2022-11-20, 03:32
Medlem
putincykas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saggi
USA utvidgar sina lydriken till Sverige och Finland.
Sverige och Finlad udvidgar snarare sitt inflytande.

Citat:
USA tillåts nu flyga med B52or i formation över Stockholms slott!
En mycket välkommen bilateral militär övning med en allierad.

Citat:
Ukraina krigar för självständighet
Ja.

Citat:
men styrs till 100% från USA.
Nej.

Citat:
Ryssland ville inte vara med i den klubben. All heder till dem.
Skulle inte ens få om de så velat.

Senast redigerad av putincyka 2022-11-20 kl. 03:37.
Citera
2022-11-20, 03:45
Medlem
Knut-Annes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tillsson
Härligt, Smaskens ...Nu kan deras föräldrar säga hejdå till sig själva och sina barn ... avrättning genom ... tja ... dränkning i ett litet smalt rör kanske, från en helikopter kanske ....
https://twitter.com/Ukraine66251776/status/1594081581173739521
Låter som rysk "rättvisa".
Citera
2022-11-20, 04:10
Medlem
Knut-Annes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Ryssarna plundrade och slog sönder historiska museet i Kherson.
https://twitter.com/Flash_news_ua/status/1594096189636419585
Ännu ett exempel, på den av rysstrollens så prisade ryska "kulturen".
Citera
2022-11-20, 04:17
Medlem
BluePrinces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Men Moskva har bedrivit denna etniska rensning mot Ukrainare och Krimtatarer (Och judar, greker, kosacker) i århundraden. Så allt ryskt i Ukraina är resultatet av folkmord. Historiska oförrätter måste rättas till även om ättlingarna till de tidigare kolonisatörerna och folkmördarna drabbas. Vi har samma problem i Baltikum inklusive Königsberg; där det bor en massa ryssar som vill tillhöra Ryssland. De bor där pg.a. tidigare folkmord mot lokalbefolkningen.

Väst måste göra upp med historien om Sovjet som något bra som "besegrade nazismen". Moskvastyrda Sovjet var en folkmordsdiktatur som mördade och våldtog sig genom Europa i andra världskriget. Gamla Ukrainare säger nu att ryssarna i dag beter sig värre än vad tyskarna gjorde när de invaderade. Precis som vi Européer har besegrat hunner, mongoler, araber och turkar som invaderat vår kontinent så måste vi besegra de Moskva-asiatiska horderna.

Är ryssarna i Donbass ursprungligen därifrån eller har de förflyttats dit av ryssland?
Citera
2022-11-20, 05:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Min kommentar på artikeln är: Varför analyserar de inte ukrainska sidans tank-förluster? De borde vara relevanta eftersom de har till väldigt stor del samma design.

Det finns flera skäl till lägre förluster hos Ukrainarna

1 Bättre träning

2 Bättre command control

3 Bättre kommunikation

4 Bättre organisation

Varför analyserar man inte Ukrainska förluster? Klart man gör det. Men det berättar man inget om för att man inte vill hjälpa fienden.

När det gäller Autoloadern så har ukrainarna löst problemet genom att ha ingen ammunition utanför laddaren. Så du fyller laddaren med 22 skott. I Ryska stridsvagnar så har man mer och de ligger på sådant sätt att exploderar väldigt lätt och sen exploderar laddaren.

Jag vet inte om ryssarna har börjat göra som Ukrainarna.

Sen verkar ukrainarna ha bättre antitankvapen. (Mer moderna). De äldre kan slå ut stridsvagnar.

PS Jag gissar att de Ukrainska förlusterna kommer att öka då de kommer vara angriparna.
Citera
2022-11-20, 05:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saggi
USA utvidgar sina lydriken till Sverige och Finland. USA tillåts nu flyga med B52or i formation över Stockholms slott!
Ukraina krigar för självständighet men styrs till 100% från USA.
Ryssland ville inte vara med i den klubben. All heder till dem.

Helt OK att inte vilja vara med i den civiliserade klubben. Det är inte problemet. Det ryska problemet är att de försöker tvinga andra att inte vara med.
Citera
2022-11-20, 05:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SisterJones
Vilka lagar säger att man måste ha farbara vattenlinjer under vintrarna - det är väl lite trevligt att man kan det - men gud hade sett till att det inte funnits is där om detta skulle varit så viktigt - vi har klarat oss utan isbrytare i tusentals år.

