2022-11-13, 15:52
  #541
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av swebarb
Och vad har dom för bevis då än att bara anklaga det kan ju alla göra ? vet dom nåt som ingen annan vet kanske dom ska lägga fram det på bordet.

Jag vet inte vilka bevisen är men ni NATO-muppar är ju mer än lovligt dumma i huvudet eller spelar bara idioter. USA har hotat (det vet du väl eller har du sovit under en sten?) att förstöra denna rysk-tyska gasledning i händelse av krig och se på fan! Det är krig och gasledningen är förstörd och förloraren är Europa, Ryssland och vinnaren är USA. Och ni "tror" ändå att ryssarna gjort detta??? Nere i södra Östersjön dessutom.
Citera
2022-11-13, 23:58
  #542
Medlem
Running_mans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel-Ben-ny
Om det mot förmodan finns bevis på att västland ligger bakom kommer vi aldrig att få se dom.
F.ö. skulle de flesta här aldrig godkänna något som ryssarna presenterar som bevis utan hävda att allt är lögn.
Både ja och nej.

Hade dom lagt upp bevis som exempelvis journalister kan faktakolla hade ju detta varit bra för Ryssland. Deras plan att splittra Europa, NATO och övriga samarbeten hade ju fått ny fart.

Men icke. Inget läggs upp. Det ser ut som att dom inte har några bevis och kastar skit på väggen.
Citera
2022-11-15, 15:14
  #543
Medlem
moohs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel-Ben-ny
Om det mot förmodan finns bevis på att västland ligger bakom kommer vi aldrig att få se dom.
F.ö. skulle de flesta här aldrig godkänna något som ryssarna presenterar som bevis utan hävda att allt är lögn.

Allt ryssarna påstår ÄR lögn. Det ligger i den ryska naturen att jävlas med allt och alla på alla tänkbara sätt.
Citera
2022-11-18, 11:26
  #544
Medlem
Jag har hört...som man säger.. att det är allmänt känt i militära kretsar att USA genomförde sabotaget. Det betyder att jag inte vet nånting. Jag gissar att sabotagepatrullen utgick från Polen. Om det var fartyg, U-båt eller helikoptrar vet jag inte. Jag har hört rykten om helikoptrar. Lite för hög risk för upptäckt, tyckte jag. Men å andra sidan är ju ett fartyg med avstängd sändare ännu större risk för upptäckt. En U-båt kan ta skada av explosionen. Det kan ha varit så att flera fartyg, flygplan, u-båtar och till och med civila polska fartyg samarbetade simultant att kartlägga att den kanal helikoptrarna skulle flyga i var fri från fartyg samt andra båtar utan sändare, just den stund helikoptrarna skulle flyga till Nordstream. Inga vittnen. De måste ha studerat trafiken från intilliggande hamnar, samt i explosionsområdet, över lång tid.

Trumpadministrationen tog steg för att sanktionera ryska företag som försåg Moskva med material för att spåra kommunikationskablar under vattnet. Talespersonen för USA:s utrikesdepartement, Vincent Campos, sade att "Nord Stream 2 ger Ryssland verktyg för politisk påtryckning av europeiska länder, i detta fall genom direkt kontroll över energiresurser" (Wikipedia).

Det hela har tystats ned otroligt mycket.

Hur korkat det här än låter så är det som nu hänt, bra.

Skulle ryssarna ha byggt ledningen för att sen spränga upp den? Om ryssarna nu hade velat gå miste om dessa viktiga intäkter kunde de väl ha sprängt sina egna gaskällor i Sibirien bara? Eller helt enkelt bara sluta leverera. Jag blir trött så trött på skribenter härinne och i media i övrigt som säger att Ryssland ligger bakom detta. Känns ju som de är spioner för USA nästan. Det är så dumt att det liknar ingenting.

