2022-11-19, 02:11
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
Ja faktiskt, inte själva datumet i sig men det hände en viktig sak i utredningen en tid före O*we F*orsells död (19970822) och det var att PR blev avskriven.
Man började leta efter en ny gärningsman.

PR blev avskriven i maj har jag för mig, sen var det sommar och semestertider. När utredningen drog igång igen i slutet av augusti var PeFo's far O*we F*orsell död.

Vad det gäller styvfadern L*ars-G*öran E*hn som dog i april 2001 så hörde man enligt uppgift ett antal pesoner i utredningen 2001.

Inget av dödsdatumen har koppling till datumet 14 juni när HA försvann.
Om det fanns någon koppling till när Helena fyllde år vet jag inte.

Är det någon som vet när Helena fyllde år?

Nja, PR satt anhållen i mitten av maj-96, och han avskrevs först i november (har jag för mig) året efter, 1997.

Jag har för mig att Helena fyllde år den 20 eller 21 januari (född -70).

Från vem/varifrån kom uppgiften initialt om att PeFO:s styvfar skulle ha begått självmord (för det var väl inte den biologiske fadern, han som ska ha varit kriminalkommissarie)?
Citera
2022-11-19, 02:16
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Min fetmarkering.

En förutsättning för att KM ska ha kunnat "hakat på" Helena när hon lämnade torget, är att han har ljugit om korvkön och inköp, och att han därmed kunnat komma iväg direkt efter telefonsamtalet till sambon strax efter detta, ca 02.20-02.25. Alternativ att Helena blev kvar till den tiden.

Det finns ju uppgifter om att Helena gått iväg själv, och då är frågan vilken tid Helena började gå hemåt. Gick hon ganska snart efter att hon kommit från Stadt, OCH KM stått i kö och köpt korv - och ätit den, så tror jag att det är mindre sannolikt att han skulle ha kunnat bli vittne till något.

Självklart! Korvkiosken är den i sammanhanget svagaste länken. Har "gubben" bakom disken kunnat identifiera Klas? Finns det andra vittnen? Om svaret skulle vara ja, har någon trätt fram? Inte vad vi vet, i alla fall.

Så är det, det finns uppgifter om att Helena ska ha gått iväg själv, men det är ju bara en iakttagelse som rådde "där och då". Men 30 sekunder senare, då? Återigen: Är korvkiosken sanning? Jag var tydlig ovan med att medan Helena pratade med TRE kända personer utanför Stadt, kan Klas ha kunnat ringa.

Men vad tror du, då: Varför skulle Klas inte ha sagt till polisen att han skulle ha blivit stressad av deras "närvaro"? Varför då inte bara säga det i stället för att ändra sin historia allteftersom?

Sen vågar jag påstå att polisen har mer på Klas än vad vi känner till.
Senast redigerad av Ugglan. 2022-11-19 kl. 02:31.
Citera
2022-11-19, 02:21
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Nja, PR satt anhållen i mitten av maj-96, och han avskrevs först i november (har jag för mig) året efter, 1997.

Från vem/varifrån kom uppgiften initialt om att PeFO:s styvfar skulle ha begått självmord (för det var väl inte den biologiske fadern, han som ska ha varit kriminalkommissarie)?

Exakt!!! Nu håller en trådsanning på att skapas om att PeFo:s styvfar skulle ha begått självmord! Fram med fakta, ni som grisar runt i tråden om det här! Vet ni eller vet ni inte?
Senast redigerad av Ugglan. 2022-11-19 kl. 02:25.
Citera
2022-11-19, 02:23
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
Ja faktiskt, inte själva datumet i sig men det hände en viktig sak i utredningen en tid före O*we F*orsells död (19970822) och det var att PR blev avskriven.
Man började leta efter en ny gärningsman.

PR blev avskriven i maj har jag för mig, sen var det sommar och semestertider. När utredningen drog igång igen i slutet av augusti var PeFo's far O*we F*orsell död.

Vad det gäller styvfadern L*ars-G*öran E*hn som dog i april 2001 så hörde man enligt uppgift ett antal pesoner i utredningen 2001.

Inget av dödsdatumen har koppling till datumet 14 juni när HA försvann.
Om det fanns någon koppling till när Helena fyllde år vet jag inte.

Är det någon som vet när Helena fyllde år?

