Citat:
Hur vet du vad som pågår nu i de ockuperade områdena och vad som hänt under de senaste 9 månaderna? Menar du med ovanstående att Ryssland redan hunnit mörda alla som stödjer Ukraina?Jag tror inte där kommer vara några ytterligare massiva övergrepp i östra Ukraina som inte redan ägt rum. Tvärtemot tror jag det kommer fler övergrepp från ukrainska sidan (samt massiv etnisk rensning, delvis i form av flykt från de som tror att de "har något att frukta") om Ukraina återtar områdena. I alla fall är risken enorm.
Citat:
Jag ser inte att Ryssland har någon offensiv kapacitet kvar. Var skulle den magiskt komma ifrån? Det finns ingenting som pekar på att kriget kommer vända till rysk fördel någonsin igen.Notera att övergreppsrisken också är stor ifall ryssarna mot förmodan skulle röra sig mot Odessa eller återta Kherson, eller för den delen om de lyckas ta Kramatorsk-agglomereringen eller Kharkov. En sådan rysk vinst är också sämre än min position, "kompromissfreds-alternativet".
Citat:
Vi vet som sagt inte vad som pågår nu i de ockuperade områdena. Vi vet att när både Luhansk och Donetsk ockuperades av separatister att Ukrainare förföljdes.För min del får Ryssland gärna "förlora" i den meningen att där blir ett "novo-russia" som inte ger skatteintäkter till Ryssland eller där ryssarna har formell makt. Jag ser heller inte vinsten i att Ryssland vinner per se. Men om status quo från idag skulle inträffa, får det ett antal positiva effekter:
- Mindre etnisk rensning och övergrepp än alternativet
- Mindre etnisk rensning och övergrepp än alternativet
https://www.amnesty.eu/wp-content/uploads/2018/10/Ukraine.pdf
Citat:
Amnesty International has received several allegations of deliberate, execution-style killings of civilians — primarily pro-Ukrainian activists — by insurgent groups in the areas of eastern Ukraine under their control
Citat:
Du gillar inte stödjande av Demokrati.Det finns lika mycket nazism på den ryska sidan som redan konstaterats. "statskuppen" var inte nazistisk.
Ska inte Ryssland betala tycker du?
Japp, den är osäker. Då vi har en majoritet pro-ukrainare i de ockuperade områdena så kommer oroligheter finnas kvar länge. Ockupationsmakten kommer att försöka kväsa oroligheter med våld.
Det enda Ryssland har är kärnvapen. Annars är de inget ekonomiskt hot mot något land i omvärlden. Jag ser inte heller att Europa behöver ha en motpol. För Ryssland är endast Europas motpol.