2022-11-20, 16:11
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Ska kanske förtydliga att det som får mig "misstänksam" är frånvaron av artiklar som belyser det, snarare än vad jag själv tror om ryssarnas kapacitet. Det är liksom en elefant i ett rum, och ett ämne som man har rätt svårt att föreställa sig om man inte är maskiningenjör eller liknande.

Ps. Jag tror det är dels en fråga om högteknologiska komponenter men kanske viktigare kostnad, och produktionshastighet. Ryssarnas senaste modeller av stridsvagnar, helikoptrar, flyg, är mycket dyra för ett land under sanktioner och mitt i ett krig. Och de tar för lång tid att bygga.
Citera
2022-11-20, 16:11
Medlem
Knut-Annes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hor-Ulla
Men om Ryssen anfaller Ukraina från internationellt vatten så måste väl Ukraina få svara? Sen så är väl alla ryska krigsbåtar legitima mål eftersom Ryssland attackerade Ukraina.
En retorisk fråga antar jag.
Klart de har!
Citera
2022-11-20, 16:12
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Ps. Jag tror det är dels en fråga om högteknologiska komponenter men kanske viktigare kostnad, och produktionshastighet. Ryssarnas senaste modeller av stridsvagnar, helikoptrar, flyg, är mycket dyra för ett land under sanktioner och mitt i ett krig. Och de tar för lång tid att bygga.

Håller med dig om vad som är huvudscenariet.
Citera
2022-11-20, 16:13
Medlem
Varje Ryskt fordon man förstör - så KAN det inte komma ett nytt -
Citera
2022-11-20, 16:23
Medlem
Link04s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saddam77
Likt flera rysstroll så verkar du ha gått över till en taktik som går ut på att släta över allvaret i situationen. Vissa rysstroll låtsas också kritisera Putin eller åtminstone få honom att framstå som vilken politiker som helst. Du gör allt för att vilseleda och försköna. Sen när det kommer till kritan så vill du inget hellre än att få suga av din gode fuhrer och få hans erkännande. Har du daddy issues månntro? Var din pappa väldigt sträng och dominant?

Japp nu håller vi tummarna för en snabb fredlig lösning. Inget mer onödigt våld i det här området. Nu är det slutlekt för gubbarna.
Citera
2022-11-20, 16:31
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Link04
Japp nu håller vi tummarna för en snabb fredlig lösning. Inget mer onödigt våld i det här området. Nu är det slutlekt för gubbarna.
Fred blir det när ryssarna lämnat Ukraina.
Citera
2022-11-20, 16:33
Medlem
Citat:

Håller med. Må ryssarna packa ihop imorgon och lämna Ukraina helt.

Det enda som återstår är hantera ryssens krigsbrott samt krigsskadeståndet till Ukraina.

Sedan får väl den väl fungerande demokratiska processen i Ryssland hantera det landets framtid, om det finns någon sådan i sikte.
Citera
2022-11-20, 16:35
Medlem
Ukraina gav sina kärnvapen till Ryssland.. Detta är tacken.
Citera
2022-11-20, 16:35
Medlem
Citat:
Det är inte helt så lätt att bara gå in och montera lite "databrickor" i stridsvagnarna. Ryssarna beräknas ha en produktionskapacitet på 600 strv/år 2021. Jag tror inte det är stålet som är flaskhalsen ens utan sanktionerna. Men det är intressant hur lite artiklar det finns i västliga tidningar om ryssarnas industriella kapacitet och deras möjligheter att skala upp den - eftersom det är helt avgörande. Jag tror det inte, men tänk om där rullar ut 1000 T-14 Armata år 2024. Kan inte helt uteslutas.
Tillverkning av en stridsvagn består till den allra största delen av maskinbearbetning.
Alla i den här tråden borde numera veta att Rysslands produktionsutrustning inte kommer från Ryssland.

Det räcker t.ex. med att en liten positionsgivare i fräsen som gör kugghjulen för tornrotation går sönder så är det kört.

Stora CNC-maskiner snyter man inte ur näsan, och de har ett kontinuerligt behov av reservdelar och underhåll.
Det är i grunden skälet till Rysslands industrikollaps, förutom all brist på elektronik förstås.
Citera
2022-11-20, 16:37
Medlem
sektledarenIIs avatar
Citat:
Det är inte helt så lätt att bara gå in och montera lite "databrickor" i stridsvagnarna. Ryssarna beräknas ha en produktionskapacitet på 600 strv/år 2021. Jag tror inte det är stålet som är flaskhalsen ens utan sanktionerna. Men det är intressant hur lite artiklar det finns i västliga tidningar om ryssarnas industriella kapacitet och deras möjligheter att skala upp den - eftersom det är helt avgörande. Jag tror det inte, men tänk om där rullar ut 1000 T-14 Armata år 2024. Kan inte helt uteslutas.

Eller så plockar ni fram de 1000 T-14 från era hemliga lager i Uralbergen?
Citera
2022-11-20, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sektledarenII
Eller så plockar ni fram de 1000 T-14 från era hemliga lager i Uralbergen?

Från samma berglager där vi har minst 300 splitter nya Volvo Amazon!
Citera
2022-11-20, 16:40
Medlem
aztlans avatar
Citat:
Börjar det sina på krigsmateriel hos nån av dessa 2 parter tro 😆
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in