2022-11-19, 16:42
Medlem
profundersams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebastianlarsson2
Det handlar om transaktioner per sekund, kostnad per transaktion, osv.

Ethereum är på väg mot 1000x skalbarhet på några års sikt utan några större kompromisser, så man kan dock helt klart se hela dialogen som "tekniskt mumbojumbo" eftersom "problemet" i princip inte kommer beröra en vanlig slutanvändare i en mainstream-kontext.

Korkade människor tittar på den här utvecklingen utifrån och vill hitta på varför det inte kommer fungera. Scaling är en av de lättaste sakerna att hitta på, för de kan ändå inte förstå den tekniska utvecklingen och slipper alltså till och med att känna kognitiv dissonans när de får svar. Andra saker de hittar på tenderar att kunna falsifieras på stående fot, och då måste de dras med saker som just kognitiv dissonans.

Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Att något funkar för 1000 användare betyder inte att den kan skala så att den fortfarande funkar lika bra för 10 000 användare.

Bitcoin hanterar typ 7 transaktioner per sekund, on chain. I jämförelse så hanterar VISA runt 4 000 transaktioner per sekund.

Ett sätt att skala upp så att Bitcoin klarar av fler transaktioner är att göra det i ett lager ovanpå/utanför blockkedjan. Man kallar detta för 2:a lagers lösningar. Ett exempel på det är Lightning Network.

Citat:
Ursprungligen postat av kebabmedpommes
Tyvärr är det bevisat att dessa "lösningar" inte kan fungera i någon väsentlig skala.

Tack alla 3, då hänger jag med lite bättre angående skalbarhet.

Skulle en lösning kunna vara av geografisk natur? Att systemet på nåt sätt känner av att sändare och mottagare finns inom samma "zon".
Som ni märker så vet jag inte hur en nod eller miners hårdvara/mjukvara fungerar.
Jag kanske tänker i fel bana pga att jag inte känner till systemet och jag spånar bara fritt nu...

Miners vill mina för de tjänar pengar på det. När alla coins är skapade så ska de tjäna lite på transaktionskostnaden. (Om jag fattat rätt)
Om man istället hade "huvud-noder" i olika zoner som inte belastas med andra zoners transaktioner, men samtidigt på nåt sätt kommunicerar och godkänns via alla andra zoners huvud-noder (?)
Miners blir huvud-noder alltså... transaktionskostnaden blir lägre inom zonen, men lite högre mellan olika zoner, för då ska fler huvud-noder dela på pengen.
Ju fler zoner, desto fler transaktioner kan ske samtidigt är min tanke alltså.

Ja ja, ju mer jag vet, desto mindre förstår jag, som Brända Barn sjöng på 80-talet
2022-11-19, 16:55
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av profundersam
Skulle en lösning kunna vara av geografisk natur? Att systemet på nåt sätt känner av att sändare och mottagare finns inom samma "zon".
När det gäller Lightning så är det inget problem idag. Du skickar lika enkelt till Australien som till din granne.

Idag räcker enkel source routning (inte helt olikt lokala hostfiler för routing på internet) och det kommer räcka ganska länge till. Beroende på om det uppstår problem i framtiden så finns den en hel uppsjö av olika lösningar, beroende på vilket problem som uppstår.

Problem med skalning har inte med geografisk natur att göra iom att allt är digitalt. Men det finns lösningar där man skapar olika segment (vilket du kanske egentligen syftar på?) för olika typer av lösningar. Sidechains, rollups, sharding är väl exempel på det.
2022-11-19, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
Tro mig, man kan köpa en bostad med bitcoin.

Svårigheten är bara att hitta en säljare som tar emot bitcoin.

Men då är det ju ingen riktig valuta utan bluff o båg fattar inte att folk går på det här
2022-11-19, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SisterJones
Men då är det ju ingen riktig valuta utan bluff o båg fattar inte att folk går på det här

Det är ingen valuta för att inte alla godtar den? Är inte SEK en valuta heller då?

Jag skulle i och för sig snarare säga att bitcoin är en form av pengar än en valuta, men det kanske är mest hårklyverier.
2022-11-19, 17:06
Medlem
profundersams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
När det gäller Lightning så är det inget problem idag. Du skickar lika enkelt till Australien som till din granne.

Idag räcker enkel source routning (inte helt olikt lokala hostfiler för routing på internet) och det kommer räcka ganska länge till. Beroende på om det uppstår problem i framtiden så finns den en hel uppsjö av olika lösningar, beroende på vilket problem som uppstår.

Problem med skalning har inte med geografisk natur att göra iom att allt är digitalt. Men det finns lösningar där man skapar olika segment (vilket du kanske egentligen syftar på?) för olika typer av lösningar. Sidechains, rollups, sharding är väl exempel på det.

Nej, jag förstår att problemen med bitcoin och skalning inte är geografiska.
Jag har jobbat som nätverksadministratör, tro't eller ej
Det där med segment låter som nåt i den stilen jag menade.
2022-11-19, 17:34
Medlem
Citat:
Tack alla 3, då hänger jag med lite bättre angående skalbarhet.

Som ni märker så vet jag inte hur en nod eller miners hårdvara/mjukvara fungerar.
Jag kanske tänker i fel bana pga att jag inte känner till systemet och jag spånar bara fritt nu...

