Citat:
Ursprungligen postat av
Kalle81
Har du hört talats om fredssamtal?
En grupp får sitta ner och diskutera hur vi kan få slut på kriget helt enkelt.
Obs, ryss-troll och aggressiva natoister från detta forum bör inte delta
Eftersom att jag inte är varken NATO-troll eller rysstroll utan endast ett reguljärt skogstroll så ser jag din fråga till mig som om att jag är godkänd för att ge svar, så här -
Jovisst känner jag till fredssamtal och har medverkat i ett antal utav dessa företeelser. Man begynner med att avnjuta en god middag och delar ut lite trevliga komplimanger över diverse saker som betingar ens motpart. Efter detta tar sällskapet en liten promenad till övre däck/balkong där man avnjuter en avec och en god kopp kaffe. Under hela denna andra fas så närmar man sig diskussionen utav uppkommet problem på ett ödmjukt och smidigt vis......endast för att man såklart skall behandla sina gäster väl. Ja, gästen är alltid den parten som inte riktigt kunde avgöra anledningen till den trevliga middagen, IE, i detta fall Ryssland. Efter detta så fortskrider man samtalet med att säga - Nå, vad hade du på hjärtat min vän. Sjung ut så att vi inte missförstår varandra. I en sällsamt lugn takt fortskrider man "mötet" och lyssnar på vad motparten bär på för tankar och resonemang. (notera att det är under dessa stunder av hans/hennes talande som man ordnar nästa beställning utav mat och dryck, eller helt enkelt funderar på om toaletten ligger tillräckligt nära för att folk skulle höra om man råkar tappa någon i handfatet ett par gånger. Sådan fortsätter kvällen och "samtalen" fortskrider på det bästa av diplomatiska vis...alla nöjda och framförallt parten som aldrig förstod varför middagen var så trevlig och välsmakande. Natten gör sig hörd och diplomatin är skapad.....
Det är nu den riktiga diplomatin kommer till liv och med detta den verkliga diskussionen om fred och reson. Gästen (Ryssen som ex) sover gott på sin kudde i förnöjdskap om ett progressivt och givande möte. Månen tar sig en liten lur och morgonen då fortlöpande "diskussion" om fred väntas med förnöjd sömn.
Nu, herr Kalle, nu, kommer den riktiga freden på besök. När gästen vaknar utav det skarpa ljuset ifrån fönstret som han var så noga med att dra för både persienner och gardiner för innan läggdags, hmmmm, så vänder han sig om för att slippa bli bländad. Hans näsa stöter emot något och det känns inte riktigt som ett örngott. NU vaknar diplomatin och det RIKTIGA fredsavtalet till liv i samma takt som han öppnar sina ögon.
En fin liten gåva i form utav ett hästhuvud var det som mötte hans nästipp. Diplomati! Men ännu bättre är morgongåvan han finner på sitt nattduksbord när han snabbt vänder sig om för att vakna till liv - en liten lapp skriven med de vackraste utav bokstäver av bläck kommna - good morning sunshine!
Där har du en riktig fredsdiskussion när det gäller kommunikation med efterblivet sekundära slaver och ryssar som inte ens förstod varför middagen smakade så gott som den gjorde. Riktig fred uppnås på detta ödmjuka sätt och dit är vi på väg nu.
Tycker du att vi behöver några ukrainare i diskussionen också, eller räcker det med lite riktig diplomati sålänge det leder till att rövhålet (Ryssland) förstår kontexten ändå? Riktig fred det.
Glad att du finner Ukrainas välmående och frihet behövlig. Fortsätt bära dessa tankar och strunta i tanksen du har räknat i Ural