Citat:
Det handlar om transaktioner per sekund, kostnad per transaktion, osv.
Ethereum är på väg mot 1000x skalbarhet på några års sikt utan några större kompromisser, så man kan dock helt klart se hela dialogen som "tekniskt mumbojumbo" eftersom "problemet" i princip inte kommer beröra en vanlig slutanvändare i en mainstream-kontext.
Korkade människor tittar på den här utvecklingen utifrån och vill hitta på varför det inte kommer fungera. Scaling är en av de lättaste sakerna att hitta på, för de kan ändå inte förstå den tekniska utvecklingen och slipper alltså till och med att känna kognitiv dissonans när de får svar. Andra saker de hittar på tenderar att kunna falsifieras på stående fot, och då måste de dras med saker som just kognitiv dissonans.
Ethereum är på väg mot 1000x skalbarhet på några års sikt utan några större kompromisser, så man kan dock helt klart se hela dialogen som "tekniskt mumbojumbo" eftersom "problemet" i princip inte kommer beröra en vanlig slutanvändare i en mainstream-kontext.
Korkade människor tittar på den här utvecklingen utifrån och vill hitta på varför det inte kommer fungera. Scaling är en av de lättaste sakerna att hitta på, för de kan ändå inte förstå den tekniska utvecklingen och slipper alltså till och med att känna kognitiv dissonans när de får svar. Andra saker de hittar på tenderar att kunna falsifieras på stående fot, och då måste de dras med saker som just kognitiv dissonans.
Citat:
Att något funkar för 1000 användare betyder inte att den kan skala så att den fortfarande funkar lika bra för 10 000 användare.
Bitcoin hanterar typ 7 transaktioner per sekund, on chain. I jämförelse så hanterar VISA runt 4 000 transaktioner per sekund.
Ett sätt att skala upp så att Bitcoin klarar av fler transaktioner är att göra det i ett lager ovanpå/utanför blockkedjan. Man kallar detta för 2:a lagers lösningar. Ett exempel på det är Lightning Network.
Bitcoin hanterar typ 7 transaktioner per sekund, on chain. I jämförelse så hanterar VISA runt 4 000 transaktioner per sekund.
Ett sätt att skala upp så att Bitcoin klarar av fler transaktioner är att göra det i ett lager ovanpå/utanför blockkedjan. Man kallar detta för 2:a lagers lösningar. Ett exempel på det är Lightning Network.
Citat:
Tack alla 3, då hänger jag med lite bättre angående skalbarhet.
Skulle en lösning kunna vara av geografisk natur? Att systemet på nåt sätt känner av att sändare och mottagare finns inom samma "zon".
Som ni märker så vet jag inte hur en nod eller miners hårdvara/mjukvara fungerar.
Jag kanske tänker i fel bana pga att jag inte känner till systemet och jag spånar bara fritt nu...
Miners vill mina för de tjänar pengar på det. När alla coins är skapade så ska de tjäna lite på transaktionskostnaden. (Om jag fattat rätt)
Om man istället hade "huvud-noder" i olika zoner som inte belastas med andra zoners transaktioner, men samtidigt på nåt sätt kommunicerar och godkänns via alla andra zoners huvud-noder (?)
Miners blir huvud-noder alltså... transaktionskostnaden blir lägre inom zonen, men lite högre mellan olika zoner, för då ska fler huvud-noder dela på pengen.
Ju fler zoner, desto fler transaktioner kan ske samtidigt är min tanke alltså.
Ja ja, ju mer jag vet, desto mindre förstår jag, som Brända Barn sjöng på 80-talet