Miners vill mina för de tjänar pengar på det. När alla coins är skapade så ska de tjäna lite på transaktionskostnaden. (Om jag fattat rätt)
Om man istället hade "huvud-noder" i olika zoner som inte belastas med andra zoners transaktioner, men samtidigt på nåt sätt kommunicerar och godkänns via alla andra zoners huvud-noder (?)
Miners blir huvud-noder alltså... transaktionskostnaden blir lägre inom zonen, men lite högre mellan olika zoner, för då ska fler huvud-noder dela på pengen.
Ju fler zoner, desto fler transaktioner kan ske samtidigt är min tanke alltså.

Ja ja, ju mer jag vet, desto mindre förstår jag, som Brända Barn sjöng på 80-talet
Är lite det här jag menar. Scaling är inget problem, det är löst, så den dag dessa system möter dig i vanliga livet (vi är nog en bit därifrån) kommer det alltså inte märkas.

Kebaben har ingen som helst kunskap om dessa system och det blir därför bara massa förvirrande påhitt om aspekter som alltså aldrig ens kommer ha någon relevans för dig.
2022-11-19, 17:36
Medlem
profundersams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SisterJones

Kryptovaluta är en idé, som måste bli accepterad av "alla".
Tyvärr verkar det nu mest handla om att det är nåt man investerar i för att tjäna på det i slutändan.

Men om alla accepterar bitcoin som betalningsmedel eller betalningsverktyg (kalla det vad du vill).
Då kan jag ta mina bitcoin och åka till vilket land som helst utan att växla till den lokala valutan som gäller där.
Jo, valutaväxling krävs ju egentligen då jag köpte Btc för Sek och om jag åker till Japan, så växlar kanske mottagaren där till Yen...
Ännu bättre är, om det i Sverige står både pris i Sek och Btc på prislapparna (och likadant i alla andra länder).
Då behöver man ju inte växla sina Btc, utan man kan använda lokala valutan och Btc parallellt.
Eller så väljer man den ena valutan, om man tycker det passar en bättre.

Åter till japanen... jag behöver inte heller åka dit, utan kan enkelt betala över internet.
Är Btc accepterat där, så kan mottagaren direkt börja spendera pengarna utan att behöva växla till Yen.

Är du emot en sån idé?
Är den idén en bluff?
2022-11-19, 17:39
Avstängd
Citat:
Men om alla accepterar bitcoin som betalningsmedel eller betalningsverktyg (kalla det vad du vill).
Pengar är inte bara ett betalningsmedel för dina privata affärer.
2022-11-19, 17:41
Medlem
profundersams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Pengar är inte bara ett betalningsmedel för dina privata affärer.

Det där får du utveckla, för jag fattar inte vad du egentligen menar.
2022-11-19, 17:43
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Kryptovaluta är en idé, som måste bli accepterad av "alla".
Tyvärr verkar det nu mest handla om att det är nåt man investerar i för att tjäna på det i slutändan.

Då kan jag ta mina bitcoin och åka till vilket land som helst utan att växla till den lokala valutan som gäller där.
Jo, valutaväxling krävs ju egentligen då jag köpte Btc för Sek och om jag åker till Japan, så växlar kanske mottagaren där till Yen...
Ännu bättre är, om det i Sverige står både pris i Sek och Btc på prislapparna (och likadant i alla andra länder).
Då behöver man ju inte växla sina Btc, utan man kan använda lokala valutan och Btc parallellt.
Eller så väljer man den ena valutan, om man tycker det passar en bättre.

Åter till japanen... jag behöver inte heller åka dit, utan kan enkelt betala över internet.
Är Btc accepterat där, så kan mottagaren direkt börja spendera pengarna utan att behöva växla till Yen.

Är du emot en sån idé?
Är den idén en bluff?

Du kan redan idag ta ditt VISA kort och åka till vilket land som helst och köpa saker.

Det handlar inte om vad något är prissatt i utan snarare om HUR din transaktion från A till B sker. Bitcoin transaktioner går helt decentraliserat, ocensurerat utan inblandning av banker, kortnätverk och clearinghus som vill ha sin del av kakan på varje transaktion.

Vidare handlar Bitcoin om att du inte har någon inflation. 1 Bitcoin av 21 miljoner kommer vara 1 Bitcoin av 21 miljoner om hundra år också. En fiat valuta kommer tappa 90% av sitt värde under motsvarande tid, om den överhuvdtaget finns kvar så länge. Fiat duger bara till en sak, och det är dagligvaruhandel. Annars bör du undvika att ha fiat till alla pris.
Med Lightning och liknande lösningar kommer dock fiat kunna sin enda roll som "cash".
2022-11-19, 18:10
Avstängd
Citat:
Det där får du utveckla, för jag fattar inte vad du egentligen menar.
Riksbanken känner du väl ändå till? Hur man styr räntepolitik för att försöka hålla ekonomin på någorlunda jämn köl. I en värld där Bitcoin dominerar finns ingen som helst möjlighet att stabilisera ekonomin utan konjunktursvängningar kan bli hur vilda som helst.
2022-11-19, 18:16
Medlem
profundersams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Riksbanken känner du väl ändå till? Hur man styr räntepolitik för att försöka hålla ekonomin på någorlunda jämn köl. I en värld där Bitcoin dominerar finns ingen som helst möjlighet att stabilisera ekonomin utan konjunktursvängningar kan bli hur vilda som helst.

Ja, men hur i hela fridens namn ska jag fatta att det är det du menar med den meningen du skrev till mig?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in