2022-11-19, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hardstekt
Proffsverktyg har aldrig varit billigare.

Om du skall renovera för en 100-500k själv, vad faen spelar 15k för roll för en full uppsättning bra verktyg.

För att sätta det i perspektiv, det är tre dagar med hantverkare.

Köp makita/blå bosch paket, sen köper ni en sänksåg och ger och kap.

Okej. Antar att Milwuakee eller liknande prisklass håller samma kvalitet. Tänkte se om det kom något på black friday.
Ger och kap? Vad är ger?
Citera
2022-11-19, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nittrick
Nej för dom pengarna är sladden mer effektiv.
Det verktyget du kommer använda mest och kommer bli mest hindrad av en sladd är just skruvdragare.
Där av är det endast skruvdragaren jag har på batteri privat.

Batteriet i stick å cirkelsåg fungerar nog för dina ändamål, men ge det 3-5 år så är det bara att kasta dom.

Hikoki har historiskt varit tyngre men sjukt tåliga mot yttre våld. (Tappa från hög höjd ner i betongen).
Inget jag skulle välja om du ska ha den i handen 5+ timmar per dag.
Prestanda mässigt något sämre än Milwaukee men medel värdig i premium ytkesmaskiner.

Blå Bosch. Något Sämre ergonomi, under medelvärdet rent prestanda och lite sämre stryktålighet.

Milwaukee är om inte bästa prestandan så får dom bara stryk av Hilti och då är det minst dubbla pengarna. Så solklart bästa bästa prestanda per krona.

Men så länge du håller dig till Milwaukee, Makita, Blå Bosch, Panasonic och Hikoki så kommer du bli nöjd om du köper 18v eller mer.

Och köp då inte för stort/tungt batteri.

En batteri maskin håller max 5år, sladd håller hela din livslängd, så om du ej jobbar yrkesmässigt med maskinerna kommer du ej bli så störd av sladden.
Har jobbat med alla typer av hantverkare.
Batteri maskiner används inte jätte mkt annat än skruvdragare och vissa har slagborr på batteri.

Tack! Väldigt värdefullt!

Jag ser att många lådor innehåller just en slagborr.. Är lite osäker där, kommer man använda denna?
Citera
2022-11-19, 11:24
Medlem
Hardstekts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ApansPappa
Okej. Antar att Milwuakee eller liknande prisklass håller samma kvalitet. Tänkte se om det kom något på black friday.
Ger och kap? Vad är ger?

Milwaukee är bra. Alla som riktar sig till proffs är likvärdiga. Egentligen bara hilti som är ett snäpp bättre.

https://www.google.com/search?client=firefox-b-d&q=ger+och+kap
Citera
2022-11-19, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brochet
Har inga större invändningar av det du säger, men att batterimaskiner inte används jätteofta är nog att ta i lite väl.
Kör själv batterimaskiner från bordssåg, kap- och gersåg till sänksåg med undantag för bilmaskin.
Vad olika företag osv väljer för märke beror också på att man oftast leasar från ett visst företag. Sladdlöst eller inte så bygger ett hus lika bra med maskiner från dewalt som med festool. Jag kommer dock alltid välja batteri före sladd.

Men jag har alltid trott att batteri är mycket klenare. Dvs att en cirkelsåg på batteri inte orkar igenom material lika bra osv. Det måste ju ändå göra något med kvalituttan?
Citera
2022-11-19, 11:28
Medlem
Citat:
Milwaukee är bra. Alla som riktar sig till proffs är likvärdiga. Egentligen bara hilti som är ett snäpp bättre.

Är Hilti på nivå med Festool?

Jaha en sån ja! Tar så sjukt mycket plats. Men säkert nyttig för lister osv?
Citera
2022-11-19, 11:28
Medlem
Citat:

Citera
2022-11-19, 11:32
Medlem
Hardstekts avatar
Citat:

En ger och kap är väldigt bra att ha skall sätta dit lister. Bor man i hus med renoveringsbehov skulle jag köpa en ger och kap. I lägenhet skulle jag hyra.

Festool är finsnickeri verktyg till proffs och konsumenter. Väldigt bra, hög precision med smarta lösningar. Men själva byggkvaliteten på verktygen är inte mycket bättre än andra "proffsverktyg".

Hilti riktar sig uteslutande till proffs. Och har en byggkvalitet som är ett snäpp högre än alla andra. Det är därför att uthyrningsställen har hilti. För dom håller högre kvalitet på material och komponenter.
Senast redigerad av Hardstekt 2022-11-19 kl. 11:34.
Citera
2022-11-19, 12:12
Medlem
Citat:
En ger och kap är väldigt bra att ha skall sätta dit lister. Bor man i hus med renoveringsbehov skulle jag köpa en ger och kap. I lägenhet skulle jag hyra.