USA har förstört för Europa, förstört en dyr anläggning, skapat en energikris. Miljoner tyskar får frysa. Är amerikanarna helt galna? USA är i allra högsta grad inblandat i konflikten och nu vet vi att deras vapen även är lögnens. Vi nordeuropéer kanske inte bryr oss så förbannat mycket om Ukraina som USA tror. Vi vill inte betala dyr diesel eller betala 20 papp i månaden för att värma våra hus under vintern. Vi vill ha en fred mellan Ukraina och Ryssland utan kärnvapen. USA underlättar inte detta. Det enögda stödet för NATO:s och USA:s inblandning kommer nu att svalna och ersättas av krav på minskade inblandning och fred. Kriget mellan Ukraina och Ryssland är inte Nato:s problem.

Jag säger som alltid: Jag kan ha fel. Jag bara anser och gissar.
Citera
2022-11-18, 12:45
  #545
Medlem
Man har nu funnit bevis för att ledningarna sprängdes alltså medvetet sabotage. Givetvis har de som utfört handlingen använt sprängmedel från motståndarsidan, svårare än så är det inte. Däremot vilken nation som står bakom handlingen lär bli svårt att fastställa.
Citera
2022-11-18, 21:02
  #546
Medlem
kubuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Umki
Man har nu funnit bevis för att ledningarna sprängdes alltså medvetet sabotage. Givetvis har de som utfört handlingen använt sprängmedel från motståndarsidan, svårare än så är det inte. Däremot vilken nation som står bakom handlingen lär bli svårt att fastställa.
Å andra sidan - skulle inte det vara att avslöja sig, att använda sig av en sådan lättavslöjad strategi
Citera
2022-11-18, 21:47
  #547
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kubun
Å andra sidan - skulle inte det vara att avslöja sig, att använda sig av en sådan lättavslöjad strategi
Visst kan det vara så också. Spridande av dimridåer, och skylla ifrån sig hör till krigets vardag också!
Citera
2022-11-18, 21:52
  #548
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Volta1745
Jag har hört...som man säger.. att det är allmänt känt i militära kretsar att USA genomförde sabotaget. Det betyder att jag inte vet nånting. Jag gissar att sabotagepatrullen utgick från Polen. Om det var fartyg, U-båt eller helikoptrar vet jag inte. Jag har hört rykten om helikoptrar. Lite för hög risk för upptäckt, tyckte jag. Men å andra sidan är ju ett fartyg med avstängd sändare ännu större risk för upptäckt. En U-båt kan ta skada av explosionen. Det kan ha varit så att flera fartyg, flygplan, u-båtar och till och med civila polska fartyg samarbetade simultant att kartlägga att den kanal helikoptrarna skulle flyga i var fri från fartyg samt andra båtar utan sändare, just den stund helikoptrarna skulle flyga till Nordstream. Inga vittnen. De måste ha studerat trafiken från intilliggande hamnar, samt i explosionsområdet, över lång tid.

Trumpadministrationen tog steg för att sanktionera ryska företag som försåg Moskva med material för att spåra kommunikationskablar under vattnet. Talespersonen för USA:s utrikesdepartement, Vincent Campos, sade att "Nord Stream 2 ger Ryssland verktyg för politisk påtryckning av europeiska länder, i detta fall genom direkt kontroll över energiresurser" (Wikipedia).

Det hela har tystats ned otroligt mycket.

Hur korkat det här än låter så är det som nu hänt, bra.

Skulle ryssarna ha byggt ledningen för att sen spränga upp den? Om ryssarna nu hade velat gå miste om dessa viktiga intäkter kunde de väl ha sprängt sina egna gaskällor i Sibirien bara? Eller helt enkelt bara sluta leverera. Jag blir trött så trött på skribenter härinne och i media i övrigt som säger att Ryssland ligger bakom detta. Känns ju som de är spioner för USA nästan. Det är så dumt att det liknar ingenting.

