Citat:
Ursprungligen postat av
Remark
Det är Exakt så som ryssen Arkadij Babtjenko beskrev sin situation efter att han deltagit i två ryska krig. Han mådde så uruselt att han började skriva om sina upplevelser alternativet var galenskap, alkoholism eller självmord.
Han gav ut sin första bok
"Krigets färger" som uppskattades och prisbelönades flertal gånger.
Han tog vävning även i Georgienkriget men denna gång tog han kameran med sig. Han började arbeta för den oberoende tidningen Gazeta som krigskorrespondent.
Han flydde efter ett mordförsök och lever nu i exil i något land vid Östersjön.
Kl 10.00 den 24/2 insåg han att Ryssland hade invaderat Ukraina. Ett land vars säkerhetstjänst räddade hans liv i Kiev från att bli mördad.
Jag har läst hans sista bok "Rysslands förlorade seger".
Alla hans böcker finns på svenska. Han intervjuas i Lundströms bokradio (svt p1) för ett par veckor sedan. Bokenn är en rasande uppgörelse med Ryssland.
Det finns faktiskt människor som anser att yttrandefrihet på riktigt är något farligt och betraktar dig med viss misstänksamhet när man berättar att man brukar frekventera detta forum.
Jag brukar svara att varenda dag jag är inne och läser så lär jag mig nåt nytt.
Och tack vare denna tråd fick jag för ett par veckor sedan upp ögonen för herren ifråga. Det finns inga vackra sidor av ett krig, och det går aldrig att föreställa sig den ondskefullhet som människan är kapabel till utan att ha sett det med egna ögon.
Men Babtjenko gör ett ärligt försök och försöker beskriva fasorna utan att sätta sig själv på piedestal