2022-11-15, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svepps
”Jag kommer begära att båda ska häktas för människorov, mord och gravfridsbrott vid kommande förhandling” skriver åklagare Adam Rullman till Aftonbladet”

Detta måste innebära att båda pratar. De har tillräckligt med bevis fast den ena (kanske) fortfarande nekar.

Bra jobbat!

Står i expressen att båda nekar fortfarande!
Citera
2022-11-15, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av radbean
Tyckte GW sa att så snart man flyttar en död kropp så är det brott mot griftefriden.
Kan ju vara det de menar då, hon hjälpte till att flytta kroppen från lägenheten

Gravfridsbrott och människorov är ju två olika rubriceringar.
Citera
2022-11-15, 13:41
Medlem
thevowwws avatar
När denna FUP släpps i framtiden så kommer det innebära MINST SAGT en spännande läsning. Den som väntar på något gott…
Citera
2022-11-15, 13:42
Medlem
Raven666s avatar
Har en av dem börjat prata?

Båda kvinnorna begärs häktade för mord. En av dem begärs även häktad för människorov och gravfridsbrott, enligt handlingar som kommit till Eksjö tingsrätt, skriver TT.

Ovanstående meningar får mig att tro att en av dem har börjat berätta och förmodligen då också blivit trodd av utredarna. Jag kan inte se någon annan förklaring till det faktum att en av dem inte häktas för människorov och gravfridsbrott.

Att människorov faller bort kan kanske tolkas som att den ena av dem bedömts vara passiv i den delen av gärningen. Men att gravfridsbrott faller bort borde betyda att bara en av dem antas ha flyttat kroppen. Det senare går verkligen stick i stäv med de uppfattningar som presenterats av så många i tråden att de två inte kunnat flytta en kropp utan hjälp av ytterligare någon person.

Personligen har jag inte tvivlat en sekund på att båda två har tillräcklig styrka att hantera de 50-55 kg som det rör sig om på egen hand. Det rör sig trots allt om två unga och utan tvekan rätt vältränade kvinnor.
Citera
Medlem
Pythia_88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av toftie12
Jag har begärt ut de senaste från Eksjö tingsrätt och det är MH som är misstänkt för alla 3 punkter och JJ för mord endast i nuläget.
Vi är några hundratal här i tråden som endast tror på det vi läser, kan du ladda upp dokumenten du begärt ut? Källa är alltid bra, blir trovärdigare så. Välkommen i tråden.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pythia_88
Idag:
Åklagaren begär omhäktning- mord, människorov och gravfridsbrott och förlängd åtalstid, ingen ny rubricering har tillkommit så vitt jag kan läsa i Aftonblaskan.
Någon här skriver att fler brottsrubriceringar tillkommit, vilka och gärna källa på det?!

De har missförstått. De är bara ”nya” vad gäller häktningen, jag vet att du vet det, men skriver så att andra kan förstå.
Citera
2022-11-15, 13:43
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SweKingCalle
I handlingarna från Eksjö tingsrätt framkommer att det bara är den 20-åriga kvinnan som misstänks för mord. 18-åringen misstänks för gravfridsbrott och för att ha kidnappat Tove.

Orsaken till åtalsförlängningen är enligt Vetlanda Posten att förundersökningen inte kan slutföras inom utsatt tid. De tekniska undersökningarna är ännu inte klara.

De båda kvinnorna nekar till brott.

JJ alla punkter
MH alla utom mord

För MH är väl den yngre av dom

Oj, nu blir det rörigt. Lite olika i olika media.
Och som jag uppfattar det så blandar Expressen och AB ihop själva ansökan/begäran från åklagaren om åtalsförlängning ihop med att åtalstiden är förlängd.
Är det inte den 17:e som förhandlingen sker? Det är då domstolen medger eller avslår begäran.

Vi får vänta och se, eller om någon kan begära ut dokument och lägga upp/konfirmera vad som gäller.
Citera
2022-11-15, 13:44
Medlem
SweKingCalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SloppySeconds
Bra sammanfattning, så detaljer väntar ?
Fler brott skriver en annan tråd deltagare..

