2022-11-17, 13:37
Medlem
thevowwws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sungods
Här kommer trailern för del5 som släpps den 18 Nov.
https://poddtoppen.se/podcast/1651864932/forsvunnen/trailer-del-5

Låter väldigt spännande. Verkar vara ett ex till JJ de också kommer i kontakt med utöver vännerna.

Tror vi kommer få mer insyn kring vad bråket mellan JJ och TT handlade om.
Citera
2022-11-17, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haldane
Vem ska upptäcka det egentligen, endast pappan under verkar det, men han slappnar väl av när han vet att sonen nu skjutsar JJ. Det är ju bara grannarna under som visat aktivt intresse i huset.

03:45 Grannen tillbaka med JJ, Storgatan 71.
03:50 Mobilen slocknar i riktning mot dammen.
03.56 JJ's röda bil passerar Gulf.

Det verkar ju hur man än vänder och vrider på tiden som att MH själv måste burit ner kroppen när JJ fått undan den nyfikna grannen, jävligt iskallt agerande, hon kanske gick på både alkohol, tjack och rohypnol, då blir ju folk som en zombie mentalt. Är det vad dom tagit båda två så kanske dom inte ens kommer ihåg delar av vad som hänt heller.

Roppar tillsammans med alkohol är en livsfarlig kombination, man kan hitta på precis vad fan som helst, och det rör en inte i ryggen. Repar man humör i det tillståndet dessutom, då kan det gå jävligt illa, för det finns inga spärrar. JJ gick också upp tillbaka efter att ha funderat i 20 sek på erbjudandet, berätta troligen då om läget för MH. Att dom öppnade och stängde dörren 2 ggr innan JJ gick ner var nog för att kolla läget i trappen, hörde kanske att grannen under stod och smög, dom var nog redo att bära ner kroppen redan där.

När JJ är tillbaka är kroppen redan lastad av MH, alternativt ligger i källaren vid sidodörren ut mot bilen. JJ vänder på klacken så fort grannen stängt dörren. Sedan åker dom och svänger höger i rondellen neråt Nygatan mot Gulf, TT's mobil kopplar sista gången 03:50 i rondellen upp mot biltemamasten, sedan knäcker någon av dom mobilen mot knät!

Är det så det gått till så stämmer tidsangivelserna förbaskat bra faktiskt.

Inte troligt men kamerans tid kan gå fel.

4 min körtid enligt Google till ”Vetlanda Rastplats”.

Inte jättelätt knäcka mot knät men funkar säkert.

6 min Vetlanda Rastplats (Föreda) till Gulf.

Måste sitta i bilen 03:50 då.

Så ja det finns en anledning till att Föreda och Kvarndammen är intressanta.

Komma tillbaka från McD, lasta, iväg, kanske tajt om tillbaka 03:45 och är i Föreda 03:50?

Slänger bara ur mig lite tider för fortsatt spånande.
Citera
2022-11-17, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BoISaren
Att släpa/bära/lyfta "dövikt" är inte så lätt som du verkar tro.

Starka handbollsspelare med en levande människa över axlarna kan inte jämföras

Du har helt rätt! Det krävs en viss teknik för att bära en död kropp. (Även en levande.)
Citera
2022-11-17, 13:42
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Har du en iPhone t.ex kan du öppna appen ”Kompass”.
Där ser man den höjd GPS anser du är på.

Andra appar använder samma funktion. Just Snapchat har ett ”altitude filter”. En del av deras geofilter. Men man måste göra aktiva val. Men hur det sparas i bakgrunden och framförallt hur andra appar sparar altitud är olika från app till app.

Så ja på pappret ska man kunna se men då bör användaren (TT) ha det igång.

Jag har en iPhone 12, men jag kan inte se just det du nämner i kompass.
Däremot kan jag se lite olika hälsoindex, varav ett som jag faktiskt inte visste om; asymmetrisk gång.
Jag har alltså på en av de appar som följer med mobilen, en hälsoapp som automatiskt registrerar antal steg, varav en intressant sak var asymmertisk gång!

Nu räknas tyvärr det här i procent, vilket förstås kan innebära att ojämna steg i samband med förflyttning v en tung kropp kanske gr under radarn. Registreringen kan också visa asymmetrisk gång om man har mobilen nära höften när man går (enligt info om asymmetrisk gångi mobilen).

