2022-10-19, 02:37
Medlem
JagLurarDigs avatar
Om man inte gillar exchanges (kryptobörser) och kan använda SEPA istället för kort (Swish) rekommenderas kryptomäklaren Bity med din egen wallet.
Citera
2022-10-19, 11:59
Medlem
JagLurarDigs avatar
Här har ni en wallet:

https://unstoppable.money/

Lycks till med Bity (se ovan) + Unstoppable !
Citera
2022-10-21, 19:26
Medlem
Akvavitaes avatar
Hej! Har hört att självaste växlingen från sek till bitcoins ska kosta 300 kr. Är det verkligen så dyrt?

Har förövrigt coinbase på webbläsaren eftersom min Apple strular med att ladd ner mjukvaror.
Citera
2022-10-29, 16:43
Medlem
Tiaitchsis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av se_där...
Vid skrivande stund så är kanske det snabbaste, billigaste och bäst (?) är att ladda ner tex www.crypto.com appen till mobilen. Denna tillåter dig att köpa Bitcoin via VISA/Mastercard, och du har fulll kontroll (och ansvar!!) över dina egna bitcoins.
Testade crypto.com, de tar 0,0006 BTC i överföringsavgift.
Jag köpte BTC för 350, och hade bitcoins till ett värde av 200 efter att jag flyttat dem till min egen plånbok.

Rekommenderar verkligen inte crypto.com, och kommer aldrig att handla där igen.
Citera
2022-11-05, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tiaitchsi
Jag köpte BTC för 350, och hade bitcoins till ett värde av 200 efter att jag flyttat dem till min egen plånbok.

Man betalar gas fee till bitcoin miners. Detta har inget med företaget man köper av att göra.

Ett tips från coachen: lägg om dina (o)vanor istället. Allt gott!
Citera
2022-11-07, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tiaitchsi

Citat:
Ursprungligen postat av Richard-Heart
Man betalar gas fee till bitcoin miners. Detta har inget med företaget man köper av att göra.

Ett tips från coachen: lägg om dina (o)vanor istället. Allt gott!

Avgiften för att föra över bitcoin på blockkedjan är inte i närheten av vad han beskriver här ovan (150 kr!). Ett par kronor är mer normalt i dag.
Citera
2022-11-07, 16:12
Medlem
Tiaitchsis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
Avgiften för att föra över bitcoin på blockkedjan är inte i närheten av vad han beskriver här ovan (150 kr!). Ett par kronor är mer normalt i dag.
Idag är det snäppet billigare, då bitcoin har kraschat så som den gör till och från.
Kostnad för uttag (d.v.s. flytta till egen wallet).
I dag kostar det ungefär 112:- att ta ut sina coins.
Citera
2022-11-09, 23:24
Medlem
JagLurarDigs avatar
Kan vara något för nytillkomna investerare och finns på svenska: SmartValor
Citera
2022-11-10, 19:52
Medlem
profundersams avatar
Precis börjat med BTC och testar nu Exodus på mobilen och kan ju ha det på datorn också om jag vill.
Men helst skulle jag vilja ha mer ett cold storage/wallet som inte finns på nätet.

Jag tror jag förstår att om jag flyttar BTC från Exodus (online) så knyts summan till offline mottagaradress. Det lagras på nåt sätt i nätverket antar jag (?)

Men hur flyttar jag btc från offline wallet tillbaka till Exodus så jag kan t ex sälja till bt.cx?
Nån gång måste väl offline wallet kopplas på nätet?
Senast redigerad av profundersam 2022-11-10 kl. 19:57.
Citera
2022-11-10, 20:49
Medlem
JagLurarDigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av profundersam
Precis börjat med BTC och testar nu Exodus på mobilen och kan ju ha det på datorn också om jag vill.
Men helst skulle jag vilja ha mer ett cold storage/wallet som inte finns på nätet.

