Citat:
Ursprungligen postat av
cokehyena
Visst, men det hindrar inte er från att lyckas ekonomiskt eller i Europa.
AIK har haft en bra akademi, höga tabellplaceringar och bra publiksiffror. Och ovanpå sålt Alexander Isak + fått solidaritetsersättningar för totalt 100M? Ändå har Djurgården mer än dubbelt så stort EK, exporterar fler spelare till landslaget och är 100 platser före er på UEFAs klubbranking.
Det är ändå intressant att saker blivit som de blivit.
Solidaritetsersättningarna för Isak är inte så höga som många tror. Räknar vi in övergångssumman så har vi fått in över 100 men vi har inte fått 100 i solidaritetsersättningar då solidaritetsersättningarna delas mellan klubbar som stått för spelarens fotbollsskolning och jag har för mig att gränsen här går upp till 22 år samtidigt som Isak lämnade tidigt.
Det övriga du skriver är korrekt, idag, men hade inte varit korrekt "igår". Europaspel är för svenska klubbar lite av ett lotteri. Svenska klubbar ligger långt bakom övriga Europa och har gjort det väldigt länge. En bra run i Europa kräver att man överpresterar samtidigt som man har lite tur med motståndet och i matcherna man spelar. Vi var ex. inte bättre än CSKA när vi sist kvalificerade oss till Europa League men hade tur i det att Ivan Turina gick in som Buffon 2.0 i Moskva och stod för en målvaktsprestation som var minst sagt svår att beskriva med ord. Samtidigt så kan vi konstatera att en bra prestation ute i Europa innebär addition på banken i siffror som gör enorma skillnader för svenska klubbar. Hur mycket av ert EK är Europa pengar nu? Hälften? Mer?
Sen tror jag man måste vara idiot för att hävda något annat än att Bosse varit den sportchef som spelat i sin egen liga på senare år. Bosse sålde 2 afrikaner som ingen kommer ihåg namnen på för samma summa som vi fick för svensk fotbolls största talang sen Zlatan. Andel investerat kapital i er nuvarande trupp är även det kaffepengar. KoT ska så klart också ha cred för sin förmåga att få era spelare att prestera utöver egen förmåga. I kontrast så har vi kontinuerligt under Björn misslyckats att få betalt för våra spelare. Även hela farsen med att involvera förhandlare när Isak såldes var för mig ett tydligt tecken på BW:s brister. Scouting verksamheten har varit okej men absolut inget utropstecken där vi utmärkt oss.
Jag ser många kritisera Jurelius och jag kan till viss del förstå kritiken men om summorna jag hört för AAA stämmer så är det en klar uppgradering, även summorna involverade i Abrahams övergång med tanke på COVID läget och den tillfälliga ekonomiska krisen i fotboll får väl ändå anses vara godkänt. Kimpioka har fortfarande tid att visa framfötter och det samma gäller i allra högsta grad Guidetti som kan visa sig vara ett genidrag om han kommer in i nästa säsong med bättre fysisk status. När det gäller tränarfroten så tycker jag det var rätt initiativ att titta utomlands även om det inte bar hela vägen den här gången.
Edit* Missade att du skrev "Exporterar fler spelare till landslaget", detta är ju helt fel. Det vet du själv. Det blir extra tydligt när vi även tittar på ungdomslandslagen. Dom enda klubbarna som utmanar oss när det kommer till att skola spelare är Malmö och BP.