2022-11-16, 14:59
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Jag tror inte där kommer vara några ytterligare massiva övergrepp i östra Ukraina som inte redan ägt rum. Tvärtemot tror jag det kommer fler övergrepp från ukrainska sidan (samt massiv etnisk rensning, delvis i form av flykt från de som tror att de "har något att frukta") om Ukraina återtar områdena. I alla fall är risken enorm.
Hur vet du vad som pågår nu i de ockuperade områdena och vad som hänt under de senaste 9 månaderna? Menar du med ovanstående att Ryssland redan hunnit mörda alla som stödjer Ukraina?

Citat:
Notera att övergreppsrisken också är stor ifall ryssarna mot förmodan skulle röra sig mot Odessa eller återta Kherson, eller för den delen om de lyckas ta Kramatorsk-agglomereringen eller Kharkov. En sådan rysk vinst är också sämre än min position, "kompromissfreds-alternativet".
Jag ser inte att Ryssland har någon offensiv kapacitet kvar. Var skulle den magiskt komma ifrån? Det finns ingenting som pekar på att kriget kommer vända till rysk fördel någonsin igen.

Citat:
För min del får Ryssland gärna "förlora" i den meningen att där blir ett "novo-russia" som inte ger skatteintäkter till Ryssland eller där ryssarna har formell makt. Jag ser heller inte vinsten i att Ryssland vinner per se. Men om status quo från idag skulle inträffa, får det ett antal positiva effekter:

- Mindre etnisk rensning och övergrepp än alternativet
Vi vet som sagt inte vad som pågår nu i de ockuperade områdena. Vi vet att när både Luhansk och Donetsk ockuperades av separatister att Ukrainare förföljdes.
https://www.amnesty.eu/wp-content/uploads/2018/10/Ukraine.pdf
Citat:
Amnesty International has received several allegations of deliberate, execution-style killings of civilians — primarily pro-Ukrainian activists — by insurgent groups in the areas of eastern Ukraine under their control

Citat:
- USA får sig en knäpp på näsan, deras Euromaidan-konspirationer bar inte maximal frukt
Du gillar inte stödjande av Demokrati.

Citat:
- nazistiska statskupper lönar sig inte
Det finns lika mycket nazism på den ryska sidan som redan konstaterats. "statskuppen" var inte nazistisk.

Citat:
- mindre förstörelse som vi ska betala
Ska inte Ryssland betala tycker du?

Citat:
- Kortare krig? (denna är osäker)
Japp, den är osäker. Då vi har en majoritet pro-ukrainare i de ockuperade områdena så kommer oroligheter finnas kvar länge. Ockupationsmakten kommer att försöka kväsa oroligheter med våld.

Citat:
- mer multipolär världsordning
Det enda Ryssland har är kärnvapen. Annars är de inget ekonomiskt hot mot något land i omvärlden. Jag ser inte heller att Europa behöver ha en motpol. För Ryssland är endast Europas motpol.
Citera
2022-11-16, 15:00
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D3adknight
När dom har brist, undra hur många huvuden som rullar när dom hela tiden lämnar stora förråd med ammunition och granater.

Det skriver de inte i rapporten. De skriver att allt gick perfekt. De har bara skjutit slut på dem.
Citera
2022-11-16, 15:04
Medlem
Citat:
Jag tror inte där kommer vara några ytterligare massiva övergrepp i östra Ukraina som inte redan ägt rum. Tvärtemot tror jag det kommer fler övergrepp från ukrainska sidan (samt massiv etnisk rensning, delvis i form av flykt från de som tror att de "har något att frukta") om Ukraina återtar områdena. I alla fall är risken enorm.

Notera att övergreppsrisken också är stor ifall ryssarna mot förmodan skulle röra sig mot Odessa eller återta Kherson, eller för den delen om de lyckas ta Kramatorsk-agglomereringen eller Kharkov. En sådan rysk vinst är också sämre än min position, "kompromissfreds-alternativet".

