2022-11-16, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moscow-Mule
Och tanken har inte slagit dig att det faktiskt var Ryssland som avfyrade robotarna (ev av misstag) men att Nato mörkar det eftersom just det alternativet skulle betyda att man är/blir mer tvungen att eskalera det hela med att mer konkret ”svar” också från Natos sida.

Påstår nu inte att det är så det är, utan bara att jag inte heller är så iq-brefriad som ni Ryss-mongon som automatiskt tror på det första som Twitters algoritm valt ut att ni ska tro på.

Du svamlar. Det enklaste vore att säga att Ryssland gjorde det, men det var inte avsiktligt. Och vips, man slipper kriga.

Det var många logiska kullerbyttor som du slår. Fortsätt med det, det är rätt underhållande att se er försöka bortförklara zelenskys misslyckade false flag.
Citera
2022-11-16, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ---xOOx---
Va? Utveckla tack!
Det är USB som satt en "tatuering" i pannan på herr Kadyrov (efterlysning) och inte FSB. Därav har inte hans interna risker gällande parfymerade kalsonger eller liknande något med det att göra. Det är Ukraina som bannlyst honom
Citera
2022-11-16, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BehindRayban
1. Det är ett krav från USA som baseras i både den politiska och reella verkligheten.

1.1. Mr. Z vill däremot inte förhandla med Ryssland alls, egentligen utan precis som gårdagens Polen missil så handlar det om att skapa avvikande medieutspel och händelser som konfunderar Ryssland och får Ryssland att pyssla med annat än krig och nedbrytning av Ukraina. "misdirection" i händelse och politik dimensionen. Pro-Rysk teori om förhandlingen: https://southfront.org/awaiting-for-peace-negotiations-in-ukraine/

2. Får man tro pro-Ryska nyhetskanaler har Ryzzarna lekt lite med Ukraina och lekt ihjäl runt 1500 Ukrainska soldater i förrgår eller förr-förrgår samt demonstrerat att de Ukrainska försvarssystemen inte är särskilt funktionsdugliga ens som skyddsrum.

1. Problemet är väl snarare att de sysslar med fel grejor och röjer sin inkompetens med utspelen. Att ge lite varma kläder och filtar till Ukraina eller såkallad SIDA hjälp är inga problem. Larvet med hemliga luftvärn och annat löj verkar mest handla om att tidigare regering köpt undermåliga och nedgraderade prylar i utlandet och nu ger prylarna till Ukraina och försöker dölja att prylarna intentionsmässigt köpts som "dåliga/nedgraderade" för att lura svenska "luftvapnet" på hemmaplan.

1.1. Gåvan har med andra ord varit politiskt dyr genom att utlandsägda journalister nu utmålar regeringen som kycklingar och odugliga i svenskpublicerade tidningar.

2. Ukraina skulle säkert behöva lite gamla 40mm kanoner på hemmaplan men det förrådet gavs till Balterna m.fl. redan på 1990/2000-talet.

3. Dessutom har Sverige nu begåvats med ny lag som är som skriven för att hindra givandet av svensk utrustning till andra länder och även NATO. Det är lite "gå-i-fängelse" futuristisk varning för nuvarande regering och bloggare som Ryss-Svensken som driver "Cornucopia" bloggen m.fl. (märk väl att lagen skrevs av förr-föredetta regeringen).

1. Högst otroligt att Archer kommer att levereras till Ukraina. Det är bara halvryssen på Cornucopia och expressen (ett utländskt intresse med starka kopplingar till Ukraina) som vill se Archer i Ryska händer.

2. Ifall du gråter för det här så har du mycket kvar att se https://southfront.org/russian-lancet-drones-take-out-more-ukrainian-howitzers-air-defense-systems-vehicles-videos/

2.1. Eftersom Ukraina inte kan försvara sin materiell ens mot billiga Ryska angrepp så kan jag berätta att det inte skulle göra någon skillnad ifall Ukraina hade Archer-system. Likadant är det med alla övriga hypotetiska teorier "och om och men det fanns kaffebönor i Ukraina så skulle Ryzzen få smaka på surt Kaffe..."

2.2. Svenska Archer gör sig bäst i Sverige och Sverige bör nu utveckla sina förband till förmåga och kompetens samt satsa på att exportera och utveckla systemet istället för att bara ge bort saken till alla att prövas för vind och våg utan någon som helst effekt annat än krympa statens och tillverkarens konkurrensfördelar.

2.3. Då kan de ge JAS-39 Gripen istället till Ukraina. Det innehåller inga hemlisar utom möjligen att det är ett mycket dåligt och omodernt system. Skulle JAS systemet ha någon som helst överlevnadsförmåga i Ukraina gentemot moderna Ryska flygplan och luftvärnssystem så skulle eventuellt intresset för att hålla projektet vid liv öka emedan systemet idag bara är en död Zombie som äter typ halva försvarsbudgeten utan att leverera annat än lite störande motormuller. Där kan en win-win situation eventuellt skapas.

3. Bye-bye

Det sista som överger en är hoppet.. Lycka till!
Citera
2022-11-16, 22:05
Medlem
D3adknights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinmandt
Z-markeringarna och språket talar för att dessa är ryska stridsvagnar. Bra klipp om än lite förvirrande överblick.
Lärde mig något nytt: Trodde de endast åkte i samma spår på skjutfält pga övningstekniska skäl. Har ser man att de inte vågar lämna tidigare uppåkta spår.

