2022-11-16, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Taggad
Vaknade du sen
Sanktionerna börjar svida och med en gnutta insikt i ekonomi så kommer svida betydligt mer på sikt.

det där är ingeting mot vad som kommer ske de närmsta månaderna.

eu köper typ lika mycket olja av ryssen som indien + kina gör tillsammans per månad idag....
men 5 december (crude) resp 5 feb (refined) är det delvis slut på den "penga kranen" för ryssen....
Citera
2022-11-16, 21:52
Medlem
TheNightTrippers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D3adknight
Jag fegar och lägger mig på 600.

Hur tror ni vinter kommer spegla ryssarnas förluster?
Hur mycket kommer det öka? (Minska, om då varför?)
Dom kommer öka med väldigt många fler döda, U-landet har ju inte råd med vinterkläder så många kommer frysa ihjäl.
Citera
2022-11-16, 21:54
Medlem
Mindbusinesss avatar
Ryska drömmar om krig…

https://youtu.be/Q8EQlkLnssA

https://youtu.be/kyHEXmakLL8
Citera
2022-11-16, 21:54
Medlem
Citat:
Ryska tanks go boom, skall tydligen vara ett slag där ukrainska styrkor tryckte tillbaka 2 st ryska tank kompanier. (Från vad det verkar "ryskt" klipp).

Ni vet hur det är med källor, en säger Ukraina, en annan Ryssland.

(https://www.reddit.com/r/ukraine/comments/yx3d6u/a_pretty_long_video_of_a_tank_battle_in/?utm_source=share&utm_medium=android_app&utm_name= androidcss&utm_term=1&utm_content=share_button)

Z-markeringarna och språket talar för att dessa är ryska stridsvagnar. Bra klipp om än lite förvirrande överblick.
Lärde mig något nytt: Trodde de endast åkte i samma spår på skjutfält pga övningstekniska skäl. Har ser man att de inte vågar lämna tidigare uppåkta spår.
Citera
2022-11-16, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OnceUponACreek
Det är SBU som ger honom stämpeln och inte FSB . Men varje tatuering på så varelse är en bra användning utav bläck oavsett

Va? Utveckla tack!
Citera
2022-11-16, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slö
Märkligt, har du någon teori om varför usa kräver att det sker i öppet forum?

Joda, han har ju tagit intitive till att förhandla med ryssland många gånger, nu senast i din föregående punkt, föressten varför länkar du till southfront? har ryssrna blockerat ditt CNN och väst media?

Oj, du kan inte lita på rysska nyhetskanaler, i synnerhet inte avssende rysslands krig och folkmord i ukraina, det är olagligt att rapporter objektivt om rysslands invasionskrig i ukraina, behandlas bla i 31-FZ .62-FZ och 32-FZ .63-FZ (tex så bröt jag just mot rysslagen....)

1. Du menar Mr. Zelenskij. Saken är den att USA bestämmer och Mr. Zelenskij är livrädd för att bli överkörd av USA. Det är alltså därför Mr. Zalushsky säger att Ukrainska försvaret ska fortsätta kämpa oavsett vad som politikerna beslutar liksom repetition av den stående ordern.

2. Ifall du inte förstår vad misdirection betyder får du nog slå upp saken i en ordbok. Avancerade ord... som kanon kan ha många olika betydelser i olika bildningsnivåer.

3. Jag ser att ordet teori också är för svårt för dig, "pro-Rysk teori om Ukraina" ännu svårare.

Citat:
Jaha, nej luftvärn specefikt leverar av flera länder just nu. ryssarna är på reträtt i alla vädersträck sen flera månader, så luftvärn behövs för att skydda civilbefolkningen från terrorbombningar.

Det är egentligen vår nya statsminister som utmålat sig som det, förmodligen oavsiktligt när han gjorde det, men vi har ju en minst sagt ihoppusslad regeringsbildning så fullt förståligt.

jo, gamla grejjor är ju en kraftig uppgradering gentemot sovjetgrejjor,

1. Du får studera "the fast bomber doctrine", den är också tillämplig på missiler.

2. Det finns inga krav på något behov av kungöra någonting. Ett smart drag vore att skicka vintervantar med insydda "knogjärn" så att säga. Nu ser snubben ut som en komplett idiot, tror han verkligen inte att det är allmänt känt exakt vad och vilka teknikaliteter som finns i en export driven industri som i närmare 70 år dominerats av Svenska Bofors tills någon klåpare fick för sig att sälja firman utan att föryngra de anställda.

2.1. Även om snubben har fördelen av att åtminstone ha en militär examen så är det uppenbarligen att han huserat så länge i det Engelska silvertornet att han blivit inkompetent. De underställda i försvarsmakten har uppenbara problem att låtsas vara dummare än honom i tv-rutan ("man kan bygga en bastu...", "den andra offensiven", ...., ). Han måste helt enkelt inse att alla vet mer eller lika mycket som han och börja ro istället för att försöka gömma sig bakom ickeexisterande hemligheter. Ett annat alternativ är att återvända till silvertornet och lämna över styrspaken till någon annan Moderat.

