Citat:
Ursprungligen postat av
Bohmanian
Det är en intressant intervju ja, utfyllt med intetsägande påståenden från journalisten. Jag betvivlar inte Kisfaludys fotbollskompetens, jag ifrågasätter bara hans roll i det hela. På sidan så står det att han är ”Sportkoordinator U-A”, mtp det låga antalet lirare som är tillräckligt bra för att plockas upp så antar jag att denna roll fylls ut med något annat. Vad är i så fall det?
Exempelvis att värva in denna avsaknad av talanger till U och A som är eller kan bli tillräckligt bra. Erfarenhet, rykte och kontaktnät kommer nog komma väl till hands.
Bosse har bevisligen lyckats över all förväntan med vad han har tagit sig an hittills. Men bara för att han lyckats trolla med knäna och bland annat haft framgång med afrikaspåret som gällde när vi inte hade råd med annat så är det ingen självklarhet att Bosse skulle vara bäst lämpad att plocka de mest lovande ungdomsspelarna.
Utöver det bygga en organisation som gör det attraktivare att välja DIF framför den klubb han lämnat och övriga stockholmsklubbar. BP är överlägset minst av de fyra som är relevanta för denna fråga… hur kan det komma sig att de ändå har haft den mest framgångsrika akademin?
Citat:
Ungdomsfotbollen i Stockholm är riktigt ett riktigt träsk överlag, och man skulle väl kunna säga att det finns lite olika åsikter om vägen framåt. Vilket var just en av anledningarna till att AIK inte erbjöd honom ett jobb vad jag hört.
Säkert sant. Men varför då inte satsa på den som objektivt (?) lyckats bäst på att producera talanger?
Citat:
Jag är bara allmänt tveksam om hans metoder är rätt för att bygga upp en modern och fungerande akademi från grunden. Särskilt när Dif inte har i närheten samma förutsättningar som BP att plocka in talanger eller ha en bred verksamhet från knattenivå.
Här finns tillräckligt mycket påståenden för att svara med den längsta roman som någonsin skådats
Skulle även kunna romantisera om att vi har den mest framgångsrika akademin om något decennium. Det är inte viktigast dock, mer viktigt att vi har talangerna. Sveriges två mest omskrivna (?) ryktas i dagarna in till DIF.
Att allt detta är en slump har jag ödmjukt sett svårt att tro. Lika lite som jag förstår vem vi bättre hade kunnat satsa på för att flytta fram våra positioner som attraktiv klubb för en lovande talang.