2022-11-17, 09:20
Medlem
Sveppss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Har de två misstänkta alltid varit så instabila? Personlighetsstörningar, som exempelvis borderline som är mer förekommande bland adopterade än befolkningen i helhet, kan finnas anlag för i tidiga år men behöver "odlas" för att bli riktigt markanta.

Om personer gått i samma skola, i någon tid bott i samma område som barn kanske man mer umgåtts i barndomsår och sedan är man bara bekanta om man utvecklas åt olika håll. Det kan vara så att en skötsam person och en misskötsam har gemensamma vänner som är halvskötsamma och därav de känner varandra genom gemensamma bekanta.

Är det bekräftat att JJ och TT har haft samma kille?
Citera
2022-11-17, 09:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Det har inte hörts mycket om MH. Hon har inte synts till i huset av grannen till exempel, men hon har synts gå med de andra två mot JJ:s.

Men om man ser till det som verkar ha framkommit; att JJ.s bil ses i Gulf mackens kameror, vi utfart mot Nye, men också infart tillbaka till Vetlanda på morgonen, kan man fråga sig varför bilen åtevänder.

Om JJ hade åkt till sin pappa för att sova över där, då är det ologiskt att återvända hem efter två timmar.
Nu hade de säkert efterabeta att göra, plus att MH säkert behövde hem.

Det blir intressant att se om tidsaxeln för MH:s hemkomst stämmer överens med kameratiden 05:45.
Syns det på någon av kamerabilderna om det finns någon på passagerarsidan? Lättast kanske vid hemkomst?

Hur uttryckte man det om hur man kunde göra en riktad insats då man hittade kroppen? De misstänktas rörelsemönster?

Minns inte nu.
Men polisen har ju något som avslöjar dom, och kan det ha varit någon som såg någon av tjejernas platsposition genom att man genom någon plattfrom har delad platsinformation?

Jag får för mig att det är MH, men det är bara en gissning.

Bilderna från övervakningkameran vid Gulf tror jag dessvärre är av sådan kvalitet att man på sin höjd kan urskilja om det var med en passagerare eller inte. I kombination med datatrafik från deras mobilen kanske man kan placera dom tillsammans i bilen.

I mail skriver Adam Rullman.
”Ett noggrant och systematiskt polisarbete ledde fram till platsen där fyndet gjordes. Polisinsatsen på platsen igår var en riktad insats, utifrån information som polisen arbetat fram under förundersökningen”

Själv tror jag att M varit relativt medgörlig och berättat om stora delar av händelseförloppet. Polisen har fått information nånstans ifrån om att det startade med människorov. Och jag tror att M lämnat sådan info. Nu har vi inte exakta kordinater på vart kroppen hittades. Men får för mig den låg ca 20 meter norr om den lilla grusvägen vid mitten av polisens avspärrningar. Hade dom varit två tror jag dom hade släpat in henne djupare i skogen.
Citera
2022-11-17, 09:25
Medlem
Sveppss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ktbocken
Är ganska trött på allting. Speciellt när ( vissa insatta i fallet sprider desinfomation. ) allt är tydligt.
Natten avslutades med att Tuva skulle få tillbaka bestulna saker, ( adressbok digitalt och en mobil bland annat ) ifall hon följde med jj till henne.
Vilket visade sig inte stämma.

När det inte visade sig stämma, så försökte Tuva lämna lägenheten. Då anföll jj henne bakifrån, medan mh satt på hennes bröstkorg. Vilket medförde kvävning och hennes tragiska död.
I panik skulle jj springa ner i porten och hämta bilen. Men grannen reagerade på grund av ljuden ifrån lägenheten.
I jj:s kaotiska och förvirrade tillstånd, så insåg grannen ganska snabbt. Denne person med okontrollerade blickar som rörelser är olämplig att köra bil.
Samtidigt låg Tove död genom kvävning.
Resterande handlingsförlopp handlar om hennes pappa som bror.

Efter att jj kom tillbaka till lägenheten, bar bägge ner Tove till bilen. Efter lämpat av henne, åkte de till
hennes pappa. Där frambringades vad som hänt. Något som både pappan och brodern blev informerade om. Genom deras oerfarenhet och avsaknad angående kriminalitet, så saknade bägge
en handlingsplan. Dagen efter red jj för att granska området, över risken att Tova hittades och hur de
( pappan, brodern och dottern ) skulle avlägsna " offret "

Vad är normal reaktion? Stanna kvar och fixa dårlika ursäkter eller alibin som en flykt utomlands utan krav på pressade förhör angående anhörig?
Frågan är vad som gäller inom samvetet? Skona eller låta en familjemedlem ta sitt ansvar?
Hur skulle ni resonera?