2.2. Archer frågan kunde han ha neutraliserat genom att säga att "hemliga data om Archern medför att ett Archer måste teknik förändras och nedgraderas från svensk hemlig teknik innan systemet kan levereras till Ukraina. Regeringen har bett försvarsmakten att utreda möjligheten och kostnaderna för detta samt hur stridseffektivt ett nedgraderat system skulle vara. Därefter hade han inte behövt svara på någon fråga överhuvudtaget och hade sluppit dels två stycken "kluck-kluck" artiklar och ca. fyra "oduglings-artiklar" samt 1 "du ljög i valet" artikel.

Citat:
Är det något du läst på soutfront?

Ukrainare vill ju även se Archer i ukrainska händer.

funkar det ens, det blir ju lite damm och rök och så när de smäller, men slås någonting ut?
jämför med Bayraktar. som regel blir det ju mest bara... skit kvar...

https://www.youtube.com/watch?v=7YaXdP06zO0&ab_channel=MichaelMcKay
hmm. är inte det en sån där... Ryssen kan visst göra mer än att förnderas , besgras och retirera, de vill bara inte.... kolla på southfront så ser du ju.....

Verkar rätt onödigt, vi kan utan vidare ge bort de förådställda (12) och de öronmärkta för export (12)(norge drog sig ur, men usa har väll tingat dem). blir endå åka av när vi är med i Nato, samutveckling och gemensam materiell införskaffning kommer göra mycket gott för svensk spetts-industri och vår militära förmåga.

Oj. sovjetskrot mot jas skulle inte vara riktigt shysst, känns som man kan gå på totalt kärnvapenkrig direkt då istället för att ytterligare förnedra ryssen rumpnissar, men jag är med dig, självklart ska vi ge ukraina JAS

1. Det är typ huvudnyheten om lagstiftning senaste veckan. Du vet alla journalister "ni avskaffar yttrandefriheten" rubriker hela veckan ungefär. Rubriker du vet. Men du vet MSM i Sverige är nog som Ryssland för vissa...

2. Jaha? Andra vill ha en helikopter fylld med vita tigrar.

3. Jaha? är det där ett exempel på "misdirection".

4. Inte alls, den Svenska armen är planerad att växa. Nuvarande Archer system är ett utmärkt artillerisystem för brigad nivån. Dessutom är påståendet att de är övertaliga en bluff för att lura icke-kompetenta bedömare att en brigad är fulltalig med stöd av en artilleribataljon. I realiteten när brigader och fördelningar anfaller så understöds de alltid av minst två artilleribataljoner och där kommer den "övertaliga bataljonen" in. Dvs. den är bara övertalig i fablernas och oduglighetens värld.

5. Som sagt, idag funkar inte JAS39 systemet ens på pappret mot modernare Sovjetprylar. Så det vore ju bra om det kunde visa motsatsen och då skapa en win-win situation. Eller läggas ned och då frigöra typ 35 behövda miljarder per år och skapa utrymme för annat.

5.1. Bye-bye
Senast redigerad av BehindRayban 2022-11-16 kl. 22:02.
Citera
2022-11-16, 21:58
Medlem
Tvonds avatar
DNR (Separatisterna i Donbass) har släppt lite officiella förlust siffror. 3746 döda och 15794 skadade hittils under 2022. Ca 50% förlust i manskap.

https://ombudsman-dnr.ru/obzor-soczialno-gumanitarnoj-situaczii-slozhivshejsya-na-territorii-doneczkoj-narodnoj-respubliki-vs ledstvie-voennyh-dejstvij-v-period-s-04-po-11-noyabrya-2022-g/
Citera
2022-11-16, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moscow-Mule
Och tanken har inte slagit dig att det faktiskt var Ryssland som avfyrade robotarna (ev av misstag) men att Nato mörkar det eftersom just det alternativet skulle betyda att man är/blir mer tvungen att eskalera det hela med att mer konkret ”svar” också från Natos sida.

Påstår nu inte att det är så det är, utan bara att jag inte heller är så iq-brefriad som ni Ryss-mongon som automatiskt tror på det första som Twitters algoritm valt ut att ni ska tro på.

Jag skulle säga att risken är riktigt stor att det är som du skriver
Citera
2022-11-16, 21:59
Medlem
D3adknights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheNightTripper
Dom kommer öka med väldigt många fler döda, U-landet har ju inte råd med vinterkläder så många kommer frysa ihjäl.

Så du tror inte deras nuvarande utrustning är tålig för kyla? (Ironi).

Nej, jag har ju sett att dom haft allt från dålig uniform till egna jackor, dunjackor och gud vet vad.

Har ryssarna inte hittat deras "borttappade" vinteruniformer?
Citera
2022-11-16, 22:00
Medlem
Citat:
Jag fegar och lägger mig på 600.

