2022-11-15, 10:29
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sickmyduck
Hittade en bild som påstår att Lavrov var på ett sjukhus när han tog en selfie för att bevisa att han inte var på ett sjukhus.

https://i.redd.it/ctql3xcyvxz91.jpg

Hah! Intressant.
Citera
2022-11-15, 10:30
Medlem
D3adknights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SisterJones
Om Putin faller måste det väl bli nyval - han är ju envåldshärskare tillsatt genom val-
o då blir det läge med val o riktig demokrati

Ja, men frågan kvarstår. Vilka alternativ finns det? Och kommer dessa vara bättre?

Att ha demokratiska val är kanon, men om det bara finns sörja och välja på, hur förbättrar det för omvärlden och landet i sig?
Citera
2022-11-15, 10:32
Medlem
mobeltasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slacker-
Varför hör man inte om Ukrainska förluster i svensk media?

Är det seriös journalistik att köra ensidig rapportering?

Är det seriöst att påstå något, taget ur luften, när du inte ens följer media?

Det är väl knappast några som fått uppfattningen att den ukrainska befolkningen är några slags supermen som aldrig dör.
Knäppgök. Gör om gör rätt.
Citera
2022-11-15, 10:34
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Det folk inte förstår är att Ryssland bara värmer upp. Det vi främst sett är t-72. Och även många t-62

Det är lite av ett spel för galleriet. Var är alla terminator och T-14?

Kan det vara så att en hop av dessa, (ca 1850 st?) just nu får de sista justeringarna, lite smörjmedel på kugghjul, och lastning av ammunition, tankning

Innan de sänds från bergsrummen och fram till fronten
Citat:
Ursprungligen postat av YBB641
Välkommen tillbaka. Förra gången var det t90 i bergrum. Fältmässigt utrustade och minutiöst smorda du skrev om. Hur många 100k rekryter är det rimligt att låta dö med rostiga automatkarbiner i händerna innan man plockar fram allt "top notch"? Är det en strategi att offra landets alla unga män? Varför i så fall?

Terminator har vi väl sätt fel använda och sprängda i bitar på ett fält någonstans redan? Den levde inte upp till förväntningarna ryssarna hade och skrotas väl.

Vad alla andra vet är att T-14 finns i väldigt få exemplar. Förmodligen inte är klar för riktig strid och att det skulle vara en oerhörd prestigeförlust att få en utslagen och isärplockad.

Renoverade t62 blir dessutom deras "nya" vagn nu. Resten av tillverkningen står nog still eller går väldigt långsamt.
Den gode kalle har fel, det finns inte alls 1850 T-14. Mina källor säger att det bara är 1849 st, eftersom den som rullade över Röda Torget skar ihop strax därpå.

Skämt åsido så har jag inte sett någon bra uppskattning av vad Ryssland har kvar i form av pansarfordon och stridsvagnar i synnerhet. Vi har olika uppgifter att väga samman:
- de ryska förlusterna har varit mycket stora, med >1450 visuellt bekräftat förlorad strv (https://www.oryxspioenkop.com/2022/02/attack-on-europe-documenting-equipment.html?m=1).
- men detta skall ställas mot uppskattningar av de enorma mängderna av strv före kriget: ca 10 000 varav 7000 T-72 (!). (se t.ex. PERUNs genomgång https://youtu.be/F2ptG1IxZ08, vid 9:45)
- till sist har vi upprepade bevisade fall där T-62 skickats i strid.

Så å ena sidan har Ryssland i teorin löjligt stora lager av strv, å andra sidan skickar de uppenbarligen in mycket äldre vagnar. Det kan vara så att de har en brist på T-72 och T-80 just nu, men att de om ett par månader kan rusta upp 1000-2000 vagnar och fylla luckorna.
Citera
2022-11-15, 10:34
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sickmyduck
Hittade en bild som påstår att Lavrov var på ett sjukhus när han tog en selfie för att bevisa att han inte var på ett sjukhus.

https://i.redd.it/ctql3xcyvxz91.jpg
Jag tittade på den också men tror inte att den stämmer. Tittar man på Bali så har väldigt många hus ett likadant tegelrött tak och polen stämmer inte riktigt överens med huset.

Så jag tror inte bilderna är tagna från sjukhuset. Det hade varit väldigt korkat av Lavrov om så vore fallet och det tror jag inte ens att han gör.
Citera
2022-11-15, 10:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av D3adknight
Jo, det är ju ett alternativ. (Rimligt med).
Men att se hur det i praktiken skulle fungera har jag svårt att se. Speciellt om vi tänker på vad vi lärt oss om ryssen nu under kriget och all information vi haft sedan innan. Dom går inte och lita på, och jag ser framför mig hur ryska soldater (i elller utan uniform) på olika sätt skadar och dödar dessa fn soldater. Men i stort sätt så tror jag det vore en rimlig lösning för att skydda Ukraina och alla andra från Ryssland.

