2022-11-17, 19:03
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MissGanesh
Ok, du har rätt. Jag menade människor med autism, kognitiva svårigheter, har inte ett abstrakt tänkande, inte kunna förutse konsekvenser, inte anpassad miljö. Det blir lite som att vara på IKEA varje löningshelg varje dag, hela tiden. Med abstrakt tänkande kan man föreställa sig hur det är att slänga sig i soffan efter IKEA-besöket Förstår ni vad jag menar?
Killen på boendet har dödat en personal, så tragiskt, ev grovt arbetsmiljöbrott.
Men mord? Skulle inte tro det.

Jo, självklart är det mord. Förminska det inte genom att skriva att det är arbetsmiljöbrott.
Citera
2022-11-17, 19:04
Medlem
Skeldersans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Jo, självklart är det mord. Förminska det inte genom att skriva att det är arbetsmiljöbrott.

Kan väl vara både och? Arbetsmiljöbrott av chefen och mord av den som utförde dådet?
Citera
2022-11-17, 19:05
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Mitt inlägg togs bort, synd. Och ja, var är den källan? Jag har hört personal säga att dom blivit misshandlade för att brukare puttat bort dom efter dom trängt in brukaren i ett hörn. Jag skulle också slåss då! Och ni kan inte/bör inte ändra rubriken till mord! Mord betyder planering, har man autism kan man inte det! Ändra tillbaka till döda, för det är vad GM gjort, inte mördat.

Av någon anledning har många icke-jurister för sig att begreppet "uppsåt" ska förstås som "avsikt". Det gör det inte utan uppsåtsprövningen i brottsfall ska snarare ses som insikt/inställning till gärningen hos en GM. Exempelvis har GM kapacitet att förstå att det är hög risk att en människa avlider av viss grad av våld mot huvudet? (Det krävs inte medicinsk expertis utan de biologikunskaper en straffmyndig normalt anses besitta anses typiskt räcka för tillräcklig insikt. Sedan kan finnas provokation och då kanske man hamnar på lägre grad som dråp. Bristande impulskontroll pga ålder, bristande erfarenhet kan möjligtvis verka förmildrande i straffmätningen, dvs vilket straff som döms). Ett exempel är väl fallet med Ida som dödades i Upplands Väsby av en ung man med NPF problematik om jag inte minns fel?
Citera
2022-11-17, 19:09
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skeldersan
Kan väl vara både och? Arbetsmiljöbrott av chefen och mord av den som utförde dådet?

Jo, såklart. Men MissGanesh verkade ju mena att det bara rörde sig om arbetsmiljöbrott och att NG inte skulle lastas öht.
Citera
2022-11-17, 19:12
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ok, du har rätt. Jag menade människor med autism, kognitiva svårigheter, har inte ett abstrakt tänkande, inte kunna förutse konsekvenser, inte anpassad miljö. Det blir lite som att vara på IKEA varje löningshelg varje dag, hela tiden. Med abstrakt tänkande kan man föreställa sig hur det är att slänga sig i soffan efter IKEA-besöket Förstår ni vad jag menar?
Killen på boendet har dödat en personal, så tragiskt, ev grovt arbetsmiljöbrott.
Men mord? Skulle inte tro det.

Man är inte oskyldig till sina handlingar bara för att man har autism. Brottet är mord eller dråp. Påföljden kanske skiljer sig, men inte ens det är säkert. GM måste inte vara helt väck för att han bor på ett LSS, han kanske visst hade planerat det, han har ju slagit henne tidigare.
Citera
2022-11-17, 19:15
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karanan
Även om en person upplever omvärlden annorlunda och förvrängt så har jag erfarenhet av att en storväxt manlig polis har en mer lugnande effekt än en lien kvinnlig polis.
Jobbade på ett ställe där en man fick hämtad av polis ibland och det slog aldrig fel att VARJE gång han blev hämtad av småväxta kvinnliga poliser uppstod våld och de fick slänga honom i backen.
Varje gång han blev hämtad av storväxta manliga poliser så behövdes inget våld.

