2022-12-08, 10:49
Medlem
Brochets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nittrick
Men kolla på byggen så är det fan alltid nå klåpare som sitter och lovordar sänksågar och helst Festools.
Jonglerar å har sig med skena å tvingar, under tiden har Gunnar 60+ kapat samma sak rakare och snabbare än sänksåg nissen å då har Gunnar frihandat med fogsvansen.

Vad exakt kan du göra med en sänksåg som du ej kan med bordscirkel å ger kapsåg?
Sorry men ser verkligen inte användningsområdet för en sänk. Har mer blivit ett sätt för kassa snickare att kompensera/skryta med vad som har. För dom tror att det kompenserar för att dom nätt och jämnt vet vad som är upp och ner på en hammare. Fasiken kolla på dom äldre erfarna dom skulle aldrig röra en sänk.
Tar för lång tid och dom kan få samma eller bättre resultat på annat sätt.
Så joo dom är sjukt överskattade.
Måste man förklara varför en sänksåg är bättre än bordsåg eller kap/ger?
Man använder aldrig bordsåg eller gerkap för att t.ex. kapa en bänkskiva i vinkel eller där det bara ska vara en finish från början. Jag har aldrig gjort det, men Gunnar kanske har hittat på något sätt.
Perfekt vid kapning av flera t.ex. cementbaserade skivor. Det är bara fantasin som sätter stopp.

Tycker man att det är att bökigt och tar lång tid att lägga en linjal över två sträck och sedan såga bör man fundera om man
1) -Har valt rätt yrke
2) -Ska be Gunnar torka en efter att man varit på toaletten.

Så är sänksåg överskattat? Nej.

Är sänksågen livsavgörande för ett bygge? Nej.

Är Gunnar överskattad lite väl överskattad? Ja.
Citera
2022-12-17, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Som jag skrev spelar det mindre roll med verktyg som borrmaskiner och dylikt men det som spelar roll är vilken typ av butik du går till. Du skall gå till en butik som primärt säljer till proffshantverkare och inte en butik som primärt säljer till amatörer.

Jag köpte Milwuakee tillslut. Nu har jag följande i Milwuakee:

Skruvdragare
Slagborr
Sticksåg
Cirkelsåg
Multiverktyg
Hyvel
Kap/gersåg

M18 Fuel på det mesta.

Vart skulle man rangers Milwuakee på skalan? Bättre/sämre än typ Makita?
Citera
2022-12-17, 21:00
Medlem
knullklassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ApansPappa
Jag köpte Milwuakee tillslut.
Wow det var ett rejält skutt upp från Meec som du först var inne på! De där verktygen kan dina barn ärva.
Köper man kvalitet så gråter man bara en gång 👍
Citera
2022-12-18, 08:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knullklasson
Wow det var ett rejält skutt upp från Meec som du först var inne på! De där verktygen kan dina barn ärva.
Köper man kvalitet så gråter man bara en gång 👍

Haha ja för plånkan blev rätt lidande.

Men den elektriska hyveln den kommer nog ta tid innan jag förstår mig på helt. Är små marginaler från att ha en fin planka till en förstörd en
Citera
2022-12-18, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brochet
Måste man förklara varför en sänksåg är bättre än bordsåg eller kap/ger?
Man använder aldrig bordsåg eller gerkap för att t.ex. kapa en bänkskiva i vinkel eller där det bara ska vara en finish från början. Jag har aldrig gjort det, men Gunnar kanske har hittat på något sätt.
Perfekt vid kapning av flera t.ex. cementbaserade skivor. Det är bara fantasin som sätter stopp.

Tycker man att det är att bökigt och tar lång tid att lägga en linjal över två sträck och sedan såga bör man fundera om man
1) -Har valt rätt yrke
2) -Ska be Gunnar torka en efter att man varit på toaletten.

Så är sänksåg överskattat? Nej.

Är sänksågen livsavgörande för ett bygge? Nej.

Är Gunnar överskattad lite väl överskattad? Ja.

En fråga.

Som jag skrivit nu blev det Milwuakee.

Men asså den hyveln jag har? Hur många plankor har jag inte förstört nu. Hur fan gör man???
Citera
2022-12-18, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ekmannen
Det kommer funka med en verktygsväska från budgetmärke men rekommenderar ändå makita. Prisvärda väskor finns med typ allt du behöver för runt 8000kr ink moms tror jag

Blev Milwuakee. :-)
Citera
2022-12-18, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JockeJon
Det är som med alla apparater, du får vad du betalar för.
Personligen skulle jag aldrig köpa nåt billigare än t e x Ryobi av egen erfarenhet.
När jag flyttade till hus för många år sen köpte jag många maskiner från AEG, såg, olika storlekar på skruvdragare, tigersåg, slipmaskiner bla.
Allt funkar fortfarande, och jag har renoverat mycket.

Jag hamnade på Milwuakee tillslut.

Jag köpte också en hyvel för möbelsnickeri. Men just nu funderar jag på vad fan?! Har pajat så jävla många plankor nu. Håller hyveln rakt över plankan. Men ibland fastnar den och gör fula märken. Ibland blir det tydliga spår i skiten. Vad fan gör jag för fel
Citera
2024-02-19, 19:29
Medlem
Börjar bli sugen på ett verktygspaket och kollar på Jula, hur är kvaliten emellan Meec och Ryobis verktyg?
Citera
2024-02-20, 01:17
Medlem
killawifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kampfwurst
Börjar bli sugen på ett verktygspaket och kollar på Jula, hur är kvaliten emellan Meec och Ryobis verktyg?

Ryobi är bra skit faktiskt, meec är samma som biltema, dvs ok för hemmapularen men egentligen billigt kina-skit.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in