• 1
  • 2
2022-11-19, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wildebeest
Finns en stor podcast om detta som jag började lyssna på i våras, The Dropout, har även blivit miniserie på Netflix och jag tror en film är på gång. Finns även en dokumentär på HBO. Finns det förresten ingen tråd om detta redan?

I korthet för de som inte känner till fallet: EH går på Stanford men hoppar av och bildar företaget Theranos när hon är 19 år. Theranos skapar en liten apparat som kan analysera blodprover men med mycket mindre blod än vanliga apparater, det räcker med ett sånt där litet stick i fingret. Massor av prover kan analyseras. Man drar in mängder med investeringar. Apparaten används i försvarets helikoptrar. Man samarbetar med Walgreens, en stor apotekskedja, och i styrelsen sitter kändisar som Kissinger och Mad Dog Mathis. EH blir kändis, lägger sig till med Jobs stil med svart polo och är på framsidan av Fortune, intervjuas av Bill Clinton, träffar Biden (då vice president) och sånt.

Det är bara det att apparaten fungerar uselt, kunde aldrig göra mer än 12 analyser och de tester man gjort åt Walgreens har mestadels körts på andra företags maskiner som man köpt in. Den har aldrig används i försvaret och de tester man gör blir fel så folk tror att de fått tillbaka cancer, fått missfall osv. Man har ljugit för investerare och saknar tillstånd från FDA. Allt är en fasad. Hon tros t o m ha förändrat sin röst för att låta mer auktoritär och trovärdig. Fascinerande fall.

Tack för all info... jo, ämnet är nog så intressant att det kan finnas en tidigare tråd. Mod får klippa och klistra i så fall tack!
Citera
2022-11-19, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Telepatisk
Podcasten "Uppgång och Fall" har en serie om henne för den som är intresserad.
Just det, det var nog där jag lyssnade först, för visst sände de avsnitt av podden The Dropout på engelska? Sedan kom det fler avsnitt från rättegången, men då hade jag bytt app och glömt var jag hittade den först och sökte upp den direkt.
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Tack för all info... jo, ämnet är nog så intressant att det kan finnas en tidigare tråd. Mod får klippa och klistra i så fall tack!
Här var den:
(FB) Theranos-skandalen
Finns även en om filmen som är på gång, Bad Blood:
(FB) Theranos-kontroversen blir film med Jennifer Lawrence (Bad blood)
(serien som också heter The Dropout precis som podcasten går på Hulu tror jag, har inte Netflix och har bara sett trailer så jag vet inte hur det funkar. Trailer: https://youtu.be/W7rlZLw9m10 )
Citat:
Ursprungligen postat av Oh-be-wan
Jag ska svara på frågorna.

Hade hon varit man hade hon suttit inne 20 år minst. Så runt det dubbla.

Hennes blodanalyser fungerade inte alls. Det var inte att de fungerade dåligt. Hon använde sig av en Siemens-maskin i källaren när de skulle demonstrera hur väl hennes maskin fungerar.

Det var inte ett publikt listat företag så ingen av oss här kunde ens investera om vi ville. Företaget hade således 0 småsparare. Bara stora vänsterkommunister med svällande kassa.
Det var just det att de inte var publikt listat som de kunde lura investerarna. Publikt listade företag har mycket högre grad av transparens.
Det var väl därför de aldrig blev publikt listade, de hade blivit avslöjade. Och det var inte bara en Siemens-apparat i källaren, de hade ett helt labb med olika märken, men de fungerade inte heller bra eftersom de modifierade dem och körde dem med mindre mängder blod än de var framtagna för.

Kanske ska tilläggas att i rätten försökte hon skylla på sin kollega Sunny Balwani som var näst högsta hönset, och som hon dessutom hade ett förhållande med, han påstods ha misshandlat henne och styrt alltihop. Han blev också dömd för bedrägeriet men ingen verkar tro på det där med misshandeln.
Senast redigerad av Wildebeest 2022-11-19 kl. 11:08.
Citera
2022-11-19, 11:20
Medlem
En annan sak som är sjuk är alla dessa höjdare som försvarar henne, t ex i intervjuer på youtube. "Startups funkar så, man säljer en idé, en vision", "Om hon blir fälld kommer det att vara slutet för startups i Silicon Valley". Va?! Det är väl en himla skillnad på att söka finansiering och presentera en idé man vill försöka genomföra, och att påstå att man redan lyckats och ljuga om vad man uppnått? Många verkar också skylla på investerarna själva, att de inte kollat upp ordentligt, som om det gör det okej att lämna falska uppgifter. Man måste väl kunna lita på att informationen man får från företaget är någorlunda sann, om än presenterad i lite fördelaktig dager.

