2022-11-15, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Panchrea
Det är ju sånt som är grejen med billiga märken, de har sämre QA och släpper igenom mer skit. Har man oflyt får man skräp där tolereanskedjorna jobbar mot dig.

Frågan är hur högt och till vilket märke man måste gå tills det blir bra grejer
Citera
2022-11-15, 13:32
Medlem
Panchreas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ApansPappa
Frågan är hur högt och till vilket märke man måste gå tills det blir bra grejer

Jag är rätt allergisk mot "billiga" märken generellt så vet inte om jag är rätt person att svara.

Men blå bosch, Makita, DeWalt, Milwaukee etc. är garanterat bra. Polare har en japansk Makita som är märkbart skönare vid låga varv än min DeWalt men båda är bättre än en Ryobi som ligger på landet. Skruvdragare alltså..

Jag tror ju inte man blir missnöjd om man köper en Makita skruvdragare med två batteriet för 2k typ. Mycket pengar kanske men man använder dom ju rätt mycket... Sen kan man utöka med någon maskin här och där allt eftersom.

Såhär... Meec, biltema etc. och alla billighetsmärken är alltså det absolut billigaste kapitalismen och någon asiat kan producera och skeppa hit... Vissa grejor kan väl vara ok men...
Citera
2022-11-18, 08:20
Medlem
Citat:
Tjena,

Har ett par projekt på gång och tänkte införskaffa mig verktyg istället för att låna av grannen.

Ska bygga ett kök, lägga nytt golv och riva badrummet bland annat. (Med god hjälp).

Men - jag ser på de budgetverktygen från kedjorna. Biltema, Jula osv. De har sina egna med samma batteri.
Duger dom till enkelt bruk?

Och inte minst, vad får man om man hoppar upp ett hack? Jag har testat Meecs cirkelsåg med laser.. Vad gör den sämre än tex Bosch eller något highend märke?

Ge mig gärna era erfarenheter på verktyg. Hade jag uppskattat.

Och vilka verktyg är ett ”måste”?

Är hantverkare och använt allt på marknaden.
Som hemma använder vill du undvika batteri maskiner så långt som möjligt. Du blir inte gladare av att spara en timme på ett helt kök till en kostnad av x antal tusen mer för att få batteri. Batteri maskiner är färskvara och skrotas inom 5 år. Sladd maskiner kan dina barn ärva, äger några maskiner av min morfar.

Men undantag är skruvdragare/borrmaskin. Där vill du ha batteri. Milwaukee M18 med 2 Ah batter får du under 3k. Det är en proffsmaskin till konsument pris.
Klart jämförbar med mil Hilti för typ 6k.
Köp inte större än 2 Ah batteri, du kan utan tvekan arbeta en heldag med denna maskin på ett batteri.
5 Ah är galet tung och ger inget mer än 2Ah.
Om du i extrem fall lyckats göra slut på 2 Ah under dagen sätt batteri på laddning och ta 30-45 min lunch så är det fullt igen. Inga problem att borra 25-mm hål i reglar.
Citera
2022-11-18, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nittrick
Är hantverkare och använt allt på marknaden.
Som hemma använder vill du undvika batteri maskiner så långt som möjligt. Du blir inte gladare av att spara en timme på ett helt kök till en kostnad av x antal tusen mer för att få batteri. Batteri maskiner är färskvara och skrotas inom 5 år. Sladd maskiner kan dina barn ärva, äger några maskiner av min morfar.

Men undantag är skruvdragare/borrmaskin. Där vill du ha batteri. Milwaukee M18 med 2 Ah batter får du under 3k. Det är en proffsmaskin till konsument pris.
Klart jämförbar med mil Hilti för typ 6k.
Köp inte större än 2 Ah batteri, du kan utan tvekan arbeta en heldag med denna maskin på ett batteri.
5 Ah är galet tung och ger inget mer än 2Ah.
Om du i extrem fall lyckats göra slut på 2 Ah under dagen sätt batteri på laddning och ta 30-45 min lunch så är det fullt igen. Inga problem att borra 25-mm hål i reglar.

Om man ser på hela serien då? M18 från Milwuakee. Fixar sticksåg/cirkelsåg på batteri samma som sladd?

Ser att det finns paket från Milwuakee.

Hur står sig märket mot typ Hikoki, blå Bosch?
Citera
2022-11-18, 17:57
Medlem
Beror ju hur mycket de ska användas, men skulle lägga pengar på det som ofta kommer användas mycket, ex skruvdragare/borrmaskin används ofta.
Citera
2022-11-18, 18:02
Medlem
Hardstekts avatar
Proffsverktyg har aldrig varit billigare.

Om du skall renovera för en 100-500k själv, vad faen spelar 15k för roll för en full uppsättning bra verktyg.

För att sätta det i perspektiv, det är tre dagar med hantverkare.

Köp makita/blå bosch paket, sen köper ni en sänksåg och ger och kap.
Senast redigerad av Hardstekt 2022-11-18 kl. 18:07.
Citera
2022-11-19, 00:15
Medlem
Citat:
Om man ser på hela serien då? M18 från Milwuakee. Fixar sticksåg/cirkelsåg på batteri samma som sladd?

Ser att det finns paket från Milwuakee.

Hur står sig märket mot typ Hikoki, blå Bosch?

Nej för dom pengarna är sladden mer effektiv.
Det verktyget du kommer använda mest och kommer bli mest hindrad av en sladd är just skruvdragare.
Där av är det endast skruvdragaren jag har på batteri privat.

Batteriet i stick å cirkelsåg fungerar nog för dina ändamål, men ge det 3-5 år så är det bara att kasta dom.

