Citat:
Ursprungligen postat av
profundersam
Jag tror jag förstår att om jag flyttar BTC från Exodus (online) så knyts summan till offline mottagaradress. Det lagras på nåt sätt i nätverket antar jag (?)
Hmm hur skall man förklara detta...
Poängen är vem som har nycklarna till vilken adress. En representation av nycklarna är 12 st ord utifrån en lista av 2024 ord.
Antalet adresser som finns är fler än det finns atomer i kända universum (dvs alla möjliga kombinationer av dessa ord).
Du kan själv gissa 12 egna ord, och kolla om du råkade gissa en adress som har Bitcoin på sig. Chansen att du skulle gissa rätt är dock så liten att det är bättre att tala om "omöjligt" här.
Ok, så därför kan du skapa egna "wallets" genom att själv slumpa fram de 12 orden med hjälp av fantasin. Varje wallet kan sedan generera massor av olika adresser som alla leder till denna wallet. Detta görs kryptografiskt, och är du skicklig så kan du räkna ut sådana adresser med hjälp av matematik och papper och penna. Men iom att detta är bökigt för gemene man så behöver du förmodligen ett skript som gör denna uträkning åt dig. Ett exempel på detta är
https://www.bitaddress.org/ , där du både får de privata nycklarna och 1st publik "till address". Den publika addressen kan bara användas för att skicka TILL denna wallet. De privata nycklarna behövs för att skicka FRÅN.
Den sjukt konspiratoriska laddar ner skriptet på en offline dator som aldrig har eller kommer ha kontakt med internet, för att generera adressen som behövs för att skicka till din påhittade wallet.
Vill man göra det lättare för sig så laddar man ner någon klient till sin dator eller mobil och låter denna klient göra allt det bökiga. Det uppstår förstås en attackvektor där man måste lita på de som gjort denna klient, så att dom inte byggt in en bakdörr eller liknande. Men du kommer väldigt långt om du använder någon välkänd klient, då jag ser det som otroligt att de vanligaste klienterna kan bli hackade. Men allt är upp till hur försiktig du vill vara.
Vill du vara på lite högre säkerhetsnivå, så laddar du tex ner en wallet till en gammal telefon. När du installerat klart, stänger du av internet på den (för gott typ), och sedan skapar man sin wallet via klienten (och tar backup på de 12 orden som genereras). Sedan skapar denna klient adresser (helt off line) som du kan använda att skicka till.
Skulle klienten mot all förmodan ha en bakdörr, så har den ändå inte kontakt med internet.
Problemet blir den dagen du skulle vilja flytta dina Bitcoin från denna wallet, då kommer du behöva vara på internet en kort stund för detta.
Citat:
Ursprungligen postat av
profundersam
Men hur flyttar jag btc från offline wallet tillbaka till Exodus så jag kan t ex sälja till bt.cx?
Nån gång måste väl offline wallet kopplas på nätet?
Ja precis. Den klient du vill skicka FRÅN "måste" ha internet uppkoppling. Men inte den du skickar TILL.
Vill du någon gång skicka FRÅN din påhittade adress, så måste du importera de 12 orden i någon klient först.
Är inte så bra på att förklara, men hoppas andemeningen gick fram.