2022-11-17, 21:57
Medlem
Ju längre ner på krim kriget kommer desto varmare - det är väl typ svensk sommar på
vintern i Odessa - vilket betyder att ryssarna inte fryser arslen ztenar fingrar o tår av sig
utan klarar sig i sina sommaruniformer.

Några som varit vid Svarta Havet på vintern - t ex Sunny Beach - hur snäll är vintern?

Verkar finnsa snö i Kiev idag - vet inte hur långt detta spridit sig - några förfrusna rysspungar än?
Citera
2022-11-17, 22:01
Medlem
pinnpelle88s avatar
Ser mörkt ut för en stor del av Ukraina, bokstavligen;

https://t.me/Slavyangrad/20900

“Over 10 million Ukrainians are currently without electricity. These are record-breaking blackouts. Kiev, Sumy, Odessa and Vinnitsa are almost completely without power. We call on our partners to close the Ukrainian sky as soon as possible and t provide us with more air defense systems,” said Zelensky in an evening address.

Minusgrader i Ukraina nu till helgen säger prognosen, ouch..
Citera
2022-11-17, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Korrelation är inte kausalitet. Detta är en så extremt uppenbar coping-teori. Den lurar de dumma, men de smarta inser hur många såna teorier man kan uppställa - och så ska nog en passa narrativet, att ryssarna är klantiga och att det nog var dem.

Påminner lite om U137, det var helt jävla omöjligt att hamna där dom gjorde. Den sannolikhetskalkylen går inte ihop, men likväl så stod dom där på klippan.
Alltså kan vi bortse från normal sannolikhet när det gäller ryssen, dom trotsar allt sunt förnuft, allt som överhuvudtaget är möjligt för rationellt tänkande människor.
Så narrativet är att det var en rysk missil, lika mycket vilse som U137 och planen som bombade Tantolunden och Strängnäs under WWII.
Citera
2022-11-17, 22:02
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Det kommer väldigt lite rapporter från själva fronterna och stridsområdena vilket gör det svårt att rätt beräkna bögförlusterna. Vi får använda magkänslan samt försöka utröna åt vilket håll det blåser, tänk och analysera.
Endast 400 rapporterade i morse vilket egentligen inte är "lite". Jag tror på ett bättre rapporteringsflöde.

Jag zoomar in på 520---580 st men det kan bli bättre.

Jag bestämmer mig för 530 st i bögförluster. Gaist har lagt förlusterna på goda 650 bögar.

Mitt beslut ligger fast, omprövning ej aktuell. Alltså 530 eliminerade stridsbögar.

Jag säger runt 450, tror fler och fler ryssar vägrar att agera kanonmat utan anledning. Kan nog bli ett sjunkande antal hädanefter kombinerat med fler och fler reträtter. Ryssarna har ju egentligen inget att slåss för, att slåss innebär ett sovjetiskt samhälle (död, om inte kroppsligt så själsligt), att inte slåss innebär ett sovjetiskt samhälle (fängelse men vid liv), har man tur blir man Ukrainsk krigsfånge och kan begära asyl - ja om man inte blir utlämnad då i en fångutväxling. Lite som att välja mellan pest och kolera.
Citera
2022-11-17, 22:06
Medlem
Vi får se hur det blir med dödandet - Ukraina skall ju taga fiende i sin barm . och då har man en dubbelt så bra soldat!
Citera
2022-11-17, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whistlehead
Ryssen kan nog bygga /radar system - det är tom bäst i klassen. St Peterborg fabriken (FABRIK001)har just producerat sitt första mörker sikte.

Ryssarna kan inte ens bygga något mer avancerat än en miniräknare utan komponenter från väst så vad menar du?
Citera
2022-11-17, 22:08
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Blir det verkligen inte mer skador av 2 granater. Inga skador på marken eller båten.

Fejk.

Då är det upp till bevis på att det är fejk då. Ser väldigt verkligt ut för mig. Sen ställer jag mig frågan, varför skulle man vilja fejka en sådan video? Den är ju bara hemsk, en människa som dör i fruktansvärda plågor. Den sista granaten var ju bara barmhärtighet, de kunde ju egentligen ha sparat den och letat upp någon annan ryss.
Citera
2022-11-17, 22:10
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
De siffrorna som jag tror på är att det är ca 5 - 10 döda ukrainska soldater för varje ryss. Och det ökar såklart eftersom Ukraina nu inte har kvar sina ursprungliga soldater utan snabbmobiliserade tjänstemän och förskollärare. Som tvingas att anfalla över slätten mot Rysslands artilleri. Medan Ryssland hela tiden använt en väldigt begränsad styrka. Som faller tillbaka vid behov för att inte offra sig i onödan.
Det här är ju bara dina egna fria fantasier blandat med tröttsamt tvärtomspråk. Du vet innerst inne vilken sida det är har som har "snabbmobiliserade" soldater!
Citera
2022-11-17, 22:11
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pinnpelle88

Att du finner glädje i det. det är helt jävla otroligt och gör dig till en avskyvärd ursäkt till människa. Din profilbild gör dig heder.

Du får bara mig att vilja skänka och ge mer för uppbyggnaden av landet. De kommer att klara detta. Det är jag helt säker på. Många människor i Ukraina, och såklart givetvis Ryssland lever utan ström dagligen. Det löser de såklart.
Citera
2022-11-17, 22:13
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pinnpelle88

https://t.me/Slavyangrad/20900

“Over 10 million Ukrainians are currently without electricity. These are record-breaking blackouts. Kiev, Sumy, Odessa and Vinnitsa are almost completely without power. We call on our partners to close the Ukrainian sky as soon as possible and t provide us with more air defense systems,” said Zelensky in an evening address.

Finns inget värre än de som gottar sig åt civilbefolkningens olycka. Jag gör ett undantag och avstår att uttrycka vad jag tycker om dig som person, annars med risk att bli avstängd.
Citera
2022-11-17, 22:15
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Backan52
Bra inlägg, man förvånas över vilken nivå många befinner sig på som tror att hämnd är något man håller på med i krig. Där ser man skillnaden på ryssarna som håller på med hämndaktioner för att man inte skall tappa det politiska greppet om hemmaopinionen, Ukraina krigar utifrån dom dispositioner man har, man fattar att man inte skall sätta igång anfall förrän dom rätta förutsättningarna finns.
Man kan jämföra med tungviktsboxare som bara kastar sig in och vevar hejdlöst och motparten inväntar rätt tillfälle och sänker vevaren me ett välriktat slag.

Det är därför man ska ha ett demokratiskt land som bygger på fred och frihet, då slipper man sådan skit som hämnd och behöva tänka på en inhemsk opinion när man krigar i främmande land. Vi har provat det och det går inte speciellt bra. När vi kastade av oss det oket så gick det mycket bättre! Nu ska vi bara försöka få ryssen att förstå det också, känns dock som ett sisyfosarbete, nog bättre att åberopa dedovchina och kicka skiten ur fanskapet - det förstår dom och respekterar!
Citera
2022-11-17, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
Där de kämpar är det främst ryssvänliga civila kvar.

Ja så blev det ju när Ryssland rullade in över gränsen. Märkligt sätt av moderlandet att hjälpa dem på. Men de som är äldre är väl vana vid att staten är sån. Ordet björntjänst får lite dubbel betydelse i sammanhanget. Både att det är så jävla dåligt för alla och ryska björnen (skriver ut det, vissa behöver att man är övertydlig i text även om det inte skulle gälla just dig).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in