2022-11-17, 18:52
  #505
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CKCS
Du skriver att fiat inte är backat av riktiga tillgångar, vilket är fel.

Nej det är så, det är själva definitionen av fiat.
Staterna kan också när som helst öka penningmängden så att det urgröper allt värde som dina fiat-pengar hade. Finns inga garantier för något.
Citera
2022-11-17, 18:56
  #506
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av m.g.t.o.w
Nej det är så, det är själva definitionen av fiat.
Staterna kan också när som helst öka penningmängden så att det urgröper allt värde som dina fiat-pengar hade. Finns inga garantier för något.

Jag förstår det mycket bättre än dig men det innebär inte att fiat inte är backat av riktiga tillgångar och det var därför jag frågade dig om du tittat på en centralbanks balansräkning någon gång.
Citera
2022-11-17, 18:57
  #507
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CKCS
Jag förstår det mycket bättre än dig men det innebär inte att fiat inte är backat av riktiga tillgångar och det var därför jag frågade dig om du tittat på en centralbanks balansräkning någon gång.

Kan du gå till riksbanken och byta dina fiat-pengar mot något som finns i "centralbanks balansräkning"?
Citera
2022-11-17, 19:04
  #508
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CKCS
Du skriver att fiat inte är backat av riktiga tillgångar, vilket är fel.
Vad är det backat av menar du?
Svårt att se att vi ser på ordet "backat" på samma sätt med tanke på att 27% av alla dollar i omlopp trycktes förra året.
__________________
Senast redigerad av Leaston 2022-11-17 kl. 19:13.
Citera
2022-11-17, 19:31
  #509
Medlem
Gavins-Friends avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goyimcuck
Jaha, men där ser man. Den sk "alternativa" kryptovalutorna var inget annat än en bedrägligt ponzi scheme a la Emmanuel Goldstein-kontrollerad oppositionell bluffverksamhet, allt för lura folket av dem deras tillgångar och övervaka över deras transaktioner på webben. Vem kunde ana detta? Är det "eskimåerna" i farten nu igen?
Det är det här företaget och vissa mindre "valutor" som använts som Ponzi. Inte alla kryptovalutor i sig. Det är en jävla stor skillnad.
Citera
2022-11-17, 19:51
  #510
Medlem
Rasseltasss avatar
Citat:
The man who had to clean up the mess at Enron says the situation at FTX is even worse, describing what he calls a “complete failure” of corporate control.

The filing by John Ray III, the new CEO of the bankrupt cryptocurrency firm, lays out a damning description of FTX’s operations under its founder Sam Bankman-Fried, from a lack of security controls to business funds being used to buy employees homes and luxuries.

“Never in my career have I seen such a complete failure of corporate controls and such a complete absence of trustworthy financial information as occurred here,” Ray said. “From compromised systems integrity and faulty regulatory oversight abroad, to the concentration of control in the hands of a very small group of inexperienced, unsophisticated and potentially compromised individuals, this situation is unprecedented.”
I denna svindel har alltså miljarder pumpats in av investerare som borde ha vetat bättre. Det ska bli intressant att följa denna konkurs. Många står verkligen med byxorna nere..
Citera
2022-11-17, 20:15
  #511
Medlem
Jack Mallers har gjort några passionerade mediakommentarer om SBF-affären:

https://www.youtube.com/watch?v=aKURxpFnwwE
Citera
2022-11-17, 20:42
  #512
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ExConvict
Mkt bra tack, har gjort 1.8 miljoner USD i år på kryptovaluta. Hur går står det till själv?

Haha jävla myttoman
Citera
2022-11-17, 20:59
  #513
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Vad är det backat av menar du?
Svårt att se att vi ser på ordet "backat" på samma sätt med tanke på att 27% av alla dollar i omlopp trycktes förra året.

Backat betyder att du kan få ta del av statens våldsmonopol för det fall du har blivit av med degen på ett sätt som staten finner olämpligt (t.ex. kronofogdemyndigheten, polismyndigheten, domstolar).
Citera
2022-11-17, 21:01
  #514
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Barf
Backat betyder att du kan få ta del av statens våldsmonopol för det fall du har blivit av med degen på ett sätt som staten finner olämpligt (t.ex. kronofogdemyndigheten, polismyndigheten, domstolar).


Detta gäller ju även crypto men bevisläget blir ett annat när huvudmännen befinner sig på Bahamas.
Citera
2022-11-17, 21:03
  #515
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barf
Backat betyder att du kan få ta del av statens våldsmonopol för det fall du har blivit av med degen på ett sätt som staten finner olämpligt (t.ex. kronofogdemyndigheten, polismyndigheten, domstolar).
Ja, men det får du för stulet guld, stulen bitcoin, stulen bil, stulen konst också.

Statens våldsmonopol gäller inte bara stulna pengar, utan allt som stjäls och alla lagar som bryts. Det har ingenting med fiat att göra.
Citera
2022-11-17, 21:40
  #516
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebastianlarsson2
Detta blir ju lite svårt att besvara eftersom du uppenbarligen inte förstått vad kryptovalutor är. Tror du att BTC eller ETH är fiat?

Fiat som kryptovaluta existerar överhuvudtaget inte. Du kanske menar att det finns tusentals osäkrade coins, där merparten är kopior som skapats för att blåsa folk på pengar? Eller som i det här fallet SBF-coins med gigantiska fully diluted market caps? De användes för att låna fiat mot artificiella tillgångar, dvs det handlade inte heller om kryptovalutor det handlade om att blåsa fiat-ekonomin.

Eller menar du stables? Saker som USDC, DAI osv är peggade kryptovalutor. Dvs det är inte fiat, det är peggat mot fiat.

Läs på en runda kring om vad fiat är i penningteori. Det finns inget motsatsförhållande mellan fiat och krypto. Menar du centralbanksutgivna penningar när du säger fiat?

Begreppet fiat används slentrianmässigt för att beskriva att penningen har ett fiduciärt värde snarare än ett merkantilt värde. Dvs, om penningens förlorar allt sitt förtroende (fiduciäritet kanske man kan säga på svenska?), vad har penningen då för värde?

Fiat (fiduciäritet?) handlar om värderelationen (själva penningens användbarhet som värde, inte det som penningen representerar), inte utgivningsformen (säg centralbank, bartendern som kritar din bärs som streck på väggen, eller nyckelpar kopplade till att lösa påhittade matematiska problem).

ETH är på sätt betydligt mindre fiat än BTC; detta då EVM är en immutable state machine som faktiskt kan användas för att ha ett värde, på liknande sätt man kan smälta ner en guldpenning och göra något annat av den (sen är det enklare att göra en guldpenning till ett guldsmycke än att få ut faktiskt affärsvärde ur EVM; men det är en annan femma).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in