För mig är de skitstövlar genom att de föga empatiskt tar hänsyn till Tovas familj , anhöriga och vänner. Trots att familjemedlemmen är inblandad.

Så du menar att JJs familj blev inblandade men ingen sitter häktat för skyddande av brottsling?

Det låter väldigt orimligt.
Citera
2022-11-17, 09:26
Medlem
Mercedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SweKingCalle
Det skulle ju kunna vara så att T redan låg i skuffen när J gick ned och träffade på grannen i trappan ?

Anledningen till att hon gick ned igen och hade T,s telefonen påslagen i fickan, skulle kunna vara att hon tänkte cykla iväg och dumpa den någonstans i närheten av cykeln där polisen kunde hitta den så det skulle kunna se ut som att någon haffat henne.

Då hade de fått alibi att T cyklat iväg och ev kanske de även tänkte lägga T på samma plats ?
Så det skulle se ut som något överfall ?

Gissar att...
JJ skulle ta cykeln+telefon och MH skulle köra bilen+T till samma plats ?

Men grannen kikade ut och ställde till det !!!

Så att hon glömde telefonen i fickan på donken resan fick damerna på fall...

Känns skönt att kommit på det ;-) ;-)
frågan är vad dunsarna skulle vara i så fall?
Enligt sonen som körde henne så var det ca 10 min mellan dunsar o JJ kom ut, sonen och pappan hörde att hennes dörr öppnades 2 ggr så de gick ut.
Under den korta stunden är det nog inte så troligt de burit ner henne iom att grannarna isåfall garanterat hade hört något då de t.om reagerade på att hon öppnade dörren.

I så fall kan inte dunsarna ha med själva mordet att göra, vad är din teori på dunsarna?
Citera
2022-11-17, 09:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sirius12
Om vi skulle göra en rimlighetsbedömning av KBs story.
Vi bortser från tidigare mm och testar storyn.
Det jag i så fall hänger upp mig på är att om tjafset handlade om kalender en mobil mm så tänker jag att tt inte gick till lägenheten munter med glädjesteg, utan för att hämta sakerna snabbt och sen gå hem, inte sitta och småprata och ha kul.
Med tanke på tidslinjen låter det isåfall konstigt varför man inte har ”kommit längre” i återlämnandet vid 01.49. Man borde rimligen ha gått till lägenheten snabbare och om inte tt fick grejerna direkt innanför dörren måste hon vänt på klacken direkt. Är isf tiden 02.30 (då rovet antas ha påbörjats) väldigt långt fram? Knappast sitter man och tjafsar så länge isf utan går tidigare?

Lägg också till senare tidpunkterna, runt 3-tiden, och det blir än mer utdraget. Det är här med adressbok och mobil låter också rätt orimligt, ska de haft en annan mobil än den TT hade när hon själv pratade med sin pojkvän 01.49? Och vem gör sig allt detta omak mitt i natten för en adressbok och en gammal mobil?
Citera
2022-11-17, 09:30
Medlem
”… nu kan Expressen avslöja att redan kvällen efter att Tove försvann lämnade den 20-åriga kvinnan en berättelse med så många hål att polisen misstänkte att hon ljög eller undanhöll uppgifter.”

https://www.expressen.se/nyheter/kvinnan-misstanks-ha-ljugit-forsta-kvallen-efter-tove-forsvann/

Så det var därför de genast kom dem på spåret. Då borde det inte vara så svårt med resten av förhören heller.
Citera
2022-11-17, 09:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xedome
För mig är det helt obegripligt att han för det första föregriper polisens arbete med förhör, för det andra söker upp Toves föräldrar i anslutning till mordet för att få veta mer, stör polisen mitt i arbetet ute på fältet, inkl. förundetsökningsledaren.

Jag hoppas ärligt talat - att hela bunten som gjort podden, med AN i spetsen - åker dit på försvårande av utredning.
Lägg därtill bristen på substans i innehållet. Det blir Inga fler lyssningar från min sida.

Han gör sånt som journalister och reportrar gör. Du får tänka på att det är hans "jobb".
Hade polisen ansett att han försvårar utredningen hade de med hög sannolikhet tagit in honom på förhör och meddelat honom att sluta.
Du tror inte skvallerblaskorna har kontaktat anhöriga eller närstående och bett om intervjuer? Det säger ju tom podden att mamman säger att de inte orkar medverka i fler intervjuer, med att betona fler.
Citera
2022-11-17, 09:32
Medlem
Nästa avsnitt av podden kan bli mycket intressant. De intervjuar då flera av de inblandades vänner.
Kanske får vi ett svar på vad konflikten handlade om?
Citera
2022-11-17, 09:34
Medlem
Sveppss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ktbocken
Enkel slutfattning. Bägge är delaktiga i mordet genom : Bevisföring av tvivelaktiga versioner, ( som strider mot varandra ) vittnesuppgifter ifrån människor och digitala belägg och spår av dna.
Vilket sker efter någon vecka. Plus att fadern ( som flydde efter sina vittnesuppgifter utomlands ) och brodern vägrar polisförhör. Oavsett vad allt handlar om.

