2022-11-20, 16:43
Medlem
Jag tycker också det är tråkigt att St Peterburg har börjat ställa frågor till Kreml -

Skall vi tillhöra väst eller Mongol .
Citera
2022-11-20, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vattendealaren
Jag bara konstaterade att igår protesterade rysslandsvänner öppet på gator i alla fall Odessa. Polisen ingrep inte när de blockerde en vägkorsning. Mer vet jag inte.

Har du sett putin-troll protesterande på gatorna tidigare sedan februari. Om inte så är denna lilla protest värd att notera.

Mycket stor del av Ukrainas civilbefolkning befinner sig JUST nu när jag sitter i ett prekärt läge. Värme, vatten, mat är alla mycket osäkra faktorer för dem. Bland höga anvariga i deras land nämns nu ofta att situationen måste lösas med massevakuering av civibefolkningen till västeruopa. När de styrande och ansvariga kommer med sådana lösningar som de själva eller västeuropa varken verkar på allvar förbereda eller vara i stånd till så skulle jag bli mycket fundersam och rädd. Skulle inte du?

Såg en film från staden Cherson där en lastbil med förnödenheter som skulle delas ut till de många tusen människor som stod och väntade och de som kört in bilen meddelade att det kommer en till bil senare. Du kan väl förstå att folk blir oroliga. Inget jobb, inga pengar, inget vatten, ingen mat, ingen värme och det börjar bli svalt på riktigt. Tror du dom står och viftar och vill döda ryzzar? När man börjar sakna sådant som jag rälknade upp så är man sig själv närmast. Eller du inte?

Alla är nog mer eller mindre sig själv närmast , dock har jag svårt att tro att det skulle röra sig om några större grupper som demonstrerade.
Förtroendet för att Ryssland skulle göra ett bättre jobb är nog inte så utbrett heller dom flesta
ser förmodligen Ryssarna som orsaken till kaoset
Citera
2022-11-20, 16:56
Medlem
Link04s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Fred blir det när ryssarna lämnat Ukraina.

Ja precis det hade ju varit den bästa lösningen.
Citera
2022-11-20, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sektledarenII
Eller så plockar ni fram de 1000 T-14 från era hemliga lager i Uralbergen?

Man kan undra i vilket skick dom är i?
Citera
2022-11-20, 17:01
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arccosinus
Tillverkning av en stridsvagn består till den allra största delen av maskinbearbetning.
Alla i den här tråden borde numera veta att Rysslands produktionsutrustning inte kommer från Ryssland.

Det räcker t.ex. med att en liten positionsgivare i fräsen som gör kugghjulen för tornrotation går sönder så är det kört.

Stora CNC-maskiner snyter man inte ur näsan, och de har ett kontinuerligt behov av reservdelar och underhåll.
Det är i grunden skälet till Rysslands industrikollaps, förutom all brist på elektronik förstås.

Men det måste rimligen vara så att Väst inte har oligopol på storskalig CNC eller automationsutrustning, även om de är ledande. Dvs man borde kunna köpa från ex. Kina. Intressant läge annars, i så fall har Väst verkligen kontroll över världen.
Citera
2022-11-20, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Link04
Ja precis det hade ju varit den bästa lösningen.
Fred blir det när Zelensky ger upp....
Citera
2022-11-20, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Databrickor i all ära, men stål är huvudingrediensen än idag i stridsvagnar

Och vill man kan man nog smuggla tillräckligt med databrickor till 1000 stridsvagnar i en lastbil, en enda lastbil. Montera och justera det klarar de också av.
Vad är en databricka?
Citera
2022-11-20, 17:14
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Jag tror att dom flesta svenska känner stor sympati med både Rysslands och Ukrainas befolkning. Dessa båda grupper är det synd om. Det är bråkstakarna och rågubbarna Putin och Zelensky som är det stora problemet här. Deras gubbgräl orsakar andra ett stort lidande.

Jag rycker synd om Ukrainas modiga befolkning, som jag beundrar! Jag tycker synd om, maximalt 25 procent av ryssarna i den RF som är mer eller mindre motståndare till Putlers regim och vill se ett närmande till väst.

Jag tycker, däremot inte ett dugg synd om resterande rySSar i den RF, som antingen passivt eller aktivt stödjer Putler. Vad som kommer att hända med dem skiter jag fullständigt i, inklusive barnen. Dessa är iof oskyldiga, men det är deras föräldrar som bär ansvaret för deras utveckling/situation/framtid. Har då föräldrarna valt att låta sig hjärntvättas av memer som hyllar den ryska cancersvulstens framfart, så är det deras ansvar! I dagens uppkopplade värld med möjligheter till VPN så är det nämligen lätt att skaffa sig en allsidig information.

Så bryter det ut ett blodigt inbördeskrig i den RF så skulle jag inte kunna bry mig mindre, (annat än att kärnvapen och andra massförstörelsevapen måste säkras av väst). Dock skulle jag bry mig om de vettiga, inte sinnessjuka ryssar som då skulle fly landet, men då gäller det att skilja agnarna ifrån vetet! Observera att jag inte har något emot ryssar per se. Det vi talar om här är memer, inte gener! Så de flesta ryssar i t.ex Sverige är helt normala människor!

Slava Ukraini
Citera
2022-11-20, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nicke19
Fred blir det när Zelensky ger upp....
Tvärtomspråket ser jag
Citera
2022-11-20, 17:22
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Japp nu håller vi tummarna för en snabb fredlig lösning. Inget mer onödigt våld i det här området. Nu är det slutlekt för gubbarna.

Du hoppas på att Ryssland slutar attackera och backar bakom 2014’s gränser?

Släpper krigsfångar och låter ukrainare - inkl barnen - återvända hem?

Du vill att misstänkta ryska krigsförbrytare lämnas ut för lagföring?
Citera
2022-11-20, 17:30
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Jag rycker synd om Ukrainas modiga befolkning, som jag beundrar! Jag tycker synd om, maximalt 25 procent av ryssarna i den RF som är mer eller mindre motståndare till Putlers regim och vill se ett närmande till väst.

Jag tycker, däremot inte ett dugg synd om resterande rySSar i den RF, som antingen passivt eller aktivt stödjer Putler. Vad som kommer att hända med dem skiter jag fullständigt i, inklusive barnen. Dessa är iof oskyldiga, men det är deras föräldrar som bär ansvaret för deras utveckling/situation/framtid. Har då föräldrarna valt att låta sig hjärntvättas av memer som hyllar den ryska cancersvulstens framfart, så är det deras ansvar! I dagens uppkopplade värld med möjligheter till VPN så är det nämligen lätt att skaffa sig en allsidig information.

Så bryter det ut ett blodigt inbördeskrig i den RF så skulle jag inte kunna bry mig mindre, (annat än att kärnvapen och andra massförstörelsevapen måste säkras av väst). Dock skulle jag bry mig om de vettiga, inte sinnessjuka ryssar som då skulle fly landet, men då gäller det att skilja agnarna ifrån vetet! Observera att jag inte har något emot ryssar per se. Det vi talar om här är memer, inte gener! Så de flesta ryssar i t.ex Sverige är helt normala människor!

Slava Ukraini
Jag skulle nog säga arma folk!
Har en känsla av att det ryska folkets prövningar just har börjat.
Citera
2022-11-20, 17:30
Medlem
Link04s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert

Slava Ukraini

Låter bra att du inte hatar alla människor. Stabila personer går ju inte runt och hatar andra människor bara för att dessa tillhör en viss grupp. Enligt svensk lag så får man hålla på vem man vill i det här gubbkriget och man måste alltid respektera svenska staten
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in