2022-11-19, 17:17
Medlem
JagheterRulles avatar
Sixten Adolf Owe* Forsell, 1939 - 1997
Sixten Adolf Owe* Forsell föddes den dag månad 1939, i födelseort .
Sixten gifte sig med förnamn Ehn (född Svensson) den dag månad 1958, vid 18 års ålder i vigselplats .
De hade en son: Lars Peder* Owe Forsell .
De skildes.
Hans yrke var Yrke .
Sixten avled av dödsorsak den dag månad 1997, vid 58 års ålder i döds plats .
Han begravdes i gravplats .
Photo item

Jag hittade detta. Jag förstår inte. "Sixten gifte sej med förnamn Ehn, född Svensson". Inget förnamn, men Sonja hette tydligen EHN när hon gifte sej med Forsell. Kan nån förklara? Hon kan väl inte hetat Ehn som hon gifte sej med flera år senare. Eller jag kan ha fått hjärnsläpp. Tycket det är konstigt. Blir rörigt värre.
Jag är inte medlem där, så jag ser inte mer. Bara det som var nytt för mej.
Senast redigerad av JagheterRulle 2022-11-19 kl. 17:19.
Citera
2022-11-19, 17:23
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JagheterRulle
Sixten gifte sig med förnamn Ehn (född Svensson) den dag månad 1958, vid 18 års ålder i vigselplats .
De skildes.
Hans yrke var Yrke .
Photo item

Jag hittade detta. Jag förstår inte. "Sixten gifte sej med förnamn Ehn, född Svensson". Inget förnamn, men Sonja hette tydligen EHN när hon gifte sej med Forsell. Kan nån förklara? Hon kan väl inte hetat Ehn som hon gifte sej med flera år senare. Eller jag kan ha fått hjärnsläpp. Tycket det är konstigt. Blir rörigt värre.

Jag har tidigare postat dessa uppgifter och jag tyckte också det var lite rörigt. Men det är nog för att grenarna i släktträdet skall vara korrekta som det står vad Sonja heter i dag.
Senast redigerad av Sculley 2022-11-19 kl. 17:26.
Citera
2022-11-19, 17:25
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
De skildes.
Hans yrke var Yrke .
Photo item

Du har missförstått!
När denna släkttavla skrevs hette hon Ehn.
Hon föddes Svensson och gifte sig med denna Owe 1958, samma år som deras son föddes.
Sen skilde sig hon, ev. blev änka och gifte sig med denna Ehn, som kom art bli styvfar till Peder.
1958 fanns knappast släkttavlor att lägga upp på internet och efter att hon gift sig med denna F*orsell, hette hon helt säkert detta till att hon gifte om sig.
Och hon har fortsatt att använda efternamnet Ehn, som vi ju redan vet.

På en annan släktforskingssida anges Owes yrke, "Kriminalkommissarie". Och att han avled av cancer.
Senast redigerad av rubin22 2022-11-19 kl. 17:36.
Citera
2022-11-19, 18:18
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Vi vet inte om "gubben" bakom disken sett - och identifierat - honom den aktuella natten. Kanske någon annan kommer ihåg att h*n har sett honom - det vet vi inte heller. Men i och med att KM gick ut och berättade detta, så tog han en risk - om han ljög.

Man vet inte själv hur man skulle reagera i en liknande situation, som den KM försattes i. Att bli pressad, stressad, ifrågasatt, provocerad gör kanske att man eventuellt "drar till" med något annat, trots att utsagan är legit och inte har något med Helenas försvinnande att göra. Sedan vet vi inte heller OM KM har sagt något om detta polisen vid förhör eller vid annat tillfälle. KM har själv sagt att han berättat vad han gjorde efter Stadts stängning, men att polisen inte trodde honom.

Polisen har säkert mer än vad vi har kännedom om, konstigt vore annat. Men för mig känns inte KM aktuell, detta främst utifrån det faktum att han skulle ha svårt att hinna med något som involverande Helenas försvinnande samt att han inte hade tillgång till bil - vad vi känner till - den aktuella natten. OCH han hade ingen bil vid ca 03-03.30-tiden, då han stötte ihop med bekantingen på Stockholmsvägen.

