Citat:
Ursprungligen postat av
saddam77
Bra skrivet. När den akuta krigsfasen är över så hoppas jag att EU samlas kring att diskutera sin egen utformning och existens. Jag är helt klart för EU men jag blir oroad över att hela apparaten börjar motverka sitt eget syfte och producera maktfullkomliga politiker. Det är en illavarslande trend.
Om exemplet Ryssland även i detta avseende kan hjälpa EU på traven och uppmuntra till självrannsakan hos politiker så vore det en bonus. Men jag tror att det är för mycket begärt. Tyvärr tror jag att EU-byråkraterna kommer att passa på att stärka sin ställning ännu mer efter detta. Det verkliga och farligaste hotet kommer ALLTID inifrån. Detta ser vi gäller Ryssland nu, det gällde 30-40-talets Tyskland, det gällde Italiens fascister, det gällde romarriket, det gäller i nordkorea, det gäller allsköns religiösa sekter och det gäller givetvis EU. Till slut så lyckas varje radikal rörelse att sabba för sig själv, gå sönder inifrån och börja motverka sitt eget syfte…med död och elände som följd.
Du beskriver en av orsakerna (även om det inte hör till de mest primära) varför jag är komplett vansinnig på detta kriget. Putin hade kunnat fortsätta agera rollen som nyttig idiot för Väst genom att påtala EU’s roll som överfederalistisk stat med vansinniga idéer som alla medlemsstater måste skriva under på. Även om den rollen inte hade lett till ett sönderfallande EU hade den (inte minst med Brexit i åtanke) möjligen hållit EU-byråkraterna på halster att inte gå i ännu radikalare riktning.
Genom det här vansinniga kriget har Putin passerat Rubicon och hela EU ges möjligheten att sluta upp bakom en gemensam fiende. Inte bara det, man kan av bara farten avfärda kritiska medlemsstater (såsom Ungern exempelvis) med mer eller mindre repressiva metoder med hänvisning till krigshotet vilket kommer drunkna i larmen från Putins invasion. Kriget kan ge EU tid att få på plats en ännu värre kontrollinstans i nuläget genom att utnyttja vattendelaren som uppstått.