2022-11-15, 16:27
Medlem
HejaFinlands avatar
En av de stulna tvättbjörnarna har några soldater tagit med sig ut i kriget. https://twitter.com/wartranslated/status/1592279975256035328
Citera
2022-11-15, 16:28
Medlem
leachs avatar
Över 100 missiler avfyrade hittills, drabbar inte bara Ukraina.

Russian forces have fired over 100+ cruise missiles at critical and civilian infrastructure today.
https://twitter.com/WarMonitor3/status/1592538826333114368

Against the backdrop of the shelling of Ukraine, electricity disappeared in some settlements of Moldova. In Chisinau, amid blackouts, trolleybuses stopped, local media reported.
https://twitter.com/TpyxaNews/status/1592538769684844544
Citera
2022-11-15, 16:28
Medlem
FockeWulf190ds avatar
Känns som vi börjar närma oss en gräns där världen inte längre kan acceptera Rysslands barbarism och statsterrorism. Upphäv deras veto i FN och gå all in. Arrestera Lavrov på Bali för krigsbrott, man tog ju Hess i VK2 trots hans ”fredsuppdrag”. Assasinera Putin, eller hur ska vi annars eliminera den ryska fascistregimen? Att bemöta framgångar på slagfältet och politiska tal med angrepp på civil infrastruktur och civila är inte acceptabelt, som våra politiker brukar säga.
Citera
2022-11-15, 16:29
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av negrofoben
Givetvis bidrar våra leveranser av vapen till ett snabbare slut på Rysslands förmåga att bedriva krig i Ukraina och därmed fred!

fredsförhandlingar kan först inledas efter att ryssen jagats ut ur Ukraina.

Snabbare slut behöver det inte betyda då all expertis förutspår att detta krig kan bli långt. Dock är det en förutsättning för att Ukraina skall kunna ha en chans att försvara sin suveränitet.
Citera
2022-11-15, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av D3adknight
Ja och låta rotera ut dom som stridit länge och hårt i Bakhmut. Men framförallt lite förstärkning och lite reserver.

När väntas nästa tränade grupp ukrainska soldater komma? (Någon som vet?)

Kommer nog hela tiden. I Storbritanien har många utbildats och skickas hem. Jag har sett rapporter om det, så det är nog ständiga förstärkningar. Ny instruktöter sänds till Storbritanien. En del utbildning sker i Danmark också vad jag vet. Tyvärr inte här i Sverige i Uffes hage.

Ryssland är nog ganska desperata just nu och försöker kraftsamla på ett eller två ställen för att kunna visa upp någon "seger".
Citera
2022-11-15, 16:34
Medlem
Svenska regeringen måste snabba på med leveranserna. Och nu får det inte bli snålt. 24 Archer är inte tillräckligt. Vi måste sända också minst 100 WC, förlåt CV90 stridsfordon.

Varför går det så långsamt?
Citera
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Men men men... HIMARS är väl ingen hemlighet? Dom system som finns i landet är väl dom ej uppdaterade.

Hur korkad är ryssen? Frågan som jag ställer gång på gång. Svaret verkar inte ha något slut, då det hela tiden uppdateras med mer idioti från ryssen.

Finns det ett slut på deras inkompetens? Eller kommer dom fortsätta visa oss att "vi är mer korkade än vad ni anar".

Jag har inte sett några bevis för att 75-90 procent av rySSarna i den rySSka federationen som motsäger det du beskriver.
Citera
Medlem
D3adknights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Kommer nog hela tiden. I Storbritanien har många utbildats och skickas hem. Jag har sett rapporter om det, så det är nog ständiga förstärkningar. Ny instruktöter sänds till Storbritanien. En del utbildning sker i Danmark också vad jag vet. Tyvärr inte här i Sverige i Uffes hage.

Ryssland är nog ganska desperata just nu och försöker kraftsamla på ett eller två ställen för att kunna visa upp någon "seger".

Ryssarnas senaste offensiv i Bakhmut gick väl sådär, dom "tog" mark, bel sönderbombade och drog sig tillbaka.

Artilleriet behövde säkert bara ändra lite i koordinaterna. För sen sprang ryssen. 🙃
Citera
2022-11-15, 16:36
Medlem
D3adknights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Svenska regeringen måste snabba på med leveranserna. Och nu får det inte bli snålt. 24 Archer är inte tillräckligt. Vi måste sända också minst 100 WC, förlåt CV90 stridsfordon.

Varför går det så långsamt?

Dom kan väl få ett par strv 122 (så får vi se dom i strid). 👍
Citera
2022-11-15, 16:38
Avslutad
Citat:
Ja, och mer mindre avtal och föreskrifter. Samt otaliga lagar och bestämmelser.

Det verkar ju inte ta slut.

Hur kommer man i framtiden att förhålla sig till Ryssland? Dom går ju uppenbarligen inte att lita på.

Ja precis. Att de bryter mot mänskliga rättigheter och i princip allt som finns behöver ju knappt nämnas.
Citera
2022-11-15, 16:38
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Trodde dom skulle omgruppera och vila trupper vid fronten och byta av dessa. Ack så fel jag hade.

Vad avancerar dom mot? Krim?

Svårt att veta då Ukraina gärna maskerar sina verkliga mål. Men något händer vid Svatove

Ukrainian forces are attempting a breakthrough towards P66 south of Svatove.
Citera
2022-11-15, 16:41
Medlem
Starbacks avatar
100-tals och åter 100-tals raketer har i dag dränkt olika mål runtom i Ukraina. Det smäller och det tjuter och i alla landsändar dör det folk. Sån här massiv beskjutning har aldrig förr under detta krig skådats. Folk springer som rädda harar åt olika håll i förhoppningen om att hitta nåt slags skydd tillfälligtvis.

Detta är den ryska hämnd jag skrev om i mitt senaste inlägg för nån vecka sen. Kievs borgmästare är skakad efter det massiva anfall staden varit utsatt för. Kiev fasar för nästa anfallsvåg från nordost. Det var synd att EU skulle agera på ett sätt som i har förlängt detta krig med många år och som redan kunde varit slut om EU inte hade lagt sig i med sina otvivelaktiga fientligheter mot ryssen.

EU:s gracer på den internationella arenan har tyvärr varit långt ifrån oklanderliga. Tvärtom. EU ska hålla sig till sin egen domvärjo och inte lägga sej i krig som dom i bästa fall borde ge fan i. Få se nu hur många år som detta krig kommer att hålla på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in