2022-11-19, 11:43
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kukilon
Tror tiden han vill köpa handlar främst om hur han ska lösa saker på hemmafronten. Kriget har han redan givit upp. Styra opinionen och göra sig av med farliga konkurrenter.

Jag har svårt att se att Putin skulle ge upp bara sådär, men vi får se.
Citera
2022-11-19, 11:46
Medlem
Kommer ni håg när en Ukrainska missil landade i Polen och hela världen skrek Ryssland
Citera
2022-11-19, 11:47
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Säg inte det :-)

https://www.praktisktbatagande.se/artiklar/har-kollar-du-in-superyachterna-i-monaco

Jag tror faktisk några av oligarkerna har lyxyachts som kan användas som isbrytare

kan ta sig genom 40 cm is så klart imponerande för en yacht haha.

dock långt ifrån de 1-2 meter som en stor arktisk isbrytare klarar.

https://luxurylaunches.com/transport/russian-billionaire-orders-the-worlds-first-private-luxury-icebreaker-yacht-for-112-million.php
Citera
2022-11-19, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stefanito
Kommer ni håg när en Ukrainska missil landade i Polen och hela världen skrek Ryssland

Det har jag missat. Berätta?
Citera
2022-11-19, 11:55
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Jag har svårt att se att Putin skulle ge upp bara sådär, men vi får se.

Det är svårt att se. Dock positivt att CIA chefen och ryska motsvarigheten har inlett samtal hoppas det kan leda till något konstruktivt.
Citera
2022-11-19, 11:59
Medlem
Imnshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saddam77
Om exemplet Ryssland även i detta avseende kan hjälpa EU på traven och uppmuntra till självrannsakan hos politiker så vore det en bonus.
Det goda exempel som Ryssland kan visa är att falla sönder av sig självt. Statsbildningen Ryssland är idag för stort för att kunna styras utan förtryck och korruption. Stalin började med deportationer och exporterade ryssar och ukrainare till Sibirien, andra flyttade in till Centralasien för ideologisk kolonisation, galna Kaukasusmuslimer flyttade in till Moskvaregionen, judar tog för sig som oligarker, osv. Allt är nu en homogeniserad sörja.

Jag tror inte EU kommer längre mot en federation. Däremot bejakar jag västeuropeiskt samarbete, militärt, kulturellt och merkantilt. En stark och stabil civilisation byggs från basen, individ, familj, grannskap, region, nation. När överbyggnaden blir för tung och centraliserad uppstår maktgalenskap och korruption. Det drabbade Ryssland, det håller på att drabba USA nu, och EU skulle kunna följa efter. Även Kina kan vara ett exempel på ett ostyrbart land.

Framtiden är decentralisering. Det har ukrainarna upptäckt, och de slåss med näbbar och klor för det.
Citera
2022-11-19, 11:59
Medlem
sektledarenIIs avatar
Citat:

Kommer du ihåg 2021, när man trodde att man aldrig skulle behöva se ett krig i Europa mer?
Citera
2022-11-19, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noobermench
Oj då. Vilken typiskt dålig otur orcherna har...

Ja det brukar dom ha. Det kan ju inte bero på oskicklighet.
Citera
Medlem
Citat:

nää Ukraina/Zelensky skrek att det va Ryssland medans NATO/Polen va snabba på att säga/peka att det va Ukraina.
Citera
Medlem
Citat:

Det tror jag fortfarande. En halmgubbe.

Hur många Ryzzka missiler hamnade samma dag i Ukrainska städer?
Civil infrastruktur, bostadshus, torg?
En ledtråd. Putin brände upp missiler för mångmiljardbelopp.
Citera
2022-11-19, 12:24
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antistalk
Orsaken till kriget är att de gröna männen från land 0(Wagnergruppen)
2014 annekterade Krim och att Putin beordrade sin krigsmakt att invadera hela Ukraina februari 2022.
Det är det som är själva kriget, men orsaken finns att hitta på annat håll.
Citera
2022-11-19, 12:28
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chamdar
Att vi inte behöver tycka som uncle Sam helt enkelt, ibland håller vi med USA många gånger inte. Däremot samarbetar vi med dem eftersom det är fördelaktigt för oss alla
Den dan det inte längre finns någon militär motpol till USA har vi inget annat val än att "samarbeta". Var ska då visselblåsare och andra oliktänkande kunna ta sin tillflykt. Edward Snowden skulle ha suttit i amerikanskt fängelse nu om inte Ryssland funnits. Han var klok nog att inte fly till Sverige, eftersom vi "samarbetar" med USA.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in