2022-11-15, 16:01
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Nordea kom men en prognosöversyn häromdagen:
BNP minskar med omkring 2 procent under 2023.
Arbetslösheten stiger till 8,1 procent i slutet av 2023.
Inflationen sjunker nästa år.
Riksbanken höjer till 2,75 procent.
Bostadspriserna rasar med 20 procent.

Regeringen räknar med ett betydligt mindre BNP-tapp än Nordea.
Ang arbetslöshet så blir det ungefär som det var i Januari. Är väl ingen större tillbakagång.
I stort håller jag med Nordeas prognos, men det är givetvis gissningar.
Bostadspriserna ned 20 % kan stämma väldigt olika bra eller dåligt beroende på lokal marknad.
Citera
2022-11-15, 16:08
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebastianlarsson2
Men din gaggiga jävla sörja. FI baserar sin kalkyl på SCB-data. Utvalda parametrar från SCB är alltså vad som styr hela kalkylen. Dessa är definierade. Till nästa vecka får du väl googla orden parameter, definierad, och efterbliven istället för att störa vanliga människor med ditt dräggel.
FI berättar att: "Den genomsnittliga schablonen för levnadskostnader för en vuxen person var drygt
8 600 kronor i månaden i bolåneundersökningen 2020"

Och tittar man i Riksnormen för försörjningsstöd för 2020 (från socialstyrelsen) står: 4200 kr för enensamstående.

Vad den här fantastiska diskussionen nu handlar om är att jag skrev att jag vill minnas att dessa 8600 kr var dubbla 4200 kr.
Och då blir sebastianlarsson2 hysterisk och personangreppen bara haglar. (Som vanligt).

Är det något som sett sebastianlarsson2 tillföra någon fakta här?

-------------------------------------------
Bankernas krav med 6-7% ränta är ca dubbla socialbidragsnormen.

Med en styrränta på 2.75% så är det skäligt med en rörlig bolåneränta på 3.5%. Bankerna behöver ca 0.75% för sina utgifter och sin risk.
Det är ganska långt kvar till 7%.

Så det är inte konstigt att folk inte bryr sig.
Citera
2022-11-15, 16:13
Medlem
Citat:
+3% realränta på bostadslån med snudd på obefintlig risk låter väldigt mycket. Hur kom du fram till det?
Eller har du räknat ut att KPI skall vara mycket högre av någon anledning?

Hur fick du +3% realränta från 5% bostadsränta? Inflationen är just nu 10.9% så 5% boränta betyder -6% realränta. En realränta ska vara positiv allt annat är absurt.

Räntan borde alltså vara minst 11% idag men de belånade betalar väl runt 2% efter räntebidraget.
Skattebetalarna sponsrar alltså just nu bolånekollektivet med 9 procentenheter.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Du skojar inte? Du vet alltså inte vad målet är med att höja räntan vid inflation - att kyla av ekonomin?

Så länka till alla dessa som förutspår arbetslöshet tack.
Citera
Medlem
Citat:
Vad den här fantastiska diskussionen nu handlar om är att jag skrev att jag vill minnas att
Nej din jävla mongolid, diskussionen var att jag skrev att det baseras på SCB-data, och exakt hur SCB har räknat ut detta står att läsa på SCBs jävla hemsida. Det fattade inte du, och du fattar inte hur man googlar, du fattar inte hur FI fungerar, inte hur SCB fungerar, men en jävla sak förstår du och det är hur man sitter hela dagarna och drägglar ut en massa skit på internet.

Vidriga människa.
Citera
2022-11-15, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Jag killgissar här, men första kvartalet 2023 tror jag att det kommer att ske en inbromsning i ekonomin, pga vikande efterfrågan. Inflationen kommer minska, men en lågkonjuktur ta vid. Det innebär inte att arbetslösheten kommer att explodera, men däremot öka från en mycket låg nivå (undantaget ej integrerade migranter)

Regeringen är inne på samma linje så det är inte enbart fria fantasier:
https://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2022/10/dyster-prognos-for-svensk-ekonomi/

Skillnaden är bara att regeringen talar om att arbetslösheten ökar från en relativt hög nivå, och då räknar man in ej integrerade migranter i den siffran (en grupp med extremt hög arbetslöshet).

Ingenting i den rapporten talar om stor arbetslöshet som denna tråden tjatar om
Citera
2022-11-15, 16:15
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Ingenting i den rapporten talar om stor arbetslöshet som denna tråden tjatar om
Jag kan bara tala för mig själv, inte för random ranters i den här tråden.
Citera
2022-11-15, 16:17
Medlem
Citat:
Hur har det undgått dig att KPI ökar.
För det så måste folk öka sin spending. Öka alltså. Hur väl menar du att öka stämmer med dina skriverier?
Vad är det du försöker säga? Att bostadspriserna (på kort tid) borde öka för att KPI stiger med mer än vad folk får i löneförhöjning?
Citera
2022-11-15, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yolololz
Enorma mängder blir uppsagda inom tech t.ex. Kolla twitter,meta,lyft,amazon etc.

Kan du inte räkna ut vad som händer när vi redan ser det idag kommer du nog aldrig att förstå.

Nej och inga nationalekonomer eller andra experter verkar heller ha förstått det intelligentian på fb förstår.
Citera
2022-11-15, 16:21
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4shoshin
Hur fick du +3% realränta från 5% bostadsränta? Inflationen är just nu 10.9%
Om du läser igen så ser du att det handlade om framtiden. Inflationen nu är således helt irrelevant.

Citat:
Räntan borde alltså vara minst 11% idag men de belånade betalar väl runt 2% efter räntebidraget.
Räntebidraget tog Regeringen Bildt bort på 1990-talet.

Citat:
Skattebetalarna sponsrar alltså just nu bolånekollektivet med 9 procentenheter.
Vem har lurat i dig att det är skattebetalarna som lånar ut pengar till bolåntagarna?
Citera
2022-11-15, 17:41
Medlem
don_carleones avatar
Citat:
Amrisarna verkar inte har förstått det där. Du får hålla någon kurs för dom.
Den amerikanska byggvaruhuskedjan Home Depot redovisar ett resultat per aktie på 4:24 dollar för det tredje kvartalet 2022.

Intäkterna var 38,9 miljarder dollar. Väntat var intäkter på 38 miljarder dollar.

Home Depot upprepar sin prognos för helåret 2022 om en tillväxt i resultatet per aktie på ett medelhögt ensiffrigt procenttal.

Bolaget upprepar också att det för helåret räknar med en rörelsemarginal omkring 15,4 procent.

HD borde vara en av de första som får ta stryk. Men än ser vi inte det. Hur mycket måste FED höja innan vi får se att HD backar?

Skulle lika gärna kunna dra slutsatsen att prepper-paradiset Home depot kan gnugga händerna när oroliga amerikaner förbereder sig för apokalypsen
Citera
2022-11-15, 17:56
Medlem
Citat:
Dom har god förutsättningar att fixa nya jobb.

Var så under den sk IT-bubblan för 20 år sedan. Massor med uppsagda tekniker. Och som fixade nya jobb. Bostadspriserna backade inte då. Det kan ju begrundas.

Ja mcdonalds finns alltid där så länge folk har råd att köpa hamburgare. Det kanske är nog för att driva ekonomin samtidigt som inflationen rusar och energipriserna ökar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in