2022-11-23, 23:50
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OnceUponACreek
Helt rätt, och ett mycket vanligt fenomen i både Irak och Afghanistan. Perfidy. Att använda sig utav "vit flagg" för att locka till sig fienden är ett kristallklart brott mot inte bara Genevekonventionen utan även mot uråldriga oskrivna hedersregler. Detta utnyttjade araben med hjälp utav både barn som soldat och då kunde man ju förstå det eftersom att det handlade om outvecklade apors agerande, men nu visar sig även ryssen tillhöra denna skara utav desperata skapelser
Personligen tror jag inte att de 12 (?) på marken nödvändigtvis var med på det, för det vore en minst sagt riskabel plan. Troligare att en dåre fick de andra dödade. Men det ligger inte på ukrainarna att reda ut. När ryssen öppnar eld så är de andra legitma måltavlor som kan och bör oskadliggöras.

Sedan undrar jag vad som föregick kapitulationen. Ukrainarna verkar vara färre än ryssarna, och vad gör ryssarna i det murade skjulet? Ser inte ut som vare sig en stridsposition eller skyddsrum. Kanske blev de överraskade när de sov eller åt.

Not.:Jag påtalade för flera veckor sedan att klippet från drönaren såg konstigt ut iom att alla kropparna låg på rad med blodpölar under. Det var alltså innan denna filmen kom ut.
Citera
2022-11-23, 23:53
Medlem
Metaverses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Parklane
Ingen vill stå nära Putin.
https://twitter.com/i/status/1595471932169781248
Jag tror snarare att det handlar om att man ska stå bakom sin flagga.

Men visst, flaggan i sig är väl placerad ganska långt från resterande.
Citera
2022-11-23, 23:54
Medlem
Salorms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jorban
Om det e något dom har i skitlandet Ryssland så är det resurser och mineraler.
Och är det något dom kan så är det att tillverka precis allt militärt helt själv, allt från knivar till kärnvapenbestyckade ubåtar.

Lite info för dig som får alla dina källor från NATO-lakejen Joakima Pasta-kiiwi.

När det gäller mikroelektronik så är det inget vi producerar i Väst.
Ryssland handlar fortfarande med Asien.

"Russia accounts for around 20 percent of the world's production of oil and natural gas and possesses large reserves of both fuels. This abundance has made Russia virtually self-sufficient in energy and a large-scale exporter of fuels. Oil and gas were primary hard-currency earners for the Soviet Union, and they remain so for the Russian Federation.

Russia also is self-sufficient in nearly all major industrial raw materials and has at least some reserves of every industrially valuable nonfuel mineral, even after the productive mines of Ukraine, Kazakhstan, and Uzbekistan no longer were directly accessible."

Du är så jävla borta så jag vet inte ens om jag borde svara på dina små oreringar om hur duktiga ryssen är. Ryssland handlar absolut med Asien, närmare bestämt Kina.. Dom har inte den tekniken som behövs. Och nej, dom kan inte bygga någonting utan att få exempelvis halvledare från TSMC som inte ger detta till dom. Det är som att diskutera med en vägg, en vaccinvägrande vägg tillomed.
Citera
2022-11-23, 23:56
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kojkoj
Tyvärr vågade inte västvärldens politiker höja sin röst mot USA:s bombningar av Vietnam. Förutom svenska politiker som stod upp mot USA.
Precis. Reaktionerna var tama, med några undantag. Ändå ville nästan ingen stödja USA:s framfart i Vietnam.

Vi får se om skillnaden är att USA sågs som en betydande maktfaktor då och att den allmänna uppfattningen i dag är att Ryssland är på dekis.
Citera
2022-11-23, 23:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Personligen tror jag inte att de 12 (?) på marken nödvändigtvis var med på det, för det vore en minst sagt riskabel plan. Troligare att en dåre fick de andra dödade. Men det ligger inte på ukrainarna att reda ut. När ryssen öppnar eld så är de andra legitma måltavlor som kan och bör oskadliggöras.

Sedan undrar jag vad som föregick kapitulationen. Ukrainarna verkar vara färre än ryssarna, och vad gör ryssarna i det murade skjulet? Ser inte ut som vare sig en stridsposition eller skyddsrum. Kanske blev de överraskade när de sov eller åt.

