2022-11-15, 16:12
Medlem
Utökade rubriceringar.
Och Finndahl planerar för att släppa lite på sekretessen framöver.

Min slutsats är att de sitter på en riklig mängd bevisning. Detta kommer nog gå i mål relativt lätt. Vilket inte skulle förvåna - har sedan första veckan tyckt mig skönja ett riktigt bra och effektivt polisarbete.
Citera
2022-11-15, 16:13
Medlem
Sveppss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nikasi
Gravfridsbrott och människorov är ju två olika rubriceringar.

Varför har man helt plötsligt börjat använda ordet ”gravfridsbrott”. Det är väl samma som brott mot ”griftefrid”?

Är det SAOL som har uppdaterad sin ordlista eller är det två olika brott?

P.S. Ordet ”gravfridsbrott” finns inte ens med när jag skriver i Word.
Citera
2022-11-15, 16:14
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Eyodfresh
Hört på p4 Jönköping.

Den ena misstänkta ska begäras omhäktad för mord, gravfridsbrott och människorov
Den andra misstänka ska enbart begäras häktad för mord.
1. JJ
2. MH
allt annat vore konstigt.
Citera
2022-11-15, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrevenFB
Utökade rubriceringar.

Min slutsats är att de sitter på en riklig mängd bevisning. Detta kommer nog gå i mål relativt lätt. Vilket inte skulle förvåna - har sedan första veckan tyckt mig skönja ett riktigt bra och effektivt polisarbete.

Det tror jag med, absolut!
Citera
2022-11-15, 16:16
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svepps
Varför har man helt plötsligt börjat använda ordet ”gravfridsbrott”. Det är väl samma som brott mot ”griftefrid”?

Har tänkt precis samma sak. Tycker dessutom ordet gravfridsbrott får en att associera till en vandaliserad grav.. Griftefrid är vad det låter som.

Irriterande detta
Citera
2022-11-15, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smalandsbo
Tack, nu blev det helt klart mycket lättare.
Det var någon som hade varit i lägenheten för längesen innan JJ flyttade in, vem var det?
Är lägenheten stor med snedtak åt både öst och väst eller är den relativt liten med raka väggar?

Det var jag. Och det är snedtak åt bägge håll, så inte jätteliten lägenhet.
Citera
2022-11-15, 16:17
Medlem
lindblomsgröns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smalandsbo
Tack, nu blev det helt klart mycket lättare.
Det var någon som hade varit i lägenheten för längesen innan JJ flyttade in, vem var det?
Är lägenheten stor med snedtak åt både öst och väst eller är den relativt liten med raka väggar?

Sign bluegypsy
Citera
2022-11-15, 16:18
Medlem
Citat:

Ny lagstiftning/benämning sen 1 juli i år.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tavelramskrok
Svårt att veta. Men i sådana här lägenheter brukar ju golvytan vara betydligt större och snedtak en bit av charmen.
Enligt tråden så flyttade hon in i somras om jag inte minns fel.

Ja det var det jag funderade på, tänkte på om det var snedtak i badrummet också.
För enligt planritningen så är badrummet 2x2M dvs 4kvm och är det då snedtak, handfat, toalett dusch och eventuellt badkar där inne så blir det rätt tight för 3 personer.
Men om grannen säger att dunsarna kom från badrummet och att dom har samma planlösning vilket de inte har, så borde ju dunsarna kommit från mitten av JJs vardagsrum vilket i mina öron låter som det mest logiska och där det finns mest plats.
Men om det sedan hördes dunsar till vänster om ytterdörren(vilket pekar på badrummet) så måste TT krigat rätt ordentligt för att ta sig dit då det är 7,5 från väggen på sydsidan till ytterdörren.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Myggan62
Läs i expressen
https://www.expressen.se/nyheter/atalstiden-forlangs-kvinnorna-misstanks-for-fler-brott/
Absolut, jag har tagit del av informationen skriven hos Expressen, men som jag skrev så enligt dessa dokument är det så, kan ju självklart vara fel i framställan.
Citera
2022-11-15, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrevenFB
Utökade rubriceringar.

Det tror jag också. Utmaningen blir väl att klarlägga i detalj vem som gjort vad i lägenheten. Utsagorna lär gå isär och det är inte helt lätt, att ha en mordplats där det finns DNA från alla tre på lite olika ställen och saker. Som även kan ha uppkommit på naturlig väg.
Citera
2022-11-15, 16:19
Medlem
Citat:

Har uppfattat det som att ”brott mot griftefriden” anses ålderdomligt och rättsväsendet försöker modernisera språket för enklare förståelse vilket jag tycker är trist! Visst är det ju meningen att folk ska förstå men vad fan, ett tillfälle att bilda sig lite istället.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in