För min del får Ryssland gärna "förlora" i den meningen att där blir ett "novo-russia" som inte ger skatteintäkter till Ryssland eller där ryssarna har formell makt. Jag ser heller inte vinsten i att Ryssland vinner per se. Men om status quo från idag skulle inträffa, får det ett antal positiva effekter:

- Mindre etnisk rensning och övergrepp än alternativet
- USA får sig en knäpp på näsan, deras Euromaidan-konspirationer bar inte maximal frukt
- nazistiska statskupper lönar sig inte
- mindre förstörelse som vi ska betala
- Kortare krig? (denna är osäker)
- mer multipolär världsordning

En sådan lösning att man låter gränsen gå där den går idag innebär i praktiken en seger för Ryssland.
Efter allt vad de har gjort, alla brott som har begåtts mot internationell rätt och mänskliga rättigheter, kan man knappast ge ryssarna en millimeter.
Att de ockuperade områdena skulle bli självständiga är väl närmast uteslutet då de redan har annekterats av Ryssland.
Det finns ingen anledning att tro att förföljelser av människor skulle bli värre under Ukrainskt styre än ryskt.

USA-konspirationer, ukrainsk nazism och multipolär världsordning tillhör den ryska propagandan och föreställningsvärlden. Det hör hemma i soptunnan.
Citera
2022-11-16, 15:09
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception

Ska inte Ryssland betala tycker du?

Det mesta har diskuterats förr så jag svarar bara på denna punkt. Jo, det tycker jag. Men vi har antagligen nu nått en gräns där det är bortom Rysslands kapacitet att betala tillbaka. Det var mer realistiskt om kriget hade tagit slut i Augusti. Jag anser fortfarande att de ska betala tillbaka en del.
Citera
2022-11-16, 15:11
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Jag tror både du och jag vill att det ska sluta bombas, isolerat sett. Men du vill att det ska bombas tills ryssarna pressats tillbaka över gränsen. Jag vill däremot uppmuntra bägge sidor till att komma förhandlingsbordet och ingå kompromisser. Det är korrekt att kompromiss-tesen så klart är starkare ifall ryssarna har stora mängder missiler. Men bara för att det skulle stödja mitt case, betyder det inte att min tolkning är fel. Vi ser, helt enkelt. De avfyrade 100 missiler igår. Om där fortfarande avfyras stora mängder missiler om 3 månader, så var rapporteringarna helt felaktiga/överdrivna. Någon skrev att de har mindre efter att ha avfyrat missiler. Men självklarheter har ju inget nyhetsvärde.

Kan Ryssland tänka sig att kompromissa om de skall få behålla Belgorod? Avträda land till Ukraina för att få fred? Det är inte en kompromiss att ena parten alltid skall få och den andra avträda. Håll alla bud öppna. Hur mycket land är Ryssland beredda att avträda för att få fred? De Ukrainska minoriteterna i Belgorodprovinsen och andra provinser måste ju skyddas.
Citera
2022-11-16, 15:12
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Det mesta har diskuterats förr så jag svarar bara på denna punkt. Jo, det tycker jag. Men vi har antagligen nu nått en gräns där det är bortom Rysslands kapacitet att betala tillbaka. Det var mer realistiskt om kriget hade tagit slut i Augusti. Jag anser fortfarande att de ska betala tillbaka en del.
Det har vi inte alls. Ryssland tjänar fortfarande enorma pengar på sina råvaror. Pengar som just nu går till krig. Världen ska kräva Ryssland på varenda pinal på vad de har orsakat.
Citera
2022-11-16, 15:13
Medlem
D3adknights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Det skriver de inte i rapporten. De skriver att allt gick perfekt. De har bara skjutit slut på dem.

Asså, det är ju faktiskt första beviset jag sett av att alla ryssar är inte totalt tappade. Men samtidigt är det ju korruption som gör sig påmind igen och lögn.

Jag förstår varför och det är logiskt, men samtidigt lämnar dom väldigt stora mängder som hela tiden skickas tillbaka till deras soldater. Det måste ju vara jävligt kontraproduktivt i längden.

Jag förstår verkligen inte varför dom inte lägger C4 eller motsvarande och spränger förråd med granater/ammunition och material när dom lämnar.

