Citat:
Ursprungligen postat av
Avel
Har du en iPhone t.ex kan du öppna appen ”Kompass”.
Där ser man den höjd GPS anser du är på.
Andra appar använder samma funktion. Just Snapchat har ett ”altitude filter”. En del av deras geofilter. Men man måste göra aktiva val. Men hur det sparas i bakgrunden och framförallt hur andra appar sparar altitud är olika från app till app.
Så ja på pappret ska man kunna se men då bör användaren (TT) ha det igång.
Jag har en iPhone 12, men jag kan inte se just det du nämner i kompass.
Däremot kan jag se lite olika hälsoindex, varav ett som jag faktiskt inte visste om; asymmetrisk gång.
Jag har alltså på en av de appar som följer med mobilen, en hälsoapp som automatiskt registrerar antal steg, varav en intressant sak var asymmertisk gång!
Nu räknas tyvärr det här i procent, vilket förstås kan innebära att ojämna steg i samband med förflyttning v en tung kropp kanske gr under radarn. Registreringen kan också visa asymmetrisk gång om man har mobilen nära höften när man går (enligt info om asymmetrisk gångi mobilen).
Jag har vid några tillfällen en registrerad asymmetrisk gång på några procent. Man kan följa data dag för dag och i sex timmars intervall.
Jag kan ana att de tillfällen jag har 3-4% är då jag handlat och går med tunga kassar/packar i bilen, alternativt när jag joggar (på kvällen).
Jag ska vara noggrannare i mina kontroller av det här och se om det stämmer. Samtidigt vet jag att igår joggade jag, och då hade jag 0 % asymmetrisk gång, så...
Tyvärr så registrerar inte iPhones hälsoapp annat än trappor (jäklar vad jag går i trappor! Igår gick jag 26 våningar), vilket gäller höjd då. Även det registreras i sextimmrs inteervall. Nu har jag ju inte med mig min mobil i varje rörelse upp och ner, men jag kan allstå se att de 26 våningarna jag gick i trappor överensstämmer bra med tidpunkten för när jag joggar (mååånga branta backar!).
Tyvärr är den här registreringen allstå om 6 timmar i taget, vilket ju kan vara svårt at se på minuten, men det är ett stapeldiagram där man ändå kan se tre staplar, varav den första är strax efter 18, den andra en stund efter och en sista därefter.
Steglängd, stegfrekvens, gång löpdistans, gånghastighet, tid med båda fötterna på marken är andra automatiska registreringar som jag har tydligen.
Nu tänker jag inte att man kan räkna ut i vilken lägenhet Tove befunnit sig med den här appen (om hon har iPhone), men för tjejernas del kanske? Finns kanske motsvarighet i Samsung m fl?
En sak till:
Jag har noterat att vi har sämre mottagning för WiFi i vårt sovrum på övervåningen. Lite irriterande när grannarnass WiFi kommer upp som förslag, men inte vårt eget!
Kanske inte så vanligt fel, men kanske något att kolla upp hur det ser ut?
Ja, du vet ju att jag är en it- teknisk idiot så...bara frågar.