Citat:
Ursprungligen postat av
London
Istället för att själv sitta och hylla honom kan jag låta någon annan göra det:
Hela artikeln där citatet är hämtat från är läsvärd tycker jag:
https://www.fotbollskanalen.se/allsvenskan/officiellt-peter-kisfaludy-klar-for-djurgarden/
BP har väl ett ganska hyfsat rykte för sin akademi efter att ha strösslat ut talanger år efter år? 25 år i den klubben som ungdomstränare, akademichef och sportchef. Skräddarsydd roll i DIF.
På vilket sätt känns han som helt fel person om en klubb skulle vilja stärka upp satsningen på svenska talanger?
Det är en intressant intervju ja, utfyllt med intetsägande påståenden från journalisten. Jag betvivlar inte Kisfaludys fotbollskompetens, jag ifrågasätter bara hans roll i det hela. På sidan så står det att han är ”Sportkoordinator U-A”, mtp det låga antalet lirare som är tillräckligt bra för att plockas upp så antar jag att denna roll fylls ut med något annat. Vad är i så fall det?
Ungdomsfotbollen i Stockholm är ett riktigt träsk överlag, och man skulle väl kunna säga att det finns lite olika åsikter om vägen framåt. Vilket var just en av anledningarna till att AIK inte erbjöd honom ett jobb vad jag hört.
Jag är bara allmänt tveksam om hans metoder är rätt för att bygga upp en modern och fungerande akademi från grunden. Särskilt när Dif inte har i närheten samma förutsättningar som BP att plocka in talanger eller ha en bred verksamhet från knattenivå.