2022-11-19, 20:35
Medlem
Bra att du är ihärdig när det gäller KM. Inte mycket som kan uteslutas i det här ärendet. Men det är extremt osannolikt att KM inte hade snackat på 30 år om han hade sett Helena stiga in i bil på torget. Det enda som möjligen skulle förklara hans märkliga beteende är att han gick en del av sträckan hem med Helena för att sedan gå åt varsitt håll. Han har därmed inte gjort något brottsligt på något sätt men hamnar ändå i kläm samt får ångest över det som händer Helena.
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Äntligen kom det igen en person som kan tänka (sällsynta, dock)! Men det klart: Nu finns risken att du blir "persona non grata" (som Judaland har blivit) bara för att jag råkar gilla det som du skrev.

Du har helt rätt om KM, hans göranden, polisens intresse för honom och så vidare. Inte heller jag ser honom som gärningsman (även om möjligheten faktiskt inte kan uteslutas), men däremot kan han ha varit närvarande vid brottet eller gjort en observation/observationer på torget som han i efterhand fick problem med.
När det gäller PeFo har inte jag eller någon av mina "kompisar" (på Flashback eller utanför!) lyckats hitta någonting som skulle tala för honom som inblandad. Men självklart kan vi inte vara säkra. Men man måste ju begripa att om PeFo skulle ha använt en bil stående vid "Hannas" hem, borde den bilen ha undersökts noga om den på minsta sätt skulle ha matchat den bilen som "Killarna" såg. Men, vi får heller inte glömma kanonaden av vilda spekulationer och konspirationsteorier som ett gäng förpestar tråden med, nämligen att "Killarna", PeFo och "Hanna" måste ha agerat tillsammans!

I övrigt: Hade PeFo ens körkort? Nyckel till "Hannas" hem? Tänk om "Hanna" och hennes man hade bara en bil och att mannen hade bilen till jobbet den aktuella natten? Kan PeFo ha haft alibi för natten?
Citera
2022-11-19, 20:54
Medlem
Det verkar kännsligt för Ugglan och kanske även för dig att diskutera PeFo. Det har jag full förståelse för att så kan vara fallet. S*nja har haft ett tufft liv. Vi tar tillbaka ett steg och glömmer PeFo samt hans styvfar en stund.
Jag frågar i stället så här: är det sannolikt att GM är välbekant i området? Ja. Är det sannolikt att GM bor eller har bott nära brottsplatsen? Ja också ganska sannolikt. Vi har tre saker som sticker ut med brottet:
1. Kroppen tas med av GM.
2. En bil kommer in i handlingen i nära anslutning till brottet. MEN ingen har sett en bil stå parkerad på Ekuddenvägen under den aktuella tiden trots att den var ganska trafikerad även nattetid.
3. En bil står parkerad på cykelvägen nära slutet på Vikingavägen kl 3.30.
Då är min fråga: skulle det vara ett möjligt scenario att GM kommer till fots eller med cykel till brottsplatsen och efter överfallet på Helena hämtar en bil i närområdet för att få bort kroppen? Att det är därför ingen ser en bil stå på ekuddenvägen.
Skulle GM kunna bo nära där den parkerade bilen stod för att förhindra att ev vittnen skulle köra i området från det hållet och/eller hämtar material/verktyg hemma?
Det är intressanta frågeställningar som förhoppningsvis kan få personer i tråden att tänka på MGM helst med tillgång till en bil av relevant modell och färg. Sannolikheten att själva brottet är utfört av 1 GM är mycket stor. Sedan kan möjligen en till person hjälpt till med kroppen. Det förekommer ganska ofta.
Vi måste börja utgå från ett enkelt scenario. Hade det varit krångligt och en okänd GM från annan ort då hade han inte behövt ta kroppen. Det görs ofta av en anledning, tex att dölja ett annat brott, stark anknytning till offret, räddsla att offrets kropp kan leda polisen till GM etc.

Citat:
Ursprungligen postat av ThordOlavsson
Någon som kände PeFo säger sig aldrig ha sett honom köra bil. Jag vet inte vad det är värt, men påståendet har aldrig blivit motsagt.

Med bara cykel blir det svårt att föra bort Helena, men nivån på tråden är sådan att vi väl snart får veta att han och hans mor tillsammans förde bort Helena...
Citera
2022-11-19, 20:58
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Med bara cykel blir det svårt att föra bort Helena, men nivån på tråden är sådan att vi väl snart får veta att han och hans mor tillsammans förde bort Helena...