Jo en FN styrka vore bra för själva övervakningen av en fredsuppgörelse .
Men jag tror inte Ukraina nöjer sig med enbart det troligtvis kommer hela gränsen mot Ryssland
mer eller mindre tapetseras med försvarsanläggningar och luftförsvars system.
Man vill nog inte lita på att Ryssen håller avtal en gång till.
Citera
2022-11-15, 10:41
Medlem
D3adknights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rocknrollswindel
Nej han kan egentligen inte backa med mindre än att ha behållit något av erövringen.
Så om han inte lyckas med det är det nog bara att dö i en trafikolycka eller eventuellt
råka falla handlöst nedför en stentrappa som är sista utvägen.
Även Lavrov ligger nog illa till för en trafik olycka i det läget.
Men jag håller med om att det kan bli någon mycket värre som tar över sen.

Nej, backa och ge upp är ur hans synvinkel omöjligt. Om han vill leva efteråt.

Om vi filosoferar och leker med tanken:

* Du vaknar upp på morgonen efter en svår natt, dåligt med sömn. Går på toa, klär på dig. Tar på dina skor med höga klackar. Du är Putin, och du skall lösa krisen landet befinner sig i.

Reglerna är enkla:

1, du behöver överleva (Putin)
2, du skall behålla makten
3, du är Putin, du har kärnvapen.

Finns det något geni här som kan lösa denna sörjan utan att hela världen står i brand?
Citera
Medlem
TheBusters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Det folk inte förstår är att Ryssland bara värmer upp. Det vi främst sett är t-72. Och även många t-62

Det är lite av ett spel för galleriet. Var är alla terminator och T-14?

Kan det vara så att en hop av dessa, (ca 1850 st?) just nu får de sista justeringarna, lite smörjmedel på kugghjul, och lastning av ammunition, tankning

Innan de sänds från bergsrummen och fram till fronten

Är det därför zylenski vill avsluta kriget nu?

T-14 har vad jag vet elektroniskt torn och kan även fjärrstyras. Top notch helt enkelt
Helt rätt, vi förstår inte att man värmer upp genom att död och lämnlästa 240 000 av sina egna.
Senast redigerad av TheBuster 2022-11-15 kl. 11:40.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Jag håller med om att det är ett väldigt underligt tänk.

Samtidigt som Ryssland vill vara ett modernt land med modern utrustning utåt sett så krigar och beter de sig som om det vore vk2. Men jag kan ärligt säga att jag blev lurad. Jag trodde att Ryssland hade blivit en modern krigsmakt och jag trodde att Ukraina skulle falla på ett par veckor. Jag trodde ryska soldater skulle bete sig professionellt. Men jag hade fel.

Varför bygger de moderna vapen där man tänker på besättningens välfärd när man fortfarande slår ihjäl varandra med släggor. Det är ett mysterium som heter duga.

Samma här. Jag underskattade totalt Ukrainas motståndsvilja och förmåga och överskattade Rysslands förmodade militära utveckling. Det kommer att bli intressanta skildringar i framtida historieböcker.
Citera
2022-11-15, 10:42
Medlem
D3adknights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Ingen "paus" enligt Ukraina.....

Trodde dom skulle omgruppera och vila trupper vid fronten och byta av dessa. Ack så fel jag hade.

Vad avancerar dom mot? Krim?
Citera
2022-11-15, 10:42
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
- men detta skall ställas mot uppskattningar av de enorma mängderna av strv före kriget: ca 10 000 varav 7000 T-72 (!). (se t.ex. PERUNs genomgång https://youtu.be/F2ptG1IxZ08, vid 9:45)
Det enda jag ifrågasätter är hur vet vi att Ryssland har 10000st strv varav 7000st T-72. Har någon oberoende källa räknat dem eller är det endast ryska uppgifter som säger detta?

Ser man skicket på de T-72 som använts i kriget så är det rent ut sagt miserabla. De är rostiga och många av systemen ombord ser ut att saknas eller vara utbytta. Tar de de bästa de har först så funderar man på hur resten ser ut.
Citera
2022-11-15, 10:44
Medlem
D3adknights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rocknrollswindel
Jo en FN styrka vore bra för själva övervakningen av en fredsuppgörelse .
Men jag tror inte Ukraina nöjer sig med enbart det troligtvis kommer hela gränsen mot Ryssland
mer eller mindre tapetseras med försvarsanläggningar och luftförsvars system.
Man vill nog inte lita på att Ryssen håller avtal en gång till.

Du tänker en zon a la syd och Nordkorea?
Jo, det lär väl bli något sådant. Taggtråd, minor och allt vad dom nu vill ha där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in