Men dom lämnar väl i total panik.
Citera
2022-11-16, 15:14
Medlem
BluePrinces avatar
Citat:
Jag tror både du och jag vill att det ska sluta bombas, isolerat sett.

Men du vill att det ska bombas tills ryssarna pressats tillbaka över gränsen.

Jag vill däremot uppmuntra bägge sidor till att komma förhandlingsbordet och ingå kompromisser. Det är korrekt att kompromiss-tesen så klart är starkare ifall ryssarna har stora mängder missiler. Men bara för att det skulle stödja mitt case, betyder det inte att min tolkning är fel. Vi ser, helt enkelt. De avfyrade 100 missiler igår. Om där fortfarande avfyras stora mängder missiler om 3 månader, så var rapporteringarna helt felaktiga/överdrivna.

Någon skrev att de har mindre efter att ha avfyrat missiler. Men självklarheter har ju inget nyhetsvärde.

Det fetade. Hur ska man göra detta? Putin kom inte till G20 mötet och Lavrov lämnade direkt efter sitt anförande.
Citera
2022-11-16, 15:14
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:

De ska betala. Bara att låta Ukraina få ta del av Rysslands naturtillgångar tills skulden är betald. Vi kan hänga upp ukrainska flaggor vid alla ryska oljefält så gemene ryss fattar.
Citera
2022-11-16, 15:15
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Kan Ryssland tänka sig att kompromissa om de skall få behålla Belgorod? Avträda land till Ukraina för att få fred? Det är inte en kompromiss att ena parten alltid skall få och den andra avträda. Håll alla bud öppna. Hur mycket land är Ryssland beredda att avträda för att få fred? De Ukrainska minoriteterna i Belgorodprovinsen och andra provinser måste ju skyddas.
Där har du huvudet på spiken.

Jag tycker att invasion av Ryssland inte ska hända men i en uppgörelse så måste Ryssland lägga något på bordet de också.

En lösning är att Ryssland lämnar hela Ukraina omgående och slipper en del av skadeståndskraven och sanktionerna. Där har man möjligen en rimlig kompromiss.
Citera
2022-11-16, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Det har vi inte alls. Ryssland tjänar fortfarande enorma pengar på sina råvaror. Pengar som just nu går till krig. Världen ska kräva Ryssland på varenda pinal på vad de har orsakat.

Ja om de går med på att dra sig tillbaka så kan man ju släppa på sanktionerna och då bör de kunna betala skadeståndet under en längre tidsperiod, i stället för att använda pengarna till upprustning.
Citera
2022-11-16, 15:18
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
En sådan lösning att man låter gränsen gå där den går idag innebär i praktiken en seger för Ryssland
...
Det finns ingen anledning att tro att förföljelser av människor skulle bli värre under Ukrainskt styre än ryskt.

Jo. Befolkningen i stora delar av detta område är prorysk. Nu har säkerligen den pro-ukrainska minoriteten förföljts, och stora delar av dem har flytt. De som är kvar har inte så mycket att frukta. Om nu regimen byts till den ukrainska, blir det ombytta roller. De pro-ukrainska kommer förtycka de pro-ryska. Det finns en kanske en viss rättvisa i det, men utifrån ett perspektiv där man minimerar lidande är det negativt.

Där finns extremnationalistiska miliser i Ukraina. De har:
- militarism
- rashat (Ryssarna är knappt människor)
- Dåligt track record (t ex Odessa, "slakta dem som grisar"-daily mail-artikeln, "ta inga krigsfångar", m.m)
- Explicit Bandera-ideologi som bokstavligen hade etniska rensningar.

Dessutom finns den rent pragmatiska anledningen att skrämma maximalt antal pro-ryssar över gränsen för att undvika problem i framtiden. Dessutom sker alltid en del övergrepp "i etnicitetens namn", dvs det är egentligen bara sociopater som ser till att slå ihjäl folk som de inte gillar, eller ta deras affärsverksamhet. (detta har säkert redan hänt fast då var ukrainare offer).

Det är naivt att satsa på att Ukraina-sidan inte skulle begå några övergrepp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in