"Nivån på tråden" - vad yrar du om? Jag såg nyss ett True Crime avsnitt på Cmore där en 60 årig mor ströp sin 32 åriga son och sen styckade honom i 6 delar hemma i sonens eget badkar. Dom 6 svarta sopsäckarna dumpade hon sedan vid en stor väg i ett bostads område.

Men du kan inte ens tänka dig att "Hanna" kan ha ljugit för att skydda sin son PeFo?

Oj, oj, oj... hur naiv får man vara?

Jag säger till dig, som till Ugglan:
Välkommen till verkligheten! (där det mest osannolika och ofattbara faktiskt kan hända)
Senast redigerad av Pudelfrillan 2022-11-19 kl. 21:14.
Citera
2022-11-19, 21:37
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skvagg
Vi har tre saker som sticker ut med brottet:
2. En bil kommer in i handlingen i nära anslutning till brottet. MEN ingen har sett en bil stå parkerad på Ekuddenvägen under den aktuella tiden trots att den var ganska trafikerad även nattetid.
Då är min fråga: skulle det vara ett möjligt scenario att GM kommer till fots eller med cykel till brottsplatsen och efter överfallet på Helena hämtar en bil i närområdet för att få bort kroppen? Att det är därför ingen ser en bil stå på ekuddenvägen.
Skulle GM kunna bo nära där den parkerade bilen stod för att förhindra att ev vittnen skulle köra i området från det hållet och/eller hämtar material/verktyg hemma?

Den stora fördelen med det här scenariot är att man slipper krångla till det så mycket.
Även motivbilden förändras om det inte var någon av HA's vänner som skjutsade henne. Om hon kom gåendes helt ensam mitt i natten blir det snarare att "tillfället gavs" för en ensam GM som gick till fots eller cyklade.
Citera
2022-11-19, 21:41
Medlem
brightonmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
Den stora fördelen med det här scenariot är att man slipper krångla till det så mycket.
Även motivbilden förändras om det inte var någon av HA's vänner som skjutsade henne. Om hon kom gåendes helt ensam mitt i natten blir det snarare att "tillfället gavs" för en ensam GM som gick till fots eller cyklade.

Håller med. Ett ganska logiskt och enkelt scenario. Det och bröderna O.
Citera
2022-11-19, 21:44
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JagheterRulle
Peder umgicks inte med vänner som normalt folk gör. Han satt för sej själv , senare med suparkompisarna på parksoffan i stadsparken. Han pratade aldrig. Tror inte han kunde kommunicera. Han hade inga vänner nånsin. Han var bra på att kasta ur sej hatiska meningar som han gjorde om pappan till han som mördade honom. Han gapade nedlåtande till fel person. Jag hatade Peder. Därför tänker jag "grisa" ner tråden (som någon sa) om honom, för han var en stor gris. Av alla som nämnts som mgm, är Peder den jag hoppas på. Den ende som är riktigt jäkla elak, eller VAR. Skönt att han är död iofs. OT slut.
Tveksamt om Sonja var gift med Forsell. Peder verkar ha haft pappan Ehn i sin uppväxt. Han kan ta namnet Forsell ändå. Därav min mor sa att Peder var adopterad och hans riktiga pappa är/var polis. Rörigt...Det är så mycket fäder och styvpappor inblandat att jag blir rörigare i huvudet än vanligt.

Du som vet så mycket om Peder, hade han glasögon -92?
Citera
2022-11-20, 00:15
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Min fetning: Återigen glömmer du bort att Klas inte måste ha varit gärningsmannen, utan kan mycket väl ha blivit vittne till något: Antingen i/vid Kohagen eller direkt på torget! Om Klas skulle ha gjort en iakttagelse på torget (att Helena klev in i en bil, blev ikappsprungen av någon etc.) och inte visste vad som senare hände, är det ju solklart om han agerade helt normalt när han mötte Henrik. Men även om Klas hade blivit vittne till något i/vid/nära Kohagen, är det ingenting som säger att han måste ha agerat konstigt vid mötet med Henrik.

Nej, det har jag inte glömt. Men du tror inte att KM fick frågan inledningsvis i förhör, om han sett Helena efter att de skiljts åt vid utgången? Om han t ex hade sett henne stiga in i en bil vid torget, då är det väl ganska sannolikt att han hade berättat det? Initialt var han ju inte misstänkt.
Citera
2022-11-20, 00:20
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sculley
L*ars-G*öran E*hn
I ett släktträd anges dödsorsaken vara hjärtinfarkt 16 apr 2001 Mariestad.
Yrke murare och han bar glasögon. MMPG på bron?
https://ibb.co/M8Y9pGF

Han var knappast MMPG på bron, då han, enligt "Hanna", jobbade den aktuella natten.