Citat:

Och där gick Pudelfrillans önskade karriär som Sherlock Holmes i graven.
Senast redigerad av Ugglan. 2022-11-19 kl. 02:26.
Citera
2022-11-19, 03:43
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Självklart! Korvkiosken är den i sammanhanget svagaste länken. Har "gubben" bakom disken kunnat identifiera Klas? Finns det andra vittnen? Om svaret skulle vara ja, har någon trätt fram? Inte vad vi vet, i alla fall.

Så är det, det finns uppgifter om att Helena ska ha gått iväg själv, men det är ju bara en iakttagelse som rådde "där och då". Men 30 sekunder senare, då? Återigen: Är korvkiosken sanning? Jag var tydlig ovan med att medan Helena pratade med TRE kända personer utanför Stadt, kan Klas ha kunnat ringa.

Men vad tror du, då: Varför skulle Klas inte ha sagt till polisen att han skulle ha blivit stressad av deras "närvaro"? Varför då inte bara säga det i stället för att ändra sin historia allteftersom?

Sen vågar jag påstå att polisen har mer på Klas än vad vi känner till.

Vi vet inte om "gubben" bakom disken sett - och identifierat - honom den aktuella natten. Kanske någon annan kommer ihåg att h*n har sett honom - det vet vi inte heller. Men i och med att KM gick ut och berättade detta, så tog han en risk - om han ljög.

Man vet inte själv hur man skulle reagera i en liknande situation, som den KM försattes i. Att bli pressad, stressad, ifrågasatt, provocerad gör kanske att man eventuellt "drar till" med något annat, trots att utsagan är legit och inte har något med Helenas försvinnande att göra. Sedan vet vi inte heller OM KM har sagt något om detta polisen vid förhör eller vid annat tillfälle. KM har själv sagt att han berättat vad han gjorde efter Stadts stängning, men att polisen inte trodde honom.

Polisen har säkert mer än vad vi har kännedom om, konstigt vore annat. Men för mig känns inte KM aktuell, detta främst utifrån det faktum att han skulle ha svårt att hinna med något som involverande Helenas försvinnande samt att han inte hade tillgång till bil - vad vi känner till - den aktuella natten. OCH han hade ingen bil vid ca 03-03.30-tiden, då han stötte ihop med bekantingen på Stockholmsvägen.
Citera
2022-11-19, 06:51
Medlem
Tack Prinzezzan. För tydlighets skull: Ingen har påstått att PeFo biologiska far har tagit självmord. Han var polis och dog en naturlig död. Den som ska ha tagit sitt liv är hans styfvar E*n. Den som påstod det i tråden var Xeitum 2011. Det verkar även att självmordet skedde hemma. Citerar nedan:
Ursprungligen postat av Xeitum
Sedan den här grannen? vittnet Hannas man? den som begick självmord på Vikingavägen? arbetade på sjukhuset?

Citat:

Citera
2022-11-19, 07:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Exakt!!! Nu håller en trådsanning på att skapas om att PeFo:s styvfar skulle ha begått självmord! Fram med fakta, ni som grisar runt i tråden om det här! Vet ni eller vet ni inte?
Tack för all hjälp Ugglan. Passar det inte med denna MGM vars morsa du verkar tycka är så fantastiskt? Eller är det för att du inte själv hittade dessa sammanhang i materialet? Trodde du ville försöka hitta Helena.
Nu finns det äntligen någon som kan passa in på några svårförklarliga saker under natten: ingen observation av en bil på Ekuddenvägen under brottet samt parkeringen på cykelvägen som Carina såg.
Men du gör inget med det alls. Du kanske ska ta och ringa S*nja en gång till och denna gång ställa lite andra frågor. Du verkar ju tro att hon är så fantasiskt tillförlitlig men bara var lite (mycket) nervös.
Citera
2022-11-19, 07:15
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skvagg
Tack Prinzezzan. För tydlighets skull: Ingen har påstått att PeFo biologiska far har tagit självmord. Han var polis och dog en naturlig död. Den som ska ha tagit sitt liv är hans styfvar E*n. Den som påstod det i tråden var Xeitum 2011. Det verkar även att självmordet skedde hemma. Citerar nedan:
Ursprungligen postat av Xeitum
Sedan den här grannen? vittnet Hannas man? den som begick självmord på Vikingavägen? arbetade på sjukhuset?

Tack!

