2022-11-15, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
”Hjälp” som innebär ett storskaligt världskrig.

Ukraina kan själva kriga. De har, tillsammans med Ryssland, bäddat för detta helt själva.

Ni e för roliga rysstroll, först spyr ni galla över Ukraina och NATO. För att sedan prata om hur jobbigt det är med krig och dess konsekvenser, fan hur ska ni ha det? Vill ni inte ha krig eller?

Så jävla trött på att scrolla förbi era jävla puckade inlägg, som är precis likadana allihop. Lite rim och reson , ni får väl för fan visa lite stake jävla fjollor!!?
Citera
2022-11-15, 23:10
Medlem
GeleZachas avatar
Jag skulle bli väldigt förvånad om ryssarna aktivt siktade på polsk mark, det var ju bara några kilometer från ukrainska gränsen. Jag tror inte att ryssarna är dumma, men man vet ju aldrig
Citera
2022-11-15, 23:11
Medlem
TheNightTrippers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zansibal
dom förlorar oerhört på att ev dra in ett annat land direkt i detta krig. hittills har väst stått för bistånd militärt och ekonomiskt så att ukraina har kunnat fortsätta fungera och överhuvudtaget existera. det är en helt annan sak jämfört med att ett nato land skulle börja ett krig mot ryssland.

jag säger inte om att det är en rysk raket som har träffat polen eller inte. men jag har mycket svårt för att hitta några goda skäl för ryssland att döda 2 bönder i polen och riskera att nato dras in i detta krig direkt. eller dom där 2 bönderna i polen kanske var så viktiga att döda så det var värt det? skärpning....
Det kan ju vara medvetet för och testa och se vad Nato gör, har svårt och se någon avfyra så fel, eller ja det är ryssar vi pratar om, dom kanske hoppade frukosten och tog en flaska vodka istället.
Citera
Medlem
OlleLisss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
130km till vitryska gränsen så du ljuger som vanligt. Då var det bevisat. Ryssen måste åtgärdas militärt.
Ok, men ändå långsökt. Det är precis på gränsen till vad dessa robotar klarar.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av simson12
Det vore verkligen suicidalt av Vitryssland. Vitryssland är bara en mumsbit för Ukraina eller Polen.

Absolut. Men Putin har nog lurat skjortan av dom.
Putin är en feg jävel och det här tyckte han var smart. KGB tänk sen gammalt.
Citera
2022-11-15, 23:12
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antistalk
Avgörande blir nog inatt varifrån robotarna avlossade ifrån.
Nato och USA har full koll på det.
Mig skulle det inte förvåna om Belaru/,Vitryssland får stora problem innan gryningen.
Nato kan ju inte svara på allt. Det vore livsfarligt. Typ en rysk soldat som cyklat vilse. En medveten, riktad större attack är en sak, men jag tror nog att de flesta förstår att man hellre friar än fäller vid ett sannolikt misstag. Hade man velat delta mer aktivt i Ukraina hade man t.ex. gjort det för länge sedan. Min uppfattning är att Nato-länderna anser att det nuvarande upplägget är bra och tillräckligt. Inte att man inväntar första bästa förevändning att ge sig i kast med Ryssland — hade det varit så hade vi sett förberedelser för länge sedan.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zansibal
det är en viss skillnad på att invadera ett land och att döda 2 bönder på gränsen till ukraina.

Jo, det är inte helt av samma paritet...
Citera
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heggenes
Ja, det mesta pekar enligt uppgifter på Kh-101 (rysk kryssningsmissil)
https://missilethreat.csis.org/missile/kh-101-kh-102/

Det är inte sannolikt att Ukrainsk surface-to-air-missil från Lviv skulle hamna där i Polen. Det är helt enkelt inte möjligt.
Håller med.
ot. pinsamt medveten om mina fåniga felstavningar, sitter i en bil med mobilen...
Citera
Medlem
Tvonds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draken55
Alltfler källor säger ju nu att det är ryska robotar som träffat Polen,
kan alla hånfulla tomtar som hävdat annat vänligen be om ursäkt?

Spelar det igentligen någon roll om det är rester från s300 eller kh101 som landat i Polen och tagit livet av två polsk jordbrukare ? Om inte Pissryssen ös iväg missiler så hade aldrig Ukrainska luftvärnet behövt ingripa, så oavsett vems raket som landat i Polen så är Pissryssen att skylla i slutändan.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GeleZacha
Jag skulle bli väldigt förvånad om ryssarna aktivt siktade på polsk mark, det var ju bara några kilometer från ukrainska gränsen. Jag tror inte att ryssarna är dumma, men man vet ju aldrig

Man kommer att kasta Vitryssland under bussen och skylla på dom.
Citera
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klinkerhofen
blindgångare?

när man ser bilden i aftonbladet med vagnen som vält och oskadda däck så kan det väl inte ha varit någon större smäll?

annars hade väl vagnen landat 30 meter bort?

är det bekräftat att 2 har dött?

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/zEO8k5/uppgift-raketer-i-polen-vid-gransen-till-ukraina

Varför skulle man skjuta en sådan in i Polen?

Citat:
The Kh-101 is armed with conventional warhead and has a range of 3 000 km. Depending on the version the missile weights 2 200-2 400 kg and carries a 400-450 kg warhead. Most likely that some types of warheads are available, including high explosive, penetration high explosive, and submunitions warhead. There is also a similar Kh-102 missile with a 20 kT thermonuclear warhead.

This cruise missile is equipped with an electro-optical system for correcting the flight trajectory and with a TV guidance system for terminal guidance. The Kh-101 is estimated to be accurate within 10-20 meter
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heggenes
Ja, det mesta pekar enligt uppgifter på Kh-101 (rysk kryssningsmissil)
https://missilethreat.csis.org/missile/kh-101-kh-102/

Det är inte sannolikt att Ukrainsk surface-to-air-missil från Lviv skulle hamna där i Polen. Det är helt enkelt inte möjligt.

"The Kh-101 is armed with conventional warhead and has a range of 3 000 km. Depending on the version the missile weights 2 200-2 400 kg and carries a 400-450 kg warhead. "
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in