2022-11-19, 08:39
Medlem
https://www.expressen.se/nyheter/nu-meddelas-domen-mot-elizabeth-holmes/

Vet inte om vi kör USA här, men fallet är så pass intressant... EH har alltså påstått att hennes medicinska blodanalyser fungerar bättre än vad de i verkligheten gjorde. På så sätt har hon lurat riskkapitalister och småsparare att satsa på firman Therano.

Få fall leder till fängelse i 11 år, det finns ju fall där man lovat brett men hållit tunt från andra techbolag. EH verkar dock tagit det hela för långt.

Någon som sitter med mer info från amerikanska källor?

Någon som investerat?

Döms hon hårdare, mildare eller lika gentemot en manlig bluff?
Citera
2022-11-19, 09:26
Medlem
okok1s avatar
Hon kunde fått 20 år. Så man undrar ju hur värre man måste göra för att få ett maxstraff... Det verkar rätt så allvarligt brott.

Hon hade humor i alla fall:
Citat:
To illustrate the recklessness with patient safety prosecutors said should be factored into her prison sentence, the sentencing memo described an exchange between Holmes and a consultant, Kevin Hunter, hired by drugstore giant Walgreens as it was going into partnership with Theranos.

“Eventually, Hunter’s frustration with the lack of substantiation for Theranos’ claims moved him to confront Holmes during a video teleconference,” the memo said of the 2010 incident. “He admonished her that her company was going to offer lab tests that people would use to make medical decisions, and warned her of the risk that she could be responsible for killing someone if the lab put out bad tests, and that she might go to jail as a result. Holmes reportedly responded with something to the effect of, “They don’t put pretty people like me in jail.”

Edit: jäklar! Det är ju hon som har "psychopathic stare"!!
Senast redigerad av okok1 2022-11-19 kl. 09:31.
Citera
2022-11-19, 09:41
Avstängd
Oh-be-wans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
https://www.expressen.se/nyheter/nu-meddelas-domen-mot-elizabeth-holmes/

Vet inte om vi kör USA här, men fallet är så pass intressant... EH har alltså påstått att hennes medicinska blodanalyser fungerar bättre än vad de i verkligheten gjorde. På så sätt har hon lurat riskkapitalister och småsparare att satsa på firman Therano.

Få fall leder till fängelse i 11 år, det finns ju fall där man lovat brett men hållit tunt från andra techbolag. EH verkar dock tagit det hela för långt.

Någon som sitter med mer info från amerikanska källor?

Någon som investerat?

Döms hon hårdare, mildare eller lika gentemot en manlig bluff?
Jag ska svara på frågorna.

Hade hon varit man hade hon suttit inne 20 år minst. Så runt det dubbla.

Hennes blodanalyser fungerade inte alls. Det var inte att de fungerade dåligt. Hon använde sig av en Siemens-maskin i källaren när de skulle demonstrera hur väl hennes maskin fungerar.

Det var inte ett publikt listat företag så ingen av oss här kunde ens investera om vi ville. Företaget hade således 0 småsparare. Bara stora vänsterkommunister med svällande kassa.
Det var just det att de inte var publikt listat som de kunde lura investerarna. Publikt listade företag har mycket högre grad av transparens.
Citera
2022-11-19, 09:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oh-be-wan

Hennes blodanalyser fungerade inte alls. Det var inte att de fungerade dåligt. Hon använde sig av en Siemens-maskin i källaren när de skulle demonstrera hur väl hennes maskin fungerar.

Det var inte ett publikt listat företag så ingen av oss här kunde ens investera om vi ville. Företaget hade således 0 småsparare. Bara stora vänsterkommunister med svällande kassa.
Det var just det att de inte var publikt listat som de kunde lura investerarna. Publikt listade företag har mycket högre grad av transparens.

okej, det var olistat... att bränna rika människors pengar kostar värre än småsparare skulle jag tro.

Vad hette han med fonden... som blåste folk på miljarder i ett upplägg som liknande pyramidspel.

Han dömdes för kanske 20 år sedan... stor grej...
Citera
2022-11-19, 09:48
Avstängd
Oh-be-wans avatar
Citat:
okej, det var olistat... att bränna rika människors pengar kostar värre än småsparare skulle jag tro.

Vad hette han med fonden... som blåste folk på miljarder i ett upplägg som liknande pyramidspel.

Han dömdes för kanske 20 år sedan... stor grej...
Madoff.
Citera
2022-11-19, 09:53
Medlem
Citat:
Madoff.

