2022-11-16, 15:22
Avslutad
Jag har redan postat nedanstående i en annan tråd men TS där känns lite flum så jag tror det passar bättre här:

Precis som under kalla kriget så använder både öst och väst hotet från den andre för att diskreditera, förlöjliga, karaktärsmörda och misstänkliggöra all form av dissidens inom sina egna sfärer. Det får inte förekoma objektiva, sansade diskussioner. Du ska sättas ur balans och bli påhoppad så fort du antyder en tredje väg sas.

Jag har själv gjort bort mig för mycket och slösat för mycket tid på detta. Tid jag aldrig kommer få tillbaka. Och mitt förtroende hos många förbrukas väl antagligen bara mer och mer ju längre jag sitter här inne och gör bort mig.

Jag vill bara sitta ner i båten nu och hoppas det här lugnar ner sig. För i grund och botten handlar allt mitt postande, hur osammanhängande och spretigt det än må bli, egentligen bara om att jag inte vill att vi alla ska gå under i en atomvinter över globalistisk geopolitisk faktionalism. Jag är anti-ettablissemang oavsett vad. Jag är anti-österländsk autokrati lika mycket som jag är anti-västerländsk nyliberal/nykonservativ oligarki. Det handlar bara om förtvivlan och uppgivenhet från min sida över att det ens blivit så här oavsett hur mycket ena sidan gärna vill skylla allt på den andre. Det är så ni ska se mig. Inte som varken Rysstroll eller NATO-troll.

Jag vill inte ta den här diskussionen längre. Det leder ingen vart. Det ger mig inget. Det ger er inget. Det undergräver mig psykiskt lika mycket som det undergräver mitt anseende. Om jag nu någonsin hade ett dvs. Jag är mest bara arg på mig själv just nu.
Senast redigerad av torstenferdinand 2022-11-16 kl. 15:47.
Citera
2022-11-16, 15:22
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BluePrince
Det fetade. Hur ska man göra detta? Putin kom inte till G20 mötet och Lavrov lämnade direkt efter sitt anförande.

Det är lättare på Ukraina-sidan. Villkorera stödet. Prioritera upp humanitär hjälp och stöd så de kan försvara sig väster om Dniepr, prioritera ner vapen som gör att de kan ta Krim.

Ryssarna är svårare att pressa. De enda som har något att pressa med är Kina och Indien. Generellt kan man vara lite mindre "kompromisslös" i sina utspel, t ex inte snacka om "Crimea is Ukrainian" om man är USA.
Citera
2022-11-16, 15:23
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D3adknight
Asså, det är ju faktiskt första beviset jag sett av att alla ryssar är inte totalt tappade. Men samtidigt är det ju korruption som gör sig påmind igen och lögn. Jag förstår varför och det är logiskt, men samtidigt lämnar dom väldigt stora mängder som hela tiden skickas tillbaka till deras soldater. Det måste ju vara jävligt kontraproduktivt i längden. Jag förstår verkligen inte varför dom inte lägger C4 eller motsvarande och spränger förråd med granater/ammunition och material när dom lämnar.

Men dom lämnar väl i total panik.

Risk för att det är dålig moral bakom också. Soldaterna skiter i det och försöker bara överleva från dag till dag. Om Ukraina får mer ammunition att skjuta på dem senare bryr de sig inte om, bara de slipper därifrån där och då. "Inte deras problem".
Citera
2022-11-16, 15:23
Medlem
U-landet vill dra in alla i ett WW3

"Ukraina säger sig ha bevis

Senare på onsdagen skrev Oleksiy Danilov, sekreterare vid Ukrainas nationella säkerhetsråd, i ett inlägg på Twitter att Ukraina har bevis för något han kallar ”ryska spår” i anslutning till robotnedslaget. "

Släpp för i helvete inte in dom i utredningen.
Sen när ska Ukraina ha något att göra med en utredning på NATO mark?
Citera
2022-11-16, 15:26
Medlem
BluePrinces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Det är lättare på Ukraina-sidan. Villkorera stödet. Prioritera upp humanitär hjälp och stöd så de kan försvara sig väster om Dniepr, prioritera ner vapen som gör att de kan ta Krim.