Not.:Jag påtalade för flera veckor sedan att klippet från drönaren såg konstigt ut iom att alla kropparna låg på rad med blodpölar under. Det var alltså innan denna filmen kom ut.

Ja, omständigheterna i klippet som sådant är allt annat än verklighetstrogna, men detta lämnar jag utanför eftersom att det endast kommer bringa massa konspirationsteorier till tråden. (Men, ja....självklart fungerar det inte som i klippet, och ej heller sker det på sådant vis även i den mest ansträngda situationen av möjlighet. Allt från en redan positionerad MG till hur mångsidigt effektiv mobiltelefonen/kameran är i stunden. Det händer helt enkelt inte i en situation när man använtar folk utkommandes från ett rum eller byggnad. Men det låter vi ju vara för dem som vill studera fejket vidare)
Citera
2022-11-24, 00:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Wagnergruppen består av mycket välutbildade personer med olika specialinriktningar och utgör kärntruppen.

Att dom däremot, motvilligt, åtar sig andra uppdrag ibland som att välja ut vissa fångar för att utgöra viss fördröjande effekt i köttkvarnen vid fronten var ett specialuppdrag.

Själva kräver särskild utrustning och avancerade vapen för att huvud taget vara vid fronten - förutom rejält tilltagen summa pengar.

Ok... min bild av Wagner var väl lite eller kanske mycket överdriven. Men det är något konstigt när svennar tycker det är så väldigt oklokt att låta våldsdårar och livstidsdömda utföra sådant skitjobb som att attackera ukrainare som redan är halvt söndermalda av artillerield. Tror ryssar med tänker att om de kommer hem på sin gata som hjältar eller mals sönder i gyttjan kvittar lika blir mer ledsna om den där bussiga grannpojken stupar och glada om han kommer hem helskinnad som hjälte.

Klart det finns proffesionella soldater i Wagner som även uppfattar att de strider för något bra - sitt fosterland.

Det har även varit ganska konstigt snack och ondgörande över att nytillkomna soldater i Wagner får visa vad de går för genom spaning och spaningsanfall är inte så konstigt för a och o inom en trupp är väl ändå att man litar på varandra.

Jag tycker det är osmakligt med både privata miliser och straffbataljoner - men båda kan vara effektiva i krig. Lika så konkurens mellan olika befälhavare, vapenslag, truppslag osv och den här konkurensen mellan Wagner och andra behöver inte bara vara negativ.
Citera
2022-11-24, 00:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Precis. Reaktionerna var tama, med några undantag. Ändå ville nästan ingen stödja USA:s framfart i Vietnam.

Vi får se om skillnaden är att USA sågs som en betydande maktfaktor då och att den allmänna uppfattningen i dag är att Ryssland är på dekis.
Några undantag??? Låter verkligen som att ni levde i USA på den tiden ja hahahahaha. Snacka om att jaga mygg med tennisracket för att FÖRSÖKA förminska en av de största folkrörelserna i historien. Men lycka till grabbar.....ni kommer säkerligen bli tagna så seriöst som ni efterspråkar om ni fortsätter på det viset. Viktigast i hela Vietnamkriget om det nu är det som skall diskuteras, är att ryss-aset även där gjorde allt tillsammans med Kina för att underlägga sig ännu en slav i den kommunistiska andan utav vänlighet. Tro mig...Vietnameser talar inte ryska idag utan däremot engelska med en medvetenhet och normalitet. Fråga ni folket, ja både i Danang som Hcm, så skall ni se hur de gläds åt att vara så långt bort som möjligt från det ryska imperiets influenser. Ont gjordes i Viet ja, men historien visar på vad folket ter sig till....och inte fan är det Ryssland eller Kina . Endast politiken i Viet är baserad på influenser utav dessa stackars avarter (Kina,Ryssland) , medans allt annat från folk till verklighet svänger fritt i den amerikanska andan som fick landet att leva på egen basis. Det kostade ja, och månget fel gjordes, men att påstå att det var utan protest eller att låtsas om som om att inte ryss-aset var de som bringade skiten an är inget annat än förnekande utav verkligheten. Fråga diverse Vietnames så får ni erat svar....kong stödde inte folket utan agerade endast i annan mans syfte....precis som stackarna i Donbas. Självklart skall dessa för evigt bli satta på sin plats om de agerar utefter ryskt maner. Sådan kommer framtiden, bevisad signed and delivered
Citera
2022-11-24, 00:21
Medlem
Ola Schuberts avatar
I Yurga, Sibirien bröt ett vilt slagsmål mellan lokalbefolkningen och mobiliserade män ut:

https://t.me/bazabazon/14569

Detta är bara en västanfläkt jämfört med det kommande rySSka inbördeskriget!