USA har förstört för Europa, förstört en dyr anläggning, skapat en energikris. Miljoner tyskar får frysa. Är amerikanarna helt galna? USA är i allra högsta grad inblandat i konflikten och nu vet vi att deras vapen även är lögnens. Vi nordeuropéer kanske inte bryr oss så förbannat mycket om Ukraina som USA tror. Vi vill inte betala dyr diesel eller betala 20 papp i månaden för att värma våra hus under vintern. Vi vill ha en fred mellan Ukraina och Ryssland utan kärnvapen. USA underlättar inte detta. Det enögda stödet för NATO:s och USA:s inblandning kommer nu att svalna och ersättas av krav på minskade inblandning och fred. Kriget mellan Ukraina och Ryssland är inte Nato:s problem.

Jag säger som alltid: Jag kan ha fel. Jag bara anser och gissar.
Tolkar ditt inlägg som att ”väst” skulle låtit detta angreppskrig fortgå utan inblandning! Vad har då kunnat bli nästa steg. Jag gissar också att Ryssland inte kommer att låta sig förlora detta krig, med allt vad det skulle innebära, de har ju trots allt sina ultimata vapen kvar!
Citera
2022-11-18, 21:53
  #549
Medlem
Finns det verkligen någon som tror på någonting som kommer från Kreml?
Citera
2022-11-19, 00:11
  #550
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Umki
Tolkar ditt inlägg som att ”väst” skulle låtit detta angreppskrig fortgå utan inblandning! Vad har då kunnat bli nästa steg. Jag gissar också att Ryssland inte kommer att låta sig förlora detta krig, med allt vad det skulle innebära, de har ju trots allt sina ultimata vapen kvar!

-Ja, ett krig mellan två icke-Natoländer är no no för Nato att blanda sig i.
-Ja, riksdagen bestämde över våra huvuden att vi (Sverige) skulle skicka 5 000 pansarskott till Ukraina mot världens nästa största kärnvapenmakt utan att ha något skydd från Nato i ett läge då Putin hotat med allvarliga konsekvenser för de som motarbetar Ryssland.
-Väst hade kunnat stödja Ukraina icke-militärt, men inte mer.
-Ja, EU bestämde att vi skulle frysa och bli fattiga på elräkningar och diesel för att markera mot Ryssland att Ukraina ska man inte anfalla utan att kolla med folket hur mycket vi egentligen bryr oss om Ukraina.

Men så var USA tvungna att smälla upp Nordstream.

Vad hade blivit nästa steg? Jag tippar på att Donbass/Luhansk hade ryckts bort från Ukraina liksom Krim och sen hade det blivit fred. Dessa områden anser Ryssland ha fog för historiskt.

Det är för farligt om Ryssland inte vinner. De har kärnvapen.
Citera
2022-11-19, 15:17
  #551
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Volta1745
-Ja, ett krig mellan två icke-Natoländer är no no för Nato att blanda sig i.
-Ja, riksdagen bestämde över våra huvuden att vi (Sverige) skulle skicka 5 000 pansarskott till Ukraina mot världens nästa största kärnvapenmakt utan att ha något skydd från Nato i ett läge då Putin hotat med allvarliga konsekvenser för de som motarbetar Ryssland.
-Väst hade kunnat stödja Ukraina icke-militärt, men inte mer.
-Ja, EU bestämde att vi skulle frysa och bli fattiga på elräkningar och diesel för att markera mot Ryssland att Ukraina ska man inte anfalla utan att kolla med folket hur mycket vi egentligen bryr oss om Ukraina.

Men så var USA tvungna att smälla upp Nordstream.

Vad hade blivit nästa steg? Jag tippar på att Donbass/Luhansk hade ryckts bort från Ukraina liksom Krim och sen hade det blivit fred. Dessa områden anser Ryssland ha fog för historiskt.

Det är för farligt om Ryssland inte vinner. De har kärnvapen.
Synpunkter på terror mot civilbefolkningen i Ukraina, du kanske tycker det är helt OK?
Citera
2022-11-19, 15:21
  #552
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Umki
Synpunkter på terror mot civilbefolkningen i Ukraina, du kanske tycker det är helt OK?
De kanske får betala för den terror de utfört i sju svåra år.
Så det fungerar, politiker straffar lokalbefolkningen för nåt som andra politiker ligger bakom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in