Min fetning: Återigen glömmer du bort att Klas inte måste ha varit gärningsmannen, utan kan mycket väl ha blivit vittne till något: Antingen i/vid Kohagen eller direkt på torget! Om Klas skulle ha gjort en iakttagelse på torget (att Helena klev in i en bil, blev ikappsprungen av någon etc.) och inte visste vad som senare hände, är det ju solklart om han agerade helt normalt när han mötte Henrik. Men även om Klas hade blivit vittne till något i/vid/nära Kohagen, är det ingenting som säger att han måste ha agerat konstigt vid mötet med Henrik.
Citera
2022-11-19, 18:28
Medlem
Ugglan.s avatar
Allt detta om "Hanna", hennes man och son har varit känt länge. Det har till och med dryftats i tråden en gång i tiden. Två dödsfall genom sjukdom. Då avskriver vi önsketänkandet om självmord.
Citera
2022-11-19, 18:46
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xeitum
Beträffande PeFo så är den teorin inte helt ny. Jag tror att när det stod klart att han var son till vittnet Hanna (S*nja) för massa år sedan, så var det nog flera som började fundera i de banorna. Som i så många andra spår så ledde det väl inte direkt till någon bestämd slutsats. PeFo levde ju ca 17 år efter att H försvann och med tanke på hans förhållande till alkohol mm så kan man kanske tro att det skulle kunna ha yppats något till någon, i rusigt tillstånd, om han nu var inblandad, men det kan man ju inte veta. Det känns iaf som en intressant hypotes.

Angående KM så känner jag väl så, om man nu ska vara krass o inte låta känslor påverka, att det här programmet om H KM, Braxbolet mm, inte direkt förändrade min syn på KM o hans eventuella inblandning. Mkt står o faller med uppgifterna om telefonsamtal o korvkiosk-besök. Det finns nog inte många som nu, 30 år efteråt, med någon större trovärdighet kan komma o motsäga KMs uppgifter. "Nähä du, jag såg dig inte där i korvkön 14 juni -92, o inte i telefonkiosken heller". Det skulle väl i så fall vara vid polisförhör nära inpå händelsen som vittnen möjligen kan ha kommit med sådana uppgifter, o isf måste polisen redan då varit intresserade av KMs agerande.

Det blir onekligen lite problematiskt att försöka få in KM som GM/GMs, men inte omöjligt.
Han kan ha gått med H, o det kan ev. finnas en liten möjlighet att han kan ha lyckats få tag på en bil typ högst ca 15-20 min efter brottet (o han inte var för full för att köra). Kroppen bör då rimligen lämnats i bilen över natten. Han o H kan blivit upplockade av en bil med nära bekant till iaf KM, han kan då ev. varit GM lr medbrottsling lr vittne.

KM känns iaf just nu absolut inte som någon toppkandidat som misstänkt, men jag tycker inte heller att man med 100% säkerhet kan påstå att han inte har någonting med det hela att göra. Andra spår känns mer intressanta att gräva I t.ex PeFo, o varför inte Braxbolet. I det senare fallet får man ju problem med 744an kontra vittnesuppgifter. Antingen har ingen av uppgifterna om bilar, 2 på cykelbanan + sjukhusparkeringen, med saken att göra eller så hade Braxbolet gänget ytterligare bil/bilar känns svårt att få ihop.

Äntligen kom det igen en person som kan tänka (sällsynta, dock)! Men det klart: Nu finns risken att du blir "persona non grata" (som Judaland har blivit) bara för att jag råkar gilla det som du skrev.

Du har helt rätt om KM, hans göranden, polisens intresse för honom och så vidare. Inte heller jag ser honom som gärningsman (även om möjligheten faktiskt inte kan uteslutas), men däremot kan han ha varit närvarande vid brottet eller gjort en observation/observationer på torget som han i efterhand fick problem med.
När det gäller PeFo har inte jag eller någon av mina "kompisar" (på Flashback eller utanför!) lyckats hitta någonting som skulle tala för honom som inblandad. Men självklart kan vi inte vara säkra. Men man måste ju begripa att om PeFo skulle ha använt en bil stående vid "Hannas" hem, borde den bilen ha undersökts noga om den på minsta sätt skulle ha matchat den bilen som "Killarna" såg. Men, vi får heller inte glömma kanonaden av vilda spekulationer och konspirationsteorier som ett gäng förpestar tråden med, nämligen att "Killarna", PeFo och "Hanna" måste ha agerat tillsammans!

I övrigt: Hade PeFo ens körkort? Nyckel till "Hannas" hem? Tänk om "Hanna" och hennes man hade bara en bil och att mannen hade bilen till jobbet den aktuella natten? Kan PeFo ha haft alibi för natten?
Citera
2022-11-19, 19:19
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Allt detta om "Hanna", hennes man och son har varit känt länge. Det har till och med dryftats i tråden en gång i tiden. Två dödsfall genom sjukdom. Då avskriver vi önsketänkandet om självmord.

Och det vet du med säkerhet?
Citera
2022-11-19, 19:21
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Äntligen kom det igen en person som kan tänka (sällsynta, dock)! Men det klart: Nu finns risken att du blir "persona non grata" (som Judaland har blivit) bara för att jag råkar gilla det som du skrev.