Sedan alla spår som tyder på att Tove blev dräpt i hallen. Plus att det finns spår på att Tove transporterades i baksätet ( likställdhet tar några timmar ) och lämpades av i skogen genom fotavtryck.
Samt att jj i upprymt tillstånd framhävde panikartat till sin far. En " olycklig " händelse som gjort henne upprörd.
Men enligt polisrapporten står följande : Dottern har medgivit en olycksalig händelse som inträffat i
sin lägenhet. Vilket gjort henne panikslagen och uppsökt mig för vägledning kring denna handling.

Lite konstigt. Denna rapport verkat att ha försvunnit. Liksom att jj: s pappas version är obetydlig som ointressant. Liksom tillåta honom lämna landet. Som att brodern SKA ABSOLUT INTE BLI FÖRHÖRD angående timmarna ( dagarna. ) efter Toves död.
Vilket betyder att vissa uppgifter ska inte granskas . Varför ? Kanske lite mer avslöjande om vad allt handlar om ?

Jag har fått tydliga inriktningar att inte nämna jj, hennes inblandning och pappans samt adressboken.
Tyvärr är jag sådan som vägrar tiga om vissa fakta i mordfall. Varför är jj hennes pappa och bror, mh och diffusa fakta så viktiga, att de blir "hänvisningar till att tiga " ?

Imorgon skulle jag våga ej skriva det här, angående Tove. Men hennes bortfall och kryptiska avrådanden tyder att på något är fel.

Om du nu sitter här och ljuger ihop så vidriga fantasier så hoppas jag du blir avstängd på livstid när vi har facit i hand.

Hur skulle du har tillgång till det som står skrivet och framkommer i förhör?
Citera
2022-11-17, 09:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HawkPie
i början av försvinnandet läste jag ett utlåtande från polisen om att MGMs berättelse inte överrensstämmer med vittnesuppgifter. Det var på måndagen.

Men eftersom den artikeln kom efter att kvinnorna häktats, måste polisen ha haft vetskap/misstanke om diskrepansen i berättelserna innan de häktades.

Hur kunde de ha det? Antingen genom att ha frågat de två MGM på söndagen, eller ha pratat med någon annan som återgav MGMs berättelse. Som svar på din fråga är jag inte säker på att polisen fick tag i de två misstänka på söndagen och frågade dem själva - det var klumpigt formulerat av mig, men iom att polisen kände till deras berättelse finner jag det troligt.

Därmed inte sagt att de på söndagen förhördes som misstänkta; de tillfrågades säker bara på samma sätt som grannarna.

Jag var lite nyfiken på var du hade fått uppgiften ifrån att polisen pratat med JJ på söndagen.

Detta pga att det varit skriverier i tråden ang hur polisen fick tillgång till JJ.s lgh på söndagen när de var där under lång tid.

Som jag förstått det hela så har JJ.s granne och den andra MGM blivit hörda på söndagen.

JJ var hemma hos sin pappa och red under söndagen... kanske hon hade mobilen avstängd/inte hade lust att svara på obekväma frågor? Sov kvar på landet och åkte direkt till jobbet på måndagen och dit kom polisen som en "trevlig" överraskning och hämtade både henne? och bilen.
Citera
2022-11-17, 09:37
Medlem
Här kommer trailern för del5 som släpps den 18 Nov.
https://poddtoppen.se/podcast/1651864932/forsvunnen/trailer-del-5
Senast redigerad av Sungods 2022-11-17 kl. 09:40.
Citera
2022-11-17, 09:38
Medlem
Mercedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svepps
Är det bekräftat att JJ och TT har haft samma kille?
enligt någon i tråden hade de legat med samma kille nån gång typ, möjligt JJ känt någon svartsjuka gentemot Tove.
JJs exkille som fick dörren påtuttad (av JJ ryktesvägar) och hans nuvarande flickvän la ut efterlysningar om Tove på facebook när hon försvann.

Jag får känslan av att JJs o TTs tjafs senaste åren kan ha varit pga honom. Det behöver ju inte vara han som TT haft nått onenight tidigare med men möjligt de kanske var bra kompisar o JJ blev svartsjuk när det tog slut mellan jj o exet.
Eldar man på exets dörr så är/har man nog haft ordentligt starka känslor för den personen (dock väldigt sjuka tankar då det inte är normalt någonstans)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in