Just ja!

Han fick 150 år men dömdes federalt av USA.

EH i Kalifornien, där man nog är lugnare...

Men med tanke på att EH riskerat människoliv, det gjorde trots allt inte Madoff.

Det federala skulle plocka henne för kvacksalveri och förberedelse för mord.
Citera
2022-11-19, 09:58
Medlem
Finns en stor podcast om detta som jag började lyssna på i våras, The Dropout, har även blivit miniserie på Netflix och jag tror en film är på gång. Finns även en dokumentär på HBO. Finns det förresten ingen tråd om detta redan?

I korthet för de som inte känner till fallet: EH går på Stanford men hoppar av och bildar företaget Theranos när hon är 19 år. Theranos skapar en liten apparat som kan analysera blodprover men med mycket mindre blod än vanliga apparater, det räcker med ett sånt där litet stick i fingret. Massor av prover kan analyseras. Man drar in mängder med investeringar. Apparaten används i försvarets helikoptrar. Man samarbetar med Walgreens, en stor apotekskedja, och i styrelsen sitter kändisar som Kissinger och Mad Dog Mathis. EH blir kändis, lägger sig till med Jobs stil med svart polo och är på framsidan av Fortune, intervjuas av Bill Clinton, träffar Biden (då vice president) och sånt.

Det är bara det att apparaten fungerar uselt, kunde aldrig göra mer än 12 analyser och de tester man gjort åt Walgreens har mestadels körts på andra företags maskiner som man köpt in. Den har aldrig används i försvaret och de tester man gör blir fel så folk tror att de fått tillbaka cancer, fått missfall osv. Man har ljugit för investerare och saknar tillstånd från FDA. Allt är en fasad. Hon tros t o m ha förändrat sin röst för att låta mer auktoritär och trovärdig. Fascinerande fall.
Citera
2022-11-19, 09:59
Avstängd
Oh-be-wans avatar
Citat:
Just ja!

Han fick 150 år men dömdes federalt av USA.

EH i Kalifornien, där man nog är lugnare...

Men med tanke på att EH riskerat människoliv, det gjorde trots allt inte Madoff.

Det federala skulle plocka henne för kvacksalveri och förberedelse för mord.
Hade jag varit domare hade jag dömt henne till 25 år utan problem.

Vad som räddat henne var att hon var
  • kvinna
  • gravid
  • att hon faktiskt försökte göra en maskin på riktigt
maskinen gjord med blod svett och tårar från andra människor som hon behandlade som skit - förvisso.

Men Madoff försökte inte ens, han bara plockade folk på pengarna direkt.
Citera
2022-11-19, 10:11
Medlem
Telepatisks avatar
En klockren psykopat. Hon ser sig själv som en ny Steve Jobs fastän hon inte lyckats skapa en fungerande produkt eller ens varit i närheten av det.

Hon pratar medvetet i ett djupare tonläge när hon egentligen har en ganska feminin röst.

Podcasten "Uppgång och Fall" har en serie om henne för den som är intresserad. Det till och med uppfattades där som att hon skaffat barn och blivit gravid för att försöka få sympati från domarna.
Citera
2022-11-19, 10:18
Medlem
Citat:

Vilka vänsterextremister investerade i Theranos? Skulle vara intressant med en lista!

jag misstänker att du bara spyr ut skit du kommer på i samma sekund du skriver ner det
Citera
2022-11-19, 10:21
Avstängd
Oh-be-wans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpoxen
Vilka vänsterextremister investerade i Theranos? Skulle vara intressant med en lista!

jag misstänker att du bara spyr ut skit du kommer på i samma sekund du skriver ner det
Du är en idiot som inte kommer med något som helst svar, fan djälva åsna svara inte på mina inlägg. Er idioter hade jag samlat i ett rum och gasat.
Citera
2022-11-19, 10:21
Medlem
Citat:
Hade jag varit domare hade jag dömt henne till 25 år utan problem.

Vad som räddat henne var att hon var
  • kvinna
  • gravid
  • att hon faktiskt försökte göra en maskin på riktigt
maskinen gjord med blod svett och tårar från andra människor som hon behandlade som skit - förvisso.

Men Madoff försökte inte ens, han bara plockade folk på pengarna direkt.

Madoff började nog en gång med en seriös hedge fond.

När skutan började läcka snackade han till sig nya pengar och började koka böckerna.

Så fortsatte han att leva en lögn i 20 år till innan bubblan sprack.

Men visst skall han sitta inne resten av livet...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in