2022-11-12, 15:21
Medlem
profundersams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Hmm hur skall man förklara detta...

... Ett exempel på detta är https://www.bitaddress.org/ , där du både får de privata nycklarna och 1st publik "till address". Den publika addressen kan bara användas för att skicka TILL denna wallet. De privata nycklarna behövs för att skicka FRÅN.
Den sjukt konspiratoriska laddar ner skriptet på en offline dator som aldrig har eller kommer ha kontakt med internet, för att generera adressen som behövs för att skicka till din påhittade wallet.
...
Ja precis. Den klient du vill skicka FRÅN "måste" ha internet uppkoppling. Men inte den du skickar TILL.

Vill du någon gång skicka FRÅN din påhittade adress, så måste du importera de 12 orden i någon klient först.

Är inte så bra på att förklara, men hoppas andemeningen gick fram.

Kikade på bitaddress.org och nöjde mig med enkla varianten med 1 publik och 1 privat.
Spårbarheten bryr jag mig inte om. QR-koderna gör ju att jag slipper koppla upp pappersvarianten så att säga, men kan bara hämta hela innehavet, som jag fattar det.
Vill jag bara använda en del av innehavet får jag fixa 1 till pappersvariant och skicka över en del dit och sen tömma över till online-appen.
Visst, det blir lite överföringsavgifter, men det blir så lite för mitt sätt att använda bitcoin.
Tack igen för tips och info.
Citera
2022-11-12, 18:23
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av profundersam
Kikade på bitaddress.org och nöjde mig med enkla varianten med 1 publik och 1 privat.
Spårbarheten bryr jag mig inte om. QR-koderna gör ju att jag slipper koppla upp pappersvarianten så att säga, men kan bara hämta hela innehavet, som jag fattar det.
Vill jag bara använda en del av innehavet får jag fixa 1 till pappersvariant och skicka över en del dit och sen tömma över till online-appen.
Visst, det blir lite överföringsavgifter, men det blir så lite för mitt sätt att använda bitcoin.
Tack igen för tips och info.
Prova först med en mindre summa, så du vet du kan importera din pappersplånbok i en klient när du vill skicka.
Youtube har säkert bra tips också.
Citera
2022-11-12, 19:48
Medlem
profundersams avatar
Citat:
Prova först med en mindre summa, så du vet du kan importera din pappersplånbok i en klient när du vill skicka.
Youtube har säkert bra tips också.

Exodus flyttade över innehavet finfint med scanning av qr-koden.
Citera
2022-11-14, 14:39
Medlem
Gummislangs avatar
Bök allt detta….
Citera
2022-11-14, 16:46
Medlem
Om man vill köpa bitcoin för något mer än en struntsumma, så uppfattar jag

https://www.swanbitcoin.com/

som det mest pålitliga alternativet.

De står av allt att döma helt utanför det nu pågående tumultet och är seriösa så tillvida att de inte har fallit för frestelsen att tjäna pengar på att låta kunderna handla fram och tillbaka mellan olika meningslösa shitcoins. Det är alltså att ställe för att köpa bitcoin och inget annat. Noterbart är att de inte lägger på någon avgift för att flytta sina bitcoin till en egen plånbok utanför deras system, vilket är ett sundhetstecken bland flera.

Deras CEO, Cory Klippsten, har även varit ute och varnat för Luna, Celsius och FTX i god tid innan de kraschade.

Jag har inte använt dem själv än, men om priset går ner tillräckligt lågt för att jag ska börja köpa igen, så är det troligen dit jag kommer att vända mig.
Citera
2022-11-14, 18:37
Bannlyst
Någon som vet vad som händer med Coinbase Wallet om Coinbase konkar som FTX? Coinbase Wallet borde väl vara oberoende av Coinbase handelsplattform men fan vet. C Wallet använder en fröfas😁 på 12 ord och inte ett lösenord för inloggning.
Citera
2022-11-14, 19:14
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wadi
Någon som vet vad som händer med Coinbase Wallet om Coinbase konkar som FTX? Coinbase Wallet borde väl vara oberoende av Coinbase handelsplattform men fan vet. C Wallet använder en fröfas😁 på 12 ord och inte ett lösenord för inloggning.

Ingenting händer med din wallet om CB konkar för att:

Coinbase Wallet is a self-custody wallet that gives you complete control of your digital assets. This means that the private keys (that represent ownership of the cryptocurrency) for your Wallet are stored directly on your web browser or mobile device and not with a centralized exchange like Coinbase.com.
Citera
2022-11-16, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av m.g.t.o.w
Hur många är det som i praktiken har ett kassaskåp eller bankfack, förmodligen en låg andel. Själv är jag global, lever inte i Sverige och vill inte äga fysiska föremål.

USB-minne är extremt riskfyllt, var det än förvaras men många väljer säkert denna osäkra lösning. Den strider också emot att inte hantera orden elektroniskt vilket är nödvändigt för att få dem till en sticka.

Just detta med förvaring på en undangömd smart plats ser jag också som extremt riskfylld. Som jag beskrev i mitt inledan inlägg har jag förvarat andra saker på smarta platser bara för att senare märkt att jag inte minns vilken smart plats jag valde.

Många överskattar nog hur bra minnet är flera år senare när orden behövs och gör också misstag som att hantera dem elektroniskt för att flytta dem till en sticka som dessutom kan gå sönder efter några år. Ett helhetstänk behövs och för min del är det högrisk att förvara orden på fysiska föremål som papper eller USB-stickor. Ju mer avancerade lösningar man väljer, som att sprida orden på flera platser, ökar också riskerna för att något går fel. Man bör enligt min mening söka enkla robusta lösningar med få felkällor.

Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
Om du vill kryptera filen med backupen (vilket är vettigt om du reser omkring mycket och passerar nyfikna tulltjänstemän) så är

https://www.veracrypt.fr/en/Home.html

ett gediget program.

Eftersom du är mån om säkerheten, utgår jag från att det handlar om mycket pengar. Då bör du ladda hem programfilen till din dator, flytta den med ett USB-minne till din offlinedator (som alltså aldrig kommer att anslutas till internet), installera programmet där och sedan fixa till den krypterade filen med orden på.

Om det handlar om mindre summor är det kanske inte värt besväret att göra allt detta.

Citat:
Jag har använt veracrypt tidigare för andra saker men använder KeePass + keyfile för lösenord som lagras i en molntjänst. Jag vill absolut inte förlita mig på att min egen hårdvara inte går sönder eller förloras.

Jag använder heller inte en Windows-dator och är därför inte exponerad för virus på samma sätt, dessutom IT-kunnig är förstår risker.

Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
Ja, det är ju en möjlighet också. Jag skulle icke desto mindre se till att kryptera filen lokalt på en dator som aldrig ansluts till internet, flytta den krypterade filen till min onlinedator via ett USB-minne och först därefter spara upp den i molntjänsten.

Det här handlar ju inte om ett vanligt lösenord till hotmailkontot eller dylikt.

Citat:
Filen i molnet är ju krypterad, så även om någon mot all förmodan kommer åt den så är det lugnt.

Citat:
Precis, en KeePass fil som är krypterad med både ett bra lösen + en keyfile är extremt säker och kan inte knäckas ens om någon kommer åt den. Detta anser jag har långt högre säkerhet en än papperslapp även om den förvaras på en "smart/säker" plats. Åtminstone om man skriver ned orden okrypterat på papperslappen.

Om du inte använder en offlinedator för kryptering och dekryptering, så måste väl en malwareattack med keylogger kunna komma över ditt lösenord?

https://security.stackexchange.com/questions/162240/keepass-security-local-malware

Om det handlar om stora summor, så skulle jag inte rekommendera att lägga upp nyckeln till besparingarna i molnet med endast ett sådant skydd.

I synnerhet om du, som jag förstår det, anger ditt huvudlösen till keepass ofta.

En variant för dig vore nog att spara nyckeln i Bip38-format och skriva in nyckeln i den versionen i KeePass.

Lite om Bip38: https://www.youtube.com/watch?v=20FkEjnJ760 (Allt måste göras på offlinedatorn för att vara helt säkert.)
Senast redigerad av Stopp.Belagg 2022-11-16 kl. 10:51.
Citera
2022-11-16, 17:25
Bannlyst
Citat:
Ingenting händer med din wallet om CB konkar för att:

Coinbase Wallet is a self-custody wallet that gives you complete control of your digital assets. This means that the private keys (that represent ownership of the cryptocurrency) for your Wallet are stored directly on your web browser or mobile device and not with a centralized exchange like Coinbase.com.
Ok, tack!
Citera
2022-11-16, 18:16
Medlem
profundersams avatar
Jag förstår smidigheten att förvara en superduperkrypterad fil i en moln-tjänst.
Men det är fortfarande en förvaringsplats man inte har kontroll över själv.
Personligen skulle jag ha minst en backup till, i en förvaring som jag själv kontrollerar.

Om jag t ex väljer en gömd papperslapp hemma, så kan den brinna upp, glömmas bort eller stjälas.
Troligen kan jag då skyndsamt hämta moln-filen, flytta innehavet till ett nytt "konto" och göra om hela backup-proceduren.
Försvinner åtkomsten till molnet, så använder jag såklart min alternativa backup för att göra om flytt och backup-procedur.
Har man en teknisk hårdvarulösning hemma och den går sönder, så har man återigen molnet...
... eller annan hårdvarulösning på annan plats.

Alla sätt har olika svagheter och är kompromisser t ex mellan säkerhet och användbarhet, men man bör ha minst 2 backups med olika typ av förvaring och/eller plats. Och man bör ha hyfsat snabb åtkomst för eventuell innehavsflytt.

Just my 2 cents och hur jag funderar kring detta just nu. Har inte riktigt hittat min lösning än.
Citera
2022-11-16, 19:05
Medlem
Citat:
Jag förstår smidigheten att förvara en superduperkrypterad fil i en moln-tjänst.
Personligen skulle jag ha minst en backup till, i en förvaring som jag själv kontrollerar.

Om jag t ex väljer en gömd papperslapp hemma, så kan den brinna upp, glömmas bort eller stjälas.
Troligen kan jag då skyndsamt hämta moln-filen, flytta innehavet till ett nytt "konto" och göra om hela backup-proceduren.
Försvinner åtkomsten till molnet, så använder jag såklart min alternativa backup för att göra om flytt och backup-procedur.
Har man en teknisk hårdvarulösning hemma och den går sönder, så har man återigen molnet...

Alla sätt har olika svagheter och är kompromisser t ex mellan säkerhet och användbarhet, men man bör ha minst 2 backups med olika typ av förvaring och/eller plats. Och man bör ha hyfsat snabb åtkomst för eventuell innehavsflytt.

Just my 2 cents och hur jag funderar kring detta just nu. Har inte riktigt hittat min lösning än.

Ja, det gäller att hitta en balans mellan bekvämlighet och olika risker i form av glömska, slarv, stöld, hackning, brand osv.
Citera
2022-11-16, 21:22
Medlem
JagLurarDigs avatar
Citat:

Fota eller scanna bara ditt papper och lägg upp på OneDrive Vault - lika säker som krypterad hårddisk (i princip).
Senast redigerad av JagLurarDig 2022-11-16 kl. 21:38.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in