Jag har vid några tillfällen en registrerad asymmetrisk gång på några procent. Man kan följa data dag för dag och i sex timmars intervall.

Jag kan ana att de tillfällen jag har 3-4% är då jag handlat och går med tunga kassar/packar i bilen, alternativt när jag joggar (på kvällen).

Jag ska vara noggrannare i mina kontroller av det här och se om det stämmer. Samtidigt vet jag att igår joggade jag, och då hade jag 0 % asymmetrisk gång, så...

Tyvärr så registrerar inte iPhones hälsoapp annat än trappor (jäklar vad jag går i trappor! Igår gick jag 26 våningar), vilket gäller höjd då. Även det registreras i sextimmrs inteervall. Nu har jag ju inte med mig min mobil i varje rörelse upp och ner, men jag kan allstå se att de 26 våningarna jag gick i trappor överensstämmer bra med tidpunkten för när jag joggar (mååånga branta backar!).

Tyvärr är den här registreringen allstå om 6 timmar i taget, vilket ju kan vara svårt at se på minuten, men det är ett stapeldiagram där man ändå kan se tre staplar, varav den första är strax efter 18, den andra en stund efter och en sista därefter.

Steglängd, stegfrekvens, gång löpdistans, gånghastighet, tid med båda fötterna på marken är andra automatiska registreringar som jag har tydligen.

Nu tänker jag inte att man kan räkna ut i vilken lägenhet Tove befunnit sig med den här appen (om hon har iPhone), men för tjejernas del kanske? Finns kanske motsvarighet i Samsung m fl?
En sak till:

Jag har noterat att vi har sämre mottagning för WiFi i vårt sovrum på övervåningen. Lite irriterande när grannarnass WiFi kommer upp som förslag, men inte vårt eget!

Kanske inte så vanligt fel, men kanske något att kolla upp hur det ser ut?

Ja, du vet ju att jag är en it- teknisk idiot så...bara frågar.
Citera
2022-11-17, 13:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pythia_88
Ett triangeldrama är möjligt. Igår läste jag FUP:en som beskriver hur besatt Jonna Henriksson var av sitt ex och hur hon mördade sitt ex nuvarande tjej Lovisa. Svartsjuka kan utlösa det mest fasansfulla brott man kan tänka sig. Jonna styckade Lovisa i fyra delar i sitt ex lägenhet och dumpade Lovisas kroppsdelar i skogen- utan att försöka dölja påsarna de låg i. Jonna skrev brev till sitt ex där hon ljög , hon skrev brev till Lovisa och innehållet är formulerat av en riktigt sjuk person som inte har någon verklighetsuppfattning.
Skillnaden i T-fallet skulle vara att MH och JJ har en affär, många hjärtan cirkulerar på deras sociala medier mellan dem och även T:s hjärtan till MH på hennes födelsedag kan ha missuppfattats av JJ.
Ett triangeldrama där T var ett hot även om hon aldrig haft någon affär med varken JJ eller MH. Det kanske räckte med att hon var lite för trevlig mot JJ eller MH för att bråk skulle uppstå.
Visst ett fjortisbråk men det i kombination med alkohol, droger och ägandebegär ( läs Jonna) kan mycket väl ha utlöst ett mord.

Håller med. Helt övertygad om att svartsjuka är motivet.

OT: Jonna Henningsson visade sitt skeva tänk även på anstalten där hon hotade en annan kvinna, blev helt desperat när hon fick nobben.
Citera
2022-11-17, 13:46
Medlem
lindblomsgröns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haldane
Varför är det troligast att man skulle välja en tyngre väg och lyfta upp kroppen på taket istället för från fönstret en halvmeter över golvet??? Ska man dessutom krångla med detta företag utanför grannens dörr, utan att WN märker något? Den där får du allt gå tillbaka till ritbordet med du.

Dunsen i marken, ohörbar!

Det är en dörr mellan deras dörrar som man går in i där inne är ett litet rum med stege och lucka, sedan stänger de väl dörren ut till trappan.
Citera
2022-11-17, 13:49
Medlem
Pythia_88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av honn
Jag tror också det handlar om starka, irrationella känslor, men vad för känslor vet jag inte. Någon form av svartsjuka/rivalitet/avund. Eller att man ser sina egna intressen hotade på något sätt. Hur som helst mycket svårt att förstå. Både i fallet Jonna Henriksson och detta fall. Antar att det handlar om någon form av psykisk störning/omognad.

