Citat:
Ursprungligen postat av
Ugglan.
Självklart! Korvkiosken är den i sammanhanget svagaste länken. Har "gubben" bakom disken kunnat identifiera Klas? Finns det andra vittnen? Om svaret skulle vara ja, har någon trätt fram? Inte vad vi vet, i alla fall.
Så är det, det finns uppgifter om att Helena ska ha gått iväg själv, men det är ju bara en iakttagelse som rådde "där och då". Men 30 sekunder senare, då? Återigen: Är korvkiosken sanning? Jag var tydlig ovan med att medan Helena pratade med TRE kända personer utanför Stadt, kan Klas ha kunnat ringa.
Men vad tror du, då: Varför skulle Klas inte ha sagt till polisen att han skulle ha blivit stressad av deras "närvaro"? Varför då inte bara säga det i stället för att ändra sin historia allteftersom?
Sen vågar jag påstå att polisen har mer på Klas än vad vi känner till.
Vi vet inte om "gubben" bakom disken sett - och identifierat - honom den aktuella natten. Kanske någon annan kommer ihåg att h*n har sett honom - det vet vi inte heller. Men i och med att KM gick ut och berättade detta, så tog han en risk - om han ljög.
Man vet inte själv hur man skulle reagera i en liknande situation, som den KM försattes i. Att bli pressad, stressad, ifrågasatt, provocerad gör kanske att man eventuellt "drar till" med något annat, trots att utsagan är legit och inte har något med Helenas försvinnande att göra. Sedan vet vi inte heller OM KM har sagt något om detta polisen vid förhör eller vid annat tillfälle. KM har själv sagt att han berättat vad han gjorde efter Stadts stängning, men att polisen inte trodde honom.
Polisen har säkert mer än vad vi har kännedom om, konstigt vore annat. Men för mig känns inte KM aktuell, detta främst utifrån det faktum att han skulle ha svårt att hinna med något som involverande Helenas försvinnande samt att han inte hade tillgång till bil - vad vi känner till - den aktuella natten. OCH han hade ingen bil vid ca 03-03.30-tiden, då han stötte ihop med bekantingen på Stockholmsvägen.