Ryssarna är svårare att pressa. De enda som har något att pressa med är Kina och Indien. Generellt kan man vara lite mindre "kompromisslös" i sina utspel, t ex inte snacka om "Crimea is Ukrainian" om man är USA.

FN får kalla Putin och Zelenskyj till en förhandling och vad man kommer fram till där får framtiden utvisa.
Citera
2022-11-16, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordanvindarna
Du har rätt. Vi är 100% på samma planhalva här. Det jag fiskar efter med mitt inlägg är att de onda människor som är tanklösa och ointelligenta garanterat får en kick av att beskrivas som onda. Det är som beröm för dem. Det ger dem energi. Så eländigt är det i deras miserabla tillvaro. Därför är det bättre att kalla dem för "värdelösa". Det går alldeles utmärkt att vara både ond och värdelös samtidigt.
Ni har långt kvar till en filosofisk slutprodukt. Någon som försökte formulera sig runt begreppet ondska var Fjodor Dostojevskij, en rysk författare förtryckt under Sovjettiden så det var inte bara balter eller ukrainare. En annan var Friedrich Nietzsche men med en cynisk oromatisk syn på människan. Sen har vi de båda motsatserna Jesus och Hitler, vem försvarade vad och vem födde hat.

Var har vi Ukraina och Ryssland runt begreppet ondska? Att försvara delar av ett brodersfolk mot förtryck, att försöka demilitarisera Europa genom att be NATO backa sin framfart för allas säkerhet, att ha viljan att stoppa nazismens utbredning kallas av er ondska. Att provocera fram ett krig genom att bomba civila i Donbas, att vägra förhandla fram en säkerhetslösning som NATO gjorde och gör, att fritt hata ett helt folk och önska deras död samt att utnyttja ett annat fattigt folk för att kriga i egna syften är tydligen godhet.

Krig och konflikt är inte i sig ondska för då skulle USA ligga mycket illa till, självförsvar är inte ondska utan en självbevarelsedrift. Konflikter som leder till krig är en produkt av ondska och ondskefulla människor. Just den här konflikten hade enkelt kunnat lösas av intelligenta och goda människor i vår ledning men det verkar inte finnas några längre utan det är makt, rädsla och pengar som styr.

Självförsvar har Ryssland, Ukriana och Donbass rätt till. Donbas har pysslat med det i åtta år och få i väst har rapporterat lidandet ukrainska råskinn utsatt dom för. Man hade heller inget intresse att få slut på det från väst eller Kiev utan målet var Krim för kontroll av en av de få inte dominerade pölarna samt förstörelse av Ryssland som stat. Vilket leder till Rysslands självförsvar som i sin tur leder till att Ukraina måste försvara sig. Vem är det som nekar förhandlingar, vem är det som föder hatet i västra Ukraina och ideologin som baseras på fascims och nazism samt Banderasdyrkan, vilka håller tyst om alla problem och vittvättar, vem är det som föder hat i väst befolkningar och förnekar dom sanningar, vem är det nu som beväpnar det ukrainska folket och kräver att dom ska slåss till sista man mot en militär stormakt och vet att dom förlorar?

De som planerat allt detta för egen vinning och dominans i världen är det onda folket som tagit sig upp i hierarkin och resten av världens tillstånd får ni fundera ut själva om ni har förmågan.
Citera
2022-11-16, 15:29
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Det har vi inte alls. Ryssland tjänar fortfarande enorma pengar på sina råvaror. Pengar som just nu går till krig. Världen ska kräva Ryssland på varenda pinal på vad de har orsakat.

Uttryckte mig lite oklart. Jag menade betala tillbaka allt. Vi närmar väl oss skador på Ukraina för 1 triljon dollar nu kanske.
Citera
2022-11-16, 15:35
Medlem
Citat:
Jo. Befolkningen i stora delar av detta område är prorysk. Nu har säkerligen den pro-ukrainska minoriteten förföljts, och stora delar av dem har flytt. De som är kvar har inte så mycket att frukta. Om nu regimen byts till den ukrainska, blir det ombytta roller. De pro-ukrainska kommer förtycka de pro-ryska. Det finns en kanske en viss rättvisa i det, men utifrån ett perspektiv där man minimerar lidande är det negativt.

