2022-11-16, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
En av de ryska mobiks bataljonerna har fått retirera vid Kherson nu. Lyssna och njut bara.

https://twitter.com/wartranslated/status/1592904697580781568

Det blir gulag för dom. Man ska stå kvar i sin grop och sikta med sin mosin när fienden skjuter artilleri. Regler är regler.
Citera
2022-11-16, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Vad tror du själv?
Kan det spela in att det ena var på polskt territorium och det andra på internationellt vatten?
Tänk lite innan du postar.

Nord Stream var tysk egendom.
Citera
2022-11-16, 18:02
Medlem
leachs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av negrofoben
Vore fint om Krim blir européernas nästa stora turistställe!

Ett bra sätt att stötta Ukraina i framtiden….

Kommer att bli mitt. Har varit i Odesa några gånger och på många andra platser i Ukraina.
Hade planer att besöka Simferopol innan Invasionen 2014 av Krym. Älskar det Ukrainska folket.
Citera
2022-11-16, 18:03
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Stollen Solovyov sitter och myser i sitt morgonprogram där han menar att missilattacken från Nazi-Ryssland inte gick att stoppa med luftvärn från väst. Hur fan sjuk är denna människan??
https://twitter.com/Gerashchenko_en/status/1592922463184515073

Jag vet inte om han spelar dum. Anfaller Ryssland Baltikum så kommer ju NATOs flygvapen och kryssningsrobotar anfalla alla utskjutningsplatser i Ryssland. Nu kan de skjuta på Ukraina för att ryskt territorium är ohotat. Det är det inte i en konflikt med NATO.
Citera
2022-11-16, 18:04
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Ok, över 100 år sedan. Jag har svårt att se relevansen och liknelsen mellan 1914 års Tyskland och dagens Ryssland.

Tror du att världen kommer tillåta Ryssland att bygga upp en slagkraftig krigsmakt någonsin igen? Det misstaget har gjorts en gång och du ser var det ledde.

De som ska betala för kriget är den rika eliten i Ryssland. Det är de man ska gå efter. Även om Ryssland skulle betala miljarder varje år i krigsskadestånd så skulle det aldrig drabba gemene ryss. De har det redan jävligt som det är. Lyft lite av deras sanktioner så de kan börja äta på MacDonalds igen och köpa sig en Iphone så blir det bra med det. Det är ingen som bryr sig så länge de får lite av västs hamburgare.

Relevansen är hur stor procent ett lands befolkning historiskt har tolererat. Jag vet inte vad där annars finns för stora krigsskadestånd, har inte mer grävtid men någon annan i tråden kan ju biddra. Där är ju f ö lite frysta oligarkpengar m m som kan användas också men knappast en biljon dollar.
Citera
2022-11-16, 18:04
Medlem
Jag skäms när jag hör Jens Stoltenberg försöka prata engelska. Han inger inte direkt någon respekt, även om han är ansiktet utåt för NATO.
Citera
2022-11-16, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av D3adknight
Jag tror inte dom har Archer i Ukraina än. Men att dom säkert får det i framtiden.

Jag tror att det som skickas kan innehålla, LKV90/CV90 , robotsystem 97 och robotsystem 70/90.

Men det är ju hemligt och kommer säkert va det tills bilder/klipp börjar spridas.

Dom skrev ju att svenskt försvar blev lite sämre så bara gammalt material som ej används känns konstigt.

Men att vi skulle skicka Patriot som jag sett spekulationer om finner jag högst osannolikt. (Usa behöver säga ok till det med).

Svenskt försvar blir lite sämre även om vi skickar gammalt luftvärn för det är tyvärr de vi plockat upp ur förråden för att ha själva i övergångsperiod.
Citera
2022-11-16, 18:07
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Ok, hur mycket av Ryssland förstörde Finland och hur mycket av Ukraina har Ryssland förstört?

Som du kanske förstod av det andra inlägget argumenterar jag inte ur ett rättviseperspektiv, utan ur vad som är realistiskt. Ett alternativ är att sträcka betalningen extremt långt in i framtiden så klart. Men då måste ändå någon annan (vi) hjälpa till med själva återuppbyggnaden här och nu.
Citera
2022-11-16, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saggi
Nord Stream var tysk egendom.

Men inte en attack med dödsoffer inne i ett natoland.
Citera
2022-11-16, 18:09
Medlem
Inte lätt att vara rysk soldat, lol
https://youtu.be/Kbfz3XyuiYE
Citera
2022-11-16, 18:11
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Som du kanske förstod av det andra inlägget argumenterar jag inte ur ett rättviseperspektiv, utan ur vad som är realistiskt. Ett alternativ är att sträcka betalningen extremt långt in i framtiden så klart. Men då måste ändå någon annan (vi) hjälpa till med själva återuppbyggnaden här och nu.
Låna pengar är världen duktiga på. Låna pengar till Ukrainas uppbyggnad är inga problem.

Dra ut det över tid och låt Rysslands rika elit betala av det.
Citera
2022-11-16, 18:12
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Relevansen är hur stor procent ett lands befolkning historiskt har tolererat. Jag vet inte vad där annars finns för stora krigsskadestånd, har inte mer grävtid men någon annan i tråden kan ju biddra. Där är ju f ö lite frysta oligarkpengar m m som kan användas också men knappast en biljon dollar.
0.33 biljoner är en god bit på väg.
https://www.france24.com/en/live-news/20220629-allies-freeze-330-bn-of-russian-assets-since-ukraine-invasion-task-force
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in