Du har helt rätt om KM, hans göranden, polisens intresse för honom och så vidare. Inte heller jag ser honom som gärningsman (även om möjligheten faktiskt inte kan uteslutas), men däremot kan han ha varit närvarande vid brottet eller gjort en observation/observationer på torget som han i efterhand fick problem med.
När det gäller PeFo har inte jag eller någon av mina "kompisar" (på Flashback eller utanför!) lyckats hitta någonting som skulle tala för honom som inblandad. Men självklart kan vi inte vara säkra. Men man måste ju begripa att om PeFo skulle ha använt en bil stående vid "Hannas" hem, borde den bilen ha undersökts noga om den på minsta sätt skulle ha matchat den bilen som "Killarna" såg. Men, vi får heller inte glömma kanonaden av vilda spekulationer och konspirationsteorier som ett gäng förpestar tråden med, nämligen att "Killarna", PeFo och "Hanna" måste ha agerat tillsammans!

I övrigt: Hade PeFo ens körkort? Nyckel till "Hannas" hem? Tänk om "Hanna" och hennes man hade bara en bil och att mannen hade bilen till jobbet den aktuella natten? Kan PeFo ha haft alibi för natten?

Ja, äntligen kom fågeln som kan tänka! Hade PeFo inte körkort är det naturligtvis helt uteslutet att han kunnat köra bil den aktuella natten.
Citera
2022-11-19, 19:31
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Min fetning: Återigen glömmer du bort att Klas inte måste ha varit gärningsmannen, utan kan mycket väl ha blivit vittne till något: Antingen i/vid Kohagen eller direkt på torget! Om Klas skulle ha gjort en iakttagelse på torget (att Helena klev in i en bil, blev ikappsprungen av någon etc.) och inte visste vad som senare hände, är det ju solklart om han agerade helt normalt när han mötte Henrik. Men även om Klas hade blivit vittne till något i/vid/nära Kohagen, är det ingenting som säger att han måste ha agerat konstigt vid mötet med Henrik.

Mästerdetektiven tror nu att KM kan ha sett vännen HA kliva in i en bil på torget? Men att KM har valt att hålla tyst om detta i 30 år?
Senast redigerad av Pudelfrillan 2022-11-19 kl. 19:37.
Citera
2022-11-19, 19:41
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sculley
Ja, äntligen kom fågeln som kan tänka! Hade PeFo inte körkort är det naturligtvis helt uteslutet att han kunnat köra bil den aktuella natten.

Någon som kände PeFo säger sig aldrig ha sett honom köra bil. Jag vet inte vad det är värt, men påståendet har aldrig blivit motsagt.

Med bara cykel blir det svårt att föra bort Helena, men nivån på tråden är sådan att vi väl snart får veta att han och hans mor tillsammans förde bort Helena...

Citat:
Jag har gått i samma skola som Peder. Kände honom inte nämnvärt, men en person jag fick mycket dåliga vibbar av. Han satt på torget vid ett tillfälle mitt på ljusan dag och skrek "jävla hora" till kvinnor.
Jag har aldrig sett Peder köra bil. Han tog sej fram på cykel. Han hade inga vänner, inga normala iaf. Han bodde i höghuset på västra vägen i ett gruppboende. Han har aldrig haft ett jobb vad jag vet. Han har vart psykiskt sjuk mer eller mindre så länge jag känt till honom. Han har aldrig haft en kvinna, förutom ett "pök" kanske, men jag betvivlar det. Han är urtypen för en kvinnomördare. Jag tyckte intensivt illa om honom o var rädd för honom. Jag hoppas på honom som gm, för jag tycker att alla andra misstänkta ska få leva ett normalt liv. Jag vill be om ursäkt till alla berörda som jag "drevat" mot. Skiter i vem som dödat Helena. Jag är övertygat att det inte var meningen att sluta så. Tack
Citera
2022-11-19, 19:44
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:

Det behöver väl inte vara ett önsketänkande bara för att man diskuterar ett påstått självmord?

Är det något som är ett önsketänkande är det din egen våta dröm att KM är ett nyckelvittne i HA's försvinnande.
Citera
2022-11-19, 20:16
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Men, vi får heller inte glömma kanonaden av vilda spekulationer och konspirationsteorier som ett gäng förpestar tråden med, nämligen att "Killarna", PeFo och "Hanna" måste ha agerat tillsammans!

Är det ditt grandiosa ego som talar nu när du påstår att dom skribenter som diskuterar PeFo "förpestar tråden"?

VET DU att PeFo inte hade:
* Körkort
* Nyckel till mammas hus

VET DU att PeFo hade alibi för natten?

VET DU att "Hanna" inte skyddade sin son?

VET DU att man bara hade en bil och att Owe tog den bilen till jobbet den aktuella kvällen?

OM INTE? - Lugna ner dig!
Senast redigerad av Pudelfrillan 2022-11-19 kl. 20:23.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in