

Någon form av motståndsrörelse arbetar men det kan vara en motståndsrörelse inom regimen också. Några försöker underminera för makthavarna, misstänker grupperingar inom FSB.
Citera
2022-11-20, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nicke19
Fred blir det när Zelensky ger upp....
Nej. Det finns olika scenarier för fred. Scenario ett är bäst för det ryska folket och Ryssland som nation, nämligen att det blir fred när Vladimir Putin drar tillbaka sina styrkor. Men eftersom han inte kan ge upp sin dröm om ett nytt Sovjetunionen så lär det inte hända. Därför lär sannolikt scenario två inträffa. Kriget fortsätter tills Ryssland brutits ner totalt. Det ryska folkets levnadsstandard och levnadsvillkor backar 50-60 år. Vladimir Putin avlider eller avsätts och en ny likasinnad dåre tar över. Men att freden skulle inträffa efter någon slags rysk framgång är, såsom du självklart innerst inne vet, endast en dröm och fantasi.
Citera
2022-11-20, 18:05
Medlem
Snapcounts avatar
Putin har börjat tänka på Moskvas försvar :

100 missiler av typen S-300 og S-400 skal ha blitt flyttet fra Belarus til Moskva

Russland-ekspert mener det kan være forberedelser til noe spektakulært, og at Putin kan være i ferd med å senke terskelen for å bruke en såkalt «skitten bombe»

Den ekstraordinære våpenforsendelsen skal ha skjedd i all hemmelighet.

– Mer illevarslende kan det være en indikator på at vi ikke har sett det verste ennå og at de forbereder seg på sterke reaksjoner på denne aktiviteten, sier eksperten til den britiske avisen The Mirror.

Eksperten, som ikke er navngitt, mener å sitte på etterretningsinformasjon om at om lag 100 missiler skal være transportert fra Belarus til russisk territorium, nærmere bestemt til hovedstaden Moskva.

https://www.abcnyheter.no/nyheter/verden/2022/11/20/195885905/100-missiler-av-typen-s-300-og-s-400-skal-ha-blitt-flyttet-fra-belarus-til-moskva
Citera
2022-11-20, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lawline
3 järnvägsstationer brinner i Moskva. Brandorsak okänd. Säker någon ryss som har rökt igen. Ser ut som att ledare i rySSland har retat fel personer

https://www.reddit.com/r/UkraineWarVideoReport/comments/z05hce/there_is_a_fire_in_the_area_of_three_railway/

Intressant. Som jag skrev igår, motståndsrörelsen inne i Ryssland mot kriget, mot Putin, mot kleptokratin i ryzzland växer nu väldigt fort.

Denna inre motståndsrörelsen kan faktiskt vara början på en revolution som fäller Putin och putinismen.
Senast redigerad av Antistalk 2022-11-20 kl. 18:10.
Citera
2022-11-20, 18:17
Medlem
ReijoHervonens avatar
Intressanta bilder inifrån en grävd ukrainsk bunker. Riktigt bra gjort, dom kommer att klara vintern riktigt bra. Tror inte ryssarna med sin usla stridsmoral klarar av att åstadkomma nått liknande. Dom ligger nog och huttrar i en grop med lite granris ovanpå.

https://www.youtube.com/watch?v=IGCVl5qlThU&t=116s
Citera
2022-11-20, 18:27
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Databrickor i all ära, men stål är huvudingrediensen än idag i stridsvagnar

Och vill man kan man nog smuggla tillräckligt med databrickor till 1000 stridsvagnar i en lastbil, en enda lastbil. Montera och justera det klarar de också av.

Databrickor? Vad är det för något, eller har du fel på ditt översättningsprogram?
Citera
2022-11-20, 18:33
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Databrickor? Vad är det för något, eller har du fel på ditt översättningsprogram?

Vill du hellre säga chips, så är väl det helt OK. Men jag tycker det kan finnas risk för sammanblandning med mat. Databricka eller minnebricka är tydligare
Citera
2022-11-20, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Det är inte helt så lätt att bara gå in och montera lite "databrickor" i stridsvagnarna. Ryssarna beräknas ha en produktionskapacitet på 600 strv/år 2021. Jag tror inte det är stålet som är flaskhalsen ens utan sanktionerna. Men det är intressant hur lite artiklar det finns i västliga tidningar om ryssarnas industriella kapacitet och deras möjligheter att skala upp den - eftersom det är helt avgörande. Jag tror det inte, men tänk om där rullar ut 1000 T-14 Armata år 2024. Kan inte helt uteslutas.

Kan inte helt uteslutas men om beställningen på de där 132 st som de lovat armén först skall levereras kommande år är 1000st/år långt bort.
Ryssland är även en begränsad ekonomi. Toppmoderna stridsvagnar är inte det som kommer avgöra konflikten. Lite som Tyskarnas Maus. Bra tanke( i en annan dimension) men inte tillämpningsbar med dagens förutsättningar.
Citera
2022-11-20, 18:36
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Vill du hellre säga chips, så är väl det helt OK. Men jag tycker det kan finnas risk för sammanblandning med mat. Databricka eller minnebricka är tydligare

Nej det är helt efterblivna översättningar som inte används inom det svenska språket. Chips kan vara vad som helst, processorer, minneschips, styrchips mm.
Citera
2022-11-20, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sinmandt
Kan inte helt uteslutas men om beställningen på de där 132 st som de lovat armén först skall levereras kommande år är 1000st/år långt bort.
Ryssland är även en begränsad ekonomi. Toppmoderna stridsvagnar är inte det som kommer avgöra konflikten. Lite som Tyskarnas Maus. Bra tanke( i en annan dimension) men inte tillämpningsbar med dagens förutsättningar.
Die Maus - det fattade man ganska snabbt i Tyskland åt man slås ut av flygvapen---om man kryper fram med en gigantisk maskin - wild wild west
Citera
2022-11-20, 18:38
Medlem
Citat:

I samband med tankstillverkning? Dina associationsvägar är snarast synnerligen udda.
Citera
2022-11-20, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Link04
Om du går på din magkänsla. Hur många procent av svenska medborgare upplever du 1 hatar ryssland över allt annat 2 ogillar ryssland lite bara 3 bryr sig inte om det här bråket så mycket? Känns som att väldigt många tillhör grupp 3...

Jag tror många börjar tröttna på det här grälet mellan Ukraina och Ryssland.

Eftersom du frågar - -, min magkänsla säger mig ca 100% av svenskar tycker illa om Ryssland , bara vissa ryssar gillar Ryssland , de flesta skulle vilja flytta till väst .
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in