2022-11-20, 15:23
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BluePrince
Är ryssarna i Donbass ursprungligen därifrån eller har de förflyttats dit av ryssland?

Går man tillräckligt lång tillbaka i tiden så var det stäpper med olika nomadfolk. Andra halvan av 16oo-talet flyttade ukrainare och ryssar dit men även greker och annat folk. Andra halvan av 1800-talet flyttade många ryssar dit när det industrialiserades med kolgruvor. Sedan på 20/30-talet så utrotade ryssarna Kosacker och ukrainare (Holodomor).

Enligt en folkräkning 1897 (Alltså innan Sovjets olika folkmord) var 29% ryssar, och de levde i städerna, Ukrainarna var bönder på landsbygden. Lite av den ryska nedlåtenheten mot ukrainare än i dag är att de är bönder.
"According to the Russian Imperial Census of 1897, Ukrainians ("Little Russians", in the official imperial language) accounted for 52.4% of the population of the region, whilst ethnic Russians constituted 28.7%.[25] Ethnic Greeks, Germans, Jews and Tatars also had a significant presence in the Donbas, particularly in the district of Mariupol, where they constituted 36.7% of the population.[26] Despite this, Russians constituted the majority of the industrial workforce. Ukrainians dominated rural areas, but cities were often inhabited solely by Russians who had come seeking work in the region's heavy industries.[27] Those Ukrainians who did move to the cities for work were quickly assimilated into the Russian-speaking worker class."

https://en.wikipedia.org/wiki/Donbas#Ancient,_mediaeval_and_imperial_Russian_per iods
Citera
2022-11-20, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Databrickor i all ära, men stål är huvudingrediensen än idag i stridsvagnar

Och vill man kan man nog smuggla tillräckligt med databrickor till 1000 stridsvagnar i en lastbil, en enda lastbil. Montera och justera det klarar de också av.

vad är en databricka?
Citera
2022-11-20, 15:24
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Link04
Jag tror att dom flesta svenska känner stor sympati med både Rysslands och Ukrainas befolkning. Dessa båda grupper är det synd om. Det är bråkstakarna och rågubbarna Putin och Zelensky som är det stora problemet här. Deras gubbgräl orsakar andra ett stort lidande.

Gubbgräl?

Putin har beordrat en brutal attack på Ukraina. Han ville att Ukrainas huvudstad skulle ockuperas och att deras folkvalde president skulle plockas bort. Fängslas eller mördas.

Det misslyckades och i stället ger sig Ryssland på civilbefolkningen i Ukraina.

Det är löjligt att påstå att det är en personlig konflikt mellan Putin och Zelensky.
Citera
2022-11-20, 15:26
Medlem
Citat:
Jag tror att dom flesta svenska känner stor sympati med både Rysslands och Ukrainas befolkning. Dessa båda grupper är det synd om. Det är bråkstakarna och rågubbarna Putin och Zelensky som är det stora problemet här. Deras gubbgräl orsakar andra ett stort lidande.

De flesta svenskar hoppas på att ryssjävlarna som befinner sig i Ukraina utrotas i sann anticimex-anda..
Citera
2022-11-20, 15:30
Medlem
Jag hörde de använder brittiska författare i sitt krypto? kan Det stämma - Brofcsword calling little lamb.
Citera
2022-11-20, 15:30
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Nästan ingen tycker synd om ryssarna. Det beter sig som svin, anfaller ett annat land för att ta det och skriker ut sitt hat mot Ukrainare för att de försvarar sig. Bombar civilbefolkningen som hämnd för att de inte vill ge sig. Jag kan inte se ett enda folk någonstans i världen som beter sig som dom. Kastrera folk och slår ihjäl dom med slägga. Torterar, avrättar, stjäl och förstör. Jag vet inte någonstans en armé har betett sig så barbariskt sedan IS.
Rena grottmänniskor. Som försvarare av Rysslands fega anfallskrig, är de sån jag ser dig. En barbarisk vilde utan ett spår av kultur eller civilisation.
Senast redigerad av EnCarte 2022-11-20 kl. 15:32.
Citera
2022-11-20, 15:33
Medlem
Peruns nya video om Kherson-offensiven

https://www.youtube.com/watch?v=fxR1jmZTLew

Det var en stor seger för Ukraina men kostsam. Försvaret var också kostsamt för Ryssarna.
Citera
2022-11-20, 15:35
Medlem
Citat:
Ett äkta gubbgräl är vad det är. Farbror Putin vs Farbror Zelensky. Nu får dom skärpa sig och gå vidare med sina liv pronto. Omvärlden har inte tid med det här längre. Folk tröttnar snabbt på gubbgräl. Det här kommer nog att rinna ut i sanden, som alla gubbgräl gör.