Festool är finsnickeri verktyg till proffs och konsumenter. Väldigt bra, hög precision med smarta lösningar. Men själva byggkvaliteten på verktygen är inte mycket bättre än andra "proffsverktyg".

Hilti riktar sig uteslutande till proffs. Och har en byggkvalitet som är ett snäpp högre än alla andra. Det är därför att uthyrningsställen har hilti. För dom håller högre kvalitet på material och komponenter.

Fan skulle önska att paketen innehöll lite grejer på sladd också. Och så får man alltid med nått verktyg man inte har en susning om vad det gör.

Och så är det så förbaskat dyrt. Sitter och ser på en låda nu Milwuakee. 18v och 10500kr..

Kanske är värt det..

Innehåller:
Cirkelsåg
Sticksåg
Skruvdragare
Slagskruvdragare (?!)
Multiverktyg
2 batterier
1 laddare
Senast redigerad av ApansPappa 2022-11-19 kl. 12:14.
Citera
2022-11-19, 12:32
Medlem
Brochets avatar
Citat:
Men jag har alltid trott att batteri är mycket klenare. Dvs att en cirkelsåg på batteri inte orkar igenom material lika bra osv. Det måste ju ändå göra något med kvalituttan?
Batterimaskiner är optimerade, smidigare och starkare än många sladdmaskiner nu för tiden. Sen ska man alltid se till att klingan på cirkelsågen är rätt för den typen av material du skall kapa.

Citat:

Hiltis maskiner är inte bättre än någon annan men de är mer robusta. Varför storbyggen osv ofta använder hilti är just för att de är robusta och har bra avtal när det kommer till leasing. Själv tycker jag att de är för tunga, oergonomiska och tekniskt eftersatta. Men det funkar om din enda uppgift är att gipsa vägg eller bila upp golvbrunnar.
Citera
2022-11-19, 13:34
Medlem
Citat:
Tack! Väldigt värdefullt!

Jag ser att många lådor innehåller just en slagborr.. Är lite osäker där, kommer man använda denna?

När du säger slag bör menar du för att borra i betong och sten eller en skruvdragare med knack funktion?

Om du bor i lägenhet så finns det en del betong.
Den andra varianten som blivit populär bland snickare för något år sen för att skruva i skruv. Du spar säg 10% av tiden, skapar ett ljud som får djävulen att bli avundsjuk på och utsätter dig för massa onödiga vibrationer.
Om du ska bygga kök så det du behöver är skruvdragare, kap ger såg (el eller manuell) och cirkelsåg med linjal. Om du har betong så slagborr.
På dom 3 senaste rot byggen jag varit på är det endast dom verktygen jag sett då vi slitit ur och byggt nya kök.
Har ändå varit med och byggt fyrsiffrigt med kök.
Citera
2022-11-19, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nittrick
När du säger slag bör menar du för att borra i betong och sten eller en skruvdragare med knack funktion?

Om du bor i lägenhet så finns det en del betong.
Den andra varianten som blivit populär bland snickare för något år sen för att skruva i skruv. Du spar säg 10% av tiden, skapar ett ljud som får djävulen att bli avundsjuk på och utsätter dig för massa onödiga vibrationer.
Om du ska bygga kök så det du behöver är skruvdragare, kap ger såg (el eller manuell) och cirkelsåg med linjal. Om du har betong så slagborr.
På dom 3 senaste rot byggen jag varit på är det endast dom verktygen jag sett då vi slitit ur och byggt nya kök.
Har ändå varit med och byggt fyrsiffrigt med kök.

Tack!

Ska som sagt fixa badrummet också. Så lär väl behöva en hel del.

Men det där paketet från Milwuakee som jag nämner ovan. Är det prisvärt?

En annan grej: Såg nu ett klipp på youtube om en som spekulerar i om DeWalt och Meec är samma verktyg, olika brand bara..? Kan det stämma?
Citera
2022-11-19, 19:08
Medlem
Hardstekts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brochet
Batterimaskiner är optimerade, smidigare och starkare än många sladdmaskiner nu för tiden. Sen ska man alltid se till att klingan på cirkelsågen är rätt för den typen av material du skall kapa.

Hiltis maskiner är inte bättre än någon annan men de är mer robusta. Varför storbyggen osv ofta använder hilti är just för att de är robusta och har bra avtal när det kommer till leasing. Själv tycker jag att de är för tunga, oergonomiska och tekniskt eftersatta. Men det funkar om din enda uppgift är att gipsa vägg eller bila upp golvbrunnar.

Hilti är i en egen liga när det kommer till konstruktion och komponentkvalitet.

Sen kan man säkert ha åsikter om ergonomi och funktioner och annat subjektivt.. Men hilti är bättre byggt än alla andra märken. De är fakta. De sista riktiga proffsmärket.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in