När jag kollade såg jag inte markeringarna (kollade via liten ruta från mobilen, ingen ursäkt, bara förklaring). Samt såg jag inte hela klippet. Men visst hoppas det och slow-mo osv. Och jag tyckte allt verkade så konstigt klippt så jag lessnade rätt fort.

Det som är intressant är ju att ryssarna i syfte av att få mer poäng lagt upp detta. Och i verkligheten fick dom stryk och blev tillbaka pressade av både UAF stridsvagnar och UAF artilleri. (Det visas ju inte i klippet). Om det är händelsen i fråga? (Stort stridsvagns anfall).
Citera
2022-11-16, 22:06
Medlem
Det finns ju en linje som ryska soldater kan ringa, men för några veckor sedan hade bara 3000 ringt, om jag minns rätt.

Ryssar som vill ge upp alltså och istället för att dö går dom in i frivillig fångenskap.

Men det är inte så förbaskat lätt för desertering kan ju bestraffas med DÖDEN om FSB eller barriärtrupper får tag i desertörerna.

Dessutom kan det vara svårt att ringa "heta linjen" och snacka med tjejerna när man är berordrad telefontystnad.

Men jag tror ändå att deserteringarna kommer att öka. Vintern blir svår för Ryssland.
Citera
2022-11-16, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ---xOOx---
5.2
Nämn ett modernt ryZZkt "flygplanssystem" som är överlägset JAS..

Jag är anti-Ryssland men S-400 hade kunnat skjuta ner Gripen. S-500 är mer fokuserad på att skjuta ner satelliter
Citera
2022-11-16, 22:11
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mindbusiness
Ryska drömmar om krig…https://youtu.be/Q8EQlkLnssA
https://youtu.be/kyHEXmakLL8

Ryssarna (De civila) verkar ha en romantisk, nostalgisk syn på krig från den sovjetiska propagandan om andra världskriget. Det handlar om uppoffringar och något sorts fint ideal. Karaktärsstärkande prövningar. Jag tror inte ryssarna är ett krigiskt folk utan mer ett underkuvad folk. Det är därför de är dåliga på att kriga.
Citera
2022-11-16, 22:12
Medlem
D3adknights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Bra!! Jag noterar detta. 600 är jämnt och bra, samt ändå ganska realistiskt.

Jag tror på en sakta nedåtgående trend för jag "tror" att Ryssland kör slut på trupperna som måste omgrupperas och roteras. Att bara köra fram kanonmat hela tiden tror jag inte är vettig krigföring.

Många ryska bögsoldater kommer nog att desertera eftersom förhållandena blir svåra och ledningen av styrkorna är ganska usel, bortsett från Wagner-gruppen. Wagner är brutal och dom förefaller bättre ledda än dom andra bögryska styrkorna. Kadyrov allra sämst.

Det kan falla ned till 400 per dygn som sämst men förlusterna kan öka till våren. Jag tror på Ukraina.

Jag tror du är något på spåret, men om man fortsätter att avancera som man gör i större delar av landet. (Avancerar långsamt och försiktigt). Så tror jag det kommer bli höga spikar när man tar områden där ryssarna frusit ihjäl. (Alltså inte döda av ukrainska styrkor, utan av kyla). Jag är nästan säker på att dessa kommer räknas in i totalen, så att siffrorna kommer öka.

Säg, 300-400 (normalt). Sen när man tagit positionen så läggs det på. (Givetvis beroende på storlek). Så ökar antalet till säg 650-750+. (Så det blir inte eftersläpning som det varit, utan spikar då man inte "dödat" någon.

Det är min teori.
Citera
2022-11-16, 22:13
Medlem
Iron Dome till Ungern?

https://www.facebook.com/szalay.bobrovniczky.kristof/photos/a.113355901409502/150871824324576/
Citera
2022-11-16, 22:15
Medlem
Åklagarmyndigheten i Hamburg väcker åtal mot två män som via sociala media visade stöd för Ryssland

Källa: Die Welt
Citera
2022-11-16, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BeHPNemesis12345
Jag är anti-Ryssland men S-400 hade kunnat skjuta ner Gripen. S-500 är mer fokuserad på att skjuta ner satelliter
Nej, det är 500 systemet inte "fokuserat" på. Ville bara rätta till så att det inte blir missförstått.
S-500 är precis som 400/300 skapat och utvecklat (från föregångarna) på att interceptera flyg och missiler (NJAeeeee....so so), men den längre räckvidden tillåter att man skulle KUNNA beskjuta spaningssatelliter på LÅG höjd också. Attans skillnad. Däremot kräver detta att satelliterna befinner inom stratosfärens lägre skikt eftersom att brännkammaren (fast bränsle) inte klarar av att hantera syresättningen eller kylan.
Fridens
Citera
2022-11-16, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BeHPNemesis12345
Åklagarmyndigheten i Hamburg väcker åtal mot två män som via sociala media visade stöd för Ryssland

Källa: Die Welt

Och vi påstår i väst att vi är demokratiska stater
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in