Eller så är detta folk som inte vill erkänna att de blivit lurade, ungefär som ensamma och äldre som blir blåsta på pengar men inte vill låtsas om det för att de skulle känna sig dumma.
Citera
2022-11-19, 11:53
Medlem
Citat:
En annan sak som är sjuk är alla dessa höjdare som försvarar henne, t ex i intervjuer på youtube. "Startups funkar så, man säljer en idé, en vision", "Om hon blir fälld kommer det att vara slutet för startups i Silicon Valley". Va?! Det är väl en himla skillnad på att söka finansiering och presentera en idé man vill försöka genomföra, och att påstå att man redan lyckats och ljuga om vad man uppnått? Många verkar också skylla på investerarna själva, att de inte kollat upp ordentligt, som om det gör det okej att lämna falska uppgifter. Man måste väl kunna lita på att informationen man får från företaget är någorlunda sann, om än presenterad i lite fördelaktig dager.

Eller så är detta folk som inte vill erkänna att de blivit lurade, ungefär som ensamma och äldre som blir blåsta på pengar men inte vill låtsas om det för att de skulle känna sig dumma.

Otroligt intressant alltsammans.

Jag ber mod klistra in i lämplig tråd nu när vi vet domen.
Citera
2022-11-19, 12:23
Medlem
Det är riktigt intressant fall. Ung snygg tjej blir miljardär, i alla fall på pappret.
Roligaste är helt klart att hon pratar med djup baryton röst
Citera
2022-11-20, 14:44
Medlem
CyberIngmars avatar
Hon fick med sig många tunga namn. Theranos ex styrelsemedlemmar

https://www.businessinsider.com/ther...19-3?r=US&IR=T
Citera
2022-11-22, 15:46
Medlem
Oh-be-wans avatar
Citat:
Just det, det var nog där jag lyssnade först, för visst sände de avsnitt av podden The Dropout på engelska? Sedan kom det fler avsnitt från rättegången, men då hade jag bytt app och glömt var jag hittade den först och sökte upp den direkt.

Här var den:
(FB) Theranos-skandalen
Finns även en om filmen som är på gång, Bad Blood:
(FB) Theranos-kontroversen blir film med Jennifer Lawrence (Bad blood)
(serien som också heter The Dropout precis som podcasten går på Hulu tror jag, har inte Netflix och har bara sett trailer så jag vet inte hur det funkar. Trailer: https://youtu.be/W7rlZLw9m10 )

Det var väl därför de aldrig blev publikt listade, de hade blivit avslöjade. Och det var inte bara en Siemens-apparat i källaren, de hade ett helt labb med olika märken, men de fungerade inte heller bra eftersom de modifierade dem och körde dem med mindre mängder blod än de var framtagna för.

Kanske ska tilläggas att i rätten försökte hon skylla på sin kollega Sunny Balwani som var näst högsta hönset, och som hon dessutom hade ett förhållande med, han påstods ha misshandlat henne och styrt alltihop. Han blev också dömd för bedrägeriet men ingen verkar tro på det där med misshandeln.
Nope, de hade ingen avsikt att bli publikt listade eftersom de överhuvudtaget inte hade en fungerande maskin. Hade aldrig ens börjat fungera att bli publikt listad eftersom de hade extremt negativa FCF.
Citera
2025-02-25, 05:28
Medlem
diseuses avatar
Hennes försök att överklaga misslyckades.

TechCrunch (Holmes and Balwani’s appeal falls flat as court upholds fraud convictions):
Citat:
Elizabeth Holmes and Ramesh “Sunny” Balwani’s appeal to overturn their fraud convictions and reduce their prison sentences was denied Monday by the Northern District Court of California, which also refused to soften their $452 million joint restitution order.

Holmes, the founder of Theranos, and Balwani, its former COO, were convicted in separate trials in 2022 for defrauding investors about the capabilities of Theranos’ blood-testing technology. Holmes was sentenced to more than 11 years in prison, and Balwani received nearly 13 years. Both began serving their sentences in 2023.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in