Hikoki har historiskt varit tyngre men sjukt tåliga mot yttre våld. (Tappa från hög höjd ner i betongen).
Inget jag skulle välja om du ska ha den i handen 5+ timmar per dag.
Prestanda mässigt något sämre än Milwaukee men medel värdig i premium ytkesmaskiner.

Blå Bosch. Något Sämre ergonomi, under medelvärdet rent prestanda och lite sämre stryktålighet.

Milwaukee är om inte bästa prestandan så får dom bara stryk av Hilti och då är det minst dubbla pengarna. Så solklart bästa bästa prestanda per krona.

Men så länge du håller dig till Milwaukee, Makita, Blå Bosch, Panasonic och Hikoki så kommer du bli nöjd om du köper 18v eller mer.

Och köp då inte för stort/tungt batteri.

En batteri maskin håller max 5år, sladd håller hela din livslängd, så om du ej jobbar yrkesmässigt med maskinerna kommer du ej bli så störd av sladden.
Har jobbat med alla typer av hantverkare.
Batteri maskiner används inte jätte mkt annat än skruvdragare och vissa har slagborr på batteri.
Citera
2022-11-19, 00:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hardstekt
Proffsverktyg har aldrig varit billigare.

Om du skall renovera för en 100-500k själv, vad faen spelar 15k för roll för en full uppsättning bra verktyg.

För att sätta det i perspektiv, det är tre dagar med hantverkare.

Köp makita/blå bosch paket, sen köper ni en sänksåg och ger och kap.
Sänksåg har jag aldrig greppet grejen med.
Har tillgång till en men har typ bara använt den enstaka gånger för att prova, cirkelnsåg och en linjal gör jobbet lika bra 95% an gånger och mycket lättare att bära för att ej nämna prisskillnaden.
Citera
2022-11-19, 00:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lodjuret
Beror ju hur mycket de ska användas, men skulle lägga pengar på det som ofta kommer användas mycket, ex skruvdragare/borrmaskin används ofta.
Ska du få ett bra resultat med säg Ikea verktyg, lär du ha vunnit yrkes sm 10 gånger om.
Om du inte är helt tappad kan du nå samma resultat som en hantverkare med proffsmaskin (kommer ta betydligt mer tid så klart)
Citera
2022-11-19, 01:52
Medlem
Citat:
Ska du få ett bra resultat med säg Ikea verktyg, lär du ha vunnit yrkes sm 10 gånger om.
Om du inte är helt tappad kan du nå samma resultat som en hantverkare med proffsmaskin (kommer ta betydligt mer tid så klart)

Vem tusan har nämnt ikea??

Viss skillnad att lägga 2-3k på en borrmaskin som man använder ofta eller en udda skruvmejsel man använder var 5e år...

Inte många som privat som skulle ha råd att köpa högsta klass på allt, speciellt inte i början.
Citera
2022-11-19, 10:56
Medlem
Hardstekts avatar
Citat:
Sänksåg har jag aldrig greppet grejen med.
Har tillgång till en men har typ bara använt den enstaka gånger för att prova, cirkelnsåg och en linjal gör jobbet lika bra 95% an gånger och mycket lättare att bära för att ej nämna prisskillnaden.

En sänksåg med klyvkniv gör att du kan såga snitt som i princip ser fabriksågade ut. Det underlättar om man skall anpassa kök, inredning.

En snickare kanske är lika bra med en vanlig cirkelsåg och en regel, men som hemmafixare så underlättar en sänksåg något ofantligt. Jag skulle faktiskt råda en hemmafixare att köpa en sänksåg före man köper en cirkelsåg.
Senast redigerad av Hardstekt 2022-11-19 kl. 10:59.
Citera
2022-11-19, 11:18
Medlem
Brochets avatar
Citat:
Nej för dom pengarna är sladden mer effektiv.
Det verktyget du kommer använda mest och kommer bli mest hindrad av en sladd är just skruvdragare.
Där av är det endast skruvdragaren jag har på batteri privat.

Batteriet i stick å cirkelsåg fungerar nog för dina ändamål, men ge det 3-5 år så är det bara att kasta dom.

Hikoki har historiskt varit tyngre men sjukt tåliga mot yttre våld. (Tappa från hög höjd ner i betongen).
Inget jag skulle välja om du ska ha den i handen 5+ timmar per dag.
Prestanda mässigt något sämre än Milwaukee men medel värdig i premium ytkesmaskiner.

Blå Bosch. Något Sämre ergonomi, under medelvärdet rent prestanda och lite sämre stryktålighet.

Milwaukee är om inte bästa prestandan så får dom bara stryk av Hilti och då är det minst dubbla pengarna. Så solklart bästa bästa prestanda per krona.

Men så länge du håller dig till Milwaukee, Makita, Blå Bosch, Panasonic och Hikoki så kommer du bli nöjd om du köper 18v eller mer.

Och köp då inte för stort/tungt batteri.

En batteri maskin håller max 5år, sladd håller hela din livslängd, så om du ej jobbar yrkesmässigt med maskinerna kommer du ej bli så störd av sladden.
Har jobbat med alla typer av hantverkare.
Batteri maskiner används inte jätte mkt annat än skruvdragare och vissa har slagborr på batteri.
Har inga större invändningar av det du säger, men att batterimaskiner inte används jätteofta är nog att ta i lite väl.
Kör själv batterimaskiner från bordssåg, kap- och gersåg till sänksåg med undantag för bilmaskin.
Vad olika företag osv väljer för märke beror också på att man oftast leasar från ett visst företag. Sladdlöst eller inte så bygger ett hus lika bra med maskiner från dewalt som med festool. Jag kommer dock alltid välja batteri före sladd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in