Likt flera rysstroll så verkar du ha gått över till en taktik som går ut på att släta över allvaret i situationen. Vissa rysstroll låtsas också kritisera Putin eller åtminstone få honom att framstå som vilken politiker som helst. Du gör allt för att vilseleda och försköna. Sen när det kommer till kritan så vill du inget hellre än att få suga av din gode fuhrer och få hans erkännande. Har du daddy issues månntro? Var din pappa väldigt sträng och dominant?
Citera
2022-11-20, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Putin är omtyckt av ryska folket. Han har gett dem större frihet och ekonomiska framsteg än någon tidigare president/diktator. Han vinner presidentvalen med god marginal, utan något egentligt valfusk enligt internationella bedömare. Det är möjligt att det kommer ändras nu, beroende på hur sanktionerna slår mot vanligt folk. Du har rätt i att ryssarna är ganska härdade, de tänker inte riktigt som vi. Det är mer att man röstar på Putin, för man vet inte vad som kommer istället. Nästa president kanske bara blir värre?

Inte svårt att vinna ett val om man fängslar eller mördar konkurrerande meningsmotståndare. Nej, Putin är inte så poppis som du kanske uppfattar det. Jag får känslan av att du knappast känner några ryssar. Det finns inte heller någon vad vi i väst definierar som fri media kvar. Putin kontrollerar allt. Vill han framstå som populär ser han bara till att det kommuniceras så.
Citera
2022-11-20, 15:39
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Och vill man kan man nog smuggla tillräckligt med databrickor till 1000 stridsvagnar i en lastbil, en enda lastbil. Montera och justera det klarar de också av.

Frågan är då varför ryska soldater fått order att skicka tvättmaskinerna hela till Ryssland istället för att bara plocka ut chipsen. Behöver de andra komponenter också?
Citera
2022-11-20, 15:42
Avslutad
Citat:
Det är bråkstakarna och rågubbarna Putin och Zelensky som är det stora problemet här. Deras gubbgräl orsakar andra ett stort lidande.

Nu invaderade ju dock Ryssland Ukraina och startade detta kriget redan 2014 vilket är 5 år innan Zelensky blev politisk aktiv och Ukraina har haft 2 andra presidenter sedan kriget startade. Lite fel att skylla kriget på Zelensky då han bara tvingades ta ansvar för en situation som eskalerat lång före sin tid.
Citera
2022-11-20, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rocknrollswindel
Ukraina är demokratiskt och det är alltså tillåtet att demonstrera hade det hänt på Rysk ockuperat
område hade dom varit torterade och avrättade nu.

Jag bara konstaterade att igår protesterade rysslandsvänner öppet på gator i alla fall Odessa. Polisen ingrep inte när de blockerde en vägkorsning. Mer vet jag inte.

Har du sett putin-troll protesterande på gatorna tidigare sedan februari. Om inte så är denna lilla protest värd att notera.

Mycket stor del av Ukrainas civilbefolkning befinner sig JUST nu när jag sitter i ett prekärt läge. Värme, vatten, mat är alla mycket osäkra faktorer för dem. Bland höga anvariga i deras land nämns nu ofta att situationen måste lösas med massevakuering av civibefolkningen till västeruopa. När de styrande och ansvariga kommer med sådana lösningar som de själva eller västeuropa varken verkar på allvar förbereda eller vara i stånd till så skulle jag bli mycket fundersam och rädd. Skulle inte du?

Såg en film från staden Cherson där en lastbil med förnödenheter som skulle delas ut till de många tusen människor som stod och väntade och de som kört in bilen meddelade att det kommer en till bil senare. Du kan väl förstå att folk blir oroliga. Inget jobb, inga pengar, inget vatten, ingen mat, ingen värme och det börjar bli svalt på riktigt. Tror du dom står och viftar och vill döda ryzzar? När man börjar sakna sådant som jag rälknade upp så är man sig själv närmast. Eller du inte?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in