O ang att ryzzarna slår ut elen för ukrainarna så ger de inte upp för det - vi har levt utan el i 1,000 tals år och överlevt o t o m ökat befolkningen
Ekonomins lagar, svårt att exportera olja och gas eller vad som helst annat via fartyg utan infria farleder
Citera
2022-11-20, 06:06
Medlem
Ryske soldaten flydde i lastbil – vill avslöja Putin

– Jag har inget att dölja. Detta är ett illegalt krig som Ryssland startade. Jag vill göra allt jag kan för att det ska ta slut, säger han i en telefonintervju från flygplatsen till The Guardian.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/gEkQEJ/ryske-soldaten-flydde-i-lastbil-vill-avsloja-putin

Putin ljög inte bara för hela världen
lurade även sina soldater.
Citera
2022-11-20, 06:24
Medlem
Ryssarna behöver 100 dollar i oljepris för att balansera budgeten. Nu är det ryska oljepriset runt 60-75 dollar (Sep-Nov)

https://www.reuters.com/business/energy/russian-oil-price-cap-could-push-global-prices-higher-russias-novak-says-2022-06-30/

https://oilprice.com/oil-price-charts/#prices

Ryssland ska också öka sin militärbudget nästa år med 43 procent.

https://www.bloomberg.com/news/articles/2022-09-23/putin-readies-43-defense-spending-hike-amid-plan-for-longer-war?leadSource=uverify%20wall
Citera
2022-11-20, 06:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Antistalk
Ryske soldaten flydde i lastbil – vill avslöja Putin

– Jag har inget att dölja. Detta är ett illegalt krig som Ryssland startade. Jag vill göra allt jag kan för att det ska ta slut, säger han i en telefonintervju från flygplatsen till The Guardian.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/gEkQEJ/ryske-soldaten-flydde-i-lastbil-vill-avsloja-putin

Putin ljög inte bara för hela världen
lurade även sina soldater.

Han bekräftat det vi civiliserade i tråden påstått. Våldtäkter, planerade massmord och förståelse av Ukraina är dom huvudsakliga målen. Ryzztrollen undrar varför man är på Ukrainas sida, trots att detta sker varje dag, frågor på det ryzztroll?
Citera
2022-11-20, 06:47
Medlem
Duerfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Det är precis vad jag sagt hela tiden. Ukraina var en fälla som Putin klampade in i, en fälla gillrad av Nato/USA, EU och Ukraina. Man lyckades lura i Putin om att Ukraina var på väg in i Nato, och skulle bli en viktig bas för amerikanska robotar och annat elände. Putin trodde Ukraina var ett fattigt och militärt illa utrustat land som skulle bli ett lätt byte. Efter angreppet inletts har USA/Nato/EU pumpat in enorma resurser i Ukraina för att få Rysslands anfall att misslyckas, och helst köra slut på Rysslands kapacitet och undergräva dess ekonomi.

Det är inte sant. Ukraina var inte på väg in i Nato och landet planerade inte att skicka in någon ansökan. Nato har sedan 30 år haft baser direkt angränsande till Ryssland (och Kaliningrad) i Baltikum utan att flytta dit "amerikanska robotar och annat elände". Putin vet om detta. Det borde du också veta om du valde att hämta in information bortom febriga Telegram-kanaler och fånar som MacGregor.

Invasionen har väldigt lite med Nato att göra överhuvudtaget. Det handlar om Putins imperiedrömmar och oro för vad ett Ukraina som närmar sig EU och får det bättre ekonomiskt och demokratiskt skulle resultera i på hemmaplan. Putin och hans gelikar har minskat frihet och roffat åt sig oerhörda mängder av Ryska folkets pengar under de senaste 20 åren. Putin ser mer repression och kontroll som sättet att fortsätta vid makten.
Citera
2022-11-20, 06:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
Jag tror att kriget är slut före 2024. Endast Trump vill att kriget ska bli en fråga inför valet. Eftersom han är den enda moderna presidenten som inte blivit involverat i ett krig. Och att han kommer att tjata om att man absolut inte vill ha ett kärvapenkrig.

Zelinskij tillbringar sin tid i Toskana, Florida eller någon i något annat ställe där han äger fantastiska hus. Och vägrar ställa upp på intervjuer de närmaste 15 åren.
Var inte USA kvar i Afghanistan när Trump var president?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in