Jonna:s motiv var att vara nummer ett och ingen eller något fick komma i hennes väg. Lovisa var ett hinder som skulle elimineras. Om inte Jonna fick tillbaka sitt x så skulle ingen annan ha honom. Lovisa betydde noll för Jonna, därför var det en simpel sak för henne att röja Lovisa ur vägen. Avsaknad av empati skulle jag definiera det som. Jag tror att Jonna fortfarande njuter av att Lovisa är ur vägen och att Jonna njuter av att fick sitt ex att lida.
Kanske därför JJ och MH tiger, de bryr sig föga om T eller T:s vänner, nära och kära och anhöriga. De skiter i vilket för ett hinder har eliminerats.
Citera
2022-11-17, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Inte troligt men kamerans tid kan gå fel.

4 min körtid enligt Google till ”Vetlanda Rastplats”.

Inte jättelätt knäcka mot knät men funkar säkert.

6 min Vetlanda Rastplats (Föreda) till Gulf.

Måste sitta i bilen 03:50 då.

Så ja det finns en anledning till att Föreda och Kvarndammen är intressanta.

Komma tillbaka från McD, lasta, iväg, kanske tajt om tillbaka 03:45 och är i Föreda 03:50?

Slänger bara ur mig lite tider för fortsatt spånande.

Hej Avel, kan inte hitta din kluring. Vill du vara vänlig att länka det inlägget igen, tack.
Citera
2022-11-17, 13:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av GrevenFB
Expressen i en tidslinje. Hur de kommit fram till 03:45 framgår ej.
Jag tror vi kan ta den uppgiften med en nypa salt och att tiden kan diffa 10-15 minuter.

Jag tror personligen att JJ och grannen kom hem från McD närmare 03,30.

Objektiviteten min käre Watson... objektiviteten!

Då uppkommer frågan, varför vill du att en uppgift i media ska diffa 10-15 min i just detta fall, men anser mediauppgifter säkra i andra fall? Det kan inte vara så att du personligen har en bias, mot ett visst händelseförlopp, och att denna knappa tid sätter din favorithypotes i svårigheter?

Självklart kan det vara så, vi får utgå från att denna uppgift om 03:45 är korrekt, vi ska inte anpassa data efter vår favorithypotes, vi ska låta data ligga till grund för utformningen av en hypotes.
Citera
2022-11-17, 13:53
Medlem
lindblomsgröns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sungods
Här kommer trailern för del5 som släpps den 18 Nov.
https://poddtoppen.se/podcast/1651864932/forsvunnen/trailer-del-5

Så pojkvännen gjorde slut 1 månad före sin födelsedag i april i år blir det. Det är vad han säger. Så vem är han som är född i Maj månad?
Citera
2022-11-17, 14:00
Medlem
Anna-Helgas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lindblomsgrön
Det är en dörr mellan deras dörrar som man går in i där inne är ett litet rum med stege och lucka, sedan stänger de väl dörren ut till trappan.

Dörren som öppnas och stängs två gånger enligt grannen? Öppnar dörren till lägenheten, ut med kroppen, stänger till lägenheten och öppnar dörren till vinden. MH ansvarar för att få ner kroppen till bilen, JJ ska flytta cykel och göra sig av med mobil. Så in med MH och TTs kropp till vinden, dörren stängs och JJ nerför trappen och möter grannen. Måste såklart tillbaka upp och meddela MH ändrade planer, säger till MH att vara redo när JJ kommer från McD. Osv...
Citera
2022-11-17, 14:08
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av belloq
En detalj här är att den naturliga vägen om MH ska släppas av vid sitt hem är att svänga höger vid macken, det blir i princip raka vägen till Orkestervägen. Så även om inte personerna syns så skulle val av färdväg ge indikation på vilka som är med.

Ja, just det!
Det har du rätt i!

Jag hoppas (och tror) att polisen har en hel del som gör att just MH även hon är häktad på sannolika skäl för alla tre rubriceringar.

Då kan bilen åkt så här:

https://kartor.eniro.se/?c=57.431790,15.081933&z=16&mode=route&r=car;F00;-1;57.427221;15.091631;Missionsgatan;57.435577;15.0 89852;Orkesterv%C3%A4gen%2C%20VETLANDA; 57.432045;15.072487;Storgatan%2C%2071%2C%20VETLAND A&q=%22vetlanda%22;geo
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in