Hur tror ni vinter kommer spegla ryssarnas förluster?
Hur mycket kommer det öka? (Minska, om då varför?)

Bra!! Jag noterar detta. 600 är jämnt och bra, samt ändå ganska realistiskt.

Jag tror på en sakta nedåtgående trend för jag "tror" att Ryssland kör slut på trupperna som måste omgrupperas och roteras. Att bara köra fram kanonmat hela tiden tror jag inte är vettig krigföring.

Många ryska bögsoldater kommer nog att desertera eftersom förhållandena blir svåra och ledningen av styrkorna är ganska usel, bortsett från Wagner-gruppen. Wagner är brutal och dom förefaller bättre ledda än dom andra bögryska styrkorna. Kadyrov allra sämst.

Det kan falla ned till 400 per dygn som sämst men förlusterna kan öka till våren. Jag tror på Ukraina.
Citera
2022-11-16, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BehindRayban
1. Du menar Mr. Zelenskij. Saken är den att USA bestämmer och Mr. Zelenskij är livrädd för att bli överkörd av USA. Det är alltså därför Mr. Zalushsky säger att Ukrainska försvaret ska fortsätta kämpa oavsett vad som politikerna beslutar liksom repetition av den stående ordern.

2. Ifall du inte förstår vad misdirection betyder får du nog slå upp saken i en ordbok. Avancerade ord... som kanon kan ha många olika betydelser i olika bildningsnivåer.

3. Jag ser att ordet teori också är för svårt för dig, "pro-Rysk teori om Ukraina" ännu svårare.

1. Du får studera "the fast bomber doctrine", den är också tillämplig på missiler.

2. Det finns inga krav på något behov av kungöra någonting. Ett smart drag vore att skicka vintervantar med insydda "knogjärn" så att säga. Nu ser snubben ut som en komplett idiot, tror han verkligen inte att det är allmänt känt exakt vad och vilka teknikaliteter som finns i en export driven industri som i närmare 70 år dominerats av Svenska Bofors tills någon klåpare fick för sig att sälja firman utan att föryngra de anställda.

2.1. Även om snubben har fördelen av att åtminstone ha en militär examen så är det uppenbarligen att han huserat så länge i det Engelska silvertornet att han blivit inkompetent. De underställda i försvarsmakten har uppenbara problem att låtsas vara dummare än honom i tv-rutan ("man kan bygga en bastu...", "den andra offensiven", ...., ). Han måste helt enkelt inse att alla vet mer eller lika mycket som han och börja ro istället för att försöka gömma sig bakom ickeexisterande hemligheter. Ett annat alternativ är att återvända till silvertornet och lämna över styrspaken till någon annan Moderat.

2.2. Archer frågan kunde han ha neutraliserat genom att säga att "hemliga data om Archern medför att ett Archer måste teknik förändras och nedgraderas från svensk hemlig teknik innan systemet kan levereras till Ukraina. Regeringen har bett försvarsmakten att utreda möjligheten och kostnaderna för detta samt hur stridseffektivt ett nedgraderat system skulle vara. Därefter hade han inte behövt svara på någon fråga överhuvudtaget och hade sluppit dels två stycken "kluck-kluck" artiklar och ca. fyra "oduglings-artiklar" samt 1 "du ljög i valet" artikel.

1. Det är typ huvudnyheten om lagstiftning senaste veckan. Du vet alla journalister bara "ni avskaffar yttrandefriheten" ungefär. Rubriker du vet. Men du vet MSM i Sverige är nog som Ryssland för vissa...

2. Jaha? Andra vill ha en helikopter fylld med vita tigrar.

3. Jaha? är det där ett exempel på "misdirection".

4. Inte alls, den Svenska armen är planerad att växa. Nuvarande Archer system är ett utmärkt artillerisystem för brigad nivån. Dessutom är påståendet att de är övertaliga en bluff för att lura icke-kompetenta bedömare att en brigad är fulltalig med stöd av en artilleribataljon. I realiteten när brigader och fördelningar över anfaller så understöds de alltid av minst två artilleribataljoner och där kommer den "övertaliga bataljonen" in. Dvs. den är bara övertalig i fablernas och oduglighetens värld.

5. Som sagt, idag funkar inte JAS39 systemet ens på pappret mot modernare Sovjetprylar. Så det vore ju bra om det kunde visa motsatsen och då skapa en win-win situation. Eller läggas ned och då frigöra typ 35 behövda miljarder per år skapa utrymme för annat.

5.1. Bye-bye

5.2
Nämn ett modernt ryZZkt "flygplanssystem" som är överlägset JAS..
Citera
2022-11-16, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Jag gissade ganska bra igår! Imorgon gissar jag 580 stycket moskoviter som kommer till den eviga vilan.

Jag tackar för tipset. Det känns som välgrundat. Det är noterat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in