Slava Ukraini!
Citera
2022-11-24, 00:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vattendealaren
Ok... min bild av Wagner var väl lite eller kanske mycket överdriven. Men det är något konstigt när svennar tycker det är så väldigt oklokt att låta våldsdårar och livstidsdömda utföra sådant skitjobb som att attackera ukrainare som redan är halvt söndermalda av artillerield. Tror ryssar med tänker att om de kommer hem på sin gata som hjältar eller mals sönder i gyttjan kvittar lika blir mer ledsna om den där bussiga grannpojken stupar och glada om han kommer hem helskinnad som hjälte.

Klart det finns proffesionella soldater i Wagner som även uppfattar att de strider för något bra - sitt fosterland.

Det har även varit ganska konstigt snack och ondgörande över att nytillkomna soldater i Wagner får visa vad de går för genom spaning och spaningsanfall är inte så konstigt för a och o inom en trupp är väl ändå att man litar på varandra.

Jag tycker det är osmakligt med både privata miliser och straffbataljoner - men båda kan vara effektiva i krig. Lika så konkurens mellan olika befälhavare, vapenslag, truppslag osv och den här konkurensen mellan Wagner och andra behöver inte bara vara negativ.
tror du soldater strider för sitt fosterland när det kommer till att utföra sin plikt? Pssssssssst.....du skall inte blanda ihop dikesgrävare med de som agerar utefter sin uppgift ifrån uppdragsgivare. WG innehåller ett bra gäng utav kunniga och professionella grabbar ja och dessa skiter fullständigt i fosterland eller andra land. Precis som andra soldater, även anställda utav ett land och till dets förfogande. I detta fallet, Ukraina, så skall du också veta att dessa grabbar inom WG har höjt sina röster så fria som de är, och än fler har tagit tjänstledigt. Påfyllnigen till WG i denna konflikten kommer sig inte utav brist på operatörer utan pågrund utav att de riktiga operatörerna har åkt hem på obestämd "semester". Därav finner du också anledningen till rekryteringen som sker inom gruppen nu. Ingen utav de riktiga operatörerna godkänner denna form utav inbringande utav okunniga slaktverktyg som fylls på, så i detta skall vi inte klandra WG utan den som fortfarande bringar skam på deras namn i Ukraina. Men, nej, soldater slåss inte för sitt moderland.....soldater slåss för att det är deras syfte för stunden
Citera
2022-11-24, 00:24
Medlem
Mindbusinesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Salorm
Du är så jävla borta så jag vet inte ens om jag borde svara på dina små oreringar om hur duktiga ryssen är. Ryssland handlar absolut med Asien, närmare bestämt Kina.. Dom har inte den tekniken som behövs. Och nej, dom kan inte bygga någonting utan att få exempelvis halvledare från TSMC som inte ger detta till dom. Det är som att diskutera med en vägg, en vaccinvägrande vägg tillomed.

Ryssarna verkar hur som helst ha brist på tvättmaskiner, eftersom dom snor hejvilt i Ukraina…
Citera
2022-11-24, 00:29
Avstängd
Ryssarna har kapitalt misslyckats med att nå några militära mål så så börjar dom att terrorbomba civila och fortsätta med krigsförbrytelser. Hur kan några rysstroll försvara det?
Citera
2022-11-24, 00:30
Moderator
farbror_barbros avatar
Ännu en rysk duma-ledamot visar den proto-fascistiska statens rätta ansikte i rysk stats-tv:
https://twitter.com/ukraine_world/status/1595321249739177985?t=3Y5i2tmeQLCHbcApCS-Y7A&s=19
Zelsnskyj och hans nörmadte män borde bli de flrsta att bestiga galgen. De övriga i panelen ser inte helt bekväma ut, mend skabb-Olga säger inget.

Notera att klippet med den falska kapitulationen av ryssarna rullar i bakgrunden. Någonting säger mig att de inte visar ryssen som kommer ut med vapen i hand och börjar skjuta.
Senast redigerad av farbror_barbro 2022-11-24 kl. 00:48.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in