Jag tror jag förstår att om jag flyttar BTC från Exodus (online) så knyts summan till offline mottagaradress. Det lagras på nåt sätt i nätverket antar jag (?)

Men hur flyttar jag btc från offline wallet tillbaka till Exodus så jag kan t ex sälja till bt.cx?
Du flyttar ingenting, allt är på ett och samma ställe. Det du gör är att ha endast återställnings orden så är du per definition offline. Med återställningsorden kan plånboken återskapa aktuella adresser.
Citera
2022-11-10, 20:59
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Hmm hur skall man förklara detta...

Poängen är vem som har nycklarna till vilken adress. En representation av nycklarna är 12 st ord utifrån en lista av 2024 ord.
Antalet adresser som finns är fler än det finns atomer i kända universum (dvs alla möjliga kombinationer av dessa ord).

Du kan själv gissa 12 egna ord, och kolla om du råkade gissa en adress som har Bitcoin på sig. Chansen att du skulle gissa rätt är dock så liten att det är bättre att tala om "omöjligt" här.

Ok, så därför kan du skapa egna "wallets" genom att själv slumpa fram de 12 orden med hjälp av fantasin. Varje wallet kan sedan generera massor av olika adresser som alla leder till denna wallet. Detta görs kryptografiskt, och är du skicklig så kan du räkna ut sådana adresser med hjälp av matematik och papper och penna. Men iom att detta är bökigt för gemene man så behöver du förmodligen ett skript som gör denna uträkning åt dig. Ett exempel på detta är https://www.bitaddress.org/ , där du både får de privata nycklarna och 1st publik "till address". Den publika addressen kan bara användas för att skicka TILL denna wallet. De privata nycklarna behövs för att skicka FRÅN.
Den sjukt konspiratoriska laddar ner skriptet på en offline dator som aldrig har eller kommer ha kontakt med internet, för att generera adressen som behövs för att skicka till din påhittade wallet.

Vill man göra det lättare för sig så laddar man ner någon klient till sin dator eller mobil och låter denna klient göra allt det bökiga. Det uppstår förstås en attackvektor där man måste lita på de som gjort denna klient, så att dom inte byggt in en bakdörr eller liknande. Men du kommer väldigt långt om du använder någon välkänd klient, då jag ser det som otroligt att de vanligaste klienterna kan bli hackade. Men allt är upp till hur försiktig du vill vara.

Vill du vara på lite högre säkerhetsnivå, så laddar du tex ner en wallet till en gammal telefon. När du installerat klart, stänger du av internet på den (för gott typ), och sedan skapar man sin wallet via klienten (och tar backup på de 12 orden som genereras). Sedan skapar denna klient adresser (helt off line) som du kan använda att skicka till.
Skulle klienten mot all förmodan ha en bakdörr, så har den ändå inte kontakt med internet.
Problemet blir den dagen du skulle vilja flytta dina Bitcoin från denna wallet, då kommer du behöva vara på internet en kort stund för detta.

Citat:
Ja precis. Den klient du vill skicka FRÅN "måste" ha internet uppkoppling. Men inte den du skickar TILL.

Vill du någon gång skicka FRÅN din påhittade adress, så måste du importera de 12 orden i någon klient först.

Är inte så bra på att förklara, men hoppas andemeningen gick fram.
Senast redigerad av Leaston 2022-11-10 kl. 21:04.
Citera
2022-11-10, 21:29
Medlem
profundersams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Hmm hur skall man förklara detta...

...

Vill du någon gång skicka FRÅN din påhittade adress, så måste du importera de 12 orden i någon klient först.

Är inte så bra på att förklara, men hoppas andemeningen gick fram.

Tack bägge!
Efter lite letande så hittade jag det där om att importera från en wallet till en annan med sweep också, så då finns det ju lite olika alternativ
Men att återskapa med de 12 orden låter just nu som smidigast, lär ju inte sälja av lika ofta som köpa in.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in