Det skulle vara intressant om Xeitum kunde komma in i tråden och berätta om detta är/var rykten eller om han fått det berättat för sig av någon med kännedom.

Eller så kanske Ugglan vet något om detta, som säger sig ha intervjuat "Hanna"?

Inte för att det har någon betydelse, men "Hanna" måste ha gift sig ganska omgående efter förste (?) makens frånfälle. Om OF avled i augusti 1997 och hennes näste make avled i april 2001, så hann de antagligen inte vara gifta så länge. Och om vi ponerar att "Hanna" träffade styvfadern efter augusti 1997, så kan man anta att han inte hade något med PeFo att göra då (vilket man i och för sig inte vet), när Helena försvann. (En tanke till dem som spånar om son/styvfars-inblandning i försvinnandet.)

Vet du eller någon annan var PeFo:s styvfar ska ha jobbat med på sjukhuset, OM han nu gjorde det?
Citera
2022-11-19, 07:23
Medlem
Tack. Jag har fått uppfattningen att S*nja inte bodde med PeFos biologiska far på vikingavägen 8 1992. S*nja var ju bara max 17 år när hon fick PeFo med O*e.

Citat:
Tack!

Det skulle vara intressant om Xeitum kunde komma in i tråden och berätta om detta är/var rykten eller om han fått det berättat för sig av någon med kännedom.

Eller så kanske Ugglan vet något om detta, som säger sig ha intervjuat "Hanna"?

Inte för att det har någon betydelse, men "Hanna" måste ha gift sig ganska omgående efter förste (?) makens frånfälle. Om OF avled i augusti 1997 och hennes näste make avled i april 2001, så hann de antagligen inte vara gifta så länge. Och om vi ponerar att "Hanna" träffade styvfadern efter augusti 1997, så kan man anta att han inte hade något med PeFo att göra då (vilket man i och för sig inte vet), när Helena försvann. (En tanke till dem som spånar om son/styvfars-inblandning i försvinnandet.)

Vet du eller någon annan var PeFo:s styvfar ska ha jobbat med på sjukhuset, OM han nu gjorde det?
Citera
2022-11-19, 07:29
Medlem
Angående PeFos biologiska far. Jag har väldigt svårt att se att han skulle vara direkt inblandat i brottet på något sätt. Det kan vi med gott samvete utesluta. Men två indirekta följder av att han var kriminalpolis är:
1. PeFo var inte bland de första som kollades noga i utredningen. Och inte med i nästa batch heller om vi säger så. Man drar sig för att kolla kollegors barn. De kan lätt gå under radarn.
2. Ett av vittnen (killarna) på Hällristningsvägen hade en pappa som var högt uppsatt polis. Kan killen ha tyckt sig känna igen en bil som var kopplat till en kollegas son så har han med all sannolikhet råds av sin far att för all del inte yttra det.
Senast redigerad av Skvagg 2022-11-19 kl. 07:31.
Citera
2022-11-19, 07:37
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Tack. Jag har fått uppfattningen att S*nja inte bodde med PeFos biologiska far på vikingavägen 8 1992. S*nja var ju bara max 17 år när hon fick PeFo med O*e.

Du menar att hon kan ha varit gift med styvfadern längre, och att hon bott i huset under längre tid? Så kan det vara, om "Hanna" inte var gift med biologiske fadern när denne avled, utan med styvfadern, då blir läget ett annat.

Villan byggdes i alla fall 1972, enligt hitta.se.
Citera
2022-11-19, 07:47
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Angående PeFos biologiska far. Jag har väldigt svårt att se att han skulle vara direkt inblandat i brottet på något sätt. Det kan vi med gott samvete utesluta. Men två indirekta följder av att han var kriminalpolis är:
1. PeFo var inte bland de första som kollades noga i utredningen. Och inte med i nästa batch heller om vi säger så. Man drar sig för att kolla kollegors barn. De kan lätt gå under radarn.
2. Ett av vittnen (killarna) på Hällristningsvägen hade en pappa som var högt uppsatt polis. Kan killen ha tyckt sig känna igen en bil som var kopplat till en kollegas son så har han med all sannolikhet råds av sin far att för all del inte yttra det.

Ja, det blir ofta knepigt med "polisbarn". Hur kan man veta att de behandlas som andra? Det vet man inte.

Vet du var PeFo:s biologiska far jobbade som polis? Var det i Mariestad med omnejd?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in