2022-11-18, 00:24
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av flodafloda
Jobbar på Lss-verksamhet. Vi har alla knivar,saxar och andra vassa föremål inlåsta och nycklarna till skåpen är dessutom inlåsta i nyckelskåp som bara personalen har nyckel till. Rigorös säkerhet.

Beror ju också vilket boende det är. Är långt ifrån standard. Är ytterst ovanligt att man får ha lås. Då måste man ha specialtillstånd. Man försöker ha så få begräsningsåtgärder som möjligt.
Citera
2022-11-18, 00:27
Medlem
Skyliner.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erik.Blodyx
Nej, det är inte bara du som tycker att kvinnor inte hör hemma på sådana jobb.

___

Vad vet vi om offer och gärningsman?
Hittils så pekar det mot
N*ls Sjöb*rg -MGM
Agn*s Redlu*d -BO
Citera
2022-11-18, 00:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av americandadfan
Beror ju också vilket boende det är. Är långt ifrån standard. Är ytterst ovanligt att man får ha lås. Då måste man ha specialtillstånd. Man försöker ha så få begräsningsåtgärder som möjligt.

Tror inte att det beror på, samtliga ställen jag jobbat på har haft knivar inlåsta. Det är så självklart så jag blir förvånad om det skulle visa sig att de inte haft det. Jag tror att han blivit arg och tryckt händerna mot halsen tills hon dött.
Citera
2022-11-18, 00:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Skyliner.
Hittils så pekar det mot
N*ls Sjögr*n -MGM
Agn*s Redlu*d -BO
Så det är inte hon nedan som är BO?
Citera
2022-11-18, 00:30
Medlem
Babytjejejduvets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erik.Blodyx
Nej, det är inte bara du som tycker att kvinnor inte hör hemma på sådana jobb.

___

Vad vet vi om offer och gärningsman?

MGM jobbade på daglig verksamhet i Enköping, han var sällan på jobbet men när han väl var där så var han väldigt social och trevlig. Men väldigt högljudd och hyper kunde liksom aldrig vara still. Han flyttade till Lssboendet 1 november innan det så bodde han ute på landet, föräldrarna driver bondgård och födder upp djur. Väldigt ovårdad, flotigt hår och smutsiga kläder. Prata ofta om att mamma var arg på honom. Han var stolt över att få flytta,
Citera
2022-11-18, 00:30
Medlem
Skyliner.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Politrix
Så det är inte hon nedan som är BO?
Nej det är fel person
Rätt person enligt namnet jag skrev ovan
Citera
2022-11-18, 00:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Babytjejejduvet
MGM jobbade på daglig verksamhet i Enköping, han var sällan på jobbet men när han väl var där så var han väldigt social och trevlig. Men väldigt högljudd och hyper kunde liksom aldrig vara still. Han flyttade till Lssboendet 1 november innan det så bodde han ute på landet, föräldrarna driver bondgård och födder upp djur. Väldigt ovårdad, flotigt hår och smutsiga kläder. Prata ofta om att mamma var arg på honom. Han var stolt över att få flytta,

Och det är Nils du syftar på?
Citera
2022-11-18, 00:33
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Emmmmmaaaaa
Tror inte att det beror på, samtliga ställen jag jobbat på har haft knivar inlåsta. Det är så självklart så jag blir förvånad om det skulle visa sig att de inte haft det. Jag tror att han blivit arg och tryckt händerna mot halsen tills hon dött.

Samtliga ställen jag jobbat på har inte haft knivarna inlåsta. Enbart i någon enstaka boendes lägenhet. Eftersom stället verkar vara nyöppnat hade de kanske inte fått tillstånd för det. Som sagt normen är ju ytterst få lås. Eftersom det är lss-boende inte anstalter eller institutioner.

Så på gott och ont är det svårt att få göra begränsningar på boenden. Har jobbat på ställen där de boende har själva gått ut mitt i natten och vi får inte stoppa dem.
Citera
2022-11-18, 00:34
Medlem
Babytjejejduvets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Weicon
Och det är Nils du syftar på?

Förlåt. Japp det är Nils jag syftar på.
Citera
2022-11-18, 00:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Weicon
Agnes är eftersökt. Denna månad har vi hittills lämnat ut information om henne vid 166 tillfällen.

Oj! Det va inte så lite heller. Det är väl bara en kreditupplysning dom kan ge ut?
Undrar om gm är en intellektuellt funktionsnedsatt stalker?
Citera
2022-11-18, 00:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Babytjejejduvet
Förlåt. Japp det är Nils jag syftar på.

Tack för att du klargör.
Använde han sig av en kniv?
Citera
2022-11-18, 00:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av americandadfan
Nivåerna funkar ju inte så. Fast olika nivåer gäller ju på olika ställen.

En på högsta nivå kan ha tal men vara extremt utåtagerande . Sen kan du vara lugn med kanske vara helt rörelsehindrad med typ sondmatning och ep-anfall vilket gör att du behöver stöd med allt dygnet runt och inte får lämnas ensam.

Jobbat över 10 år i branschen för det mesta är det underbara människor man jobbar för. Men visst har man stött på personer som kan utgöra en fara sig själva och andra.

Men eftersom det är lss så har vi som personal på gott och ont ibland väldigt begränsade åtgärder. Vi kan tex inte hindra en person att lämna boendet när den vill. Det är inte heller olagligt att ha en dålig livsstil så vi kan inte förbjuda en massa saker eller ha lås någonstans.

Mycket kan ju oftast förebyggas om man har bra tydliga rutiner. Men nu var ju detta ett nystartat boende och det tar ju ett tag innan man lär känna boenden samt de blir trygga med ny personal.

Har jobbat en del med utåtagerande personer vilket är en utmaning , tragiskt att en sådan ung person dör inom
Jobbet . Men tyvärr är detta underbetalt arbete och tyvärr så är det ofta besparingar på gruppboenden. Samt tyvärr så tar arbetsgivaren in " vem som helst " ibland. Är alldeles för låg kompetens överlag på många boenden. Det här är en extremt svår målgrupp ibland som kräver mycket tålamod och kunskap.
Håller helt med dig! Att vara dubbelbemannad kan ibland innebära högre risk. Finns risk för att personal pratar över huvudet på brukaren, att man signalerar till brukaren "att vi måste vara två för du är svår". Med de brukare som har haft dubbelbemanning har jag alltid hellre velat jobba med en tjej. Vi har varit mjuka i kroppen, taggat ner när det kommer till konflikter. Med män blir det ibland att "visa muskler" som tyvärr en del chefer uppmuntrar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in