Där finns extremnationalistiska miliser i Ukraina. De har:
- militarism
- rashat (Ryssarna är knappt människor)
- Dåligt track record (t ex Odessa, "slakta dem som grisar"-daily mail-artikeln, "ta inga krigsfångar", m.m)
- Explicit Bandera-ideologi som bokstavligen hade etniska rensningar.

Dessutom finns den rent pragmatiska anledningen att skrämma maximalt antal pro-ryssar över gränsen för att undvika problem i framtiden. Dessutom sker alltid en del övergrepp "i etnicitetens namn", dvs det är egentligen bara sociopater som ser till att slå ihjäl folk som de inte gillar, eller ta deras affärsverksamhet. (detta har säkert redan hänt fast då var ukrainare offer).

Det är naivt att satsa på att Ukraina-sidan inte skulle begå några övergrepp.

Men den pro-Ukrainska befolkningen utsätts ju för mycket värre övergrepp idag på de ockuperade områdena. Har de inga rättigheter alls?
För övrigt så började de så kallade övergreppen då ryssarna startade ett separatistuppror 2014 och ockuperade delstatsparlamenten. Detta vet du säkert.
Om ryssarna som bor där håller sig till lagen så kan de säkert bo kvar utan problem. Det finns etniska ryssar och rysktalande som strider på den ukrainska sidan i detta krig.
Om det är några som absolut inte vill leva under ukrainskt styre så är de säkert välkomna att emigrera till Ryssland.
Citera
2022-11-16, 15:40
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jorban
U-landet vill dra in alla i ett WW3

"Ukraina säger sig ha bevis

Senare på onsdagen skrev Oleksiy Danilov, sekreterare vid Ukrainas nationella säkerhetsråd, i ett inlägg på Twitter att Ukraina har bevis för något han kallar ”ryska spår” i anslutning till robotnedslaget. "

Släpp för i helvete inte in dom i utredningen.
Sen när ska Ukraina ha något att göra med en utredning på NATO mark?
Vi gillar Ukraina, klart dom ska delta i utredningen. Det kommer nog att komma fram att det var pedofilen i Kreml som låg bakom bombningen av Polen. Nato bör agera och bomba Moskva som straff.
Citera
2022-11-16, 15:41
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Uttryckte mig lite oklart. Jag menade betala tillbaka allt. Vi närmar väl oss skador på Ukraina för 1 triljon dollar nu kanske.
Ge Ryssland 10 år utan sanktioner så kan de nog betala tillbaka en stor del av den kakan.
Citera
2022-11-16, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Risk för att det är dålig moral bakom också. Soldaterna skiter i det och försöker bara överleva från dag till dag. Om Ukraina får mer ammunition att skjuta på dem senare bryr de sig inte om, bara de slipper därifrån där och då. "Inte deras problem".

Skulle även kunna vara så att dom inte vågar förstöra utrustning och materiel inför risken att bli anklagade för sabotage?
Citera
2022-11-16, 15:46
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Men den pro-Ukrainska befolkningen utsätts ju för mycket värre övergrepp idag på de ockuperade områdena. Har de inga rättigheter alls?
För övrigt så började de så kallade övergreppen då ryssarna startade ett separatistuppror 2014 och ockuperade delstatsparlamenten. Detta vet du säkert.
Om ryssarna som bor där håller sig till lagen så kan de säkert bo kvar utan problem. Det finns etniska ryssar och rysktalande som strider på den ukrainska sidan i detta krig.
Om det är några som absolut inte vill leva under ukrainskt styre så är de säkert välkomna att emigrera till Ryssland.

Värre än vad? Du jämför något hypotetiskt med vad som händer idag?

Naturligtvis borde en fred också på något vis säkra deras rättigheter. En möjlighet är så klart också att ryssarna backar från några områden, men innan ukros får tillgång till dem, så ska någon form av FN-säkerhetsstyrkor vara på plats och skydda civilbefolkningen. Men det kräver en fred där gränsen inte avgörs på slagfältet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in