Man resonerar inte såhär inom rättspsyk eller på boenden. Man ska helst kunna känna av stämningar innan konfikter uppstår och helt undvika att de sker genom olika förhållningsätt som jag inte orkar gå in på närmare. Detta är ofta något som 20-åriga tjejer (och killar) inte hunnit lära sig, det finns undantag, men inte så många.
Citera
2022-11-17, 19:15
Medlem
slowattacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Highpineal
Jag blir lite förvånad över arbetsannonsen. Jag jobbar också på ett Lss-boende. När jag sökte nytt jobb så letade jag efter annonser som denna, där det inte står att erfarenhet av LAB krävs. LAB är "lågaffektivt bemötande". Står det så i någon annons så vet man att här bor någon utåtagerande person.
Men det gör det inte i denna vilket jag tycker är märkligt då någon uppenbarligen varit väldigt utåtagerande.
Tror definitivt på bristande rutiner och okunskap. Otroligt sorligt

I och med att de sökte personal som skulle vara med redan från uppstart, kanske det inte ännu fanns beslut på att MGM skulle placeras där? Och då tänkte de inte på att det skulle krävas? Men håller med om att det 100% är bristande rutiner och kunskap, kanske även låg personaltäthet.
Citera
2022-11-17, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Jag förminskar inte! En kvinna har dött på sin arbetsplats. Vem bär skulden? En autistisk man med alla dom svårigheter jag nämnt förut? Eller arbetsgivaren som inte har kunnat skydda sin anställda?
Citera
2022-11-17, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av f30malmo
Man resonerar inte såhär inom rättspsyk eller på boenden. Man ska helst kunna känna av stämningar innan konfikter uppstår och helt undvika att de sker genom olika förhållningsätt som jag inte orkar gå in på närmare. Detta är ofta något som 20-åriga tjejer (och killar) inte hunnit lära sig, det finns undantag, men inte så många.
Absolut!
Men det kan finnas boende där boende har egna lägenheter där situationer uppstår utan personalens vetskap.
T.ex intag av droger som utlöser psykoser osv.
Citera
2022-11-17, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tavelgrossisten
Vilket jävla misslyckande. Hoppas horan till chef aldrig kommer över detta.

Saknas det rätt riskanalys och säkerhetsrutiner på en sån här verksamhet ska man bort därifrån illa kvickt. Det är farligt nog som det är. Sanslöst tragiskt att det händer, hoppas det får unga där ute inom LSS att tänka till.

Om det stämmer att flickan blivit misshandlad tidigare och man fortfarande inte åtgärdat rutinerna/bemanning är det obegripligt att facket inte har blivit involverat och satt skyddsstopp på boendet. Tyder på att både chef och personal har brustit i kunskap och engagemang. Det är stor personalbrist och många informerar inte unga/vikarier tillräckligt om riskerna med vissa brukare ELLER personalens rättigheter.

Det tröttsamma är ältandet med värdegrundsord och silkesvantar med dessa dödliga vapen. Det ska låta fint utåt men personal måste veta verkligheten och förhålla sig till den.

Alla riskanalyser och handlingsplaner låter ju bra på papper men i skarpt läge fungerar varken dessa eller den fortbildning i lågaffektivt bemötande eller Studio 3.. men det märker man ju tyvärr först när man varit med om en rejäl incident.

LSS tillåter inte att fysiskt ingripande står med i exempelvis handlingsplaner fast alla som jobbare personen vet att det krävs att man i rent nödvärn håller för dörren för att denne inte ska gå full bersekt och slå både personal och andra brukare sönder och samman. Så man skriver massor med hittepå för att det ska låta fint och sedan står personalen helt handfallna och måste försvara sig. Det är inte roligt att behöva ta till nödvärn för att inga säkerhetsrutiner fungerar. Det känns som ett misslyckande. Lågaffektivt bemötande i all ära, det kan verkligen hjälpa och förebygga men den mänskliga faktorn finns alltid och när det väl smäller så är det kört.

Skulle inte råda någon, vare sig ung eller gammal att arbeta med vissa grupper inom LSS. Kände.mig mer lugn och trygg som personal på rättspsyk..
Citera
2022-11-17, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BrotherLouie123
Står i expressen i alla fall. Då är de som ger ut fel information isåfall.
Stämmer. De är fel ute helt.
Citera
2022-11-17, 19:20
Medlem
19år och ny på jobbet.
Och jag fattar inte varför vissa vill veta namnet på BO????
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in