Verkar som Rulle mailat in nya uppgifter om att alla 3 punkterna gäller båda töserna
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pythia_88
Idag:
Åklagaren begär omhäktning- mord, människorov och gravfridsbrott och förlängd åtalstid, ingen ny rubricering har tillkommit så vitt jag kan läsa i Aftonblaskan.
Någon här skriver att fler brottsrubriceringar tillkommit, vilka och gärna källa på det?!

Det är ju mord och gravfridsbrott som är de nya rubriceringarna, de har inte varit häktade på det tidigare.
Citera
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen

Jag minns inte var jag läste det igår, men det var ett uttalande från antingen polisen eller åklagaren med anledning av sökningarna i dammen igår. Man sa ungefär att det behöver inte vara något nytt som är anledningen till söket, utan man fortsätter att utreda och allteftersom behöver man komplettera undersökningarna, typ inget konstigt med det.

Jag tänker då lite tvärtom, att just för att de inte har hittat något särskilt eller fått något tips, kanske är det mobil/mordvapen och möjligen lite annat av värde för utredningen som Toves tillhörigheter, som gör att man fortsätter man att söka.

Och även här tänker jag att man ju fortsätter att söka inom specifika områden åt samma håll, och det är ju i motsatt riktning från Vetlanda i förhållande till Nye. Det är naturligtvis inte en slump att man söker där.

Det har nämnts att Toves mobil ska ha kopplat upp sig en sista gång i en mast nära Biltema. Det kanske även finns bilder från övervakningskameror i närområdet ut via 31/47 i riktning mot Ekenässjön?

Det finns ju en del företag, varav en Q8 på vägen.

Det skulle ju kunna vara så att man ser bilen åka i den riktningen, och sedan inom kort återvända mot Vetlanda, sedan passar det ganska bra att (kanske plocka upp MH på vägen som just ställt cykeln en bit bort vid Gränsgatan), och sedan ses bilen passera Gulf inom en tidslinje som passar in här?

Kanske de bestämmer att MH ställer cykeln där på Gränsgatan, sedan går hon lämpligen ut på Nygatan för att bli upplockad av JJ?

https://www.google.com.tr/maps/place/Vetlanda/@57.4440294,15.0580066,1077m/data=!3m1!1e3!4m5!3m4!1s0x465758d912d321b5:0x55675 191e550be84!8m2!3d57.42746!4d15.08533

Svt Jönköping:
"– Vi letar efter saker som kan vara av intresse och inget annat. Vi ligger lite lågt med vad vi sysslar med med tanke på var vi är förundersökningen, säger Rickard Finndahl, chef på polisens avdelning för grova brott på Höglandet, till Vetlanda-Posten."
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jonkoping/sjopolisen-soker-i-kvarndammen-i-vetlanda-efter-spar

Och snart får vi veta på vilken rubricering tjejerna kommer att omhäktas på:

Svt Jönköping:
"Väntar på obduktion

Under slutet av den här veckan väntas även Rättsmedicinalverket komma med sitt utlåtande vad det gäller den rättsmedicinska undersökningen. Först då kan dödsorsaken fastställas.

Enligt Adam Rullman är det inte aktuellt med åtal den 17 november.
"
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jonkoping/kvinnorna-delgivna-misstanke-om-mord
Jag läste också att polisen "tonade ner" insatsen....lite väl mycket, i mina ögon. Visst var det var en bra beskrivning av hur polisen jobbar, men jag blev lite misstänksam.
En tanke är att de vill ha så få nyfikna åskådare som möjligt och inte bygga upp förväntningar om att de ska redovisa sina ev. fynd.
Citera
Medlem
Så lang tid det skulle ta å få litt mer info fra politiet da.. hva tror dere de leter etter i kvarndammen?
Citera
2022-11-15, 13:47
Medlem
Kan de ha hittat något som tillhör TT i dammen? De har ju dykt där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in