Förresten, brukar murare arbeta på natten? Men han kanske hade ett annat yrke 1992, och jobbade som murare innan bortgången 2001?
Citera
2022-11-20, 01:30
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Han var knappast MMPG på bron, då han, enligt "Hanna", jobbade den aktuella natten.

Förresten, brukar murare arbeta på natten? Men han kanske hade ett annat yrke 1992, och jobbade som murare innan bortgången 2001?

Citat:
Hittade ett gammalt inlägg från vår kära uggla. Vi saknar dig (okej kanske inte vi alla)!
Kan det här stämma eller har Hanna varit smart och uppgett det i sin pratstund med Ugglan för att inte hamna i blickfånget? Texten visar ju bara att han skulle jobbat natten mot måndagen inte den relevanta natten mot söndagen.

Enligt "Hanna" jobbade han tydligen natten till måndagen.

Om jag har förstått saken rätt så jobbade han på sjukhuset vid tiden för försvinnandet, inte som murare.
Senast redigerad av Pudelfrillan 2022-11-20 kl. 01:41.
Citera
2022-11-20, 06:28
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Det verkar kännsligt för Ugglan och kanske även för dig att diskutera PeFo. Det har jag full förståelse för att så kan vara fallet. S*nja har haft ett tufft liv. Vi tar tillbaka ett steg och glömmer PeFo samt hans styvfar en stund.
Jag frågar i stället så här: är det sannolikt att GM är välbekant i området? Ja. Är det sannolikt att GM bor eller har bott nära brottsplatsen? Ja också ganska sannolikt. Vi har tre saker som sticker ut med brottet:
Det är intressanta frågeställningar som förhoppningsvis kan få personer i tråden att tänka på MGM helst med tillgång till en bil av relevant modell och färg. Sannolikheten att själva brottet är utfört av 1 GM är mycket stor. Sedan kan möjligen en till person hjälpt till med kroppen. Det förekommer ganska ofta.
Vi måste börja utgå från ett enkelt scenario. Hade det varit krångligt och en okänd GM från annan ort då hade han inte behövt ta kroppen. Det görs ofta av en anledning, tex att dölja ett annat brott, stark anknytning till offret, räddsla att offrets kropp kan leda polisen till GM etc.

Att "ingen ser" är ett extremt tunt argument. Ingen har sett Helena på Ekuddenvägen heller. Betyder det att hon inte var där?
Citera
2022-11-20, 07:06
Medlem
Citat:
Att "ingen ser" är ett extremt tunt argument. Ingen har sett Helena på Ekuddenvägen heller. Betyder det att hon inte var där?
Det är åtminstone märkligt att ingen sett en bil där. När det finns flera vittnesuppgifter från vittnen i området. Att ingen har sett något i kohagen förvånar mig inte.
Jag uppmanar att tänka lite bredare än i de gamla hjulspåren som inte gett något på massvis med år. Det kanske inte är en av hennes närmaste kompisar. Flera är bra kollade, var starkt berusade och/eller hade inte tillgång till ”rätt” bil.
Skulle vilja att alla begrundade mer att det har varit ett snabbt till mycket snabbt händelseförlopp. För mig andas det överfall (användes även av polisen initialt) mycket mer än en strid som spårar ur. Skulle dessutom varit i en bil då men minst två personer. Då skulle den som körde ha stannat på ekuddenvägen utan att någon såg, helena försökt springa hem och en annan GM sprungit efter och snabbt slagit ihjäl henne. För att sedan få chauffören att hjälpa till med kroppen. För att sedan hänga kvar i området och parkera på cykelvägen. Helt ärligt, känns det sannolikt? När vi har att göra med
en snäll och försiktig tjej. Ett våldtäktsförsök som spårar ur av en gm med mycket lokalkännedom är troligare. Hetaste spåren: bilen samt parkeringen på cykelvägen.
Citera
2022-11-20, 09:17
Medlem
Inte heller spåren på den förmodade brottsplatsen tyder på någon jättestrid där gm mördad i affekt med övervåld. Han har direkt efteråt sinnesnärvaro nog att ta med kroppen och skapa detta mysterium.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in